Maar het gaat mij te ver om te stellen dat de doop en besnijdenis niets met elkaar te maken hebben. . Want ook de besnijdenis op de 8e dag wees profetisch vooruit naar de besnijdenis van het hart door de H.Geest. Want 8 is in het hebr.sjemèn wat olie betekent en op de H.Geest wijst
En het gaat in het Oude en Nieuwe Testament om hetzelfde geloof, dezelfde strijd, dezelfde Zaligmaker etc. Maar deze overeenkomsten nemen de verschillen niet weg. Want al is elke koe een dier met vier poten, een kop, een staart, 2 ogen en oren, daarom is ieder dier nog geen koe ! Het gaat hier over het verschil in de bediening, het criterium voor het gebruik van het uiterlijk ritueel. En dan is het zonneklaar dat voor de besnijdenis de natuurlijke geboorte uit Joodse ouders voldoende was terwijl je volgens de Schrift niet dopen kunt zonder het geloof op zijn minst te veronderstellen
Maar het doopformulier gaat zelfs zover dat onze kinderen op gelijke wijze in Chr. begrepen zijn als in Adam .Maar het verderf in Adam erven wij volgens de natuur, terwijl voor de wedergeboorte een aparte Godsdaad nodig is.
En dan heb ik het er nog niet eens over dat er geen enkel bewijs in de Schrift te vinden is dat God Zijn verbond met Israël in de kerk gecontinueerd heeft. . Want de besnijdenis is weliswaar inhoudelijk in Chr. vervuld, maar wordt alleen voor de Gemeente ad interim vervangen door de doop Maar dat duurt evenals het H.A. slechts totdat Hij komt 1 Kor. 11:26. Met de wederkomst van de Messias keert de stroom van Gods genade echter weer terug in de bedding van het verbond met Abraham .Mich.7:20 En dan zullen besnijdenis en pascha opnieuw als de tekenen van Gods verbond met Israël functioneren. Ezech.44;9 en 45:21.Het gaat mij dus niet om kinder-of geloofsdoop op zich, maar ik wil slechts aantonen dat de argumenten voor de kinderdoop niet deugen omdat ze niet op de Schrift maar op de verv.-gedachte berusten ereunao
waarmee aangegeven is dat we elkaar over dit verschil over de doop heen als broeders kunnen zien.
Hier ben ik het van harte mee eens! ereunao