Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 06 jan 2005 16:35

niet alleen het fietsenhok :mrgreen:
What a wonderfull girl!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jan 2005 16:43

hmm we dwalen weer te ver af,

oke back on topic en relevante zaken die er nu eenmaal omheen hangen lijkt me zo,

Joepie heb jij nog wat intresants in te brengen waarover we kunnen discusieren

/me rent naar de oven, chips de lasagne brand :( aan

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 06 jan 2005 16:54

lijkt me een beetje Off-topic
What a wonderfull girl!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jan 2005 17:18

ik gooi het toch juist weer op de rails ! :-k

Steviniella
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Steviniella » 06 jan 2005 17:27

Spons schreef:ik gooi het toch juist weer op de rails ! :-k

Vertel dan eens op welke wijze... :lol:
Je bent een parel in Gods hand!!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jan 2005 17:47

hmm we dwalen weer te ver af,

oke back on topic en relevante zaken die er nu eenmaal omheen hangen lijkt me zo
op deze manier , alleen die trein was wel wat zwaar hoor,

btw welkom heb je nog niet gezien hier :)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 06 jan 2005 17:50

Ik heb het altijd vanzelfsprekend gevonden dat gemeenschap in het huwelijk thuishoort. En dat is natuurlijk ook zo, maar ik vind het heel vaag dat gezegd wordt, dat gemeenschap vóór het huwelijk een zonde is, en dat als je gemeenschap hebt ín het huwelijk een cadeau van God is wat is overgebleven uit het paradijs. Als je getrouwd bent mag je er opeens van genieten zoveel als je wilt, maar o wee als het voor je trouwen gebeurt, want dan zondig je. :?
Ik kan het begrijpen als mensen zeggen, dat je gemeenschap moet beperken tot één persoon, want het is een bijzondere manier om je liefde te tonen aan degene van wie je houdt. En aangezien er tegenwoordig heel los met sex omgegaan wordt (te denken aan one-night-stands, gemeenschap als je een paar weken een relatie hebt, waarna de relatie verbroken wordt en je een aantal maanden later weer met een ander het bed deelt, e.d.), kan ik me indenken dat er gezegd wordt: gemeenschap is voor in het huwelijk.
Maar aangezien ik nergens in de Bijbel terug kan vinden dat je getrouwd moet zijn voordat je met elkaar naar bed gaat, geloof ik dat God gemeenschap gegeven heeft voor twee mensen die oprecht van elkaar houden en 100% zeker weten dat ze met elkaar hun leven willen delen en willen delen in dit prachtige cadeau wat God ons gegeven heeft.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 06 jan 2005 18:46

Javaca schreef:Hoorde vorige week weer over een meisje van 19 die zwanger was. Was een ongelukje. De oude roddeltantes stonden het na de kerkdienst weer grondig te veroordelen, de hypocrieten. Zelf neukten ze met het halve dorp voor ze trouwden, ze hebben gewoon geluk gehad dat het nooit is aangeslagen. (Dit zei ik ze midden in hun gezicht, kwam hard aan maar ze hielden meteen hun schijnheilige mond dicht).

eens :D

ds. Dekker:

In een dorp, 40 jaar geleden. Er waren twee kerken, een Grote (gereformeerde gemeente) en een Kleine (hervormd). In de Grote kerk zat een meisje, dat meisje moest trouwen. Wat klinkt dat raar, "moest" trouwen.
Ze moesten schuldbelijdenis doen voor een volle (Grote) gemeente. Schuldbelijdenis bij mensen, mensen die vroeger zelf het meeste geluk hadden gehad. Mensen die nu het hardst met de vinger wezen.
Jezus zei tegen de overspelige (!) vrouw, Ga heen en zondig niet meer en Ik veroordeel u niet omdat de anderen u ook niet veroordelen. Terwijl Hij juist het recht had omdat Hij zonder zonde was en als zodanig de eerste steen mocht werpen.
Wat zijn we altijd snel met onze mond, in deze uitgekristalliseerde "refo" zuil, met al zijn wortels in het verleden, wat weten we het goed. Soms lijkt het of mensen boven een bepaalde leeftijd vergeten wat ze toen voelden en wellicht dat ze uberhaupt jong zijn geweest.

einde citaat oudejaarsdienst

Off topic: I Know :?
Declare this an Emergency...

Lucky7
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lucky7 » 06 jan 2005 18:53

Tears schreef:
Javaca schreef:Hoorde vorige week weer over een meisje van 19 die zwanger was. Was een ongelukje. De oude roddeltantes stonden het na de kerkdienst weer grondig te veroordelen, de hypocrieten. Zelf neukten ze met het halve dorp voor ze trouwden, ze hebben gewoon geluk gehad dat het nooit is aangeslagen. (Dit zei ik ze midden in hun gezicht, kwam hard aan maar ze hielden meteen hun schijnheilige mond dicht).

eens :D

ds. Dekker:

In een dorp, 40 jaar geleden. Er waren twee kerken, een Grote (gereformeerde gemeente) en een Kleine (hervormd). In de Grote kerk zat een meisje, dat meisje moest trouwen. Wat klinkt dat raar, "moest" trouwen.
Ze moesten schuldbelijdenis doen voor een volle (Grote) gemeente. Schuldbelijdenis bij mensen, mensen die vroeger zelf het meeste geluk hadden gehad. Mensen die nu het hardst met de vinger wezen.
Jezus zei tegen de overspelige (!) vrouw, Ga heen en zondig niet meer en Ik veroordeel u niet omdat de anderen u ook niet veroordelen. Terwijl Hij juist het recht had omdat Hij zonder zonde was en als zodanig de eerste steen mocht werpen.
Wat zijn we altijd snel met onze mond, in deze uitgekristalliseerde "refo" zuil, met al zijn wortels in het verleden, wat weten we het goed. Soms lijkt het of mensen boven een bepaalde leeftijd vergeten wat ze toen voelden en wellicht dat ze uberhaupt jong zijn geweest.

einde citaat oudejaarsdienst

Off topic: I Know :?

Prachtig voorbeeld Tears

ps betekend natuurlijk niet dat alles ineens mag he :|
"Im still alive and kicking"

(http://www.detroost.come2me.nl)

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 06 jan 2005 20:27

Prachtig voorbeeld Tears

ps betekend natuurlijk niet dat alles ineens mag he :|

nog al wiedes lijkt mij!

begrijp wel de intentie dat je lichamelijk naar elkaar moet groeien,

niet alleen zoenen maar dat lichaam aanraken wel mag :?: hoe ver ga je
voor dat het gemeenschap is :?:
denk aan de glijdende schaal

voor mij staat vast dat gemeenschap niet voor huwlijk mag ook niet met die ene persoon want wat als het uitgaat!!! :?:

wel dat je in verkering vooral moet werken aan geestelijke groei!
en om lichamelijk contact in even wicht te houden! dat hoe meer je naar huwelijk leeft lichamelijk meer is denk van wel!

mondriaan :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 08:21

Waar een wil is is een weg, in mijn ogen mag alles BEHALVE het daadwerkelijk hebben van GESLACHTSgemeenschap... (dat wil niet zeggen dat ik dat doe).

Tears, 100% mee eensch, wat mij opvalt is dat mensen van zeg maar 40+ vaak zo extreem wijzen... hoe komt dat?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jan 2005 08:52

Aangezien ik ziek ben kan ik al een paar dagen niet reageren.
Maar misschien goed om ook eens een al eerder gevoerde discussie hierover erbij te lezen.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... sc&start=0
EN:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=4675&start=0

En als je zelf zoekt vind je wel meer topic hierover.Met ook reacties van mij. Misschien dat je dan een beter beeld krijgt hoe ik over bepaalde dingen denk.

Zo: ga ik weer verder ziek liggen wezen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 08:54

Dat weet ik, maar bedoel het algemeen... mijn ouders ook, ik mag niet even samen zijn met mijn vriendin op mijn slaapkamer, toen we dat deden de eerste keer kwam mijn moeder zeggen dat ze dat niet wilde hebben... we waren net in de Bijbel aan het lezen, dat was erg pijnlijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jan 2005 09:10

Hier in huis zijn stelletjes gewoon alleen op hun kamer. Alleen hebben ze een kamer die ze moeten delen. Dus hebben wij de afspraak dat je altijd even klopt voor je naar binnen gaat bij een stelletje dat zich terug getrokken heeft.
Als bij ons de deur van de slaapkamer dicht is komen ze ook niet zomaar binnen lopen. Zou het ook heel storend vinden als wij aan het bidden en lezen zijn om dan ineens een kind in je kamer te zien. Dus doe ik dat ook niet andersom. Niemand hier.
We kloppen gewoon eerst, en als ze dan zeggen dat ze nog even tijd nodig hebben dan wacht degene die naar bed wil gewoon nog even.
Is soms best lastig, maar hier in huis hebben ze nu eenmaal een kamer gedeeld. Dus twee meiden en twee jongens op een kamer.
Is niet anders.

Zou het ook niet goed vinden als je als stelletje nooit de gelegenheid hebt om samen te zijn. Je moet tenslotte ook naar elkaar toegroeien en hebt met elkaar genoeg dingen te bespreken (en de doen) waar geen ander iets mee te maken heeft.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 jan 2005 09:12

ai dat is minder raido. denk dat dat komt door dat ouderen wer de ervaring hebben meegekregen van hun vader en moeder (opa en oma dus ) en zo'n 60 a 70 a 80 jaar geleden was men nou niet bepaald bekend met het fenomeen sexualiteit in de openbaarheid, alles ging toch wel wat stiekemer en minder openbaar als nu.

Ik hoop zelf deze fout niet te maken , maar ik ben wat dat betreft vrij goed opgevoed, heb voorlichting gehad op school en ook wel het een en ander daarbuiten opgepikt over sexualteit)

@joepie beterschap maar we waren hier aan het discusieren over dit onderwerp en niet in de oudere topics anders was deze al lang dichtgegooid nietwaar ?

maar raido wordt jij een beetje losgelaten of zitten je ouders als een beul (bij wijze van spreke ) op je te letten ? Ik vindt dat ouders op een gegeven moment je ook namelijk los moeten durven te laten

Terug naar “Archief”