Flex187 schreef:Nou, helemaal grof, het is geen vooropgezet plan. Ik heb gewoon gezegd wat ik er van vond. Ik heb daarbij geen rekening gehouden dat ik mensen pijn zou doen. Maar het was niet de bedoeling omdat wel te doen. Ik weet alleen als ik zeg wat ik denk en gewoon eerlijk ben dat je mensen daarmee kan raken. Maar ik zie niet in wat daar mis mee is. Ik denk er gewoon over na, that's it en dat vertel ik.
Het is op zich goed, om eerlijk te zijn, maar, het zou toch goed zijn, om wel te bedenken, over welk onderwerp je het hebt, dit is een onderwerp, wat veel bij mensen los kan maken.
Als je dus wist, dat je mensen kon raken, kan ik er echt geen respect voor opbrengen, dat je je in deze discussie gemengd hebt, op de manier zoals je het hebt gedaan.
Wat er mis mee is, is het feit dat je bij veel mensen alle ellende weer naar boven haalt, en mensen die er nu mee zitten het idee geeft, dat je ze niet serieus neemt, in feite krijgen ze een trap na, daar knapt niemand van op, men kan er alleen dieper door wegzakken, het lijkt me niet, dat zoiets je bedoeling kan zijn.
Het is echt allemaal niet zo simpel als je denkt.
Flex187 schreef:Als ik kijk in mijn eigen leven zijn er 2 mensen die redelijk dicht bij me stonden die zelfmoord hebben gepleegd.
De ene was mijn vroegere oppasmoeder. Die heeft zichzelf op gehangen. Maar ik vraag me dan af waarom, waarom heb je niet verteld hoe je je voelde, waarom ben je niet opzoek gegaan naar andere mensen om hulp te zoeken, waarom dit, waarom dat? Vanuit mij gezien zie ik nog een hoop mogelijkheden wat had kunnen helpen en er voor had kunnen zorgen dat ze nu nog hier was. Ik bedoel, het was echt een heel aardige vrouw. Echt iemand waarvan je zegt, dat is een tof mens.
Verder ken ik haar redenen niet. Het enige wat ik kan zien is haar levenssituatie en daarin zie ik mogelijkheden om dingen te veranderen en te verbeteren.
De andere was een goede vriend van een goede vriend van mij en voor mij dus een soort vage kennis. Maar door die andere relatie kwam het toch behoorlijk dichtbij. Die jongen was een nogal stoere, patserige punker. Altijd een grote bek. Altijd de grens opzoeken van wat wel en niet mag. Hij is op een gegeven moment afscheid komen nemen van alle bekenden. Ik heb toen ook nog met hem gepraat op een manier zoals ik nooit eerder met hem had gepraat, ik dacht nog; 'zo, die is verander'. Maar ja, kennelijk wilde hij dat niet ofzo. Ik weet het niet. Hij heeft zichzelf opgehangen. En bij hem had ik echt zoiets, 'wat ben je toch een *censuur*'. Ik kan er niets aan doen, maar dat was mijn eerste reactie. Altijd stoer en sterk doen en toch niet in staat zijn om iets van je leven te maken.
Ook in zijn geval zie ik zat mogelijkheden om er wel wat van te maken. Maar, again, ik ken zijn redenen niet, ik ken zijn hoofd niet. En het zou inderdaad kunnen dat ik me niet kan voorstellen hoe iemand zich voelt.
Hieruit blijkt, dat je inderdaad niet hebt geweten wat er in deze mensen omging, hulp zoeken is ook niet zo makkelijk, wie geeft graag toe, dat hij het zelf niet meer aan kan, ook is het zo, dat mensen best signalen afgeven, maar, dat deze niet opgemerkt worden door de omgeving, daardoor wordt het al moeilijker, om mensen echt in vertrouwen te nemen, ook is het wel het geval, dat je er in moeilijkheden ineens helemaal alleen voor staat, en je niemand hebt, waarbij je terecht kunt.
*gaat nu offline, om te zien of er nog iets van slapen komt*