kiezen voor geloof/en wat als het niet meer lukt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 24 feb 2005 19:13

Zareb schreef:
jean schreef:
Job 42:7
Nadat de Heer tot Job gesproken had richtte hij zich tot Elifaz: "Ik ben woedend op jou en je twee vrienden; jullie hebben mij geen recht gedaan, terwijl Job mij trouw gebleven is;
Job 42:10
Nadat Job voor zijn vrienden had gebeden, gaf de Heer aan Job heel zijn bezit terug; hij verdubbelde het zelfs.

Ik denk dat ik toch het voorbeeld van Job maar volg.

Staat hier iets over de woedde van Job op God?

Nee, maar wel iets over het feit dat God het hem zeker niet kwalijk nam.

Toch vraag ik me nog steeds af hoe dit citaat in deze discussie past.... Het gaat hier om een bestraffing van God richting de vrienden van Job... En over het feit dat Job gezegend wordt door God om zijn vertrouwen dat hij heeft op God. En dat heeft volgens mij niets te maken met het feit dat mensen boos zijn op God en Hem gaan beschuldigen... Maar misschien bedoelde jij er iets anders mee?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 24 feb 2005 19:19

Riska schreef:Nee, jullie begrijpen het nog steeds niet. En met dat 'jullie' bedoel ik Pierro, en Caprice.

En ik denk dat het ook geen zin heeft het uit te leggen.
Ik stel mij niet boven God, ik heb een zwaar bevochten geloof en dat betekent dat ik niet de hele dag voor iedereen met Bijbelteksten klaarsta om mijn gelijk te halen of de ander te overtuigen of te zeggen dat hij/zij op de verkeerde weg zit of zo. Dat betekent wel dat ik de geloofsstrijd begrijp van anderen, die niets meer begrijpen van wat God doet. Die zoeken, tasten en woedend zijn, ja óók op God, want waarom, waarom greep Hij niet in... liet Hij dingen toe...
Die niets, maar dan ook niets kunnen met dat voorbeeld van dat borduurwerk, want dat is een ontzettend goedkope troost...
En het betekent wel dat ik begrijp dat sommigen niet meer kúnnen geloven, ook al hebben ze er voor gevochten.
Maar deze laatste zin zal wel weer een serie bijbelteksten opleveren en dat het niet mag en dat zij op dwaalwegen zitten.

Af en toe heb ik zo ontzettend veel moeite met het pure wetticisme dat hier doorklinkt. Klinkt dit bitter? Ja

Allereerst bespeur ik nergens ook maar iets van wetticisme aangezien dat (zoals het woord al gaat) over de wet en het houden van de wet gaat... Maar goed, dat terzijde.... Wie ben jij om te zeggen dat ik mijn gelijk wil halen door met Bijbelteksten klaar te staan? Mijn richtsnoer en leidraad voor het leven is de Bijbel, waar ik troost en kracht uit kan putten....
Dus vanuit die gedachtengang probeer ik ook in mijn reactie's de Bijbel als uitgangspunt te houden..... En het kan dat je dat niet aanstaat..... Mijns inziens toch apart aangezien we het wel over het geloof hebben?! Maar goed dat kan weer een verschil van mening zijn mbt tot de Bijbel als richtsnoer in ons leven.....
Daarbij komt dat ik, voor de zoveelste keer, moet zeggen dat ik wél begrijp dat mensen boos op God of teleurgesteld in God kunnen zijn maar absoluut niet begrijp dat er dan nooit meer sprake is van berouw daarover... Dan zit er mijns inziens toch iets goed mis..... Aangezien wij het dan rechtvaardig vinden dat wij boos zijn op God alsof Hij ons iets verschuldigt zou zijn?! Dat begrijp ik gewoon niet......

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 feb 2005 19:33

Pierro schreef:Toch vraag ik me nog steeds af hoe dit citaat in deze discussie past.... Het gaat hier om een bestraffing van God richting de vrienden van Job... En over het feit dat Job gezegend wordt door God om zijn vertrouwen dat hij heeft op God. En dat heeft volgens mij niets te maken met het feit dat mensen boos zijn op God en Hem gaan beschuldigen... Maar misschien bedoelde jij er iets anders mee?

Wat ik hiermee alleen illustreer is het gegeven dat Job een gigantische strijd met God aan ging. Iets dat God accepteerde en daar ook Zelf actief aan deelnam. Om Job heen zitten dat die 3 z.g. vrienden die alles uit de kast trekken om Job van die strijd af te houden. En dan vind ik de door mij geciteerde teksten een bewijs dat God geen probleem heeft met woede, met vragen e.d. Nee sterker dat Hij juist zegend aanwezig is voor diegene die zich in dat gevecht met Hem durft te wagen.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 24 feb 2005 19:38

Zareb schreef:
Pierro schreef:Toch vraag ik me nog steeds af hoe dit citaat in deze discussie past.... Het gaat hier om een bestraffing van God richting de vrienden van Job... En over het feit dat Job gezegend wordt door God om zijn vertrouwen dat hij heeft op God. En dat heeft volgens mij niets te maken met het feit dat mensen boos zijn op God en Hem gaan beschuldigen... Maar misschien bedoelde jij er iets anders mee?

Wat ik hiermee alleen illustreer is het gegeven dat Job een gigantische strijd met God aan ging. Iets dat God accepteerde en daar ook Zelf actief aan deelnam. Om Job heen zitten dat die 3 z.g. vrienden die alles uit de kast trekken om Job van die strijd af te houden. En dan vind ik de door mij geciteerde teksten een bewijs dat God geen probleem heeft met woede, met vragen e.d. Nee sterker dat Hij juist zegend aanwezig is voor diegene die zich in dat gevecht met Hem durft te wagen.

Ik weet niet hoe jij je bijbel interpreteert maar volgens mij gaat dit eerder om de strijd tussen Satan tegen Job en zijn geloof (en dus tegen God) dan om een strijd tussen God en Job.... Ik vraag me ook sterk af waar je die interpretatie vandaan hebt? (zie namelijk ook het 1e hoofdstuk van Job)

jean

Berichtdoor jean » 24 feb 2005 19:53

Zareb, toen je vanmiddag over Job begon, werd ik een beetje bang. Ik wist eigenlijk inhoudelijk niet al te veel wat er in Job staat, alleen de hoofdlijnen. Ik heb dus eerst maar even de bijbel met kanttekeningen erbij gepakt, en ben Job door gaan spitten. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, het is erg nuttig, en het is ook niet goed om zo’n deel van de bijbel niet te kennen.
Ik ben met het lezen, wel tot de conclusie gekomen dat ik het niet met je eens kan zijn, wat betreft het goedkeuren van boosheid en wrevel tegen God, naar aanleiding van het boek Job. Want juist in het boek Job wordt beschreven dat dat niet mag.

Even een paar dingen op een rijtje:

Allereerst: houd in de gaten wat het doel van God was met alle beproevingen van Job. Hij verzon het niet, nee, dat was de satan. Maar God vond het goed, omdat Hij zo kon tonen dat Job, ook als hij helemaal niets meer over zou hebben, toch God zou dienen. Want het is Job die zegt: de Heere heeft gegeven, de Heere heeft genomen, de naam des Heeren zij geloofd.

Vervolgens lees ik nergens dat Job boos is, en helemaal nergens dat hij woedend is. Hij vraagt telkens: wat heb ik dan verkeerd gedaan, dat mij dit overkomt?

In onder andere Job 9 beseft Job dat hij geen recht heeft. Job 9:2b-4: want hoe zou de mens rechtvaardig zijn bij God? Zo hij lust heeft om met Hem te twisten, niet één uit duizend zal hij Hem beantwoorden. Hij is wijs van hart en sterk van kracht; wie heeft zich tegen Hem verhard en vrede gehad?

De samenvatting van Job 12 zegt: Job toont dat de goddelozen hier meest wevaren, veelmin altijd gestraft worden. Hij bekent de algemene leer van Gods wijsheid, voorzienigheid, macht en rechtvaardigheid.

In Job 13 klaagt Job weer. Er staat: hij stort voor God zijn klachten uit. Dat betekent dat er waaroms zijn. Maar in dit hoofdstuk verklaart Job ook zijn vertrouwen op God. Er staat niets over boosheid/woede.

Elifaz beschuldigd Job keer op keer van zijn vermetelheid. Dit is niet goed van Elifaz, omdat hij op dit moment geen vriend van Job is, de Heere bestraft Elifaz hier later ook voor. Dat is het gedeelte wat jij ook citeerde vanmiddag.

Ondertussen zegt Job in Job 19:25 Ik weet dat mijn Verlosser leeft. (zomaar even tussendoor, Job is echt niet één en al woede en boosheid tegen God.

In Job 23 is Job verschrikt over Gods majesteit en Zijn hoog besluit. In Job 29 verhaalt Job over het goede leven van voor zijn beproeving, en wenst hierin hersteld te worden. In beide hoofdstukken staat niets over boosheid.

De hoofdstukken hierna zijn niet allemaal even belangrijk wat het onderwerp betreft, maar dan komt job 38.
Hier verschijnt God aan Job, en gaat God Job heel wat leren. Hij begint door uit een onweer te komen. Hiermee geeft God Job Zijn tegenwoordigheid te kennen, hem aandachtig makende en vernederde voor Zijn majesteit.
Dan zegt God: Wie is hij die de raad verduistert met woorden zonder wetenschap? Gord nu als een man uw lendenen, zo zal ik u vragen, en onderricht Mij. Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt. Hierna gaat God vertonen hoe groot Zijn majesteit is, door de werken van de schepping, onderhouding en regering van alle dingen te verhalen. Dit doet Hij om Job tot ootmoed en ware bekentenis van zijn gebreken te brengen.
In vers 39 gaat God verder met het verhalen van Zijn werken. Ook bestraft God Job vanwege zijn vermetelheid. Vermetelheid wil zeggen (volgens van Dale); stoutmoedig, dapper, brutaal. Het is dus zeker niet goed wat Job gedaan heeft! Aan het eind van het hoofdstuk staat: En de HEERE antwoordde Job en zeide: Is het twisten met de Almachtige onderrichten( dat is, wijsheid leren, en overtuigen dat hij ongelijk heeft)? Wie God bestraft antwoordde daarop. Toen antwoordde Job de Heere en zeide: Zie, ik ben te gering; wat zou ik U antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.

En dan in hoofdstuk 40 wordt Job alweer door de Heere bestraft. Dit omdat hij de gerechtigheid en de macht van God nog niet ten volle bekend had. God zegt hier: Zult gij ook Mijn oordeel tenietmaken? Zult gij Mij verdoemen, omdat gij rechtvaardig zijt? Hebt gij een arm gelijk God? En kunt gij gelijk Hij met de stem donderen? Versier u nu met voortreffelijkheid en hoogheid, en bekleed u met majesteit en heerlijkheid.

In hoofdstuk 41 gaat God vertellen dat Hij aan niemand gehouden is, maar Heere is van allen:
Niemand is zo koen, dat hij hem opwekken zou, wie is dan hij die zich voor Mijn aangezicht stellen zou? Wie heeft Mij voorgekomen, dat Ik hem zou vergelden? Wat onder den gansen hemel is, is Mijne.

Dan tenslotte, volgt vers 42, waar Job zijn schuld belijdt. Job zegt: Ik weet dat Gij alles vermoogt, en dat geen van Uw gedachten kan afgesneden worden. Wie is hij, zegt Gij die den raad verbergt zonder wetenschap? Zo heb ik dan verhaald hetgeen ik niet verstond, dingen die voor mij te wonderbaarlijk waren, die ik niet wist. Hoor toch, en ik zal spreken, ik zal U vragen, en onderricht Gij mij. Met het gehoor des oors heb ik U gehoord, maar nu ziet U mijn oog. Daarom verfoei ik mij, en heb berouw, in stof en as.
Dus Job erkent dat hij fout geweest is, nadat de Heere hem bestraf heeft.

En dan vervolgens gaat God de vrienden bestraffen, en zegent God Job.

Voor ik Job door ging lezen, dacht ik, misschien heeft Zareb toch wel gelijk, en ik moet hem maar eerlijk gelijk geven als ik het verkeerd heb gedaan. Maar Gods woord, en de uitleg van de kanttekeningen, zeggen toch wat anders Zareb! Het is niet mijn bedoeling om een kant en klaar antwoord te geven op problemen. Ik wil hiermee alleen bevestigen dat het niet goed is om boos te zijn tegen God.
En natuurlijk sta ik open voor tegenargumenten!

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 24 feb 2005 19:55

Bedankt voor de moeite Jean! Zeer verhelderend!

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2005 20:40

Ik trek mij uit dit "gesprek" terug. Het is volstrekt zinloos...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2005 21:43

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dit, jean schreef alsof ze bij de kruisiging van Jezus aanwezig was, ze weet percies hoe de Schrift uitgelegd kan worden.

Toch begrijp ik je gedachtengang nog steeds niet... Wie stel jij nu als opperste macht en wijsheid? God of de mens?
Je moet ook niet begrijpen, wat verschikkelijk rationeel, een mens is niet te begrijpen Pierro! Probeer je toch één keer in te leven in de situatie zoals ik hem beleefde, of zoals Riska, of Zareb of wie dan ook... maar dat is teveel gevraagd, je staat niet in het leven, je kijk passief toe..

Dat gedicht... Du hast mich gefragt, und ich hab' nichts gesagt, er stond onder Maar dan, ik heb U gevraagd... maar u hebt niks gezegt.. dan lijkt me het toch duidelijk. Ik heb U gevraagd, ik bad of Hij wou laten zie waar Hij was, hoe en waarom Hij was en deed... geen antwoord... U hebt niks gezegt..

Ik sluit me bij Riska aan, het praten tegen de bierkraai, je wordt doodgegooid met hardheden, bijbelteksten of onbegrip.

Tschüss en Schlüss
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 24 feb 2005 23:22

Ik sluit me bij Riska aan, het praten tegen de bierkraai, je wordt doodgegooid met hardheden, bijbelteksten of onbegrip.

Moet je nou nog eens een paar posts hierboven kijken, van Jean, een post waarin een argument voor 100% weerlegd wordt.
En hoe wordt er dan gereageerd? Inhoudelijk? Hmm. Dat zie ik ook als een soort vervlakking.

Mensen, geef eerlijk toe als je niets meer weet te zeggen, of geen zin hebt om verder te discussiëren, maar ga niet anderen beschuldigen met 'zinloos', 'hardheden', 'onbegrip'.
Maar als het beargumenteren met Bijbelteksten ook al niet meer kan, ja dan is het inderdaad beter dat er niet meer verder gediscussieerd wordt.
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

sela

Berichtdoor sela » 24 feb 2005 23:44

Johnny99 schreef:

Moet je nou nog eens een paar posts hierboven kijken, van Jean, een post waarin een argument voor 100% weerlegd wordt.
En hoe wordt er dan gereageerd? Inhoudelijk? Hmm. Dat zie ik ook als een soort vervlakking.

Mensen, geef eerlijk toe als je niets meer weet te zeggen, of geen zin hebt om verder te discussiëren, maar ga niet anderen beschuldigen met 'zinloos', 'hardheden', 'onbegrip'.
Maar als het beargumenteren met Bijbelteksten ook al niet meer kan, ja dan is het inderdaad beter dat er niet meer verder gediscussieerd wordt.

besten,

ik ben bang dat met de poging te voorkomen dat mensen niet superboos mogen zijn op God, je het beeld van een menselijke God [zoals hij zich ook geopenbaard heeft in Christus] behoorlijk aan het tenietdoen bent.

God kent ons [ps. 139], ons zijn doet er niet toe. alleen in God is het heil. Wij kunnen geen el aan onze lengte toevoegen [etc.].

met het gelijkhalen van het ene of andere standpunt bevorderen wij allen alleen maar de inhoudelijke vervlakking op refoweb danwel een eenzijdig refoweb.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 24 feb 2005 23:49

Mm, ik voel mij toch geroepen om ook een bijdrage gegeven.

Wanneer ik de postings van Raido en Riska lees dan kan ik me niet geheel aan de indruk onttrekken dat beide personen blijkbaar behoorlijk geraakt zijn door wat er eerder gezegd is.

Zet dit je niet aan het denken? Waarom worden deze twee mensen zo geraakt (negatief wel te verstaan) door wat ik zeg? Waarom reageren deze twee mensen zo emotioneel op mijn (mag ik hopen) goed bedoelde postings?

Probeer je eens te verplaatsen in de situatie. Tracht je hun situatie eens voor te stellen. En probeer dan, in plaats van met rationalisaties te komen, eens oprecht, met een menselijke emotie te reageren.

Dus niet rationaliseren, puur wat het eerste is dat in je opkomt. En gewoon op die manier een stukje begrip tonen. Is dat nu zo moeilijk?

Overigens, een argument wat ik u met enige regelmaat heb horen geven is dat men boos is op God zonder berouw te tonen. Om eerlijk te zijn krijg ik het gevoel bij het lezen van de postings dat Riska en Raido hun verdriet en verleden weldegelijk een plaats hebben gegeven. Misschien is het nog te teer om nu al te spreken over berouw tonen of begrip hebben voor, maar moet dat ad hoc? Wat beiden laten blijken mee te hebben gemaakt is nogal wat. Moet dan zo, vanuit het niet, direct alles weer goed zijn? Vergeven en vergeten? Ik denk het niet. We zijn en blijven mensen, en God blijft God. Pijn blijft pijn. Dat verdwijnt niet zomaar.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

jean

Berichtdoor jean » 25 feb 2005 10:19

Mm, ik voel mij toch geroepen om ook een bijdrage gegeven.

Wanneer ik de postings van Raido en Riska lees dan kan ik me niet geheel aan de indruk onttrekken dat beide personen blijkbaar behoorlijk geraakt zijn door wat er eerder gezegd is.

Zet dit je niet aan het denken? Waarom worden deze twee mensen zo geraakt (negatief wel te verstaan) door wat ik zeg? Waarom reageren deze twee mensen zo emotioneel op mijn (mag ik hopen) goed bedoelde postings?

Probeer je eens te verplaatsen in de situatie. Tracht je hun situatie eens voor te stellen. En probeer dan, in plaats van met rationalisaties te komen, eens oprecht, met een menselijke emotie te reageren.

Dus niet rationaliseren, puur wat het eerste is dat in je opkomt. En gewoon op die manier een stukje begrip tonen. Is dat nu zo moeilijk?

Raido en Riska zijn het inderdaad niet met mij eens, maar ik dacht toch dat ik dit helemaal niet afkeurend, onmenselijk gereageerd heb? Ja, oke, het is menselijk om tegen God te gaan schreeuwen, omdat we Hem niet begrijpen. Maar of dat goed is? Het is menselijk om overspel te plegen, maar of dat goed is? Ik heb geprobeerd vanuit de bijbel te wijzen op het feit dat God zo niet gediend wordt. En ik sta nog steeds open voor tegenargumenten, en als die sterk zijn, dan wil ik mijn mening ook wijzigen. Ik snap alleen niet dat Raido en Riska zeggen: ik denk gewoon dat het zo is, dus ik luister niet naar de bijbel. Dat begrijp ik niet. En dan kunnen er nog zulke nare dingen gebeurd zijn, zaak is altijd om te vertrouwen op de Heere, juist dan. En dat is denk ik het beste wat je hen dan kunt geven, want een boksbal, daar heb je niets aan hoor, op dat moment. Je lost er niks mee op.

Overigens, een argument wat ik u met enige regelmaat heb horen geven is dat men boos is op God zonder berouw te tonen. Om eerlijk te zijn krijg ik het gevoel bij het lezen van de postings dat Riska en Raido hun verdriet en verleden weldegelijk een plaats hebben gegeven. Misschien is het nog te teer om nu al te spreken over berouw tonen of begrip hebben voor, maar moet dat ad hoc? Wat beiden laten blijken mee te hebben gemaakt is nogal wat. Moet dan zo, vanuit het niet, direct alles weer goed zijn? Vergeven en vergeten? Ik denk het niet. We zijn en blijven mensen, en God blijft God. Pijn blijft pijn. Dat verdwijnt niet zomaar.

Berouw ergens over hebben, of het een plaats geven, dat zijn wel twee verschillende dingen hoor. Ik zeg niet dat het vergeven en vergeten moet zijn. Helemaal niet. Ik heb ook zat meegemaakt, en dat vergeet ik niet, maar ik heb er wel rust van, omdat ik het in de Handen van God over heb mogen geven. Ja, we zijn en blijven mensen, maar als de oude mens afsterft, en de nieuwe mens groeit, dan wil je zo weinig mogelijk van je eigen oude lichaam weten. God blijft God, ja, inderdaad. Hij is te heilig, om boos op te zijn. Ik zei al, wie ben je, als aangeklaagde om tegen je rechter op te staan, en Hem te verwijten? En ik begrijp dat het niet makkelijk is, als je zware tijden meemaakt. Maar wie zegt dat leven als Christen makkelijk is?
Pijn blijft pijn: Daar ben ik het niet mee eens. Het verdwijnt niet zomaar. Maar ook niet als je het voor iemands voeten smijt. Wel als je er veel over praat. Maar er moet dan gesprek zijn, en geen eenzijdig aanschreeuwen. Ik zal niet zeggen dat het met de tijd slijt. Er zal een litteken blijven. Maar juist het uit handen te mogen geven, dat verlicht de pijn. Want Hij droeg de pijn. En nee, dat ging inderdaad niet zomaar.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 25 feb 2005 10:26

Pijn blijft pijn: Daar ben ik het niet mee eens. Het verdwijnt niet zomaar. Maar ook niet als je het voor iemands voeten smijt. Wel als je er veel over praat. Maar er moet dan gesprek zijn, en geen eenzijdig aanschreeuwen.
En wat als het stil blijft? Als je geen antwoord krijgt? Als God niet terugschreeuwt?

Ik zal niet zeggen dat het met de tijd slijt. Er zal een litteken blijven. Maar juist het uit handen te mogen geven, dat verlicht de pijn. Want Hij droeg de pijn. En nee, dat ging inderdaad niet zomaar.
Het is fantastisch dat jij dat zo mag beleven, dank de Heere God daar voor! Voor mensen die misschien wel het tegendeel ervaren is zo'n reactie goedkoop. Heel erg goedkoop.

Een citaat van Dostojewski dat me de laatste tijd nogal bezig houdt is het volgende: Zonder kritiek wordt het een voortdurend hosanna. En voor het leven is zo'n onophoudelijk hosanna niet voldoende. Dat hosanna moet eerst in de smeltkroes van de twijfel gelouterd worden.

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

jean

Berichtdoor jean » 25 feb 2005 10:48

Pijn blijft pijn: Daar ben ik het niet mee eens. Het verdwijnt niet zomaar. Maar ook niet als je het voor iemands voeten smijt. Wel als je er veel over praat. Maar er moet dan gesprek zijn, en geen eenzijdig aanschreeuwen
.
En wat als het stil blijft? Als je geen antwoord krijgt? Als God niet terugschreeuwt?

Ik probeer constant duidelijk te maken dat je niet naar God moet schreeuwen in boosheid. Zie daarvoor dat andere topic, geloven, en als het niet meer kan(of iets in die trend).
En als het stilblijft? Het blijft niet stil. En dat is niet goedkoop, het is de waarheid. ja, soms is God wel eens stil. Dan wil Hij er eerst het hoge woord van jou uithebben. De dicipelen volgden Jezus. Toen vroeg Hij alleen: wat zoekt gij? en toen mochten ze met al hun vragen bij Hem in huis komen, en heeft Hij ze beantwoord.

Quote:
Ik zal niet zeggen dat het met de tijd slijt. Er zal een litteken blijven. Maar juist het uit handen te mogen geven, dat verlicht de pijn. Want Hij droeg de pijn. En nee, dat ging inderdaad niet zomaar.

Het is fantastisch dat jij dat zo mag beleven, dank de Heere God daar voor! Voor mensen die misschien wel het tegendeel ervaren is zo'n reactie goedkoop. Heel erg goedkoop.

Het is helemaal niet goedkoop. Als mensen op zichzelf of op andere mensen blijven vertrouwen, in plaats van op God, dan betekent dat dat ze hun eigen wil vast blijven houden. En geloven is één en al vertrouwen. Zonder dat vertrouwen red je het ook helemaal niet in dit leven.

Wat wil je zeggen met het citaat? Kritiek van wie? van mensen? Mijn leven is geen voortdurend hosanna. Dat geef ik elders ook al aan. Maar ik vind dat niet slaan op het onderwerp. Als je het al zegt in het licht dat Raido of Riska nog zou twijfelen, dan begrijp je het geloof ik niet echt.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2005 10:56

Jean schreef:En als het stilblijft? Het blijft niet stil. En dat is niet goedkoop, het is de waarheid. ja, soms is God wel eens stil. Dan wil Hij er eerst het hoge woord van jou uithebben.

Wees dan maar heel, heel, heel danbaar dat Hij voor jou niet stil blijft en bleef...

Jean schreef:Als mensen op zichzelf of op andere mensen blijven vertrouwen, in plaats van op God, dan betekent dat dat ze hun eigen wil vast blijven houden

Wie zegt jou dat mensen op zichzelf of andere mensen blijven vertrouwen? Je (ver)oordeelt niet???
Schreeuwen naar God is ook het uitschreeuwen dat Hij er niet is en er niet schijnt te zijn. Schreeuwen naar God is ook je pure wanhoop uitschreeuwen...

Ik moest hierop reageren - het getuigt van geen enkel, maar dan ook van geen enkel inlevingsvermogen en veroordeelt alleen maar...

Terug naar “Archief”