Bioscoop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 09:39

Optimatus schreef:Je kraamt over het algemeen geen onzin uit, maar je boodschap gaat soms verloren in een kakofonie van krachttermen die je boodschap geweld aandoen en dat vind ik jammer. Je bent niet gestoord en je hebt een duidelijke eigen mening die ik het bestuderen waard vind.

Ik vind die uitdrukking kakofonie van krachttermen zeer overdreven. Het is bij uitzondering dat ik een woord plaats waar refo's haastig van in hun beschermde schulp kruipen, maar waar verder geen enkel normaal mens wakker van zou liggen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 09 apr 2005 09:43

Mapleleaf schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Ik vind het een beetje kortzichtig om maar meteen te mekkeren dat een Christen niet in een bioscoop thuishoort. Mag ik dat misschien voor mezelf uitmaken?

Ah, is dat de nieuwe norm, dat we het voor onszelf uitmaken?

Ik heb nog geen argument gehoord om het niet te doen.

De bioscoop is een plaats waar de wereld haar vermaak in zoekt, omdat zij geen lust heeft aan de kennis van Gods wegen. Bovendien bevatten de meeste films vloeken en andere beelden die recht tegen Gods woord indruisen. En dat weet je niet van tevoren.

Hm, ik herinner mij opeens dat ik European ben. . . We hebben hier in Europa een hele serieuze filmtraditie. De bioscoop / filmhuis is een plek waar de verhalen verteld worden. De verhalen van onze tijd. Er zijn dus ook mensen ide een verhaal te vertellen hebben, net als er schrijven en muzikanten zijn die dat doen.

Het is goed om kritisch te zijn naar welke film je gaat. De reguliere media is niet ze scheutig in de bewegwijzering naar de relevante film. . . commerciele doelen spelen hierin een grote rol. Van dat oogpunt is vermaak misschien een typering die in de buurt komt.

Welke 'signs' hebben dan naar de relevante film. Een film waar wij van leren of aan het denken gezet worden. En welke plaats heeft dit in onze kerkelijke gemeenschap? Ik ga regelmatig naar een filmavond georganiseerd door medechristenen . . . het geeft onwijs veel stof tot spreken. Juist ook de scenes waarbij beelden aan bod komen die misschien als niet-Bijbels ervaren worden. De filmmaker bedoelt zelden dat het 'alles maar goed is', nee die wil een statement maken, iets vertellen.

Films moet je dus ook leren kijken. Ik ben dus ook wel een beetje huiverig als er vanuit de kerk signalen zijn om de taal van de cinema links te laten liggen. Ik ben bang dat daardoor de vervreemding, die ik op allerlei vlakken zie, tussen de kerk en hedendaagse cultuur groter wordt.

In hoeverre nemen we onze hedendagse cultuur, en daarmee onze medemens, serieus?

scape

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 09 apr 2005 10:22

een interessante film om eens te kijken, is The Time Changer,
een dominee uit 1900 reist naar 2000 en doet een schokkende ontdekking,
in boeken, en eigenlijk ind e hele wereld is de moraal verloren gegaan.

waarom? o.a. is ook in de bioscoop waar de morale films ooit draaiden, God verdwenen en ingeruild voor het wereldse.

gezien dit topic, als kanttekening moet je natuurlijk wel beseffen dat geen stok zo krom kan zijn, of God kan er een rechte slag mee uitdelen.

zo ik is de inperfectie van onze handen, dat er nog steeds films gemaakt worden vanuit het christelijke geloof, ook een parel binnen een maatschappij die ten onder gaat.
Dat er nog steeds films mogen zijn die mogen wijzen richting God.

Hoewel ik het zelf op een aantal punten niet met Danny Butler eens ben, is het wel degelijk zo dat je dit als aanknopingspunt voor een gesprek kunt gebruiken. Aragorn gebruikt hierboven bijvoorbeeld muziek als aanknopingspunt.

Als iemand zich daar niet prettig bij voelt moet hij dit middel dan ook niet gaan gebruiken, maar als iemand zich daar wel toe geroepen voelt, waarom hou je hem/haar dan tegen.
Tuurlijk kritisch zijn hoort erbij maar direct al veroordelen is niet d ejuiste manier, als je zelf niet goed op de hoogte bent.
Jezus zegt ook niet voor niets dat zij die wandelen bij nacht zullen struikelen, m.a.w. als je niet goed op de hoogte bent van iets, maar je wil wel persee je mening er door drukken, kan dit tot struikelen lijden, licht je liever goed in over iets, toets het, en geef dan je kritiek. dan heb je namelijke en weloverwogen keuze gemaakt, wat niemand je kwalijk kan nemen.

De een is in het een sterker als de ander, de ander is in het andere weer sterker dan de een, we moeten rekening houden met elkaar sterktes en zwaktes.
En alleen de heilige Geest kan ons hierin op de juiste weg leiden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2005 11:26

Mapleleaf schreef:De bioscoop is een plaats waar de wereld haar vermaak in zoekt, omdat zij geen lust heeft aan de kennis van Gods wegen. Bovendien bevatten de meeste films vloeken en andere beelden die recht tegen Gods woord indruisen. En dat weet je niet van tevoren.

Tja, een concert van orgelterrorist Martin "Moloch" Mans is ook een plaats waar de (refo)wereld haar vermaak zoekt omdat zij geen lust heeft aan de kennis van Gods wegen. :roll:

Is het bovendien verkeerd als je dingen ziet die tegen Gods Woord indruisen? Als je iemand een moord ziet plegen, is dat verboden om te zien?

Verder kan ik me helemaal vinden in het verhal van scape.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 12:04

Aragorn schreef:
Mapleleaf schreef:De bioscoop is een plaats waar de wereld haar vermaak in zoekt, omdat zij geen lust heeft aan de kennis van Gods wegen. Bovendien bevatten de meeste films vloeken en andere beelden die recht tegen Gods woord indruisen. En dat weet je niet van tevoren.

Tja, een concert van orgelterrorist Martin "Moloch" Mans is ook een plaats waar de (refo)wereld haar vermaak zoekt omdat zij geen lust heeft aan de kennis van Gods wegen. :roll:

Is het bovendien verkeerd als je dingen ziet die tegen Gods Woord indruisen? Als je iemand een moord ziet plegen, is dat verboden om te zien?

Ik ben het deze keer wel met jou eens. Een film zien in een bios is niet per definitie fout. Film is een artistieke cultuuruiting en daar is op zich niets op tegen.
Martin "Moloch" Mans is daarentegen een cultuurbarbaar, en daar is alles op tegen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2005 12:10

jas schreef:
Melody schreef:
hijwel schreef:
jas schreef:Het is echt ziekelijk dat evangeliseren van jou. Je doet niet anders dan jezelf een vrijbrief proberen te geven voor activiteiten die je anders als christen niet kunt doen.
Misselijk en laf. Zeg gewoon dat je af en toe graag naar de film gaat en flikker dat maliënkolder van een evangelisatieaspect eens een keer achter je.

ach ja en al zal marnix daar geen evangeliseren.. dat is toch mooi?
Hij maakt dan iig wel werk van de opdracht: "ga heen in de wereld en maak alle volken tot mijn discipelen"

En tot die wereld behoren ook de bioscopen.

En Jas, je kunt beter evangeliseren met vriendelijkheid en zachtheid in plaats van met de harde woorden die jij weet te spuien.

Ik vind het gewoon vreselijk schijnheilig om altijd met dat evangeliseren aan te komen kakken als je je op plaatsen wilt begeven waar je eigenlijk als christen niet thuishoort. En zachte woorden, die moet je van mij nooit verwachten.

Ik kwam niet met evangeliseren aankakken, dat was een zijspoor die door bepaalde mensen werd ingeslagen, los van bioscoopbezoek... het ging puur over of evangelisatie invloed heeft op waar je wel en niet mag komen.... Jij beweert vervolgens dat mensen het gebruiken als dekmantel terwijl dat helemaal nergens op slaat. Nogmaals, jij begint hier mensen dingen te verwijten die ze helemaal niet hebben gezegd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 12:17

Marnix schreef:
jas schreef:
Melody schreef:
hijwel schreef:
jas schreef:Het is echt ziekelijk dat evangeliseren van jou. Je doet niet anders dan jezelf een vrijbrief proberen te geven voor activiteiten die je anders als christen niet kunt doen.
Misselijk en laf. Zeg gewoon dat je af en toe graag naar de film gaat en flikker dat maliënkolder van een evangelisatieaspect eens een keer achter je.

ach ja en al zal marnix daar geen evangeliseren.. dat is toch mooi?
Hij maakt dan iig wel werk van de opdracht: "ga heen in de wereld en maak alle volken tot mijn discipelen"

En tot die wereld behoren ook de bioscopen.

En Jas, je kunt beter evangeliseren met vriendelijkheid en zachtheid in plaats van met de harde woorden die jij weet te spuien.

Ik vind het gewoon vreselijk schijnheilig om altijd met dat evangeliseren aan te komen kakken als je je op plaatsen wilt begeven waar je eigenlijk als christen niet thuishoort. En zachte woorden, die moet je van mij nooit verwachten.

Ik kwam niet met evangeliseren aankakken, dat was een zijspoor die door bepaalde mensen werd ingeslagen, los van bioscoopbezoek... het ging puur over of evangelisatie invloed heeft op waar je wel en niet mag komen.... Jij beweert vervolgens dat mensen het gebruiken als dekmantel terwijl dat helemaal nergens op slaat. Nogmaals, jij begint hier mensen dingen te verwijten die ze helemaal niet hebben gezegd.

Ok Marnix, als je het niet zo bedoeld hebt, sorry, dan neem ik het gewoon terug. Maar ik herinnerde me een eerdere, volgens mij identieke uitspraak van je m.b.t. kroegbezoek. Daar werd ik een beetje urine-achtig van. (ik mag geen lelijke woorden meer gebruiken, daar zijn ze hier helemaal van van de kaart)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2005 12:46

Mapleleaf schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Ik vind het een beetje kortzichtig om maar meteen te mekkeren dat een Christen niet in een bioscoop thuishoort. Mag ik dat misschien voor mezelf uitmaken?

Ah, is dat de nieuwe norm, dat we het voor onszelf uitmaken?

Ik heb nog geen argument gehoord om het niet te doen.

De bioscoop is een plaats waar de wereld haar vermaak in zoekt, omdat zij geen lust heeft aan de kennis van Gods wegen. Bovendien bevatten de meeste films vloeken en andere beelden die recht tegen Gods woord indruisen. En dat weet je niet van tevoren.

De bijbel verbiedt nergens om plezier te hebben en vermaak te zoeken, als het maar op een goede manier is. Sterker nog, Prediker moedigt bijvoorbeeld juist aan om te genieten. Dat genieten is niet alleen maar in de kerk... Prediker geeft aan dat je God bij alles wat je doet niet moet vergeten. Als je met zo'n instelling bijvoorbeeld naar de bioscoop gaat, gaat poolen, sporten, winkelen, zwemmen, biertje drinken, kortom met alle dingen waarin de niet-gelovigen zich ook kunnen vermaken, verbiedt God dat zeker niet. En als je met zo'n instelling dat doet kijk je ook niet naar films waar in wordt gevloekt en zo, en kun je op een verantwoorde manier genieten van dingen. Daar gaat het om: niet om of je er ook op een verkeerde manier van zou kunnen genieten en daarbij voorbeelden van mensen aanwijzen die dat doen, maar hoe jij er mee om gaat en of je dat voor God kan verantwoorden. Met een beetje research kun je er dan best achter komen welke films je wel en niet zou kunnen kijken.

Ok Marnix, als je het niet zo bedoeld hebt, sorry, dan neem ik het gewoon terug. Maar ik herinnerde me een eerdere, volgens mij identieke uitspraak van je m.b.t. kroegbezoek. Daar werd ik een beetje urine-achtig van. (ik mag geen lelijke woorden meer gebruiken, daar zijn ze hier helemaal van van de kaart)

Hehe, ik heb dat toen aangekaart als een van de dingen uit het kroegbezoek, maar heb nooit gezegd dat ik naar de kroeg ga met als doel om te evangeliseren. Ik ga voor mijn plezier en als geloof in een gesprek ter sprake komt (wat best wel eens gebeurd) praat ik daar graag met die mensen over, maar ik ga niet daarom af en toe eens naar de kroeg... ik ga er heen om gezellig wat te drinken en te kletsen, soms te kaarten, puur voor de gezelligheid. Naar de bioscoop ga ik ook vooral voor de gezelligheid/goede film. Helaas zijn er volgens mij niet zo heel veel goede films in de bioscoop... dan kan je beter naar een filmhuis of zo gaan waar ze buitenlandse films en zo draaien... daar zit meestal een hoop meer in dan in Hollywood-films :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 apr 2005 13:03

jas schreef:
joepie schreef:
Optimatus schreef:Ik vraag van niemand bedeesd te zijn, maar ik ben niet een groot liefhebber van allerhande krachttermen, welke deze ook zijn mogen. Het is de toon die de muziek maakt en van iemand die in mijn ogen afstotende krachttermen bezigt, ben ik minder snel geneigd iets aan te nemen dan van iemand die zijn boodschap kracht bij zet zonder afstotende krachttermen.

Je kraamt over het algemeen geen onzin uit, maar je boodschap gaat soms verloren in een kakofonie van krachttermen die je boodschap geweld aandoen en dat vind ik jammer. Je bent niet gestoord en je hebt een duidelijke eigen mening die ik het bestuderen waard vind.

Ik niet meer. Ik haak af. Zal zijn stukjes ook niet meer lezen.

Beledigd omdat ik schreef dat je me niet aansprak? Sjonge jonge.
Ik wil dan nog wel toelichten waarom je me niet aanspreekt. Omdat je elke tekst zo uitlegt dat ie precies in je straatje past. Zelfs al gaat het tegen de letter van de Schrift in. Zo kun je niet discussiëren want er is dan geen enkele maatstaf meer behalve degene die je zelf stelt.
Zo, heb ik dat weer netjes gezegd, zonder één onvertogen woord?

(tip...maak het goed samen en pak een filpmje....kunnen jullie elkaar misschien echt overtuigen !!))

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2005 13:31

jas schreef:
Aragorn schreef:

Ik ben het deze keer wel met jou eens. Een film zien in een bios is niet per definitie fout. Film is een artistieke cultuuruiting en daar is op zich niets op tegen.
Martin "Moloch" Mans is daarentegen een cultuurbarbaar, en daar is alles op tegen.

Ik ken de goede man niet, maar ik geloof dat ik dat beter zo kan houden ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 13:45

Optimatus schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Ik ken de goede man niet, maar ik geloof dat ik dat beter zo kan houden ;)

Dat meen je niet. Kijk je nooit naar Ned. zingt? Hij treedt vaak op met Martin Zonneberg. (Martin & Martin).
Ik vind het bagger, in elk geval heeft het niets met muziek te maken.
Gewoon refopop.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 13:46

essieee schreef:
jas schreef:
joepie schreef:
Optimatus schreef:Ik vraag van niemand bedeesd te zijn, maar ik ben niet een groot liefhebber van allerhande krachttermen, welke deze ook zijn mogen. Het is de toon die de muziek maakt en van iemand die in mijn ogen afstotende krachttermen bezigt, ben ik minder snel geneigd iets aan te nemen dan van iemand die zijn boodschap kracht bij zet zonder afstotende krachttermen.

Je kraamt over het algemeen geen onzin uit, maar je boodschap gaat soms verloren in een kakofonie van krachttermen die je boodschap geweld aandoen en dat vind ik jammer. Je bent niet gestoord en je hebt een duidelijke eigen mening die ik het bestuderen waard vind.

Ik niet meer. Ik haak af. Zal zijn stukjes ook niet meer lezen.

Beledigd omdat ik schreef dat je me niet aansprak? Sjonge jonge.
Ik wil dan nog wel toelichten waarom je me niet aanspreekt. Omdat je elke tekst zo uitlegt dat ie precies in je straatje past. Zelfs al gaat het tegen de letter van de Schrift in. Zo kun je niet discussiëren want er is dan geen enkele maatstaf meer behalve degene die je zelf stelt.
Zo, heb ik dat weer netjes gezegd, zonder één onvertogen woord?

(tip...maak het goed samen en pak een filpmje....kunnen jullie elkaar misschien echt overtuigen !!))

Joepie!
Met Joepie naar de film, dat is vet cool gaaf man.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2005 13:59

En daarna een drankje in de taverne?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 14:06

Optimatus schreef:En daarna een drankje in de taverne?

O ik ga wel een kop koffie drinken in dudoc hoor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2005 14:10

Doe dan wel oordopjes in.

Wereldse muziek, ook al hoor je het nauwelijks :D ;)

Maar goed, als het om koffie gaat moet het kunnen ;)

Terug naar “Archief”