Moderator: Moderafo's
reform schreef:Beste mensen,
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het helaas nog steeds niet. Ik zal proberen hoe jullie visie op de uitverkiezing op mij overkomt. Daarna zal ik aangeven waarom ik dit oneerlijk vind.
Alle mensen zijn van nature zondaren, daar is volgens mij het iedereen over eens, ook ik. Dan zeggen jullie: Niemand komt uit zichzelf naar God, omdat we dat eigenlijk niet willen. Dit zou betekenen dat iedereen verloren zou gaan. Maar gelukkig is God genadig en kiest hij uit deze zondaren een bepaald aantal mensen uit om ze toch niet verloren te laten gaan. Iedereen zou dus eigenlijk de straf moeten verdienen, ook ik. Waarom zou God mij bijvoorbeeld kiezen en iemand anders niet. Dat is wel genade, maar tegelijkertijd ook oneerlijke genade. Ikke wel en iemand anders niet. En dat kan ik me nou niet voorstellen. Nog steeds is mij de link tussen kerk en allen niet duidelijk. Zou iemand me dat kunnen uitleggen. Alvast bedankt!
rene
reform schreef:Beste mensen,
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het helaas nog steeds niet. Ik zal proberen hoe jullie visie op de uitverkiezing op mij overkomt. Daarna zal ik aangeven waarom ik dit oneerlijk vind.
Alle mensen zijn van nature zondaren, daar is volgens mij het iedereen over eens, ook ik. Dan zeggen jullie: Niemand komt uit zichzelf naar God, omdat we dat eigenlijk niet willen. Dit zou betekenen dat iedereen verloren zou gaan. Maar gelukkig is God genadig en kiest hij uit deze zondaren een bepaald aantal mensen uit om ze toch niet verloren te laten gaan. Iedereen zou dus eigenlijk de straf moeten verdienen, ook ik. Waarom zou God mij bijvoorbeeld kiezen en iemand anders niet. Dat is wel genade, maar tegelijkertijd ook oneerlijke genade. Ikke wel en iemand anders niet. En dat kan ik me nou niet voorstellen. Nog steeds is mij de link tussen kerk en allen niet duidelijk. Zou iemand me dat kunnen uitleggen. Alvast bedankt!
rene
.Nu belicht je de zaak eendimensionaal. God verkiest, maar Hij effectueert die verkiezing in de weg van de prediking van het Evangelie (1 Kor. 1:21). Wie gelooft en zich bekeert, is uitverkoren. Wie dit niet doet, op die blijft de toorn van God (DL 1-3 en 1-4). Dus de menselijke verantwoordelijkheid wordt bepaald niet uitgesloten, maar is ingesloten in de verkiezingsleer. Maar dan wel op zo'n wijze, dat het God is, Die alles in ons werkt. Dit is een mysterie, maar de Bijbel spreekt er wel zo over
Een frappant voorbeeld van deze schijnbaar onverenigbare tegenstelling (nl. tussen menselijke verantwoordelijkheid en Goddelijke verkiezing) wordt gegeven in Fil. 2:12-13.
12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Petrus heeft het helemaal niet over de hele wereld. Dan zou hij alverzoening leren. Immers, het griekse woord voor willen wat hier gebruikt wordt - βουλομαι (boulomai) - is willen in de zin van: een plan hebben, iets besloten hebben. Het staat dus al vast!
(Willen in de betekenis van 'wensen' is θελω (theloo).)
Petrus spreekt hier de kerk aan!
reform schreef:.elbert schreef:Nu belicht je de zaak eendimensionaal. God verkiest, maar Hij effectueert die verkiezing in de weg van de prediking van het Evangelie (1 Kor. 1:21). Wie gelooft en zich bekeert, is uitverkoren. Wie dit niet doet, op die blijft de toorn van God (DL 1-3 en 1-4). Dus de menselijke verantwoordelijkheid wordt bepaald niet uitgesloten, maar is ingesloten in de verkiezingsleer. Maar dan wel op zo'n wijze, dat het God is, Die alles in ons werkt. Dit is een mysterie, maar de Bijbel spreekt er wel zo over
Het blijft nog steeds eendimensionaal! Als wij op zoek zouden gaan naar God, dan komt het niet door onszelf maar omdat God in ons werkt. Dan blijft het nog steeds afwachten in plaats van verwachten.
14 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.
Hand. 2:37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?
reform schreef:elbert schreef:Een frappant voorbeeld van deze schijnbaar onverenigbare tegenstelling (nl. tussen menselijke verantwoordelijkheid en Goddelijke verkiezing) wordt gegeven in Fil. 2:12-13.12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Ik snap niet helemaal waarom jij dit gedeelte aanhaalt voor de uitverkiezing. Als ik dit gedeelte lees zou ik eerder zeggen dat het over christenen gaat en dat God ons niet alleen laat in onze worsteling om zijn wil te doen.
elbert schreef:reform schreef:.elbert schreef:Nu belicht je de zaak eendimensionaal. God verkiest, maar Hij effectueert die verkiezing in de weg van de prediking van het Evangelie (1 Kor. 1:21). Wie gelooft en zich bekeert, is uitverkoren. Wie dit niet doet, op die blijft de toorn van God (DL 1-3 en 1-4). Dus de menselijke verantwoordelijkheid wordt bepaald niet uitgesloten, maar is ingesloten in de verkiezingsleer. Maar dan wel op zo'n wijze, dat het God is, Die alles in ons werkt. Dit is een mysterie, maar de Bijbel spreekt er wel zo over
Het blijft nog steeds eendimensionaal! Als wij op zoek zouden gaan naar God, dan komt het niet door onszelf maar omdat God in ons werkt. Dan blijft het nog steeds afwachten in plaats van verwachten.elbert schreef:Nee, niet helemaal. Door het eenzijdige (eendimensionale) werk van God worden we wedergeboren. Maar dan is het ook direkt tweerichtingsverkeer geworden: we gaan dan ook zelf werken en geloven. We worden levendgemaakt (wedergeboren) door God. Wie eenmaal levend gemaakt is, zal ook zelf zoeken, bidden, geloven enz. Dit alles wel door Zijn Geest, Die dan in ons woont.
Zalig worden is dus een eenzijdig Godswerk, maar het gaat niet buiten ons om. We worden veranderd en gaan anders doen, denken, willen, geloven enz.
Hoe doet God dit: door ons Zijn Woord te verkondigen en met Zijn Geest hiermee aan het werk te gaan in ons hart. Hij maakt hiermee onze stenen harten week, zodat we er ontvankelijk voor worden, berouw hebben, de goede keuze maken en gaan geloven in Zijn Zoon, dankbaar leven enz. enz. Zijn we hierin ten volste betrokken? Ja! Maar dan is het nog wel Gods werk.
reform schreef:elbert schreef:Een frappant voorbeeld van deze schijnbaar onverenigbare tegenstelling (nl. tussen menselijke verantwoordelijkheid en Goddelijke verkiezing) wordt gegeven in Fil. 2:12-13.12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
Ik snap niet helemaal waarom jij dit gedeelte aanhaalt voor de uitverkiezing. Als ik dit gedeelte lees zou ik eerder zeggen dat het over christenen gaat en dat God ons niet alleen laat in onze worsteling om zijn wil te doen.
elbert schreef:Je hebt gelijk dat dit stukje in de Bijbel in de context staat van reeds wedergeboren christenen. Maar het geeft wel een voorbeeld van de situatie waarin de relatie tussen God en mens tweezijdig is geworden: God is het Die het willen en het werken in ons werkt, en dat is de oorzaak (het woordje "want" aan het begin van vers 13 is heel belangrijk) waarom we onze zaligheid met vrezen en beven werken.
Vanuit deze wetenschap kunnen we terugkijken naar hoe het was voordat deze mensen tot geloof zijn gekomen: als het echt zo is dat God alles in ons werkt, dan was Hij uiteindelijk Degene Die de mensen wedergeboren heeft doen worden, zodat ze God gingen zoeken en vinden in het geloof.
Voor de wedergeboorte was de mens geestelijk dood. Daarna is de mens geestelijk tot leven gekomen. Levend worden is niet iets dat in de macht van mensen ligt, maar wel in de macht van God.
reform schreef:Nu stel je het voorbeeld de situatie na de wedergeboorte gelijk aan de situatie voor de wedergeboorte. Ik weet niet of dat kan.
reform schreef:In de bijbel staat duidelijk dat we ons moeten bekeren (Bekeert u). Dat is een actieve daad die van ons verwacht wordt. Ik snap niet waarom deze oproep in de bijbel zou staan als God alleen ons zou kunnen bekeren. Ik bedoel daarmee dat het onze keuze is om in hem te geloven.
reform schreef:Nu lijkt het of het van ons alleen afhangt, maar dat is niet zo. God heeft de allereerste stap gezet door zijn Zoon naar de aarde te sturen om voor zonde aan het kruis te sterven. Ook kan God, terwijl we het niet willen aannemen ons bekeren, dat zag je bij Paulus. Als wij geloven dan worden we wedergeboren en dat is het werk van God. Hij zal ons niet alleen laten om zijn wil te doen, hoe moeilijk die worsteling ook is.
elbert schreef:reform schreef:In de bijbel staat duidelijk dat we ons moeten bekeren (Bekeert u). Dat is een actieve daad die van ons verwacht wordt. Ik snap niet waarom deze oproep in de bijbel zou staan als God alleen ons zou kunnen bekeren. Ik bedoel daarmee dat het onze keuze is om in hem te geloven.
Deze oproep staat in de Bijbel, omdat God Zelf werkt wat Hij eist. God gebruikt de dwaasheid van de prediking om ons zalig te maken(1 Kor. 1:21). God roept op tot bekering, dat is juist. Maar hoe komen we tot bekering? Door onze eigen keus? Als dat zo is, hoe zijn we dan tot die keuze gekomen? Vanuit onszelf of door de Heilige Geest? Door de Heilige Geest toch?
[/quote]elbert schreef:reform schreef:Nu lijkt het of het van ons alleen afhangt, maar dat is niet zo. God heeft de allereerste stap gezet door zijn Zoon naar de aarde te sturen om voor zonde aan het kruis te sterven. Ook kan God, terwijl we het niet willen aannemen ons bekeren, dat zag je bij Paulus. Als wij geloven dan worden we wedergeboren en dat is het werk van God. Hij zal ons niet alleen laten om zijn wil te doen, hoe moeilijk die worsteling ook is.
Laat ik het zo zeggen: als we wedergeboren zijn dan gaan we geloven (i.p.v. andersom). Of anders gezegd: als we geloven, dan zijn we blijkbaar wedergeboren. Het hangt niet van onze keuze af of we wedergeboren zijn, maar het hangt van onze wedergeboorte af of we de juiste keuze maken. Het klinkt allemaal nogal als dogmatisch geneuzel, dat weet ik, maar het is volgens mij wel een juistere manier om de Bijbel na te spreken.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten