Te jong voor belijdenis doen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 07 aug 2005 23:42

De kerk is een gebouw, een groep mensen, maar de kerk zelf laat al vaak genoeg zien, bij elke kerkscheuring, bij elke beslissing niet mee te gaan in een samensmelting, bij elke poging van tegemoetkoming naar andere kerken toe, hoezeer zij zelf blijkbaar een los staand deel wil blijven van het lichaam van Christus.

Wel, ik heb er geen behoefte aan om bij een los oog te horen, en heb geen enkele verplichtingen naar een los oog toe als het gaat om belijdenis of wat dan ook.

Ik heb belijdenis gedaan van mijn geloof, en ja ik heb het feit aangekaart dat het "belijden dat het geloof dat in deze kerk geleerd wordt de ware en volkomen leer is" mijn twijfels had, en dat vormde geen probleem volgens dominee als het ging om >deze kerk< als individuele kerk.

Belijdenis afdoen voor de rest van je gemeente, verandert het ook maar iets aan jou of je relatie met God? Dat ene geindoctrineerde woord? Zal God je ook maar een cent minder waard vinden als je niet aan dat ritueel mee hebt gedaan?

Zeg dat je voor God hebt gekozen, of je dat nou in een belijdenisdienst doet of niet. Er zijn honderdduizenden belijdende leden die niks geloven, en honderdduizenden niet-belijdende leden die een sterker geloof hebben dan wie dan ook. Om die reden alleen al hecht ik weinig waarde aan dat ja-woord.

Je kunt als je twee bent geworden vast al wel ja zeggen, en op je twaalfde kun je het al lang menen. Zeg het liever je hele leven lang, dan 1 keer voor een kerk vol mensen.
Een grens daarbij stellen voor leeftijd... hoe kun je juist kinderen zo keihard er buiten sluiten? Laat ze meedoen met het avondmaal op een eigen manier, de Joodse kinderen waren ook deel van het Pascha, sterker nog, hadden een hoofdrol erin. Als kind vond ik het een afwijzing om buiten het avondmaal gehouden te worden. Geloven als een kind... houdt dat op bij het woord 'als'? Of is het iets dat je kinderen ook kunnen doen, ook voordat ze 18 zijn?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 aug 2005 05:35

Raido schreef:Alleen is dat niet echt een belijdenis van je geloof maar van de kerkleer en dogma's in mijn mening. Het heet dan ook geen geloofsbelijdenis maar openbare belijdenis.

Openbare belijdenis des geloofs.

Dat is het meest volledig.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 aug 2005 09:22

Raido schreef:
Marnix schreef:Misschien moet je van tevoren eens duidelijk bespreken met je wijkouderling of dominee waar je ja op zegt.

Dat de belijdenis wordt misbruikt om iemand maar vooral voor zijn hele leven aan de kerk te binden is belachelijk. De vraag is of God centraal staat bij de belijdenis (wat ze natuurlijk wel vinden) of het kerkgenootschap. Dat van belijdenis iets is gemaakt waarbij je niet alleen ja zegt op God maar ook trouw zweert aan een bepaald kerkgenootschap is nou niet echt bijbels of zo.
Als je nou ja zegt tegen God vond ik het al een stuk beter, maar je zegt ja tegen God door de dogmatiek van de kerk, de kerk is min of meer de spreekbuis richting God, op de manier zoals het in die kerk beschreven wordt is de enige manier..

Maar er leiden meerdere wegen naar Jezus, dat is denk ik de hoofdreden waarom ik er moeilijkheden mee heb, ik ontken de waarheid van de weg van mijn kerk niet, het is zeker de weg, het is een ware weg, maar niet de enige weg. Ik kan het niet voor mijzelf verantwoorden en voor God om te zeggen dat mensen buiten die weg naar Jezus verloren liggen.

De formulieren voor het doen van openbare geloofsbelijdenis verschillen per kerk. In de Hervormde Kerk (nu PKN en HHK) wordt melding gedaan van het belijdenis doen van je geloof "in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest". Eigenlijk is dit een verkorte versie van de belijdenis zoals die vervat is in de apostolische geloofsbelijdenis.
Zo wordt dit ook verwoord in bijv. de belijdenisvragen van de GKV: "Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?".

Bij deze geloofsbelijdenis gaat het dus niet om instemming gevraagd van bepaalde kerkspecifieke leerstellingen, maar heel concreet om de leer van het Oude en Nieuwe Testamen en zoals dit samengevat is in de apostolische geloofsbelijdenis. Het gaat hier dus niet in de eerste plaats om de punten en komma's van een specifiek kerkverband, maar om de hoofdzaak, zoals verwoord in de oudste christelijke belijdenis.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe dit in de Gereformeerde Gemeenten geregeld is (misschien is dit iets om aan je predikant te vragen). Ik kan me zo voorstellen dat je met het afleggen van je belijdenis ook instemt met de leerstellingen van 1931.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”