Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 17 mar 2005 13:03

Lalage schreef:
alex leusink schreef:
Lalage schreef:
alex leusink schreef:
Optimatus schreef:
alex leusink schreef:
Optimatus schreef:Mooi zo. Dan kunnen de progressievere kerken tenminste ook samen verder zonder ballast van rechts en omgekeerd.

Hebben de progressievere kerken (afschuwelijk trouwens dat je dat zo noetm, alsof de rechtse kerken niet VOORUITstrevend zouden zijn, ook zij gaan vooruit, naar de volmaking!!) een ballast van de rechtse kerken?

Omgekeerd worden wij door de rechtsere delen van de PKN en door de Geref. Bond in het bijzonder als ballast gezien ja.

Niet als ballast,meer als evangelisatieveld denk ik.

Dus jullie evangeliseren bij vrijzinnigere gemeentes? Daar geloof ik nix van. Ik weet wel dat er mensen zijn die evangeliseren onder jongeren met een reformatorische achtergrond, dat schijnt erg zwaar werk te zijn.

Belachelijk... er zijn miljoenen mensen die nooit van Gods Woord hebben gehoord, en dan gaan ze bij christenen evangeliseren.

Overigens zei ik niet dat ze evangeliseren onder de linkse broeders en zusters, maar dat ze het zien als een evangelisatieveld

Nee, die jongeren zijn geen christenen. Ze zijn alleen reformatorisch opgevoed, maar leven heel losbandig, omdat ze zich ertegen afzetten.

Helaas, maar dat ligt niet aan het reformatorische, maar aan de ouders. En aan de jongeren zelf, sommigen willen niet anders.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2005 13:23

Helaas, maar dat ligt niet aan het reformatorische, maar aan de ouders. En aan de jongeren zelf, sommigen willen niet anders.
Reformatorisch houd in voor jongeren dat ze niets mogen omdat het niet hoort, volgens de dominee, volgens de ouderling en volgens sommige ouders. Ik vind het echt erg dat je zegt dat het door de ouders komt.. het komt door de eenzijdigheid van de reformatorische gezinte, het niet durven bekennen van een mening of met een echt onderbouwd punt te komen. Kroeg is het voorportaal van de hel, als je daar over begint, is de boot aan bij jongeren, en waarom? dat lijkt me logisch.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 18 mar 2005 00:02

Raido schreef:
Reformatorisch houd in voor jongeren dat ze niets mogen omdat het niet hoort, volgens de dominee, volgens de ouderling en volgens sommige ouders. Ik vind het echt erg dat je zegt dat het door de ouders komt.. het komt door de eenzijdigheid van de reformatorische gezinte, het niet durven bekennen van een mening of met een echt onderbouwd punt te komen. Kroeg is het voorportaal van de hel, als je daar over begint, is de boot aan bij jongeren, en waarom? dat lijkt me logisch.

Er zijn ook reformatorische jongeren die er heel anders tegenaan kijken. En zoals jij het zegt is het helemaal niet. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat predikanten en anderen graag uit wilden leggen waarom iets wel of niet gedaan wordt. Het is maar net wat je wilt horen. Als je graag wil dat het wel mag zal elk antwoord, hoe goed onderbouwt ook, je niet kunnen overtuigen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mar 2005 00:06

Ik zal de laatste zijn die zal beweren dat mensen van gereformeerde signatuur niet christelijk zijn. Er wordt soms wel erg grote nonsens over deze mensen uitgestort.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 mar 2005 00:08

zullen we het weer over katholieken en hun/de kerk gaan hebben? we dwalen af nl...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 00:41

Raido schreef:

Hoe is het zo gekomen Raido, dat de kroeg tegenwoordig niet meer als verkeerd gezien wordt? Is de kroeg van nu christelijker dan die van vroeger, of zijn de mensen van nu (nog) goddelozer dan vroeger.
Ja, ik durf het expliciet te stellen, de kroeg is het domein van de duivel. Je wordt er beneveld, niet alleen door drank, maar door alle geestelijk gif en venijn wat de satan kan bedenken. Daar hoort ook bij de muziek die daar gedraaid wordt, de gesprekken die er plaats vinden, de 'mannen onder elkaar' thema's, godslastering na godslastering.
En de reformatorische gezindte is eenzijdig omdat ze de kroeg afwijst? Tss, als ik hier lees, dan lijkt het er meer op dat de reformatorische gezindte de kroeg omarmt en koestert. Was het maar waar dat de plaatsen van goddeloos vermaak eenzijdig werden afgewezen. Maar nee, we drinken de gifbeker van satan tot op de bodem leeg. Maar weet, dat we dan ook de beker van Gods toorn zullen moeten drinken, en die is tot in alle eeuwen eeuwigheid bodemloos.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 mar 2005 10:23

Napoleon schreef:zullen we het weer over katholieken en hun/de kerk gaan hebben? we dwalen af nl...

dit geldt ook voor Jas
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mar 2005 10:34

Raido, ik zou je willen aanraden eens in de Rooms-Katholieke cathegismus rond te neuzen. Daar staat veel in waar je nog wat over zou kunnen willen forummen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 10:39

Hoi Opti.. ik ga even van deze uit http://www.rkdocumenten.nl/index.php?do ... marge=true

Wanneer wij ons geloof belijden, beginnen wij met: "Ik geloof" of "Wij geloven". Vooraleer wij het geloof van de kerk uiteenzetten zoals wij dat in het Credo belijden, in de liturgie vieren en in de toepassing van de Tien Geboden en in het gebed beleven, willen wij' ons afvragen wat "geloven" betekent.

Het geloof is het antwoord van de mens aan God die zich aan hem openbaart en geeft. Bij dit antwoord verlicht Hij de mens, op zoek naar de uiteindelijke zin van het leven overvloedig. Daarom richten wij eerst onze aandacht op het zoeken van de mens (hoofdstuk 1), vervolgens op de goddelijke openbaring, waardoor God de mens tegemoet komt (hoofdstuk 2), en tenslotte op het antwoord van het geloof (hoofdstuk 3).
In mijn ogen kan een mens maar heel weinig zelf doen, en doet God alles, God komt niet naar de mens toe om hem daarna nog wat dingen te laten doen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 12:36

Napoleon schreef:
Napoleon schreef:zullen we het weer over katholieken en hun/de kerk gaan hebben? we dwalen af nl...

dit geldt ook voor Jas

De RK is al eeuwen een kerk van dubbelzinnigheid. Neem nou het carnaval, eerst helemaal de beest uit hangen, en dan vasten om het goed te maken. Tegenwoordig alleen nog het eerste zelfs.
Het kroegbezoek is in veel plaatsen nog inherent aan het RK-zijn. In België zie je dat nog heel veel. Vanuit de kerk naar de kroeg om te kaarten. In de RK 'kerk' kan het allemaal.
Mijn reactie was dus niet zo off-topic als het wel leek. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 mar 2005 10:43

Tja, over Rome kan men lang of kort redeneren. Alles staat of valt met de keuze van de volgende paus. Wordt Kardinaal Danneels paus, dan zal de deur naar hervorming wagenwijd worden opengezet, kiest de curie echter Karinaal Ratzinger, dan zal Rome verder afzinken in het moeras van dwalingen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mar 2005 12:06

Optimatus schreef:Tja, over Rome kan men lang of kort redeneren. Alles staat of valt met de keuze van de volgende paus. Wordt Kardinaal Danneels paus, dan zal de deur naar hervorming wagenwijd worden opengezet, kiest de curie echter Karinaal Ratzinger, dan zal Rome verder afzinken in het moeras van dwalingen.

Ga er maar vanuit dat er een hervorming zal plaatsvinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2005 16:48

jas schreef:
Napoleon schreef:

dit geldt ook voor Jas

De RK is al eeuwen een kerk van dubbelzinnigheid. Neem nou het carnaval, eerst helemaal de beest uit hangen, en dan vasten om het goed te maken. Tegenwoordig alleen nog het eerste zelfs.

Eh, volgens mij was het andersom: eerst vasten, en daarna carnaval. Zoals de Islamieten suikerfeest hebben zegmaar.. Overigens is dat 'helemaal de beest uithangen' ook niet helemaal de bedoeling van de Kerk geloof ik. :wink:

Het kroegbezoek is in veel plaatsen nog inherent aan het RK-zijn. In België zie je dat nog heel veel. Vanuit de kerk naar de kroeg om te kaarten. In de RK 'kerk' kan het allemaal.
Mijn reactie was dus niet zo off-topic als het wel leek. :wink:

Ik denk dat het eerder met cultuur te maken heeft dan met de Kerk zelf..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 mar 2005 18:46

Aragorn schreef:Eh, volgens mij was het andersom: eerst vasten, en daarna carnaval.

Nooit carnaval gevierd, dus.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 mar 2005 20:07

De RK-Kerken hebben het carnaval zelfs verboden, in Nederland in ieder geval. toen kwam men in Den Bosch op het idee om jezelf te verkleden, de stad een andere naam te geven, en een groot toneelstuk op te voeren, waardoor het feesten dus niet echt was, maar spel, waarmee men de kerkregels omzeilde... tja, hoe vindingrijk kun je zijn... het met carnaval vermommen en de plaats een andere naam geven is volgens mij ook typisch nederlands.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”