Berichtdoor jean » 24 feb 2005 19:53
Zareb, toen je vanmiddag over Job begon, werd ik een beetje bang. Ik wist eigenlijk inhoudelijk niet al te veel wat er in Job staat, alleen de hoofdlijnen. Ik heb dus eerst maar even de bijbel met kanttekeningen erbij gepakt, en ben Job door gaan spitten. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, het is erg nuttig, en het is ook niet goed om zo’n deel van de bijbel niet te kennen.
Ik ben met het lezen, wel tot de conclusie gekomen dat ik het niet met je eens kan zijn, wat betreft het goedkeuren van boosheid en wrevel tegen God, naar aanleiding van het boek Job. Want juist in het boek Job wordt beschreven dat dat niet mag.
Even een paar dingen op een rijtje:
Allereerst: houd in de gaten wat het doel van God was met alle beproevingen van Job. Hij verzon het niet, nee, dat was de satan. Maar God vond het goed, omdat Hij zo kon tonen dat Job, ook als hij helemaal niets meer over zou hebben, toch God zou dienen. Want het is Job die zegt: de Heere heeft gegeven, de Heere heeft genomen, de naam des Heeren zij geloofd.
Vervolgens lees ik nergens dat Job boos is, en helemaal nergens dat hij woedend is. Hij vraagt telkens: wat heb ik dan verkeerd gedaan, dat mij dit overkomt?
In onder andere Job 9 beseft Job dat hij geen recht heeft. Job 9:2b-4: want hoe zou de mens rechtvaardig zijn bij God? Zo hij lust heeft om met Hem te twisten, niet één uit duizend zal hij Hem beantwoorden. Hij is wijs van hart en sterk van kracht; wie heeft zich tegen Hem verhard en vrede gehad?
De samenvatting van Job 12 zegt: Job toont dat de goddelozen hier meest wevaren, veelmin altijd gestraft worden. Hij bekent de algemene leer van Gods wijsheid, voorzienigheid, macht en rechtvaardigheid.
In Job 13 klaagt Job weer. Er staat: hij stort voor God zijn klachten uit. Dat betekent dat er waaroms zijn. Maar in dit hoofdstuk verklaart Job ook zijn vertrouwen op God. Er staat niets over boosheid/woede.
Elifaz beschuldigd Job keer op keer van zijn vermetelheid. Dit is niet goed van Elifaz, omdat hij op dit moment geen vriend van Job is, de Heere bestraft Elifaz hier later ook voor. Dat is het gedeelte wat jij ook citeerde vanmiddag.
Ondertussen zegt Job in Job 19:25 Ik weet dat mijn Verlosser leeft. (zomaar even tussendoor, Job is echt niet één en al woede en boosheid tegen God.
In Job 23 is Job verschrikt over Gods majesteit en Zijn hoog besluit. In Job 29 verhaalt Job over het goede leven van voor zijn beproeving, en wenst hierin hersteld te worden. In beide hoofdstukken staat niets over boosheid.
De hoofdstukken hierna zijn niet allemaal even belangrijk wat het onderwerp betreft, maar dan komt job 38.
Hier verschijnt God aan Job, en gaat God Job heel wat leren. Hij begint door uit een onweer te komen. Hiermee geeft God Job Zijn tegenwoordigheid te kennen, hem aandachtig makende en vernederde voor Zijn majesteit.
Dan zegt God: Wie is hij die de raad verduistert met woorden zonder wetenschap? Gord nu als een man uw lendenen, zo zal ik u vragen, en onderricht Mij. Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt. Hierna gaat God vertonen hoe groot Zijn majesteit is, door de werken van de schepping, onderhouding en regering van alle dingen te verhalen. Dit doet Hij om Job tot ootmoed en ware bekentenis van zijn gebreken te brengen.
In vers 39 gaat God verder met het verhalen van Zijn werken. Ook bestraft God Job vanwege zijn vermetelheid. Vermetelheid wil zeggen (volgens van Dale); stoutmoedig, dapper, brutaal. Het is dus zeker niet goed wat Job gedaan heeft! Aan het eind van het hoofdstuk staat: En de HEERE antwoordde Job en zeide: Is het twisten met de Almachtige onderrichten( dat is, wijsheid leren, en overtuigen dat hij ongelijk heeft)? Wie God bestraft antwoordde daarop. Toen antwoordde Job de Heere en zeide: Zie, ik ben te gering; wat zou ik U antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.
En dan in hoofdstuk 40 wordt Job alweer door de Heere bestraft. Dit omdat hij de gerechtigheid en de macht van God nog niet ten volle bekend had. God zegt hier: Zult gij ook Mijn oordeel tenietmaken? Zult gij Mij verdoemen, omdat gij rechtvaardig zijt? Hebt gij een arm gelijk God? En kunt gij gelijk Hij met de stem donderen? Versier u nu met voortreffelijkheid en hoogheid, en bekleed u met majesteit en heerlijkheid.
In hoofdstuk 41 gaat God vertellen dat Hij aan niemand gehouden is, maar Heere is van allen:
Niemand is zo koen, dat hij hem opwekken zou, wie is dan hij die zich voor Mijn aangezicht stellen zou? Wie heeft Mij voorgekomen, dat Ik hem zou vergelden? Wat onder den gansen hemel is, is Mijne.
Dan tenslotte, volgt vers 42, waar Job zijn schuld belijdt. Job zegt: Ik weet dat Gij alles vermoogt, en dat geen van Uw gedachten kan afgesneden worden. Wie is hij, zegt Gij die den raad verbergt zonder wetenschap? Zo heb ik dan verhaald hetgeen ik niet verstond, dingen die voor mij te wonderbaarlijk waren, die ik niet wist. Hoor toch, en ik zal spreken, ik zal U vragen, en onderricht Gij mij. Met het gehoor des oors heb ik U gehoord, maar nu ziet U mijn oog. Daarom verfoei ik mij, en heb berouw, in stof en as.
Dus Job erkent dat hij fout geweest is, nadat de Heere hem bestraf heeft.
En dan vervolgens gaat God de vrienden bestraffen, en zegent God Job.
Voor ik Job door ging lezen, dacht ik, misschien heeft Zareb toch wel gelijk, en ik moet hem maar eerlijk gelijk geven als ik het verkeerd heb gedaan. Maar Gods woord, en de uitleg van de kanttekeningen, zeggen toch wat anders Zareb! Het is niet mijn bedoeling om een kant en klaar antwoord te geven op problemen. Ik wil hiermee alleen bevestigen dat het niet goed is om boos te zijn tegen God.
En natuurlijk sta ik open voor tegenargumenten!