gaan jong gestorven kinderen naar de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 20 apr 2003 23:10

hemelburger schreef:Joepie schreef:
Ik ben geen jodin en toch is die tekst voor mij.
En vele die de Here er toe roepen zal!

Hmmm,
Je zegt dat het voor jou is, maar gaat het wel over jou?
Je hoeft bij het lezen van de bijbel dus geen rekening te houden met de context en tot wie er gesproken wordt?

Mooi gezegd: het is voor jou, maar gaat niet over jou.

:!:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 20 apr 2003 23:21

Lieve Joris
:mrgreen:
joris schreef:Want God heeft zijn belofte gedaan aan u en uwk inderen, en aan alle mensen, hoe ver ze ook wonen, aan zovelen als de Heer, onze God er toe roepen zal.

Toen wist Petrus nog niet dat God ook de niet-joden zijn volk wilde noemen,dat werd hem later duidelijk gemaakt in het visioen met de reine en onreine dieren.

Nergens worden de heidenen Zijn heilige volk genoemd. Wel worden ze in de genade als bijwoners van Zijn volk genoemd, maar dit heeft absoluut geen betrekking op Zijn heilsplan. Lees idd Romeinen en vervolgens de Galatenbrieven.

´Wat Ik rein noem, zal jij niet onrein noemen´, waarschuwde G´d Kefas (Petrus). Dit heeft alles te maken met het verkondigen van het evangelie en de uitvolgende genade, maar niet wie tot Zijn volk behoort. Dan zou de TeNaCH niets meer waard zijn. Dan hakken wij Zijn Heilige Woord (Milah HaKodesh) in stukjes en accepteren wij alleen wat het ons uitkomt. Hiervoor worden we door zowel Yeshua als de apostelen voor gewaarschuwd :(

Ik als Joodse christen maakt me niets uit waartoe ik behoor: tot Zijn heilige natie als Jid of Zijn Lichaam als goy. Alles is perfect, omdat Hij perfect is (Loof G´d!). :mrgreen:

Uiteindelijk worden wij door het Bruiloft van ZIjn Zoon (het Lichaam; de goyiem) en Zijn Bruid (Israël) één, zoals een man en vrouw één zijn. Wederom prijs Hem.
maar God is één en spreekt altijd de waarheid. God evolueert niet in deloop van de tijd, haalt er niet halverwege de tijd nog een doelgroep bij. Nee, God heeft ook hier bij monde van Petrus verteld dat ook jij, Hemelburger, de belofte van de Heilige Geest hebt gekregen, als je dat geloven wilt tenminste.

Daar ben ik het mee eens, maar dat staat los van Zijn Plan met Israël. Dit heeft wederom met genade te maken.

Nu ontopic: :mrgreen: (niet tot Joris gericht)

Ik kan geen 1 vers vinden wat kinderdoop bevestigt. Ik geloof wel dat kinderen kunnen kiezen om ondergedompeld te worden zoals Yeshua dit deed.

Gut Pesach!

Kena :mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

joris

Berichtdoor joris » 21 apr 2003 13:20

hemelburger,

fanatiek discusieren lukt niet met mij nee. Ik wil meningen horen en als ik iets nieuws hoor wil ik afwegen of ik het er mee eens ben of kan worden. Ik ga nadenken over jouw opmerking dat het in handelingen alleen tegen de joden gericht is. Ik schrijf dan dat het mij daarna niet zoveel meer uitmaak en daarmee bedoel ik dat het effect op het eind toch gelijk is. Jij verkrijgt hetzelfde als ik, maar dan op basis van andere teksten.
Vind ik dan niet echt meer de moeite waard om over te hebben, dan komen we namelijk in een "is Israel het volk van God"discussie.

OVerigens, daar komen we toch wel een beetje in:

Kena,
bedankt dat je me nog steeds lief vindt, haha. Ik zie wel het verschil tussen de joden en de christenen uit de heidenen. In plaats van volk van God kan ik misschien beter het woord kinderen gebruiken.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 21 apr 2003 17:45

joris schreef:
Kena,
bedankt dat je me nog steeds lief vindt, haha. Ik zie wel het verschil tussen de joden en de christenen uit de heidenen. In plaats van volk van God kan ik misschien beter het woord kinderen gebruiken.

Mee eens. Een ieder die in Hem gelooft is een kind van G´d. Omein :mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 21 apr 2003 19:55

Hoi Joris,

Je schreef:
fanatiek discusieren lukt niet met mij nee. Ik wil meningen horen en als ik iets nieuws hoor wil ik afwegen of ik het er mee eens ben of kan worden.

Dan blijf ik toch nieuwsgierig naar de uitkomsten van jouw afwegingen.

En
Ik ga nadenken over jouw opmerking dat het in handelingen alleen tegen de joden gericht is.

Ik ben benieuwd wat het ooit oplevert.

En
Ik schrijf dan dat het mij daarna niet zoveel meer uitmaak en daarmee bedoel ik dat het effect op het eind toch gelijk is. Jij verkrijgt hetzelfde als ik, maar dan op basis van andere teksten.

Het doel heiligt de middelen? 't Lijkt een beetje flauw, maar als de uitkomst hetzelfde is betekent dat niet dat beide routes tot deze uitkomst gelijkwaardig zijn. Met het verkrijgen doel je op de Heilige Geest?

En
Vind ik dan niet echt meer de moeite waard om over te hebben, dan komen we namelijk in een "is Israel het volk van God"discussie.

Staat het ter discussie dan, dat Israël het volk van God is?

Exodus 3:10 Zo kom nu, en Ik zal u tot Farao zenden, opdat gij Mijn volk (de kinderen Israels) uit Egypte voert. (SV)

Exodus 5:1 En daarna gingen Mozes en Aaron heen, en zeiden tot Farao: Alzo zegt de HEERE, de God van Israel: Laat Mijn volk trekken, dat het Mij een feest houde in de woestijn!
(SV)

enzovoort enzovoorts.

Trouwens als dit tot een discussie zou kunnen leiden, denk ik ook dat het beter in een andere topic passen.
Aan de andere kant vind ik het vervelend als er in een onderbouwing van een mening bepaalde teksten verkeerd worden geinterpreteerd, dat gebeurde dus o.a. bij handelingen 2.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

joris

Berichtdoor joris » 21 apr 2003 20:02

in jouw opinie, haha. Oke, dit item heeft drie nieuwe onderwerpen gebracht, maar ik voel me niet zo geroepen vertel ik er gleijk bij:
1. gelden woorden van Jezus en Paulus altijd voor iedere gelovige?
2. hebben de joden nog een speciale plek bij God?
3. euh,.... die weet ik nietmeer.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 21 apr 2003 20:07

Lieve zuster Kena,

Je schreef:
Ik kan geen 1 vers vinden wat kinderdoop bevestigt. Ik geloof wel dat kinderen kunnen kiezen om ondergedompeld te worden zoals Yeshua dit deed.

Waar staat in de bijbel dat Christus doopte? Of heb ik iets gemist?

En
Ik als Joodse christen maakt me niets uit waartoe ik behoor: tot Zijn heilige natie als Jid of Zijn Lichaam als goy. Alles is perfect, omdat Hij perfect is (Loof G´d!).

Uiteindelijk worden wij door het Bruiloft van ZIjn Zoon (het Lichaam; de goyiem) en Zijn Bruid (Israël) één, zoals een man en vrouw één zijn. Wederom prijs Hem.

Voordat het zover is, zou ik mijn voorkeur wel hebben.
Het is kiezen tussen voorwaardelijke vergeving (zie het ONZE VADER) en onvoorwaardelijke vergeving (een term die Paulus gebruikt).
Arme ik, ik heb niet te kiezen :wink:

P.S. Wat vind je van het vervolg op Joden en Christenen?

Verbonden in Christus.

joris

Berichtdoor joris » 22 apr 2003 10:42

Hierna ging Jezus met zijn leerlingen naar het gebied van Judea. Hij bleef daar enige tijd met hen en doopte er. johannes 3:22. Maar dat is volgens mij ook de enige tekst!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 apr 2003 12:38

Staat het ter discussie dan, dat Israël het volk van God is?
Diegenen die in Christus geloven zijn het volk van God. En dat overstijgt het jood zijn!

De claim van de joden dat ze Abrahams kinderen waren maakte weinig indruk op Christus:

Matth. 9 En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.

Johannes 8 39 Zij antwoordden en zeiden tot Hem: Abraham is onze vader. Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.

Gal. 3:7 Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.

Galaten 3 29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 22 apr 2003 20:44

Bedankt Joris

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 22 apr 2003 21:47

Surfer schreef:
Diegenen die in Christus geloven zijn het volk van God. En dat overstijgt het jood zijn!

De claim van de joden dat ze Abrahams kinderen waren maakte weinig indruk op Christus:

Een volk zonder land welteverstaan.
Je doelt op Titus 2:14?
Echter in de Hebreen-brief handelt het nog steeds om het volk Israël, als een volk, een natie, met een toekomst.

De reden dat de claim weinig indruk maakt:
Geef je zelf:
Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.

Het afstammen alleen is niet voldoende, ook hun werken moeten overeenstemmen met die van Abraham.

Of een gelovige uit de heidenen een kind van Abraham is?

Galatians 3:6-9 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend;
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.
9 Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham.
(SV)

Hier staat dat alle volken in Abraham gezegend zullen worden. De geschiedenis wijst uit dat zijn natuurlijke nakomelingen hierin ernstig tekort geschoten zijn. Gode zij dank, laat God ons behoud niet afhangen van de daden van het volk Israël. Vers negen vertelt dus dat wij, gelovigen uit de heidenen, gezegend worden op grond van geloof in Christus, die het Zaad is

Even ter verduidelijking in het voorgaande in de Galaten-brief kun je lezen dat de gemeente in Galaten in verwarring was, namelijk het feit dat ook heidenen deel konden hebben aan het evangelie, deze gemeente had dus ook een Joodse achtergrond.

Je citeerde:
Galaten 3 29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

Lees ook:
Galatians 3:16 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.
(SV)

Het gaat dus om het meedelen in de belofte, omdat Christus de belofte ontvangen heeft. En je hebt gelijkt als je bedoelt dat in Christus er geen enkel onderscheidt meer is. En een ieder die in Christus schuilt is dus niet meer onder de wet, want die heeft Christus vervult en omdat wij in Hem zijn, worden wij niet geoordeelt naar de wet. Daarnaast zijn er nog steeds nakomelingen van Abraham, die dus wel blijven onder de wet, waarin God zich verbonden heeft met het volk Israël.

Galatians 5:1-6 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.
4 Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.
5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.
6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.
(SV)

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 22 apr 2003 22:42

Hoi beste Surfer,

Wat staat er om de verzen heen? Tegen wie had Hij het? waarom zei Hij het? Dit is een diepe theologisch vraag van me wat lang kan duren voordat jij het antwoord gevonden hebt. Ik heb er ook jaren over moeten doen :shock:

Zei Hij tevens niet dat Hij alleen voor de verloren schapen Israëls gekomen is???

Nee, die vervanginsgtheorie klopt van geen kant. Wees blij dat jij onderdeel bent van Zijn Lichaam, maar blijf ajb van de plek van de Joden af. Want zo hak je het OT van de Bijbel af en dat kan heel kwalijk zijn :( (niet rot bedoeld hoor :mrgreen: )

Lfs en zegen,
Kena
Laatst gewijzigd door Kena op 22 apr 2003 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 22 apr 2003 22:46

Hallo lieve broer! :D

hemelburger schreef:Lieve zuster Kena,

Je schreef:

Waar staat in de bijbel dat Christus doopte? Of heb ik iets gemist?

Is inmiddels geciteerd :mrgreen:
En
Ik als Joodse christen maakt me niets uit waartoe ik behoor: tot Zijn heilige natie als Jid of Zijn Lichaam als goy. Alles is perfect, omdat Hij perfect is (Loof G´d!).

Voordat het zover is, zou ik mijn voorkeur wel hebben.
Het is kiezen tussen voorwaardelijke vergeving (zie het ONZE VADER) en onvoorwaardelijke vergeving (een term die Paulus gebruikt).
Arme ik, ik heb niet te kiezen :wink:

P.S. Wat vind je van het vervolg op Joden en Christenen?

Verbonden in Christus.

Even eerst je eerste opmerking van je laatste quote:
Ik denk dat die voorwaardelijke en onvoorwaardelijk vergeving niet ter sprake is. Dat is die genade waardoor wij allen tot Christus behoren: Jood en Griek: Griek en Jood. Het zijn de taken die verschillen.

Jouw 2e vraag van je ps snap ik niet helemaal. Kun je die ajb toe kunnen lichten?

Lfs en shalom tova !

Kena :D
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

joris

Berichtdoor joris » 24 apr 2003 10:23

welke taken verschillen?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 24 apr 2003 19:37

Hoi Joris,

Je schreef:
welke taken verschillen?

Het lichaam (Jood en heiden samen, die in deze tijd Christus liefhebben) :

Ephesians 1:3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
(SV)

Ephesians 2:6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
(SV)

Ephesians 3:10 Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods;
(SV)

Het Liichaam heeft een taak in de hemel.

De Bruid (het gelovig overblijfsel van Israël) :

Heeft net zoals in het oude testament een aardse taak, namelijke een priesterlijk volk voor alle andere volken.

Uiteindelijk:

Ephesians 1:10 Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot een te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
(SV)

Ephesians 3:15 Uit Welken al het geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt,
(SV)

God's zegen toegewenst.

Terug naar “Archief”