Boekenlezer schreef:Acire schreef:Boekenlezer schreef:...Maar ondertussen lijkt het wel alsof ik wordt gezift als de tarwe. Niet fijn.!
Neej, niet fijn idd! Tuurlijk niet! Jij wilt dat jou goede bedoelingen ook goed overkomen. Maar helaas, die vuile vrouwen van Venus die hebben echt je ondergang op het oog![]()
Ik heb die bewoording gekozen omdat ik het zo'n prachtige woordspeling vond op Lukas 22:31:
En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;
Dat uiterst gemene element, daar was het mij om te doen. Waarmee ik dus een verwoord, in een figuurlijke en wat karikaturale vorm, hoe de houding van bepaalde dames bij mij overkomt.
Ik herinner me ook een jongen, die tegen mij zei: "Als je bij Nederlandse meisjes een fout maakt, lig je er gelijk uit en geven je geen kans meer."
Ik ben dus blijkbaar niet de enige die het zo ervaart.
Ik heb om de (gezonde) nieuwsgierigheid eens uitgezocht wat de tekst wèrkelijk betekent.
Hier volgt de uitwerking:
Ik stelde me daarbij voor: die sadistische gemene satan ligt op de loer om de discipelen op de minste of geringste fout te betrappen, en doet er dan alles aan om de gevolgen daarvan zo fataal mogelijk te doen zijn. Net zoals dat 'brandhout uit dat vuur gerukt', zie Zacharia 3. Als gemene getuige optreden voor de rechterstoel van God om alle fouten van zondaren te melden en ondertussen hopen dat God hen dan flink zwaar straft.
Ik heb er eens 2 verklaringen op na geslagen. Die zeggen beiden iets anders, maar beiden wijzen een andere richting op dan hoe ik dacht. Al zijn er ook overeenkomsten.
De eerste is de verklaring van de statenvertalers, de kanttekening bij deze tekst. Die zegt:
40) zeer begeerd
of: geeist, of: zeer gezocht.
41) ziften als de tarwe
Dat is herwaarts en derwaarts werpen of schudden, gelijk het koren als het gewand of gezift wordt, zonder u enige rust te laten met de ene verzoeking op de andere, I Petrus 5:8.
De tweede verklaring is het CNT-deel van dr. J. van Bruggen. Die zegt:
Zij stellen zich door hun twist en zelfvertrouwen heel kwetsbaar op. De satan verlangde immers hen te ziften als de tarwe (22,31): hij was erop uit, de leerlingen als kaf te doen wegwaaien uit Jezus' aanhang (verg. 22,3!). Jezus zegt dit speciaal tot Simon en met indringende nadruk (herhaling van de eigennaam: "Simon, Simon"). Zijn woord betreft echter alle apostelen (meervoud: humas).