Gedrag is altijd een keuze!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 jan 2006 11:04

elbert schreef:Gedrag is inderdaad een keuze, maar het kan soms ook een gedwongen/gedrongen keuze zijn door bijv. een psychische aandoening of omgevingsfactoren. De keuzevrijheid kan dus beperkt zijn.

Mee eens, soms is gedrag een keuze, soms door aandoeningen en factoren niet. Als iemand met een persoonlijkheidsstoornis mij vraagt een spelletje te spelen en onder dat spelletje gezellig te praten en sociaal proberen te zijn is dit gedrag haar/zijn eigen keuze, maar als iemand fysiek agressief is richting mij zonder aanleiding is dit gedrag geen eigen keuze en zegt die persoon achteraf ook dat ze het zo niet bedoelt had... maar aan de andere kant als je cliënt van mij precies om kwart voor 3 's middags van de stelling van verbouwers op de afdeling afspringt voor aandacht is dit gedrag wel weer een bewuste keuze want op dat moment zijn wij in overdracht en krijg je de meeste aandacht :x

Het is moeilijk om hier een antwoord op te geven, het zal altijd een discussiepunt blijven :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 26 jan 2006 16:13

Als je achteraf zegt dat je het verkeerd gedaan hebt, bijv iets er uit flappen, weet je volgens mij toch dat je het anders had moeten én kunnen doen: een volgende keer eerst nadenken, dan pas doen/spreken. Die keuze héb je, je bent geen robot die er maar uitspuugt wat 'm ingegeven wordt...

Nee, je bent een mens en dus maak je die fouten. Iedereen maakt wel eens een verkeerde keuze, maar zijn het er in elk geval over eens dat je niet altíjd je gedrag kan bepalen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 jan 2006 18:58

LeChat schreef:Als je achteraf zegt dat je het verkeerd gedaan hebt, bijv iets er uit flappen, weet je volgens mij toch dat je het anders had moeten én kunnen doen: een volgende keer eerst nadenken, dan pas doen/spreken. Die keuze héb je, je bent geen robot die er maar uitspuugt wat 'm ingegeven wordt...

Dus het is mijn keuze dat ik vaak iets er uit flap voor dat ik het amper bedacht heb?

bedankt... ik doe al de grootste moeite om het in te dammen. Dan hoor je ook nog dat het mijn eigen keuze is dat ik zo ben. :|

gedrag kan ook een uitlaat klep zijn van verborgen gevoelens. Dan snap je zelf niet waarom je zo reageerd en dat blijkt dat het komt door bepaalde factoren.

Gedrag is niet altijd je eigen keus.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 jan 2006 19:56

Gerdien! Ik hóu van je, we zijn het éénsch!

Sorry, dat flapte er zomaar uit. 8)

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 27 jan 2006 20:02

Gerdien B. schreef:
LeChat schreef:Als je achteraf zegt dat je het verkeerd gedaan hebt, bijv iets er uit flappen, weet je volgens mij toch dat je het anders had moeten én kunnen doen: een volgende keer eerst nadenken, dan pas doen/spreken. Die keuze héb je, je bent geen robot die er maar uitspuugt wat 'm ingegeven wordt...

Dus het is mijn keuze dat ik vaak iets er uit flap voor dat ik het amper bedacht heb?

bedankt... ik doe al de grootste moeite om het in te dammen. Dan hoor je ook nog dat het mijn eigen keuze is dat ik zo ben. :|

Heel erg herkenbaar! Het is in theorie misschien makkelijk om eerst na te denken, maar in de praktijk valt dat vies tegen en lukt het lang niet altijd!
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 jan 2006 20:09

Debor@ schreef:
Gerdien B. schreef:

Heel erg herkenbaar! Het is in theorie misschien makkelijk om eerst na te denken, maar in de praktijk valt dat vies tegen en lukt het lang niet altijd!

Precies. En zelfs hier op het forum plaats ik wel eens dingen, dat ik denk; ''Smurruffff, had je niet moeten doen wijfieAfbeelding ''
Terwijl je dan toch uitgebreid de tijd hebt gehad om na te denken óf je het wel zal plaatsen. 8)

In praktijk is het dus al helemaal niet mogelijk om altijd maar na te denken voor je iets zegt/doet.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 27 jan 2006 21:32

Jawel hoor, ik denk tenminste altijd goed na voor ik iets stoms zeg. :mrgreen:

Maarre, ik denk dat afzonderlijke gedragingen inderdaad vaak geen keuze zijn, maar voortkomen uit je aanleg of uit aangeleerde denkpatronen.
Vervolgens kun je er wél voor kiezen om die te veranderen of niet. In die zin ben ik het wel weer met LeChat eens.
Maar: nieuw gedrag aanleren gaat niet vanzelf en je zult eerst nog vaak terugvallen in je 'automatische' patroon. Het is natuurlijk makkelijker om jezelf gewoon te accepteren en er het positieve van te zien dat je bent zoals je bent. Kijk, ik heb soms een uur nodig om te bedenken wat ik nu eens zal gaan zeggen in reactie op iemand anders. Da's óók niet ideaal. ;)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2006 00:04

Smurffie schreef:Gerdien! Ik hóu van je, we zijn het éénsch!

Sorry, dat flapte er zomaar uit. 8)

ik hou ook van jou smurf!!! 8)

en toch denk ik dat gedragingen niet per definitie keuzes zijn! en misschien wel vaak geen keuze zijn.

Gedrag komt voort uit je karakter. Maar je gedrag past zich aan aan de omgeving.
probeer je maar is rustig te gedragen terwijl je onrustig bent. Dan kan je nog 100x de keus maken om je rustig te gaan gedragen, maar dat lukt je echt niet. Als jij in een onveilige omgeving bent, dan heb je ook geen vat op je gedrag, of iig krijg je er moeilijker vat op!

Oké, ik ben het met je eens dat je in panieksituaties eigenlijk geen keuze hebt: je handelt onbewust/in een fractie van een seconde, zodat het maken van een evenwichtige keuze totaal niet aan de orde is.

In panieksituaties handel je niet altijd onbewust! Ik dacht dat vroeger ook tot dat ik zelf verschillende malen in flink benauwde situaties op het werk kwam. Ik stond er nog verstelt van dat je op zo'n moment nog na kan denekn over wat je nu eht beste kan doen. oke, je moet wel als een razende denken en keuze maken. Je hebt geen tijd om het wel overwogen tot een keus te komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 28 jan 2006 14:06

als jezelf niet voor dat gedrag kiest? wie kiest er dan daarvoor?
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 jan 2006 16:37

koekie schreef:als jezelf niet voor dat gedrag kiest? wie kiest er dan daarvoor?

Niemand. Het is nl. een actie op reactie of gebeurtenis, reflex, maar geen bewuste keuze. :)

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 28 jan 2006 19:51

Smurffie schreef:
koekie schreef:als jezelf niet voor dat gedrag kiest? wie kiest er dan daarvoor?

Niemand. Het is nl. een actie op reactie of gebeurtenis, reflex, maar geen bewuste keuze. :)

tot zover ik weet is een reflex een impuls die gebeurt zonder dat er een boodschap naar de hersenen word gestuurd.
jij zegt dat gedrag een reflex is.
dus als er perongeluk iets uit je mond flapt wat je niet wilde zeggen(=gedrag) dan is dat een reflex.
oftewel dat gebeurt zonder je hersenen erbij in te betrekken??

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 jan 2006 20:05

koekie schreef:
Smurffie schreef:

tot zover ik weet is een reflex een impuls die gebeurt zonder dat er een boodschap naar de hersenen word gestuurd.
dus als er perongeluk iets uit je mond flapt wat je niet wilde zeggen(=gedrag) dan is dat een reflex.

Ik geloof niet dat het letterlijk een reflex is zoals het begrip 'reflex' beschreven staat. Heb je wel eens van de uitdrukking ''het gebeurde in een reflex'' gehoord? In zo'n geval kun je er iets uitgooien in een reflex. Het zal dus wél via je hersenen gaan, maar je hebt niet genoeg tijd gehad om je te realiseren wat je zei.

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 28 jan 2006 20:48

Smurffie schreef:
koekie schreef:
Smurffie schreef:

Ik geloof niet dat het letterlijk een reflex is zoals het begrip 'reflex' beschreven staat. Heb je wel eens van de uitdrukking ''het gebeurde in een reflex'' gehoord? In zo'n geval kun je er iets uitgooien in een reflex. Het zal dus wél via je hersenen gaan, maar je hebt niet genoeg tijd gehad om je te realiseren wat je zei.

je kunt dus dingen in een reflex eruit flappen, die wel via je hersenen gaan maar dat je het later beseft. (goed excuus voor als je er perongeluk wat uitflapte: "ow dat is maar een reflex" :mrgreen: )

als niemand voor dat gedrag kiest, waarom word dit gedrag dan geuit?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2006 22:32

Tjah, als niemand ervoor kiest te gaan zweten, waarom gebeurt dat dan?

Biologische reacties, chemische reacties, psychologische reacties, het vind allemaal min of meer buiten menselijke wilsbesluiten om. Alhoewel je op sommige wel meer invloed kunt uitoefenen dan op andere natuurlijk.

André

Berichtdoor André » 28 jan 2006 22:52

Gerdien B. schreef:Dus het is mijn keuze dat ik vaak iets er uit flap voor dat ik het amper bedacht heb?
Geef het een andere naam Gerdien, wat vind je van 'spontaan zijn'?

Terug naar “Archief”