Zondagsbesteding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 10 mar 2005 12:38

brammetje schreef:Begin eens met een eigen mening , topics starten kan in ieder geval wel zoals blijkt , en lezen ook wel 15 keer al vandaag . :D

Ben gewoon benieuwd naar de meningen van anderen.

jas schreef:
ezri schreef:Hoe denk jij over de zondagsbesteding? Wat vind je geoorloofd? Het liefst natuurlijk met een onderbouwing.

Je lijkt wel een Jood. :P

Misschien ben ik dat wel :mrgreen:

@tlantis schreef:
ezri schreef:Hoe denk jij over de zondagsbesteding? Wat vind je geoorloofd? Het liefst natuurlijk met een onderbouwing.
Grappig dat meteen het halve forum in de stijgbeugels gaat als er wat ethische vragen gesteld worden. Wettiscisme houdt in dat je jezelf en elkaar regels oplegd. Als je gewoon spreekt over hoe je met ethische kwesties om gaat is daar toch niets mis mee. Kan volgens mij zeker wel helpen de gedachten een beetje aan te scherpen...

Idd... grappig dat iedereen zo reageert. Het enige wat ik wilde weten... hoe gaan jullie daar mee om en hoe onderbouw je het... dus niet hoe wettisch is iemand maar hoe gaan we ermee om? Ik ga namelijk om met mensen die hier heel verschillend over denken. Pas vroeg iemand of we op zondag uit eten zouden gaan. Heb ik er over nagedacht en toch maar niet gedaan. Maar tja.. als we in het buitenland in een hotel zitten, eet ik daar op zondag wel in het restaurant. En zo zijn er nog meer discrepanties.
Verder ook het verruimen van grenzen is van belang. Als je opschuift.. dat kan.. maar waar is de grens?
Daarom was ik benieuwd hoe jullie daar mee omgaa"n.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 13:23

Ik denk dat heel veel grenzen telkens verlegd worden.
Als ik denk aan toen ik jong was. Zeg 40 jaar terug.
Speelden we op zondag niet buiten, gingen we lopend naar de kerk, ook die ver weg woonden dus minstens een uur moesten lopen, en zeker ook als het regende. Als er ijs lag dan gingen we over het ijs lopen.
Later gingen we fietsen, en weer later kwam daar de auto bij.
Ik weet nog dat die auto alleen was omdat mijn vader toen ernstig ziek was en als hij naar de kerk kon, dan was dat met de auto. Anders gingen we gewoon lopen.
Werken op zondag deden we niet. De bus reed niet.
Op zaterdag werd er eten voorbereid zodat je op zondag zo min mogelijk hoefde te doen.
De radio ging niet aan. En we hadden helemaal geen saaie en ongezellige zondagen. Nee, het was altijd een gezellige dag. Waarop we veel met elkaar deden. Spelletjes en zingen, puzzels maken. B.v.

En nu schijnt alles te kunnen. Als je in zo een situatie bent opgegroeid dan blijf je daar gewoon veel van overhouden.
Dan heb je ook nu nog steeds dat je dingen alleen doet indien het noodzakelijk is. B.v.
Nu leven we in een maatschappij waar met elkaar dingen doen alleen gebeurd als het gepland is. Moet wel in de agenda uitkomen.
We zijn ikgericht bezig. En doen vooral waar wij ons prettig bij voelen.
God neemt een steeds kleinere plaats in. Er moet al zoveel dat het wel lijkt alsof Hij de sluitpost van onze overdenking en onze dagbesteding is.
En eerlijk gezegd vind ik dat beangstigend.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 13:24

Alleen de vraag is dus, waarom deed je dat, en waarom was dat toen beter..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 17:30

Raido schreef:Alleen de vraag is dus, waarom deed je dat, en waarom was dat toen beter..

Ik zeg niet dat het toen beter was. Ook toen waren er gerust veel dingen die niet goed waren. Dat zul je altijd blijven houden. Dat was zelfs zo toen Jezus op aarde was.
Maar ik gaf al aan dat er toen meer tijd leek die gereserveerd was voor God. Tegenwordig moet het een beetje tussendoor. Als we tijd over hebben misschien. Maar dan moet het nog niet te veel tijd kosten.
Want we willen wel graag gewoon onze dingen blijven doen.
Ik denk ook dat er vroeger meer onderscheid was tussen een gewone werkdag en de zondag.
We onderscheiden ons meer van de wereld. Nu zijn we meer wereldgelijkvormig en: OH, ja, ik ben ook Christen.
Het is bijna niet meer te zien of te merken aan onze levensstijl.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 10 mar 2005 19:43

joepie schreef:Ik zou al niet op die bus hebben staan wachten.

En je begrijpt nog steeds het principe niet.
Die mensen werken inderdaad al op zondag.
Maar je mag ze niet VOOR JOU laten werken.
Dat is iets anders dan dat ze niet mogen werken.
Maar zodra jij gebruik van hun diensten maakt werken ze dus VOOR jou.
Niet om jou. Want werken deden ze toch al.
En of jij al dan niet komt zal voor hun niet uitmaken wat de tijd van hun werk betrefd.
Maar ze moeten wel voor jou werk verrichten.
Je gaat tenslotte ook op koopzondag naar de winkel om kleren te kopen.

Hoi,

Zo bedoelde ik het ook eigelijk. Hoewel ik marnix tot op zekere hoogte ook geen ongelijk kan geven. Moet ie natuurlijk wel alleen binnen komen en er verder niets anders doen dan het evangelie brengen. Dus proberen de mensen er van te overtuigen dat de zondag een rustdag is waarop we God moeten zoeken. Dat de zondag er is om ons te verdiepen in het Woord wat God ons gaf en de bevrijding door Jezus en het voortbrengen van het Woord door de Heilige Geest. Verder blijf ik bij mijn mening dat er niemand voor mij zal werken. Ik zeg liever zoveel mogelijk niet. Ooit eens twee baantjes moeten laten schieten omdat ik niet op zondag wilde werken. Dus zo kan het ook.

Verder lees ik nu weer eventjes verder. Het is wel interesant geloof ik.:-)

Groet en houdoe,

Fly29

charlie
Mineur
Mineur

Re: Zondagsbesteding

Berichtdoor charlie » 10 mar 2005 20:13

* Vind jij recreatief wandelen of fietsen geoorloofd?

* Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?

* Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?

* Mail checken/forummen enz?

* Tv kijken?

* Krant/ tijdschriften lezen?

* Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.

Verder... als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?

En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?

zo, heftig topicje..
toch fijn dat de helft van de reacties geen antwoord op jouw vraag zijn.. .

Ik zat te denken aan de cathechismus over het gebod van de sabbat. Dat is best duidelijk over waar de zondag voor bedoeld is..
Maar goed, je vroeg wat ik ervan vond:
Ik mis een beetje in ieders reactie (snel doorgelezen) de goede werken zeg maar. ik bedoel; wat ik vind kunnen is niet zo belangrijk, wel waar de zondag voor bedoeld is: goede werken doen.. b-tje cru gezegd, maar t staat er wel..

Maar goed, je vroeg wat ik ervan vond: ;)

Vooral over dat laatste met die andere cultuur vond ik interessant: uit eigen ervaring: ik deed mee met een dominee die in Slowakije op zondagavond naar een supermarkt ging .. hij tankte ook nog.. :)

Ik had er geen goed gevoel bij (zondag niet werken betekent voor mij ook: geen anderen laten werken, ook niet in andere cultuur) Voor mijn gevoel zou je dus je eigen cultuur-waardes moeten aanhouden, maar wel in onderlinge verbondenheid (en dus respect, en dus...) met je broeders uit andere cultuur samen leven.. wat verwacht je van hen als ze in Nederland zijn: dat ze een hoedje op doen?? ik noem maar iets..

Ach veel geblaat, maar xat zo maar wa op jou verzoek te brainstormen.

Iemand anders ervaringen of mening over dat cultuur-dilemma?
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Zondagsbesteding

Berichtdoor ezri » 11 mar 2005 00:09

charlie schreef:
ezri schreef:Hoe denk jij over de zondagsbesteding?

zo, heftig topicje..
toch fijn dat de helft van de reacties geen antwoord op jouw vraag zijn.. .

Ik zat te denken aan de cathechismus over het gebod van de sabbat. Dat is best duidelijk over waar de zondag voor bedoeld is..
Maar goed, je vroeg wat ik ervan vond:
Ik mis een beetje in ieders reactie (snel doorgelezen) de goede werken zeg maar. ik bedoel; wat ik vind kunnen is niet zo belangrijk, wel waar de zondag voor bedoeld is: goede werken doen.. b-tje cru gezegd, maar t staat er wel..

Maar goed, je vroeg wat ik ervan vond: ;)

Vooral over dat laatste met die andere cultuur vond ik interessant: uit eigen ervaring: ik deed mee met een dominee die in Slowakije op zondagavond naar een supermarkt ging .. hij tankte ook nog.. :)

Ik had er geen goed gevoel bij (zondag niet werken betekent voor mij ook: geen anderen laten werken, ook niet in andere cultuur) Voor mijn gevoel zou je dus je eigen cultuur-waardes moeten aanhouden, maar wel in onderlinge verbondenheid (en dus respect, en dus...) met je broeders uit andere cultuur samen leven.. wat verwacht je van hen als ze in Nederland zijn: dat ze een hoedje op doen?? ik noem maar iets..

Ach veel geblaat, maar xat zo maar wa op jou verzoek te brainstormen.

Iemand anders ervaringen of mening over dat cultuur-dilemma?

hehe eindelijk iemand die me begrijpt :D :wink:
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 01:48

joepie schreef:In deze 24 uurs economie kun je eenmaal niet meer zonder bepaalde dingen. Die zijn eigenlijk gewoon noodzakelijk geworden. Ik kan wel proberen om het stroom op zondag uit te zetten, maar dat gaat gewoon niet. Daarvan zijn we afhankelijk geworden. Om alleen maar te denken aan het eten koken.
En dat is geen vergelijk met dingen die jij aangeeft.
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk, wat maar mogelijk is, andere niet voor mij te laten werken.
Dus dingen als de bus, trein, benzine, winkels en dergelijke vallen dan al af. Dat is nogal makkelijk.

Beetje flauw... Als ik het koud heb en op de bus wacht mag ik niet ff ergens gaan zitten om warm te worden..... maar thuis mag de verwarming rustig aan... Wou jij beweren dat je niet zonder warm water, verwarming en electriciteit kan op zondag? Ik weet zeker dat het best lukt, als je maar wil. :)

Dit zijn geen drogredenen... alleen vraagtekens naar anderen toe, dingen die ik dan niet begrijp. Ik ga me niet in bochten wringen om wat ik doe goed te praten, als ik dat moest doen zou ik ze namelijk achterwege laten. Ik doe die dingen omdat ik denk dat God ze me niet verbiedt.

Joepie schreef:Ik denk dat heel veel grenzen telkens verlegd worden.
Speelden we op zondag niet buiten, gingen we lopend naar de kerk, ook die ver weg woonden dus minstens een uur moesten lopen, en zeker ook als het regende. Als er ijs lag dan gingen we over het ijs lopen.
Ik weet nog dat die auto alleen was omdat mijn vader toen ernstig ziek was en als hij naar de kerk kon, dan was dat met de auto. Anders gingen we gewoon lopen.
Op zaterdag werd er eten voorbereid zodat je op zondag zo min mogelijk hoefde te doen.
De radio ging niet aan. En we hadden helemaal geen saaie en ongezellige zondagen. Nee, het was altijd een gezellige dag. Waarop we veel met elkaar deden. Spelletjes en zingen, puzzels maken. B.v.

Gelukkig is er een hoop veranderd. Niet buiten spelen op zondag? Verbiedt God dat dan ook? Uren lopen in allerlei weer? Gelukkig is het niet meer nodig en zijn er auto's en rijden er bussen. De zondag is een rustdag toch? En als je vroeger 80 was kon je niet meer lopend naar de kerk, wat zijn auto's en bussen voor die mensen dan een zegen! Verder vind ik zondag nog steeds een gezellige dag waarop we hier thuis ook gezellig samen wat drinken, praten en ja, zelfs af en toe puzzelen :)

Dat het in die tijd zo ging als je beschrijft, prima... (op het niet buiten mogen spelen na, daar heb ik moeite mee). Maar ik ben nu maar wat blij dat het anders is.... als ik nu opeens 3 uur op een zondag zou moeten lopen, twee keer op en neer naar de kerk, dan zou ik dat niet echt fijn vinden. Mooi dat er nu snellere manieren van vervoer zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 11 mar 2005 09:03

wat vinden jullie van dit artikel:
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=58076

joepie

Berichtdoor joepie » 11 mar 2005 09:23

Petertje schreef:wat vinden jullie van dit artikel:

Het is een reactie op een ander artikel. Als je die er dan ook bij zet weet je precies wat het inhoud. Nu is het maar half.

En verder is er hier al genoeg over wat Marnix wel vind kunnen en ik niet gezegd.
Dus ik hou erover op.
We worden het duidelijk niet eens over de noodzaak van bepaalde dingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2005 09:25

vreemd..

ND schreef:Calvijn blijkt ook op dit punt een doortastend reformator. Terug naar de Schrift en naar de oude kerk. Zoals blijkt uit de Heidelberger.
Heidelberger? Calvijn?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

charlie
Mineur
Mineur

Berichtdoor charlie » 11 mar 2005 19:15

Marnix schreef:
joepie schreef:In deze 24 uurs economie kun je eenmaal niet meer zonder bepaalde dingen. Die zijn eigenlijk gewoon noodzakelijk geworden. Ik kan wel proberen om het stroom op zondag uit te zetten, maar dat gaat gewoon niet. Daarvan zijn we afhankelijk geworden. Om alleen maar te denken aan het eten koken.
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk, wat maar mogelijk is, andere niet voor mij te laten werken.
Dus dingen als de bus, trein, benzine, winkels en dergelijke vallen dan al af. Dat is nogal makkelijk.

Beetje flauw... Als ik het koud heb en op de bus wacht mag ik niet ff ergens gaan zitten om warm te worden..... maar thuis mag de verwarming rustig aan... Wou jij beweren dat je niet zonder warm water, verwarming en electriciteit kan op zondag? Ik weet zeker dat het best lukt, als je maar wil. :)

Dit zijn geen drogredenen... alleen vraagtekens naar anderen toe, dingen die ik dan niet begrijp. Ik ga me niet in bochten wringen om wat ik doe goed te praten, als ik dat moest doen zou ik ze namelijk achterwege laten. Ik doe die dingen omdat ik denk dat God ze me niet verbiedt.

Joepie schreef:Ik denk dat heel veel grenzen telkens verlegd worden.

Gelukkig is er een hoop veranderd. Niet buiten spelen op zondag? Verbiedt God dat dan ook? Uren lopen in allerlei weer? Gelukkig is het niet meer nodig en zijn er auto's en rijden er bussen. De zondag is een rustdag toch? En als je vroeger 80 was kon je niet meer lopend naar de kerk, wat zijn auto's en bussen voor die mensen dan een zegen! Verder vind ik zondag nog steeds een gezellige dag waarop we hier thuis ook gezellig samen wat drinken, praten en ja, zelfs af en toe puzzelen :)

Dat het in die tijd zo ging als je beschrijft, prima... (op het niet buiten mogen spelen na, daar heb ik moeite mee). Maar ik ben nu maar wat blij dat het anders is.... als ik nu opeens 3 uur op een zondag zou moeten lopen, twee keer op en neer naar de kerk, dan zou ik dat niet echt fijn vinden. Mooi dat er nu snellere manieren van vervoer zijn.

ik hoop dat ik het mis heb marnix, maar ik proef iets van <alle gemakken dienen de mens>. ik weet niet precies het gevoel te omschrijven, maar je moet niet alle gemakken als iets van God zien, snappie?

Als voobeeld noem ik maar een stupide voorbeeld: het feit dat er een auto is (Is voor weinig dingen goed qua welzijn) is wel gemakkelijk, maar niet niet DUS goed voor je. Ik heb zon gevoel dat we dit ook moeten beseffen in dit topic. Zoiets van: alleen door tegenwind bereik je grote hoogtes..

Hopelijk is er onder jullie een goed verstaander.. anders knip ik het weer weg hoor ;)
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 12 mar 2005 09:51

joepie schreef:
Petertje schreef:wat vinden jullie van dit artikel:

Het is een reactie op een ander artikel. Als je die er dan ook bij zet weet je precies wat het inhoud. Nu is het maar half.

En verder is er hier al genoeg over wat Marnix wel vind kunnen en ik niet gezegd.
Dus ik hou erover op.
We worden het duidelijk niet eens over de noodzaak van bepaalde dingen.

In dit artikel staat dat onze manier van zondag vieren een menselijke uitvinging is. De zondagviering is niet hard te maken vanuit de bijbel. Als deze ds. gelijk heeft, waar hebben we het dan over????

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2005 10:33

Daarom zeg ik ook dat je het andere artikel er tenminste bij zou moeten zetten om te begrijpen waar het over gaat. Nu wordt er iets uit zijn verband gerukt.
Daarbij is het een geheel met een synode stuk waar een Deputaatschap 'Vierde gebod en de zondag"mee bezig geweest is, en dat op de synode die vandaag van start gaat zal behandeld worden.
Wil je dus echt weten wat er bedoeld en wat er wel en niet waar is, zou je tenminste de synode stukken moeten lezen, en wachten tot de synode daar een uitspraak over heeft gedaan.

Je kan daar meer over lezen op; WWW.GKV.NL

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 mar 2005 11:22

In deze 24 uurs economie kun je eenmaal niet meer zonder bepaalde dingen. Die zijn eigenlijk gewoon noodzakelijk geworden. Ik kan wel proberen om het stroom op zondag uit te zetten, maar dat gaat gewoon niet. Daarvan zijn we afhankelijk geworden. Om alleen maar te denken aan het eten koken.
Dus dingen als de bus, trein, benzine, winkels en dergelijke vallen dan al af. Dat is nogal makkelijk.[/quote]

Hiermee geef je, denk ik, de onmogelijkheid van een discussie over zondagbesteding aan. Wil je jezelf voor 100% aan het gebod houden dat er zelfs door de os en de ezel geen werk verricht mag worden, dan maakt het in principe niet uit of je nu je lichtschakelaar omzet of dat je een brood gaat kopen. In beide gevallen zullen er mensen voor jou aan het werk zijn.

Ik ben het met je eens dat je best een afweging kunt maken in zaken die noodzakelijk zijn of die niet zo zeer noodzakelijk zijn. Maar dan loop je toch weer op tegen de vraag wanneer iets als dan niet noodzakelijk is.
En daar kan ook een Synode, (zie je laatste posting) geen sluitend antwoord op geven.
Kijk bv eens naar de werking van Euro-transplant (redelijk actueel in Nederland op dit moment) Als je een donor-orgaan op zondag vanuit Spanje naar Nederland wilt krijgen zijn daar heel wat mensen voor nodig. Denk aan piloten, techniekers, luchtverkeersleiding ect. ect.

Of, stel je wilt als christen een hotel of pension starten. Dan zul je toch ook op zondag voor je gasten moeten koken, kamers schoonmaken ect. Voor die handelingen ontvang je een vergoeding. Dus verdien je op zondag.
Jij kunt op maandag met je auto gaan tanken, omdat er op zondag een olieraffinaderij heeft gewerkt en een tankwagenchauffeur heeft gezorgd dat de tanks van jouw benzinestation weer vol zijn.

Wij zijn allemaal afhankelijk van een 24 uurs, 7 op 7 dagen, economie. Dat kun je niet ontkennen en daar kom je niet onderuit.

Terug naar “Archief”