'n Hoedje op

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 mar 2005 11:09

Ook ik hecht erg veel waarde aan de brieven van Paulus.
Precies wat er gezegd werd: Waar moet je anders je informatie over Jezus vandaan halen, van Jezus zelf?
Nee, Paulus wist wat de Here Jezus wil en wat en hoe.
En ik denk niet dat het specefiek om een hoedje gaat, maar om hoofdbedekking van de vrouw of meisje.
Maar iedereen loopt altijd aan mijn kop te zeuren als ik Paulus er weer bijhaal.
Er wordt vaak gezegd tegen mij, dat ze vinden dat paulus niet meer van deze tijd is. Geheel onverwachts kwam in zaterdag met een vrouw aan de praat die ook van de brieven van Paulus houdt en dat belangrijk vindt.
Het klikte meteen.
Maar omdat het niet in het moderne straatje past, worden de brieven vaak verworpen, weggewuifd, zovan: Ach Paulus was een vrouwenhater en dat past niet in deze tijd.
Die mensen pikken alleen uit de bijbel wat in hun straatje te pas komt.
Zo doen ook een hoop moslims met de koraan, hetzelfde.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 mar 2005 11:13

Omdat nem mijn plaatje net niet leuk vond:
Is dit dan wel een leuk hoedje?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mariamagdalena op 29 mar 2005 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 11:13

Ik wuif Paulus niet zomaar weg hoor, maar ik probeer zijn aanbevelingen te plaatsen in hun context. Ze zouden anders verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 11:40

henkie schreef:
Rock-G schreef:Hoed,pet,ander hoofddeksel, enigzins vrouwonvriendelijk blijft het.
Het is een cultuurgebonden verschijnsel, uit een cultuur die toch duidelijk veranderd is. Zoals eerder werd opgemerkt geloof ik ; mannen droegen in het begin van de vorige eeuw altijd petten,ook in de kerk. Nu wordt ik met een spreekwoordelijk opgetrokken neus aangekeken als ik met een petje de kerk in kom. (overigens ook vanwege mn oorknopje, m'n opa had ook een oorbel omdat hij zeeman was,en niemand die er wat van zei.)

Wees dan consequent : schaf dat hoedengedoe af, of scheid de rijken weer van de armen, en de mannen van de vrouwen en kinderen. :|

Zijn de redenen die in 1 Korinthe 11 genoemd worden om al dan niet een hoofddeksel op te doen cultuurgebonden?

Waar kan ik overigens de opdracht om rijk- arm en man-vrouw te scheiden terugvinden in de bijbel?

Ik denk het wel. Als Paulus zegt: "Zeg nou zelf, het is toch niet gepast dat een vrouw blootshoofds bidt?" is dat volgens mij zo cultuurgebonden als het maar kan.... Want als hij die vraag nu zou stellen zou er een heel ander antwoord komen. Blijkbaar was er in die tijd/cultuur een reden om je hoofd te bedekken of dat juist niet te doen. Blijkbaar was het in die tijd ongepast om als vrouw zonder hoofdbedekking te bidden. Er zijn daar een hoop cultuurgebonden verklaringen voor die je in andere topics over dit odnerwerp zeker terug zal vinden!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 29 mar 2005 14:53

Marnix schreef:Ik denk het wel. Als Paulus zegt: "Zeg nou zelf, het is toch niet gepast dat een vrouw blootshoofds bidt?" is dat volgens mij zo cultuurgebonden als het maar kan.... Want als hij die vraag nu zou stellen zou er een heel ander antwoord komen. Blijkbaar was er in die tijd/cultuur een reden om je hoofd te bedekken of dat juist niet te doen. Blijkbaar was het in die tijd ongepast om als vrouw zonder hoofdbedekking te bidden. Er zijn daar een hoop cultuurgebonden verklaringen voor die je in andere topics over dit odnerwerp zeker terug zal vinden!

Ik weet niet welke vertaling jij leest, maar ik heb het nog een keer gelezen, maar er staat geen vraag bij mij (SV).
Om het nog maar een keertje te laten lezen:
Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde alsof haar het haar afgesneden waren.

(Dat neemt niet weg dat het onzin is om wedstrijdje de duurste, grootste hoed te houden.. al mag je best een mooie hoed hebben. Je draagt die hoed tenslotte niet voor jezelf ;))

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 15:48

1 Kor. 11: 13

SV: 13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?

NBV: 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt?

KJV: 13 Judge in yourselves: is it comely that a woman pray unto God uncovered?

Oordeel onder uzelf of het gepast is. Dat zegt Paulus. Hij zegt niet: God bepaalt dit. Blijkbaar was het in die tijd dus ongepast, anders zou deze zin onbegrijpelijk zijn voor de lezers uit Korinthe... maar dat is het duidelijk niet. Ik kijk in deze tijd of het gepast is dat een vrouw zonder hoofdbedekking tot God bidt en ik ben vabn mening dat dat dat in deze tijd gepast is.

Dat het geen wet van God is maar een tijdsbepaalde wet wordt ook wel duidelijk als je ziet dat het bidden met bedekt hoofd in het OT ook niet door God verplicht was. Want waarom zou Hij dat dan niet aan het volk Israel hebben geboden? Of waarom had Jezus het dan niet in Zijn leven op aarde geboden? Waarom wordt dit alleen maar aan 1 gemeente geschreven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 mar 2005 16:24

Marnix schreef:1 Kor. 11: 13

SV: 13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?

NBV: 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt?

Oordeel onder uzelf of het gepast is. Dat zegt Paulus. Hij zegt niet: God bepaalt dit. Blijkbaar was het in die tijd dus ongepast, anders zou deze zin onbegrijpelijk zijn voor de lezers uit Korinthe... maar dat is het duidelijk niet. Ik kijk in deze tijd of het gepast is dat een vrouw zonder hoofdbedekking tot God bidt en ik ben vabn mening dat dat dat in deze tijd gepast is.

Dat het geen wet van God is maar een tijdsbepaalde wet wordt ook wel duidelijk als je ziet dat het bidden met bedekt hoofd in het OT ook niet door God verplicht was. Want waarom zou Hij dat dan niet aan het volk Israel hebben geboden? Of waarom had Jezus het dan niet in Zijn leven op aarde geboden? Waarom wordt dit alleen maar aan 1 gemeente geschreven?

Op de laatste vraag kun je misschien antwoorden dat het in de andere gemeenten gewoon gedaan werd.

Verder gaat de bedekking in de teksten vrij ver het kan ook met omhullen vertaald worden, je zou dus beter kunnen denken aan een hoofddoek of sluier. (even voor de goede orde maar).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

yeti3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yeti3 » 29 mar 2005 17:44

elbert schreef:
yeti3 schreef:Kom op mensen, hoedjes, God boeit dit toch helemaal niet!

Hoe kom je aan die informatie? Of is het een gevoelsargument?

Ik heb een direct lijntje naar boven lopen inzake deze kwestie

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 19:55

parsifal schreef:
Marnix schreef:1 Kor. 11: 13

Op de laatste vraag kun je misschien antwoorden dat het in de andere gemeenten gewoon gedaan werd.

Verder gaat de bedekking in de teksten vrij ver het kan ook met omhullen vertaald worden, je zou dus beter kunnen denken aan een hoofddoek of sluier. (even voor de goede orde maar).

Waarom werd het dan gewoon gedaan? Als Paulus de gemeente vraagt zelf te beoordelen of het kan of niet, zal er dus in de gemeente ook wel een reden zijn geweest waarom het toen duidelijk niet kon. Of zou Paulus als antwoord van de gemeente verwachten: Nee want toen je hier kwam heb je ons als gezegd dat dat zo hoort?

En dan nog, als Paulus dat had gedaan: Waar kwam die regel dan vandaan? Hoe komt Paulus daarbij? En waarom was dat daarvoor anders en geeft ook Jezus als Hij het heeft over het bidden (niet in het openbaar maar in de binnenkamer, geen omhaal van woorden gebruiken etc.) dan ook nergens hierover? In Israel was het geen gebruik.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 mar 2005 21:07

Marnix schreef:Oordeel onder uzelf of het gepast is. Dat zegt Paulus. Hij zegt niet: God bepaalt dit. Blijkbaar was het in die tijd dus ongepast, anders zou deze zin onbegrijpelijk zijn voor de lezers uit Korinthe... maar dat is het duidelijk niet. Ik kijk in deze tijd of het gepast is dat een vrouw zonder hoofdbedekking tot God bidt en ik ben vabn mening dat dat dat in deze tijd gepast is.

Een rethorische vraag stelt Paulus hier. Maar ben je nu aan het uitleggen dat de cultuur bepaalt wat van de bijbel navolging verdient? In de goddeloze tijd waarin wij leven is er niets wat nog in Gods ogen gepast is, de moderne tijd kan dus nooit een argument zijn. Het gaat hier om het woord van de Heere en niet van Paulus. En van daar uit stellen we toch ons leven en onze cultuur onder de kritiek? En volgens mij niet andersom. Anders is het hek van de dam.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 21:12

Wat is er nou mis met een hoedje? volgens mij moeten alle tradities wijken.. vreemd..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 22:02

Met een hoedje is niks mis... maar met een verplicht hoedje.....?

Maja, de cultuur heeft wel degelijk invloed. Als in een bepaalde cultuur iets onbeleefd is doe je dat dus ook niet in de kerk bijvoorbeeld, ook al was het vroeger misschien helemaal niet zo gek.

Wil je meer voorbeelden van de invloed van cultuur in de kerk?

Waarom hebben we een orgel en zingen we niet bij snarenspel, citer en tamboerijn? Waarom bidden we niet met opgeheven handen? Waarom loven we Hem niet met reidans? Waarom uiten we niet veel emotie in onze traditionele kerken? Vroeger gebeurden er dingen in de gemeenten en synagogen die we nu heel onbehoorlijk zouden kunnen vinden. Mensen die zomaar beginnen te praten in de kerkdienst bijvoorbeeld.

Als jij vindt dat de cultuur geen invloed zou moeten hebben op ons gedrag en op wat de bijbel zegt, waarom zijn er dan zoveel cultuurbepaalde dingen aanwezig in de kerk? En waarom zou dat hier niet het geval zijn?

Waarom zijn we dan niet gewoon consequent en laten we ons wel of niet beinvloeden door cultuur.... Nu gaat het op een bepaalde manier en in het ene geval zeggen we: De tijden zijn heel anders... (om eigen vormen, regels en gebruiken van deze tijd te onderbouwen) en in het andere geval zeggen we: De cultuur maakt Gods regels niet anders (om vormen en regels die zo zijn als in de bijbel te onderbouwen)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 22:15

Raido schreef:Wat is er nou mis met een hoedje? volgens mij moeten alle tradities wijken.. vreemd..

Het lijkt wel reformatietijd... Toen werden er ook allerhande tradities overboord gegooid ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mar 2005 08:49

yeti3 schreef:
elbert schreef:
yeti3 schreef:Kom op mensen, hoedjes, God boeit dit toch helemaal niet!

Hoe kom je aan die informatie? Of is het een gevoelsargument?

Ik heb een direct lijntje naar boven lopen inzake deze kwestie

Aha, en is dat lijntje verbonden aan de Bijbel of niet? :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 mar 2005 09:40

Marnix schreef:Maja, de cultuur heeft wel degelijk invloed. Als in een bepaalde cultuur iets onbeleefd is doe je dat dus ook niet in de kerk bijvoorbeeld, ook al was het vroeger misschien helemaal niet zo gek.

Wil je meer voorbeelden van de invloed van cultuur in de kerk?

Waarom hebben we een orgel en zingen we niet bij snarenspel, citer en tamboerijn? Waarom bidden we niet met opgeheven handen? Waarom loven we Hem niet met reidans? Waarom uiten we niet veel emotie in onze traditionele kerken? Vroeger gebeurden er dingen in de gemeenten en synagogen die we nu heel onbehoorlijk zouden kunnen vinden. Mensen die zomaar beginnen te praten in de kerkdienst bijvoorbeeld.

Als jij vindt dat de cultuur geen invloed zou moeten hebben op ons gedrag en op wat de bijbel zegt, waarom zijn er dan zoveel cultuurbepaalde dingen aanwezig in de kerk? En waarom zou dat hier niet het geval zijn?

Waarom zijn we dan niet gewoon consequent en laten we ons wel of niet beinvloeden door cultuur.... Nu gaat het op een bepaalde manier en in het ene geval zeggen we: De tijden zijn heel anders... (om eigen vormen, regels en gebruiken van deze tijd te onderbouwen) en in het andere geval zeggen we: De cultuur maakt Gods regels niet anders (om vormen en regels die zo zijn als in de bijbel te onderbouwen)

Mijn punt is dat je wel zegt dat het cultuurgebonden is, maar dit niet hard maakt. Nico ter Linden noemt bijvoorbeeld ook het idee van zonde en vergeving typische kenmerken uit een voor hem vervlogen cultuur. Dat kun jij toch ook niet meemaken? Wanneer is iets wel of niet cultuurgebonden? Maakt de lezer dat uit? Of de kerkeraad ? Of de Heilige Geest?
Begrijp me goed, ik ben er zelf ook niet uit, maar jouw antwoord is me net iets te gemakkelijk.

Terug naar “Archief”