Oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 apr 2005 12:54

Ja aan mij gaat de godzaligheid van veel van hedendaagse schrijvers voorbij. Dat geef ik graag toe.

Godzaligheid gaat niet uit van schrijvers...gelukkig maar ook...gelukkig vinden we dat alleen bij Hem!
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 14:13

M@rije schreef:
Ja aan mij gaat de godzaligheid van veel van hedendaagse schrijvers voorbij. Dat geef ik graag toe.

Godzaligheid gaat niet uit van schrijvers...gelukkig maar ook...gelukkig vinden we dat alleen bij Hem!

Godzaligheid gaat niet van hen uit, dat beweer ik ook niet. Godzaligheid gaat van God uit naar mensen. Het betekent: zalig in God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 apr 2005 14:48

jas schreef:
M@rije schreef:

Godzaligheid gaat niet van hen uit, dat beweer ik ook niet. Godzaligheid gaat van God uit naar mensen. Het betekent: zalig in God.

Vandaar een eenzijdig Godswerk??

Heb net nog een 'oudvader ' gekocht....Spurgeon!

Hemel of hel....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 22:55

essieee schreef:
jas schreef:
M@rije schreef:

Vandaar een eenzijdig Godswerk??

Heb net nog een 'oudvader ' gekocht....Spurgeon!

Hemel of hel....

Ik vind Spurgeon wel goed, maar reken hem niet tot de oudvaders.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 apr 2005 23:05

Want je moet uiteraard niet uit het oog verliezen dat Spurgeon een baptist was.... ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 00:01

Klaas schreef:Want je moet uiteraard niet uit het oog verliezen dat Spurgeon een baptist was.... ;-)

Klaas

Dat vind ik meestal van ondergeschikt belang. Ik doel meer op de periode waarin hij leefde.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 17 apr 2005 09:09

jas schreef:
Klaas schreef:Want je moet uiteraard niet uit het oog verliezen dat Spurgeon een baptist was.... ;-)

Klaas

Dat vind ik meestal van ondergeschikt belang. Ik doel meer op de periode waarin hij leefde.

Hehe dat vind k zo grappig he.. Er zijn veel kerken waar ze bij ons in kerk niet veel mee hebben(zacht uitgedrukt).. en Spurgeon vinden ze helemaal geweldig (snap k, daar niet van ;)) Hehe we hebben als afsluiting bij cathe zelfs een dvd over zijn leven gekeken.

Maar goed, Spurgeon is al eind 19e eeuw overleden dus da's al lang geleden, dus voor mij is ie ook wel een oudvader.
Naja.. wat maakt het eigenlijk uit of ie een oudvader is of niet, zn boeken zijn goed en overduidelijk.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 09:56

jas schreef:

Klaas

:oops: :oops:

Briezels...,ik reken hem er altijd wel toe eigenlijk.....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 14:49

essieee schreef:
jas schreef:

Klaas

Het is geen ramp hoor. Ik lees hem wel graag en wou dat er meer dominees waren die zo preekten.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 17 apr 2005 14:53

essieee schreef:
jas schreef:

Klaas

ach.. baptisten toen waren ook weer anders he.. hij s nog uit de bond van baptisten ofzo gestapt toen t andere kant op ging, dat scheelt weer..

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 22:07

jas schreef:
essieee schreef:
jas schreef:

Klaas

Het is geen ramp hoor. Ik lees hem wel graag en wou dat er meer dominees waren die zo preekten.

Ja precies...ik ken er wel wat....... :idea:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 22:46

Ik las vandaag de uitgebreide voorrede in het boek "de wekker der leeraaren in tyden van verval" uit 1741.
De voorrede is geschreven door de zalige ds. J. Koelman uit het Zeeuwsch-Vlaamsche Sluis in 1674. (die ik heb uit 1741 is al een 5e druk)

Het boekje gaat over de vele leraars die ongeroepen op de preekstoel staan, geen of nauwelijks persoonlijk kennis hebben van of aan de zaligheid en dus de Gemeente van Christus niet in waarheid kunnen dienen.
Het boekje zelf is door Koelman uit het Engels vertaald. De Engelse schrijver is niet voor 100% bekend. Het wordt toegeschreven aan Robert Macwair, die predikant was in Glasgow te Schotland.
Koelman beklaagt zich in de voorrede over het feit dat veel predikanten niet de ware en valse genade van elkaar kunnen onderscheiden. Hij schrijft o.a. het volgende:

"zoo weeten zy ook de onbekeerde niet wel te overtuigen van haar onbekeertheit, en zelden laaten zy haar gaan, of zy geeven haar de troost en hoop van de bekeerde; Als zy iemand maar vinden in de minste ontsteltenis over de zonde, en aangedaan met een begeerte naar vergeeving, naar Christus, en het goede, zy meinen die moet al terstont getroost worden, ja alzoo rykelyk als die de waare genade in haar kracht en vrucht vertoonen; zy weeten weinig onderscheid te maaken tusschen ontsteltenis van concientie, en waare verslagenheit des gemoeds, tusschen de zonden der herboorne, en der onherboorne, tusschen geloof en verzekertheit, tusschen de waare genade der oprechten, ende d'algemeene schyn genade, daar verworpelingen ook toe kunnen komen, tusschen tekenen van sterke genade van meer volwassene Christenen, en andere van genade, in tedere zwakke Christenen, die eerst beginnen; ook verstaan veele niet wel de bedrieglykheit van 's menschen herte, en zoo zynze onbekwaam tot goede uitvoering van haar Ampt".

Welke predikanten maken dat onderscheid nog wel zo scherp, waar Koelman het hier over heeft?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 22:57

Mooi stukje........

Ik denk dat het hier gaat over het schijn en zijn.......
Ja ook hier zzeg ik, ik ken nog wel wat van die dominees.... :!:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 23:11

essieee schreef:Mooi stukje........

Ik niet. Elke dominee die ik ken, zou in het voorbeeld uit dit stukje meteen naar Christus verwezen hebben. Het klinkt tegenwoordig bijna goddeloos om dat niet te doen. Ik vond het opmerkelijk toen ik dit las, want de reformatorische kerken beroepen zich allemaal op predikanten als Koelman. Koelman staat bekend als zeer rechtzinnig en een boegbeeld van de reformatorische leer.
Ik ben het ook geheel met hem eens hoor. Maar wat ik hiermee wil aantonen is, dat de reformatorische leer van nu, dus beduidend anders is dan die van toen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 23:45

jas schreef:
essieee schreef:Mooi stukje........

Ik niet. Elke dominee die ik ken, zou in het voorbeeld uit dit stukje meteen naar Christus verwezen hebben. Het klinkt tegenwoordig bijna goddeloos om dat niet te doen. Ik vond het opmerkelijk toen ik dit las, want de reformatorische kerken beroepen zich allemaal op predikanten als Koelman. Koelman staat bekend als zeer rechtzinnig en een boegbeeld van de reformatorische leer.
Ik ben het ook geheel met hem eens hoor. Maar wat ik hiermee wil aantonen is, dat de reformatorische leer van nu, dus beduidend anders is dan die van toen.

En wat mis je er dan in?

Terug naar “Archief”