Het Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2005 13:52

Tja en Jezus legt ook uit aan Petrus waarom zijn voeten gewassen moeten worden.... omdat ze vies zijn van het lopen..... daarom hoefde de rest van zijn lichaam niet gewassen te worden, dat was al schoon :)

Ik blijf er bij dat het gaat om de opdracht hier achter, dienstbaarheid... ;)

Oh ja, ik zou er over ophouden he :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 25 okt 2005 13:59

Marnix schreef:Tja en Jezus legt ook uit aan Petrus waarom zijn voeten gewassen moeten worden.... omdat ze vies zijn van het lopen..... daarom hoefde de rest van zijn lichaam niet gewassen te worden, dat was al schoon :)

Ja, dat zouden jij en ik inderdaad - er over op houden. Maar als de ander dan telkens weer erover begint...
Dit soort discussies (want een gesprek kan ik het al lang niet meer noemen) maakt me soms zo moe. Er worden stellingen betrokken en dan onderstreept met: "jij leest de Bijbel niet goed, zie maar want er staat geschreven..."
Ik sta open voor andere meningen, wil de mijne eraan toetsen en als die niet goed is, zal ik daaraan werken.
Maar dat heeft ook te maken met de toon waarop iets gaat.

Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken als ik zeg dat ik dankbaar ben dat het Avondmaal open is voor elk die gezondigd heeft maar weet heeft van de allesomvattende vergeving en liefde van onze Heer Jezus Christus.

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 25 okt 2005 14:07

Riska schreef:
Marnix schreef:

Ja, dat zouden jij en ik inderdaad - er over op houden. Maar als de ander dan telkens weer erover begint...
Dit soort discussies (want een gesprek kan ik het al lang niet meer noemen) maakt me soms zo moe. Er worden stellingen betrokken en dan onderstreept met: "jij leest de Bijbel niet goed, zie maar want er staat geschreven..."
Ik sta open voor andere meningen, wil de mijne eraan toetsen en als die niet goed is, zal ik daaraan werken.
Maar dat heeft ook te maken met de toon waarop iets gaat.

dienen is niet voor iedereen makkelijk. dus dan maar drammen, maar goed dienen is iets wat je moet leren.. en vaak moet je er voor belijden!

ik ben het met marnix en riska eens

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 okt 2005 15:25

Schriftgeleerde schreef:Een Heilig Avondmaal zonder de voetwassing, vooraf, is bij Adventisten ondenkbaar om dat het om dezelfde reden wordt toegepast als Christus heeft opgedragen.

Als je dat allemaal zo letterlijk neemt, waarom dan de voetwassing voorafgaand aan het avondmaal ?
In mijn bijbeltje staat in Johannes 13:2 e.v.

2 En als het avondmaal gedaan was, (...)
3 Jezus, (...)
4 Stond op van het avondmaal, en legde Zijn klederen af, en nemende een linnen doek, omgordde Zichzelven.

Ze hebben dus eerst avondmaal gevierd en toen is Jezus de voeten van Zijn discipelen gaan wassen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 27 okt 2005 11:04

Hallo Maja de Bij,

Inderdaad dan staat er in jouw bijbeltje staat dus ook dit:

2 Petrus 1:19

Indien nu Ik, uw Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkaar de voeten te wassen; want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet gelijk Ik u gedaan heb. Ik zeg u een slaaf staat niet boven zijn heer, noch een gezant boven zijn zender.

Dat Christus dit aan het Heilig Avondmaal koppelde was een juiste daad van erbarmen aan het hart van Zijn discipelen. Want zijn trouwe navolges waren Geestelijk niet in staat om deel te hebben aan dat HEILIG Avondmaal.

En dat heb ik voor het gemak uit mijn eigen posting gekopieerd, om aan te geven dat dus Maja de Bij gewoon even niet gelezen heeft hoe en waarom Christus, uitlegt waarom deze handelingen nodig zijn!

Werkelijk ik sta paf over zoveel dode-letter kennis, dat door het ontbreken van de Heilige Geest, de dode-letter theorie blijft en dus in het hart van diegene die dat (oprecht en goedbedoeld) ñeer pent, nooit tot een Levend Schriftwoord zal komen.
En wat ik ook op merk is dat op de een of andere manier niemand in staat is (Geestelijk) dan, de tekst uit 2 Petrus de juiste waarde toe te kennen, of inhoudelijk te weerleggen.

Over zoiets moet je eens nadenken. Is het eigenlijk niet treurig?

Christus noemt deze lieden: dode levenden!

En Christus bedoeld met het Levende Schriftwoord, gewoon de wet van het Hemels Koninkrijk, die in ons hart moet gaan leven (Romeinen 2:13 en Jesaja 8:20) en in dat licht dus ook een Getuigenis aan de wereld is. De Bijbel is namelijk een wetsboek, waarin God uitlegt hoe vaak en hoe intensief Hij probeert Zijn volk tot het juiste inzicht te brengen en af te stemmen op het Hemels Rijk en niet het Grote Babylon.

Fijne dag Maja

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2005 14:01

Het is jammer dat er op deze wijze gereageerd wordt.
Wanneer iemand bij voortduring beweert dat de andere(n) het bij het verkeerde eind heeft(hebben) dan slaat elk gesprek dood.
Het is vreemd dat iedereen in dit topic het anders ziet dan één persoon - dat mag, niks mis mee, ware het niet dat dus 'iedereen' medegedeeld wordt dat we "dode levenden" zijn en de Bijbel niet goed lezen.

Nogmaals: ik sta open voor andere meningen en gedachten en zal die zeker overwegen. Maar als iemand meent de absolute waarheid in pacht te hebben en zich belerend en neerbuigend naar anderen gedraagt, haak ik af.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 okt 2005 15:46

Riska schreef:Het is jammer dat er op deze wijze gereageerd wordt.

Tsja, wat moet ik hier mee? Het komt er volgens mij op neer dat iedereen die een (beetje kritische) vraag stelt aan onze Schriftgeleerde als een "dode levende" het bos wordt ingestuurd. We worden kennelijk geacht niet te vragen maar te luisteren. Vragen om verduidelijking is gelijk aan tegenspreken en dat komt weer uit de duivel. En als we dan bedenken dat bijna elke zin van Schriftgeleerde om verduidelijking schreeuwt -overigens zowel qua taal als inhoud- dan is er voor mij denk ik maar een (1) conclusie mogelijk : sektarisch geleuter, met een gevaarlijke potentie.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2005 15:49

Maja de Bij schreef:
Riska schreef:Het is jammer dat er op deze wijze gereageerd wordt.

Tsja, wat moet ik hier mee? Het komt er volgens mij op neer dat iedereen die een (beetje kritische) vraag stelt aan onze Schriftgeleerde als een "dode levende" het bos wordt ingestuurd. We worden kennelijk geacht niet te vragen maar te luisteren. Vragen om verduidelijking is gelijk aan tegenspreken en dat komt weer uit de duivel. En als we dan bedenken dat bijna elke zin van Schriftgeleerde om verduidelijking schreeuwt -overigens zowel qua taal als inhoud- dan is er voor mij denk ik maar een (1) conclusie mogelijk : sektarisch geleuter, met een gevaarlijke potentie.

Dat bedoelde ik precies te zggen Maja - ik kom dit op meer fora tegen en het maakt elk gesprek kapot...

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 27 okt 2005 16:50

Schriftgeleerde schreef:
Indien nu Ik, uw Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkaar de voeten te wassen; want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet gelijk Ik u gedaan heb. Ik zeg u een slaaf staat niet boven zijn heer, noch een gezant boven zijn zender.

Wat hier bedoeld word is dat je jezelf nooit boven iemand moet stellen je nie meer moet voelen dan een ander.Dus schriftgeleerde trek er lering uit. Hoe men dit tot een gebod tracht te verheffen is ongeloofelijk. Maar ja je moet wat doen om je te onderscheiden van de rest.

Trouwens dit staat er werkelijk in 2 pet 1:19
19 Dientengevolge is het profetische woord voor ons des te vaster [gemaakt], en GIJ doet goed er acht op te geven als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en er een dagster opgaat, in UW hart. 20 Want dit weet GIJ in de eerste plaats, dat geen profetie der Schrift door enige eigen uitlegging ontstaat. 21 Want nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd.

En heel frapant het vervolg:
2 pet 2:1 Er stonden echter ook valse profeten onder het volk op, zoals er ook onder U valse leraren zullen zijn. Dezen zullen heimelijk verderfelijke sekten invoeren en zullen zelfs de eigenaar, die hen heeft gekocht, verloochenen, waardoor zij een spoedige vernietiging over zichzelf brengen.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 27 okt 2005 20:18

Beste Riska en Rene Z,

Ik ben verbaasd over jullie reactie. IK zeg niet dat jullie het wellicht onjuist zien, Christus toont aan wat Hij bedoelt.

En ik doe gewoon niets anders dan de Bijbelverzen aanhalen waarin Hij duidelijk maakt dat, in dit geval, de voetwassing een handeling is die opgevolgd dient te worden. Ik spreek uit de Heilige Schrift.
Pas op Heilig staat voor apart gesteld. Hebben julie nu gebrek aan inzicht? Of hoe zit het nu! (wat op zich helemaal geen schande is omdat we allemaal nog groeien in de Gerechtigheid van Christus (Romeinen 2:13) zoalng de Genadetijd nog werkend is..

En als nu het Schriftwoord als een tweesnijdend zwaard werkt, dan inderdaad slaat het de discussie dood. Want wat willen julie dan nog verder discussiëren. Waarover! Willen jullie proberen en ander Evangelie (valse profetie) boven het Schriftwoord van Christus te stellen. Willen jullie nu datgene wat Christus aan ons voorhoudt over de voetwassing een andere richting uitsturen.

Weet je wat: Rij van Amsterdam naar Maasstricht en zeg dan; we rijden over Antwerpen want wij vinden dat Maasstricht in Bretagne ligt (Noorden van Frankrijk) dom natuurlijk!

En dan gaat Rene Z nog beweren dat er "valse profeten" zijn terwijl ik al meer dan 24 jaar gewoon het Heilig Avondmaal vier inclusief de voetwassing en dat miljoenen Christenen over de gehele wereld dat op Sabbat doen. In het voorbeeld en getuigenis tegenover andere Christenen. Zelfs Regeringsleiders, die Christus hebben aangenomen, doen daar aan mee. Rene, sorry maar jij lijkt me dan in dat opzicht (t.o.v. Christus dus) een waarlijke valse profeet, door Christus te negeren en dus te zondigen tegen de heilige Geest.
Wat denk je nu dat ik gek ben of zo!

Dus wat kletsen jullie nou! Welke spaderegens gaan er nu over de wereld.
Je moet niet proberen om je eigen profetie invulling te geven. Ik haal datgene aan wat Christus zegt, over levende doden en zo. Dus kwaak nu steeds niet over "valse profetie" want je bent daarvan zelf het voorbeeld op die manier denk ik!

Geef eens aandacht aan Openbaring 14 waarin notabene Christus oproept om terug te keren naar die fundamentele waarheden, nu Hij het Hemels Heiligdom gaat reinigen. Dat wil zeggen dat het einde van de Genade(-tijd) spoedig zal plaatsvinden.

Fijne dag verder en vooral Gods zegen

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2005 20:25

En dan gaat Rene Z nog beweren dat er "valse profeten" zijn terwijl ik al meer dan 24 jaar gewoon het Heilig Avondmaal vier inclusief de voetwassing en dat miljoenen Christenen over de gehele wereld dat op Sabbat doen. In het voorbeeld en getuigenis tegenover andere Christenen. Zelfs Regeringsleiders, die Christus hebben aangenomen, doen daar aan mee. Rene, sorry maar jij lijkt me dan in dat opzicht (t.o.v. Christus dus) een waarlijke valse profeet, door Christus te negeren en dus te zondigen tegen de heilige Geest.
Wat denk je nu dat ik gek ben of zo!

laat ik dan de gek naar zijn woord antwoorden:
2 petrus 2 schreef:1 En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;

2 En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 27 okt 2005 22:33

"Laat dan de gek naar zijn woord."

Mooie woorden voor "christelijke" mensen met een "boodschap voor de wereld". Je zult maar hongerlijden of deelachtrig zijn aan een aardbeving. Dan piep je wel even anders, denk ik! Je zult om Gods verlossing schreeuwen. De rampen nemen dag tot dag toe en gezapige christenen maken hun Heiland, door een discipel tot "Gek" (Johannes 8 het twistgesprek met de Joden) Niets nieuws onder de zon!

Nu wil ik me niet profileren als een profeet, verre van dat. Maar de oproep van Christus is dat we in de laatste dagen effectief Bijbelonderzoek moeten doen, door de Heilige Geest.

Want de Heilige Geest alleen kan ons profetie t.a.v. Gods Woord openbaren (Jesaja 8:20)
Over profetie gesproken:

Gods ware volk -het Overblijfsel- heeft de gave én Geest der profetie (Openbaring 12:17 en 19:10)

Er zullen tot aan de wederkmst van Christus profeten zijn (Joël 2:27-29)

De gave der profetie zal blijvend zijn tot dat de Kerk van Christus tot volledige rijpheid is gekomen (Efeziërs 4:10-14)

Besef dus dat Christenen een hele grote verantwoordelijkheid hebben als zij een Getuigenis zijn van Christus. Want aan hen -mede- ligt het wanneer Christus terug kan komen.

want

Vervulling (aan het hart van elke sterveling) is een toets van de profetsche gave (Jeremia 28:9 in het licht van Jesaja 8:20)

Gods profeten ontvangen gezichten en dromen (numeri 12:6 en Handelingen 2:13-21)

Daniël en Johannes op Patmos zijn twee essentielen voorbeelden.

Een ware profeet is niet in tegenspraak met Gods wet en getuigenis, in Christus en de Heilige Geest alsook Christus in het verleden (OT)
Hebreeën 1:1-3 en Jesaja 8:20 alsook Lucas 24:24-28

Ware profeten en leraars (Geestelijk-) Israël worden gekend ana hun goede vruchten die de boodschap voortbrengt. (Mattheus 7:15-20)

En aangezien de Heilige Geest in harmonie met het Levende Schriftwoord handelt, moge velen zich wel afvragen of ze niet te vroeg gejuichd hebben, en de werking van de Heilige Geest nu al onmogelijk hebben gemaakt in hun leven, door in koor te roepen dat er wellicht "vasle profeten"of een "vals Evangelie"verkondigd wordt!

Want Gods Geest brengt troost, leiding en berisping (Johannes 16:7-14)

Misschien lijk ik "off-topic"te zijn gegaan, maar alles wat hier boven staat, is in volledige harmonie met het onderwerp.

Immers een Heilig Avondmaal zoals dat door Christus aan ons voorgehouden is, inclusief Zijn Dienstwerk aan ons persoonlijke hart, door de voetwassing een Heilig aspect toe te dichten, is dus ook de werking van de
Heilige Geest

Zondigen tegen de Heilige Geest is dus feitelijk alles nivileren en afwijzen dat door Christus is voorgedaan. Ongewild en zeker ook zonder besef, wijzen dus velen Christus af als hun Heiland.

En in dat opzicht is het Levende Schriftwoord (Christus wijzend op het Hemels Koninkrijk) een echt tweesnijdend zwaard, dwars door onze hart in een zondige natuur!

Over nadenken en vooral bidden voor inzicht en verlossing!

Gods zegen allemaal!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 okt 2005 06:50

*zucht....*

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 okt 2005 07:26

Misschien een overbodige opmerking van mijn kant, maar probeer elkaar in dit topic de voeten te wassen en niet de oren. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 28 okt 2005 09:08

Een hele goede en mooie, en zeker niet overbodige, reactie! Het had niet op een betere en mooiere plaats kunnen gebeuren.

Goed weekend allemaal

Terug naar “Archief”