Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 okt 2004 12:47

michel vh schreef:>> Jezus houdt de Genade voor aan hen die tot Hem (niet zomaar, maar om leven in Hem te verliezen) vluchten. Immers zegt Hij Zelf: Want ik ben de Deur. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

>> Voorop gesteld dat een waarachtig bekeerde mens nooit van zichzelf zal zeggen dat hij/zij bekeerd is. Integendeel, geen van hen wil onderdoen voor de ander als het gaat over de hoeveelheid zonde. Ze willen allen waarachtig zich de grootste zondaar noemen.

Jezus houdt de genade voor aan een ieder die tot Hem vlucht. Hij zegt niet: Kom er achter of je uitverkoren bent en kom dan maar eens terug. Hij zegt: KOM TOT MIJ! En dat is ONVOORWAARDELIJK! Kom zoals je bent, Hij wijst je niet af! Wat dacht je van de verloren zoon? Hij wilde geen zoon zijn, maar slechts een knecht, als hij maar bij zijn vader mocht zijn. Hij ging in de hoop dat hij binnen mocht komen. Mocht dat niet, dan zag hij wel weer verder.

Een waarachtig bekeerd mens zal echt wel durven zeggen dat hij/zij bekeerd is! Waar slaat dit op? Geen van he wil onderdoen als het gaat om de hoeveelheid zonde. Dan ga je een wedstrijdje doen, wie van u de meeste zonde heeft..... Als je bekeerd bent wil je dat ook anderen dat mogen ontvangen, en ga je getuigen van het heerlijk Licht, van al de wonderen die Hij heeft verricht (Ps 27 Nieuwe Berijming, erg he? :wink: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

michel vh

Berichtdoor michel vh » 07 okt 2004 15:37

Duizend mensen, duizend meningen. Een forum is er om je mening te ventileren aan anderen. Persoonlijk ben ik van mening, uitsluitend en alleen gebaseerd op wat de Bijbel ons daarover leert, dat er zeker voor wat betreft het echte aanbod van Goddelijke Genade veel onwaarheden circuleren. Veel bijbelteksten worden uit het verband gerukt en daaraan wordt een menseigen interpretatie verbonden. Lees behalve de Bijbel ook de oudvaders eens, een bijbelverklaring (Calvijn, Dachsel of Mathew Henry), de Heidelbergse Catechismus, de Dordtse Leerregels er eens op na. Wat een wereld gaat er voor ons (ook voor mij) open wanneer we daarbij ondersteund door het Gebed om wijsheid vragen. Er zullen onder de forumleden velen zijn die vinden dat de leer van de uitverkiezing, zoals ik deze oprecht geloof de Waarheid en de Zuivere Leer der Zaligheid te wezen, een dwaalleer vinden. Aan het einde van ons leven zal van ons een verklaring van ons doen en laten afgeeist worden. Dat zal ook het Goddelijk oordeel geveld worden: eeuwig wel of eeuwig wee.

Het is mijn wens en bede, voor een ieder, dat hij/zij door God zelf in zijn/haar leven mag leren dat uit een mens niets valt te verwachten, maar dat hij/zij van God mag leren dat hij/zij niet iets, maar ALLES wat van hem-/haarzelf is zal moeten verliezen om behouden te mogen worden.

Doorzoekt uzelven daarbij nauw, zeer nauw. Want nauw is de weg en eng is de poort. Bedenk daarbij dat het gaat om de nimmereindigende eeuwigheid, ofwel temidden van de van Godswege uitverkoren Schare Hem eeuwig lof en eer toe te zingen, dan wel in de buitenste duisternis, waar geween is en knersing der tanden. Och, dat het maar eens aan ons aller hart verbonden mocht worden.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 okt 2004 21:26

michel vh schreef:Duizend mensen, duizend meningen. Een forum is er om je mening te ventileren aan anderen. Persoonlijk ben ik van mening, uitsluitend en alleen gebaseerd op wat de Bijbel ons daarover leert, dat er zeker voor wat betreft het echte aanbod van Goddelijke Genade veel onwaarheden circuleren. Veel bijbelteksten worden uit het verband gerukt en daaraan wordt een menseigen interpretatie verbonden. Lees behalve de Bijbel ook de oudvaders eens, een bijbelverklaring (Calvijn, Dachsel of Mathew Henry), de Heidelbergse Catechismus, de Dordtse Leerregels er eens op na.

en wat zegt Calvijn erover?
er is een uitverkiezing idd, maar is dat zó belangrijk voor je dan?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 okt 2004 21:39

columbus schreef:en wat zegt Calvijn erover?

ja dat is zeker belangrijk. Daardoor weet ik dat er genade is bij de Heere en dat er nog een deur is naar de zaligheid!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 21:58

Speedy schreef:

ja dat is zeker belangrijk. Daardoor weet ik dat er genade is bij de Heere en dat er nog een deur is naar de zaligheid!

Zonder verkiezing niet dan? Als je gelooft geloof je toch, of dat nu voorbestemd was of niet doet er mi. weinig toe.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 07 okt 2004 23:22

Ik heb hier ook hele discussies over gehad met mijn vriend. Maar uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het er eigenlijk niet toe doet. Veel van dit soort zaken wordt ook door de duivel gebruikt, om ons af te leiden van waar het werkelijk omgaat. Als mensen maar lekker veel aan het discussieren zijn en zich maar met allerlei zaken bezig houden en als christenen elkkaar maar geen gelijk willen geven, dan zal de duivel weer lachen in zijn vuist.

Het is best belangrijk en je mag er wel over nadenken, maar ik denk dat het belangrijk is dat je over veel dingen pas nadenkt als je al weet dat je na dit leven voor altijd met de Heer mag zijn.
De Heere zegt ook: zoekt eerst het koninkrijk van God. Je hoeft niet eerst precies allemaal te weten hoe het zit. Het is belangrijk dat je naar de tien geboden kijkt. DAar gaat het om vier geboden of je God liefhebt en om zes geboden hoe je met je naaste omgaat. Het is belangrijk hóe je hier op aarde leeft, of je je naaste en dan vooral je medechristenenen het licht in de ogen gunt en of je God liefhebt boven alles. En ik denk vooral of je een relatie met Hem hebt op mogen bouwen en ik kan uit ervaring vertellen dat de Heere wilt dat je erop vertrouwt dat je zalig mag worden als God je dit heeft laten zien e nniet dat je blijft twijfelen. Wél natuurlijk dat je elke dag je zonde belijdt en je daar ook bewust van bent. Maar één van de zonden die God het meeste pijn doen is twijfel.

En hoe dat nou precies zit met de uitverkiezing dat heeft míj er in elk geval niet bij geholpen om dichter bij God te komen, daar kom je nooit uit en je zal nooit van te voren weten of je uitverkoren bent, voordat je bekeert bent. Als je denkt dat God via de uitverkiezing werkt, mag je daar in geloven, maar als je dat als houvast hebt, wat ik bij veel mensen zie, dat is geen fundament om je aan vast te houden

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 08 okt 2004 07:45

Aragorn schreef:
Speedy schreef:

Zonder verkiezing niet dan? Als je gelooft geloof je toch, of dat nu voorbestemd was of niet doet er mi. weinig toe.

dat bedoel ik Aragorn, het maakt niet uit in die zin dat je er niets aan zou kunnen veranderen.

Neem alle oudvaders van de Reformatie, Orthodoxie en Nadere Reformatie bij elkaar...ze zijn het allemaal met elkaar eens dat wedergeboorte, rechtvaardiging etc een zaak is van de Heilige Geest, ook al zijn er theologische verschillen onderling, het werk van de Heilige Geest dóór prediking, gebed én lezen in Gods Woord is voor alle 'vaders' het belangrijkst.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 okt 2004 18:46

michel vh schreef:
Het staat een ieder vrij mij een of meerdere vragen te stellen. Helaas, was ik maar bekeerd zoals de eerwaarde heren Roos en Mallan. Dan mocht ik weten van Godswege geborgen te zijn. Overigens worden predikanten in het algemeen nogal eens op een voetstuk geplaatst. Wij moeten ons realiseren dat ook zij maar mensen zijn die uit eigen kracht niets vermogen, maar afhankelijk zijn van wat God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest hen toebedelen.

sinds wanneer geloven we in drie goden? :shock: God is een hoor :wink:
zie het Shema Yisrael. (deut.6:4)

waarom wil je bekeerd worden zoals ds Roos en ds Mallan? sinds wanneer is hun bekering maatstaf? Jezus is de Weg, naar Hem mag jij ook gaan... :!: zou het pas echt kunnen zijn als je exact zo bekeerd bent als deze broeders? volgens mij is alleen Jezus de grond van de zaligheid en niks anders... dus vertrouw op Hem en niet op mensen. :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 okt 2004 21:56

Yael schreef:
michel vh schreef:
Wij moeten ons realiseren dat ook zij maar mensen zijn die uit eigen kracht niets vermogen, maar afhankelijk zijn van wat God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest hen toebedelen.

sinds wanneer geloven we in drie goden? :shock: God is een hoor :wink:
zie het Shema Yisrael. (deut.6:4)

Er is één God, bestaande uit 3 Personen, Welke Elk volledig God zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 08 okt 2004 22:25

Yael, heeft gelijk. Michelvh schreef: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Ik lees wel in de Bijbel over de Zoon van God maar ik heb nog nooit gelezen God de Zoon. Maar ik kan het mis hebben, Michelvh waar kan ik dat lezen? Jij hebt het zo over drie Goden, dit is denk ik een vergissing van je, die trouwens meer gemaakt wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 okt 2004 23:25

waarnemer schreef:Yael, heeft gelijk. Michelvh schreef: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Ik lees wel in de Bijbel over de Zoon van God maar ik heb nog nooit gelezen God de Zoon. Maar ik kan het mis hebben, Michelvh waar kan ik dat lezen? Jij hebt het zo over drie Goden, dit is denk ik een vergissing van je, die trouwens meer gemaakt wordt.

1 Joh. 5:20 "Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven."
Het staat er toch echt waarnemer.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 okt 2004 11:11

Dat klopt maar God benadrukt altijd Zijn eenheid zowel in de Tenach als in het Nieuwe Testament, dus kan er niet gesproken worden over drie goden dat is onbijbels.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 okt 2004 11:28

Yael schreef:Dat klopt maar God benadrukt altijd Zijn eenheid zowel in de Tenach als in het Nieuwe Testament, dus kan er niet gesproken worden over drie goden dat is onbijbels.

maar dat heeft ook niemand beweerd. Je kunt wel degelijk zeggen. de Vader is God, de Zoon is God en de Heilige Geest is God. Toch is er slechts één God. Dit is volledig conform onze ned. geloofsbelijdenis en de H.S.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 okt 2004 12:05

Wat er conform de drie formulieren van enigheid is, heeft voor mij niet zo'n hoge maatstaf dan wat de Bijbel zegt en die heeft nooit gezegt wat jij nu zegt in die strekking... want dan zou er geen probleem zijn in meer godendom te geloven. Vader-Jezus-Heilige Geest is een God zo zie ik het persoonlijk.
http://www.zionsake.org/images/shema3.gif

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 09 okt 2004 13:02

Yael schreef:Wat er conform de drie formulieren van enigheid is, heeft voor mij niet zo'n hoge maatstaf dan wat de Bijbel zegt en die heeft nooit gezegt wat jij nu zegt in die strekking... want dan zou er geen probleem zijn in meer godendom te geloven. Vader-Jezus-Heilige Geest is een God zo zie ik het persoonlijk.
http://www.zionsake.org/images/shema3.gif

Lekker moeilijk doen, of niet? Jullie weten best dat je alledrie 't zelfde bedoelt! :wink: :P
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”