wat zijn sacramenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 jun 2005 08:59

naomi schreef:
jas schreef:
naomi schreef:
jas schreef:Ja ik ben overtuigd van mijn gelijk. Niet omdat ik het verzonnen heb, maar omdat het de zuivere reformatorische Schriftuurlijke leer is, dat er geen 7 maar 2 sacramenten zijn. En het is mijn overtuiging dat de RK kerk een grote dwaalkerk is die zichzelf goddelijke macht toemeet. Mag ik voor mijn overtuiging uitkomen, ja of nee?

Ja, natuurlijk, zijn we allemaal.. Alleen kijk uit met zuivere reformatorische schriftuurlijke leer. Ik zeg niet dat je die helemaal aan de kant moet doen, maar pak de bijbel als je bron en niet een leer. Een leer kan nooit de hele bijbel bevatten en is in die zin dus altijd een stukje eenzijdig. Wanneer alle mensen zich op de bijbel zouden beroepen en niet op hun leer, dan zou er misschien al een stuk openheid zijn. Dan begin je namelijk vanuit eenheid (je hebt dezelfde bron) in plaats van verdeeldheid (je hebt een andere leer).
Pak de bijbel erbij en wees ook open voor andere meningen, dan kun je namelijk veel van elkaar leren.

De Bijbel bevat geen enkele leer dan alleen het Heilig Woord Gods ;en het het Woords Gods die de Apostelen ons doorgaven is de Leer van de Apostelen ,dus de leer van de Heilige Katholieke Kerk zonder enig voorvoegsel.Een reformatorische leer bestaat dan als zodadig niet,in die zin heb je allerlei reformatorische leer die ook weer haaks tegen elkaar staan zoniet tegen elkaar ingaan en daardoor maar weer scheuren en maar weer een kerkje er bij stichten.

De Ware Christen zal zijn mede broeder en zuster in Christus nooit bestrijden, en ziet niet naar voorvoegsels maar zijn waar Katholiek en willen dan zonder enig voor voegsels(voorvoegsels door mensen zelf verzonnen) Unisverseel Katholiek zijn met de Kerk van alle tijden en plaatsen . Maar deze draad ging toch over De zeven Heilige Sacramenten .

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 16 jun 2005 22:34

Lichtzwaard schreef:
naomi schreef:
jas schreef:Ja ik ben overtuigd van mijn gelijk. Niet omdat ik het verzonnen heb, maar omdat het de zuivere reformatorische Schriftuurlijke leer is, dat er geen 7 maar 2 sacramenten zijn. En het is mijn overtuiging dat de RK kerk een grote dwaalkerk is die zichzelf goddelijke macht toemeet. Mag ik voor mijn overtuiging uitkomen, ja of nee?
Ja, natuurlijk, zijn we allemaal.. Alleen kijk uit met zuivere reformatorische schriftuurlijke leer. Ik zeg niet dat je die helemaal aan de kant moet doen, maar pak de bijbel als je bron en niet een leer. Een leer kan nooit de hele bijbel bevatten en is in die zin dus altijd een stukje eenzijdig. Wanneer alle mensen zich op de bijbel zouden beroepen en niet op hun leer, dan zou er misschien al een stuk openheid zijn. Dan begin je namelijk vanuit eenheid (je hebt dezelfde bron) in plaats van verdeeldheid (je hebt een andere leer).
Pak de bijbel erbij en wees ook open voor andere meningen, dan kun je namelijk veel van elkaar leren.
De Bijbel bevat geen enkele leer dan alleen het Heilig Woord Gods ;en het het Woords Gods die de Apostelen ons doorgaven is de Leer van de Apostelen ,dus de leer van de Heilige Katholieke Kerk zonder enig voorvoegsel.Een reformatorische leer bestaat dan als zodadig niet,in die zin heb je allerlei reformatorische leer die ook weer haaks tegen elkaar staan zoniet tegen elkaar ingaan en daardoor maar weer scheuren en maar weer een kerkje er bij stichten.

De Ware Christen zal zijn mede broeder en zuster in Christus nooit bestrijden, en ziet niet naar voorvoegsels maar zijn waar Katholiek en willen dan zonder enig voor voegsels(voorvoegsels door mensen zelf verzonnen) Unisverseel Katholiek zijn met de Kerk van alle tijden en plaatsen . Maar deze draad ging toch over De zeven Heilige Sacramenten .
Of er zeven sacrementen zijn, hangt af de definitie. Omdat het woord sacrament niet in de bijbel voorkomt, staat het de Roomse kerk vrij om een andere definitie te hanteren en volgens deze definitie zijn er inderdaad zeven.
Daarom verwerp ik deze opmerking:
Jas schreef:Ik word er een beetje moe van. Van dat gesleutel steeds maar weer aan oude beproefde definities en waarden. De Kerk vanaf de reformatie, en trouwens ook de eerste Kerk, heeft nooit meer dan 2 sacramenten als zodanig erkend. Daar zijn altijd redenen voor geweest, zoals Brakel o.a. die ook geeft. Is er nou helemaal niets meer heilig, moet alles nou zonodig anders om het anders zijn? Ziek word je daar toch van.
Ik heb nog nooit de definitie gezien die de eerste kerk hanteerde. En, nee, de definitie van Brakel is niet heiliger dan van wie dan ook.

Dat gezegd hebbende, moeten we over naar een ander punt:
(1) wat is de definitie van de Roomse Kerk voor het Sacrament?
(2) als we de definitie van sacrament gebruiken zoals die door Jas is gegeven, dan moeten we de ons bekende rituelen analyseren om te zien of deze aan deze definitie voldoen.

Het gaat er dus niet om wat de definitie is, maar wat er onder valt. Eventueel in "soorten". Dus onder def1 valt dit, onder Def2 dit, enz.

Voorzet: Het enige dat in de bijbel een zegel wordt genoemd, is de Heilige Geest. Goed of fout?

Best Lichtzwaard,
Je geeft een goede reactie, maar ik heb wel een opmerking. De discussie over de "Heilige Katholieke Kerk " is off topic. Daarom heb ik een nieuw topic geopend.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=719979#719979

Terug naar “Archief”