Pinkeltje: Ik zal in de quote van mezelf even verduidelijken, aangezien ik aannam dat deze/jouw interpretatie er niet van gemaakt zou worden. Je hebt idd een punt als ik het ook zo bedoeld had, want heel het Christendom zou aan diggelen liggen.
God, die de mens geschapen heeft legt bij voorhand vast - na dat de mens zijn verantwoordelijkheid heeft nagelaten - dat een deel van zijn waardevolle schepping verloren gaat???....lijkt mij niet, nee
Dus mijn kijk is niet negatief naar mijn mening. Idd had er niets verloren hoeven te gaan. Dat neemt niet weg dat de komst van de Zoon en de HG tot Zijn eer was. Juist omdat Hij niet wilde dat alle mensen die niks meer verdienden ten onder zouden gaan, heeft Hij Zijn grote genade getoond in de verzoening. Het is dus en en, en niet of of.
Ik sta dus zeker achter je dat het tot Zijn eer was en is, want het is WOW dat het kan, maar we dienen naar onszelf te kijken, want het is niet God aangelegen dat er iets verloren is gegaan of nog zal gaan.
Je schreef ook:
Als de zondeval er namelijk niet was, zou nooit het werk van de Zoon en de Heilige Geest naar voren zijn gekomen...
Deze zin lijkt te zeggen dat God WEL de zondeval van te voren op het oog had (oftewel Zijn schuld dat wij moeten lijden?), omdat Hij Zijn prachtige werk in de vorm van de Zoon en de HG anders niet kon laten zien daarna. Het kan er bij mij niet in dat Hij iets geschapen heeft, en zo dat er ook iets van dat prachtigs verloren MOEST gaan.
Daarom juist was het een bewering die ik afwees.
"verloren gaat???....lijkt mij niet, nee"
Ook ik weet niet veel en ik sta ook open voor alle hulp. Als je van nu af aan iedereen die je tegenkomt als goddelijke wezens behandelt, zul je gelukkig worden. Dat is toch een zeer hoopvol mensbeeld. Het lijkt rechtstreeks ontleend aan de beginverhalen, aan de beginselverklaringen van Genesis 1, 2 en 3. En ik hecht er ook veel waarde aan, maar zonder Hem is het een onuitvoerbare opdracht.