andere godsdienten: van de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 07:33

essieee schreef:
jas schreef:
naomi schreef: God verkiest de mensen die via Jezus tot Hem komen, omdat dat de enige weg is waarop er met de zonden afgerekend kan worden.

Dit is volledig onjuist. God verkiest de mensen niet omdat zij tot Jezus komen, maar Hij leidt ze tot Jezus, omdat Hij ze verkoren heeft.

Juist! De eerste redenatie schaar ik onder; het geloof van de duivel!

En het is ook iets wat de mens graag zou willen geloven, dat ze uitverkoren zijn, omdat ze tot Jezus komen. Dan is het om iets wat ze zelf gedaan hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 mei 2005 09:54

Buiten Jezus Christus

Buiten het Levendschenken Kruis

Buiten de Kerk

GEEN ZALIGHEID

De Eeuwige ZALIGHEID is alleen in Jezus Christus.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 mei 2005 11:24

Ik heb een paar postings afgesplitst (over de oude en de nieuwe mens) in een nieuw topic. Dat kunnen jullie hier vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2005 22:49

Je had al die postings over "uitverkiezing" ook wel mogen weghalen...

Omdat dat niet is gebeurd zal ik er toch op reageren :D

De bijbel zegt dat wie gelooft behouden zal worden.

Niet dat wie behouden wordt, zal geloven.

Jas, je argument dat je jezelf ergens op zou kunnen beroemen slaat totaal nergens op. God roept je op om voor Hem te kiezen en maakte dat door Jezus mogelijk. Je hebt als mens wel een keuzemogelijkheid, als je dat niet wil erkennen ontken je wat de bijbel op heel veel plaatsen zegt. Ik weet dat je de bijbel goed kent en ook serieus neemt dus ik neem aan dat je je hier ook wel van bewust bent... dat in de bijbel mensen worden opgeroepen om een keuze te maken.

De sicussie over uitverkiezing is een typisch nederlandse discussie waar christenen in de wereld zich verder haast nergens druk om maken... en terecht.

Kijk dan eens goed.... er is niks om jezelf op te beroemen. Een voorbeeld dat ik vaker gebruik: Je ligt in de zee en je dreigt te verdrinken. Opeens komt er een schip aan en er wordt je een reddingsboei toegegooid. Die reddingsboei hoef je alleen maar de pakken...

Wat doen we vervolgens in Nederland? We gaan discussieren of het aanpakken van die reddingsboei dus inhoudt dat je jezelf zou moeten redden.... en als uit het water zijn gevist gaan we er over in conclaaf of we er ons zelf op kunnen beroemen dat we gered zijn, want we hebben toch maar mooi die reddingsboei aangepakt.

Wat een onzin om er zo mee bezig te zijn. Denk je de situatie van het voorbeeld eens in... dan is het toch duidelijk dat deze discussie totaal overbodig is. En dan wordt het ook opeens vreemd dat we in Nederland al sinds 1600 deze discussie voeren.... en heel logisch dat ze in de rest van de wereld daar helemaal niet op die manier mee bezig zijn.

Tja, nederlanders zijn af en toe ook wel een dom volkje hoor :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 27 mei 2005 15:45

Je gebruikt hele mooie voorbeelden, Marnix.
Ik vind het zelf ook altijd een groot probleem dat mensen ervan maken. Toch overtuig je ze niet met zulk soort stukken. Toch leer ik zelf ook de vrije wil niet. Maar dat hoeft ook niet. Ik ben het wel helemaal eens met je.

De mensen die leren dat je eerst uitverkoren moet wezen voordat je geroepen wordt enzo, zitten vaak geworteld in een diep cirkeltje waarin precies beschreven is hoe het moet. Daar komen ze vaak hun hele leven niet uit, of er moet een krachtig omwenteling plaatsvinden.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”