Berichtdoor jas » 16 apr 2005 20:55
Het is duidelijk dat de Schrift m.b.t. wankelen hier duidt op een vorm van wankelen die onomkeerbaar is en die een losmaking, loslating in de relatie tot de Schepper Zelf voorstelt. De vlagen van ongelovigheid waardoor de uitverkorenen in dit leven overvallen worden, worden er in elk geval hiermee niet bedoeld. Er staat immers dat God het niet zal toelaten, het kan dus niet op die dingen slaan waaraan de gelovigen klaarblijkelijk wel ten prooi vallen, want die laat God duidelijk wel toe.
Het slaat dus op iets onomkeerbaars, iets definitiefs. Zo van; er kan met de gelovigen van alles gebeuren en overkomen waardoor ze aan menigerlei twijfels en ongelovigheden onderhevig zijn, maar dát , dat éne, specifieke zal God niet toestaan. Welk wankelen is dat dan? Dat is het vallen uit de genade, het verwerpen van Christus na Hem voor een tijd aanbeden te hebben, het definitief loslaten van het geloof, het definitief verliezen van de hoop des eeuwigen levens, dat soort wankelen zal God niet toestaan.
Bovendien, staat er dat de dood van Gods gunstgenoten kostelijk is in Zijn ogen. Maar we weten ook dat Hij beschikt over leven en dood, en dat het juist inherent is aan geloof, om in leven en in sterven het betrouwen op Hem te stellen.
We zien ook bij Job, dat de duivel een vrijbrief kreeg om Job aan de grootste ellende te onderwerpen, uitgezonderd het nemen van zijn leven.
Nou is mijn vraag aan jullie, om net als ik, je argumenten eens Bijbels te onderbouwen en eens te stoppen met redeneren vanuit jezelf. Want als ik vanuit mezelf redeneer, ja, dan wil ik ook wel geloven dat zelfmoordenaars in de hemel kunnen komen. Tot nu toe laat Gods Woord me daarvoor geen ruimte. Kom dus eens met bewijzen uit de Bijbel. Dat het moeilijk te verkroppen is voor ons dat iemand die zelfmoord pleegt naar de hel gaat, is allemaal waar, maar het is geen geldig argument. Dat het vreselijk is voor de nabestaanden, idem, heel erg, afschuwelijk gewoon, maar het is geen geldig argument. Ik heb dit soort dingen al gezegd voor ik stelling nam, dus kom eens met wat sterkere argumenten. Tot nu toe vind ik Aragorn de meest schriftgetrouwe.
Essieee, jij beaamt wel wat Marnix zegt, maar kom zelf eens met iets.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )