Je had al die postings over "uitverkiezing" ook wel mogen weghalen...
Omdat dat niet is gebeurd zal ik er toch op reageren
De bijbel zegt dat wie gelooft behouden zal worden.
Niet dat wie behouden wordt, zal geloven.
Jas, je argument dat je jezelf ergens op zou kunnen beroemen slaat totaal nergens op. God roept je op om voor Hem te kiezen en maakte dat door Jezus mogelijk. Je hebt als mens wel een keuzemogelijkheid, als je dat niet wil erkennen ontken je wat de bijbel op heel veel plaatsen zegt. Ik weet dat je de bijbel goed kent en ook serieus neemt dus ik neem aan dat je je hier ook wel van bewust bent... dat in de bijbel mensen worden opgeroepen om een keuze te maken.
De sicussie over uitverkiezing is een typisch nederlandse discussie waar christenen in de wereld zich verder haast nergens druk om maken... en terecht.
Kijk dan eens goed.... er is niks om jezelf op te beroemen. Een voorbeeld dat ik vaker gebruik: Je ligt in de zee en je dreigt te verdrinken. Opeens komt er een schip aan en er wordt je een reddingsboei toegegooid. Die reddingsboei hoef je alleen maar de pakken...
Wat doen we vervolgens in Nederland? We gaan discussieren of het aanpakken van die reddingsboei dus inhoudt dat je jezelf zou moeten redden.... en als uit het water zijn gevist gaan we er over in conclaaf of we er ons zelf op kunnen beroemen dat we gered zijn, want we hebben toch maar mooi die reddingsboei aangepakt.
Wat een onzin om er zo mee bezig te zijn. Denk je de situatie van het voorbeeld eens in... dan is het toch duidelijk dat deze discussie totaal overbodig is. En dan wordt het ook opeens vreemd dat we in Nederland al sinds 1600 deze discussie voeren.... en heel logisch dat ze in de rest van de wereld daar helemaal niet op die manier mee bezig zijn.
Tja, nederlanders zijn af en toe ook wel een dom volkje hoor