De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor maaarten » 01 jul 2012 18:59

Boaz schreef:1) De doop is niet het teken van het Nieuwe Verbond: dat is de Maaltijd des Heren.
‘Dit is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed.’

Handelingen 2:38-39 "En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal."

Hoewel er in de reformatorische theologie misschien wel erg veel nadruk is gelegd op het verbond in verband met de doop, is het koppelen van de verbondsbeloften aan o.a. de doop weldegelijk Bijbels.

Boaz schreef:2) De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen, want het vervangt niet het verbond met Abraham, maar het Oude Verbond, oftewel: het Verbond op de Sinai. Zie Jer. 31:31, daar staat duidelijk dat God de Sinaitische wetten in een nieuw jasje steekt: diezelfde wetten worden nu in het hart geschreven, de Heilige Geest bewerkt bij gelovigen het verlangen te leven naar Gods geboden.

Maar als het verbond van Sanai vervangen is, en niet het verbond van Abraham, dan staan we dus nog onder het verbond van Abraham. Volgens mij denkt de apostel Paulus daar ook zo over:

Galaten 3:7-8 "Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden."

Gelovigen onder het nieuwe verbond zijn dus geestelijke kinderen van Abraham. Hetzelfde verbond is dus ook van kracht, immers, Paulus zegt zelf dat de belofte die aan Abraham gedaan is, het Evangelie is, wat ook de belofte is die gedaan wordt aan gelovigen in het nieuwe verbond.

Paulus leert het zelfs letterlijk:
Kolossenzen 2:11-12 "In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus. U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt."

Dus het gebod voor besnijdenis van het Abrahamitisch verbond is vervuld in de doop.

Boaz schreef:3) De verbondsgedachte zoals geleerd in het formulier van de kinderdoop, is niet Bijbels.
Een mens die niet bekeerd is, valt niet onder net Nieuwe Verbond. Er zijn dus ook geen ‘verbondskinderen.’ (lees: babies)
Kinderen zijn NIET geheiligd in Christus zoals het doopformulier zegt, maar geheiligd in hun ouders. Dit is evenwel geen reden om kinderen te dopen, net zoals het geen reden is om de ongelovige man te dopen omdat hij geheiligd is in zijn gelovige vrouw.
Ieder kan pas gedoopt worden op grond van het feit dat hij/zij zelf gelooft.

Maar als het Evangelie in het Abrahamitisch verbond wel aan de kinderen toekwam, zoals ik hierboven heb aangetoond, waarom zou het dat dan nu niet doen? Dan zou de genade dus minder geworden zijn. Vroeger was die er wel voor kinderen, maar nu de Heere Jezus gekomen is om door het offer verzoening te brengen worden de kinderen ineens buitengesloten. Dat kan ik niet begrijpen beste Boaz. Temeer daar Jezus leert:

Mattheus 19:14 "Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen."

Boaz schreef:4) Niet de bloedlijn is bepalend: Joh. 1:12, 13
‘Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man (dus NIET in de lijn van geslachten), maar uit God geboren zijn.
Alleen een ieder die gelooft, uit God geboren is, valt onder het Nieuwe Verbond. Iemand valt niet onder Het Nieuwe Verbond omdat zijn/ haar ouders dat zijn; God heeft geen ‘kleinkinderen’.

Maar de belofte van wedergeboorte, van uit God geboren te zijn, van bekering, daarvan was nu juist de besnijdenis het teken. In het Oude Testament is de besnijdenis ook veel meer dan een uiterlijk teken van het verbond, maar het is juist een teken voor de innerlijke kenmerken van een verbondskind, en voor de bekering. Dat leert Mozes ook:

Deuteronomium 10:16 "Besnijd dan de voorhuid van uw hart en wees niet langer halsstarrig"
Deuteronomium 30:6 "De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult."

Dus, in conclusie, aangezien in het Nieuwe Testament de doop staat voor de wedergeboorte, en wordt gekoppeld met de (verbonds)belofte van het Evangelie, en de besnijdenis een teken is van precies datzelfde, en omdat de Heere Jezus Zich evengoed over de kinderen ontfermt, als over de volwassenen, lijkt het dopen van de kinderen van gelovigen mij zeer wel in overeenkomst met wat het Nieuwe Testament ons leert over de doop.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 01 jul 2012 20:15

Hoewel er in de reformatorische theologie misschien wel erg veel nadruk is gelegd op het verbond in verband met de doop, is het koppelen van de verbondsbeloften aan o.a. de doop weldegelijk Bijbels.

Boaz: Ik schreef dat de DOOP niet het TEKEN is van het Nieuwe Verbond, (en al helemaal geen teken en zegel zoals in het formulier staat, dat kan je nergens in de Bijbel terug vinden!) maar dat de Maaltijd des Heren daar het teken van is. Natuurlijk hebben doop en het Nieuwe Verbond met elkaar te maken. Op grond van het feit dat iemand gelooft, maakt hij deel uit van dat verbond.

Maar als het verbond van Sanai vervangen is, en niet het verbond van Abraham, dan staan we dus nog onder het verbond van Abraham. Volgens mij denkt de apostel Paulus daar ook zo over:

Galaten 3:7-8 "Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.

Gelovigen onder het nieuwe verbond zijn dus geestelijke kinderen van Abraham. Hetzelfde verbond is dus ook van kracht, immers, Paulus zegt zelf dat de belofte die aan Abraham gedaan is, het Evangelie is, wat ook de belofte is die gedaan wordt aan gelovigen in het nieuwe verbond.

Paulus leert het zelfs letterlijk:
Kolossenzen 2:11-12 "In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus. U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt."

Dus het gebod voor besnijdenis van het Abrahamitisch verbond is vervuld in de doop.

Boaz: Hoezo staan we nog onder het Verbond van Abraham? Ben je Joods dan? Dit Verbond is gesloten met het NATUURLIJK nageslacht van Abraham, en geldt nog steeds: God zegt in Gen 17:7 Zelf dat dit een eeuwigdurend verbond is. En Hij verbreekt Zijn woord niet!

Wat betreft Gal 3:7-8 In Gen 22:18 zegt God: 'En in uw nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden.' De ZEGEN van Abraham zal ook tot de heidenen komen, niet het VERBOND met Abraham. Als je denkt dat het verbond met Abraham nu ook voor de heidenen geldt, zouden alle gelovigen dus naar Israel mogen emigreren. (landsbelofte) Je mag als niet-Jood delen in de zegen die de Messias van Israel geeft.

Wat betreft Kol.2:11,12
‘En u bent volmaakt geworden in Hem, die het Hoofd is van iedere overheid en macht. In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus. U bent immers met Hem begraven in de doop waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt. En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door al uw overtredingen te vergeven’

Dit gedeelte begint met te stellen dat we tot volmaaktheid gebracht zijn. Eerst verloren zondaars nu kinderen van God, en in Jezus in een positie van volmaaktheid voor God:
1) want we zijn besneden in Jezus
2) daar we begraven zijn in de doop met Christus
3) omdat we opgewekt zijn met Christus
4) en levend gemaakt met Hem.
Er staat dus niet dat we ‘besneden zijn in de doop’, maar besneden met Christus. Vervolgens staat er dat deze besnijdenis niet met handen is verricht. Daar kan dus niet de doop mee worden bedoeld, want dat is wel werk van mensenhanden. De gedachte dat de uitwendige handeling (de besnijdenis) zou zijn vervangen door de andere uitwendige handeling (de doop), wordt hier dus niet ondersteund.

Maar als het Evangelie in het Abrahamitisch verbond wel aan de kinderen toekwam, zoals ik hierboven heb aangetoond, waarom zou het dat dan nu niet doen? Dan zou de genade dus minder geworden zijn. Vroeger was die er wel voor kinderen, maar nu de Heere Jezus gekomen is om door het offer verzoening te brengen worden de kinderen ineens buitengesloten. Dat kan ik niet begrijpen beste Boaz. Temeer daar Jezus leert:

Mattheus 19:14 "Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen."

Boaz: Dat heb je dus niet 'aangetoond'. Besneden zijn was geen teken van 'behouden zijn' Ik doe hier geen uitspraak over of kinderen die op jonge leeftijd overlijden behouden zijn, want dat is een heel andere studie. Kinderen van gelovigen zijn wel 'heilig' (= apart gezet) , omdat ze geheiligd zijn in hun gelovige ouders. Ze hebben dus wel een bijzondere positie.

Maar de belofte van wedergeboorte, van uit God geboren te zijn, van bekering, daarvan was nu juist de besnijdenis het teken. (Boaz: ????????????????????? waar lees je dat in je Bijbel?)In het Oude Testament is de besnijdenis ook veel meer dan een uiterlijk teken van het verbond, maar het is juist een teken voor de innerlijke kenmerken van een verbondskind, en voor de bekering. Dat leert Mozes ook:

Deuteronomium 10:16 "Besnijd dan de voorhuid van uw hart en wees niet langer halsstarrig"
Deuteronomium 30:6 "De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult."

Dus, in conclusie, aangezien in het Nieuwe Testament de doop staat voor de wedergeboorte, en wordt gekoppeld met de (verbonds)belofte van het Evangelie, en de besnijdenis een teken is van precies datzelfde, en omdat de Heere Jezus Zich evengoed over de kinderen ontfermt, als over de volwassenen, lijkt het dopen van de kinderen van gelovigen mij zeer wel in overeenkomst met wat het Nieuwe Testament ons leert over de doop.

Boaz: je haalt hier twee dingen aan: de lichamelijk besnijdenis, en de geestelijke. Die twee moet je niet met elkaar verwarren.
De letterlijke, natuurlijke handeling van de besnijdenis wijst niet heen naar de doop, maar naar de besnijdenis van het hart. Er is dus in het NT sprake van een geestelijke besnijdenis. Je haalt terecht Deut. 10:16 aan: ‘Besnijdt dan de voorhuid van uw hart’. Zie ook Deut.30:6 ‘En de Here, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost besnijden zodat gij de Here uw God liefheeft met geheel uw hart en met geheel uw ziel, opdat gij leeft.’
In tegenstelling tot hen, die letterlijk besneden zijn, zegt Paulus van de gelovigen: ‘Want wij zijn de besnijdenis, wij die God in de Geest dienen en in Christus Jezus roemen en niet op het vlees vertrouwen.’
Er staat niet: ‘Wij zijn de besnijdenis die gedoopt zijn’ maar :‘die niet op het vlees vertrouwen’ Paulus denkt dus aan de GELOVIGEN als aan geestelijk besnedenen.
Een klein kind dat geen kennis heeft aan zonde, net geboren is maar nog niet wedergeboren, is dus geen gelovige en kan dus ook niet gedoopt worden.

Ik heb een andere vraag aan je:
Wat is volgens jou de betekenis van de kinderdoop?
Laatst gewijzigd door Boaz op 03 jul 2012 17:20, 6 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 01 jul 2012 20:34

sorry, ik zie dat het bovenstaande haast niet te lezen is. zal een volgende keer een quote in een fellere kleur zetten..

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 jul 2012 20:36

Boaz schreef:sorry, ik zie dat het bovenstaande haast niet te lezen is. zal een volgende keer een quote in een fellere kleur zetten..

Of gewoon quoten met de codes die ervoor beschikbaar zijn. :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jul 2012 11:14

Voor iedereen die hier een preek over wil horen: Middagdienst 2/7/2012 CGK Almelo

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 03 jul 2012 18:22

Boaz schreef:Ik heb een andere vraag aan je:
Wat is volgens jou de betekenis van de kinderdoop?

Ik zal dat uitleggen door middel van twee citaten die mijn mening perfect verwoorden:

Johannes Calvijn schreef:De Schrift toont aan, dat in de eerste plaats in de Doop bewezen wordt de reiniging van de zonden, die wij verkrijgen uit Christus' bloed. Verder de doding des vleses, die gelegen is in het deelgenootschap aan zijn dood, door welke de gelovigen wedergeboren worden tot nieuwheid des levens en zo tot gemeenschap met Christus. Tot deze hoofdsom kan alwat in de Schrift over de Doop geleerd wordt, worden teruggebracht;

HC vraag en antwoord 74 schreef:Zal men ook de jonge kinderen dopen?

Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des Verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het nieuweVerbond de Doop ingezet is.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 jul 2012 20:01

Johannes Calvijn schreef:De Schrift toont aan, dat in de eerste plaats in de Doop bewezen wordt de reiniging van de zonden, die wij verkrijgen uit Christus' bloed. Verder de doding des vleses, die gelegen is in het deelgenootschap aan zijn dood, door welke de gelovigen wedergeboren worden tot nieuwheid des levens en zo tot gemeenschap met Christus. Tot deze hoofdsom kan alwat in de Schrift over de Doop geleerd wordt, worden teruggebracht;

HC vraag en antwoord 74 schreef:Zal men ook de jonge kinderen dopen?

Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des Verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het nieuweVerbond de Doop ingezet is.
[/quote]

Boaz: In Hand 22:16 wordt inderdaad geschreven over de doop als teken van afwassing van zonden. Maar we weten verder uit de Bijbel dat zonden alleen vergeven worden wanneer de persoon gelooft in het offer van Jezus. Ik zie daarom niet hoe deze tekst de betekenis kan onderschrijven van het dopen van een baby die (nog) niet gelooft en (nog) geen besef heeft van zonde.
Het verbaast mij dan ook dat, terwijl de Bijbel leert dat er één doop (Efeze 4:5) is, men wel twee doopformulieren heeft: een voor de bediening van de doop aan volwassenen, een voor de doop aan babies...

Wat betreft het begraven worden door de doop in de dood, wil ik eerst Rom.6:4 aanhalen: ‘Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de vader, zo ook wij in een nieuwe leven zouden wandelen.’
De Bijbel leert dus dat de doop een beeld is van begraven worden in het graf van Jezus: met Hem begraven door de doop, in de dood.
De Bijbel leert ook dat een mens eenmaal moet sterven, en dan het oordeel. Gelovigen gaan het graf van Jezus in, en zijn daarmee gestorven. Het graf van Jezus is de enige plek op aarde waar Gods oordeel is uitgewoed: de veiligste plaats dus! Daar komt het oordeel nooit meer. De dopeling staat op in een nieuw leven met Jezus. Dat kan uiteraard alleen als je gelooft in Hem, anders is er niets ‘nieuws’, als er nog geen ‘oud leven’ was zoals bij een baby, die er niets van snapt. Wederom een aanwijzing dat de doop alleen een handeling is die een mens betreft die begrijpt wat hij doet. En alleen dan heeft de doop ook een betekenis.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 jul 2012 17:19

Boaz schreef:In Hand 22:16 wordt inderdaad geschreven over de doop als teken van afwassing van zonden. Maar we weten verder uit de Bijbel dat zonden alleen vergeven worden wanneer de persoon gelooft in het offer van Jezus. Ik zie daarom niet hoe deze tekst de betekenis kan onderschrijven van het dopen van een baby die (nog) niet gelooft en (nog) geen besef heeft van zonde.
Het verbaast mij dan ook dat, terwijl de Bijbel leert dat er één doop (Efeze 4:5) is, men wel twee doopformulieren heeft: een voor de bediening van de doop aan volwassenen, een voor de doop aan babies...

Wat betreft het begraven worden door de doop in de dood, wil ik eerst Rom.6:4 aanhalen: ‘Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de vader, zo ook wij in een nieuwe leven zouden wandelen.’
De Bijbel leert dus dat de doop een beeld is van begraven worden in het graf van Jezus: met Hem begraven door de doop, in de dood.
De Bijbel leert ook dat een mens eenmaal moet sterven, en dan het oordeel. Gelovigen gaan het graf van Jezus in, en zijn daarmee gestorven. Het graf van Jezus is de enige plek op aarde waar Gods oordeel is uitgewoed: de veiligste plaats dus! Daar komt het oordeel nooit meer. De dopeling staat op in een nieuw leven met Jezus. Dat kan uiteraard alleen als je gelooft in Hem, anders is er niets ‘nieuws’, als er nog geen ‘oud leven’ was zoals bij een baby, die er niets van snapt. Wederom een aanwijzing dat de doop alleen een handeling is die een mens betreft die begrijpt wat hij doet. En alleen dan heeft de doop ook een betekenis.

Maar is de Heere Jezus soms alleen maar voor volwassenen gestorven, dat kinderen volgens jou geen deel hebben aan de afwassing der zonden? Wil God alleen maar volwassenen redden?

Volgens mij is de belofte van de afwassing der zonde, en het nieuwe leven in gemeenschap van Jezus net zo goed voor kleine kinderen, zelfs al kunnen zij het nog niet helemaal begrijpen.

Dus ze hebben wel deel aan het Koninkrijk der hemelen, maar vergeving van zonde of deel aan het nieuwe leven met Jezus, dat kunnen de kinderen wel vergeten?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 jul 2012 17:52

Maar is de Heere Jezus soms alleen maar voor volwassenen gestorven, dat kinderen volgens jou geen deel hebben aan de afwassing der zonden? Wil God alleen maar volwassenen redden?

Volgens mij is de belofte van de afwassing der zonde, en het nieuwe leven in gemeenschap van Jezus net zo goed voor kleine kinderen, zelfs al kunnen zij het nog niet helemaal begrijpen.

Dus ze hebben wel deel aan het Koninkrijk der hemelen, maar vergeving van zonde of deel aan het nieuwe leven met Jezus, dat kunnen de kinderen wel vergeten?

Hier een stukje dat ik ergens op mijn pc had opgeslagen: 'Het huwelijk is een heilige, van God gewilde en geboden zaak. Daarom zijn onze kinderen niet in zonde ontvangen, niet een erfdeel van de duivel, maar van de Heer. Wij brengen ze niet groot voor de tegenstander, maar voor God. Daarom behoren de kinderen van gelovige ouders tot het akkerwerk van de Heilige Geest en niet tot dat van de boze machten. De Bijbel zegt dat onze kinderen niet onrein zijn, maar heilig! Heilig betekent afgezonderd tot heling. Apart gesteld onder de leiding van hun ouders, totdat zij zelf hun keuze hebben bepaald.
Gelovigen zijn koningen en priesters in het rijk Gods en hun kinderen zijn geen kleine verdoemelingen,* zoals het doopformulier doet geloven, maar prinsen en prinsessen, eveneens bestemd om te zijner tijd het koningschap te ontvangen.'

*De kinderbesprenging gaat blijkens het doopformulier van de gedachte uit, dat kinderen van gelovigen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerhande ellende, ja aan de verdoemenis zelf onderworpen. (Bij ‘ten eerste’ staat: Belijdt u, dat onze kinderen, hoewel zij in zonde ontvangen en geboren zijn, en daarom aan allerlei ellende, ja zelfs aan het eeuwig oordeel onderworpen, toch in Christus geheiligd zijn…)

De belofte van afwassing van zonde wordt pas realiteit als de betrokkene zich bekeert en door Jezus' bloed gereinigd wordt.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 jul 2012 19:32

Boaz schreef:De belofte van afwassing van zonde wordt pas realiteit als de betrokkene zich bekeert en door Jezus' bloed gereinigd wordt.

Tja, dat geldt net zo goed voor volwassen dopelingen. Of kun jij feilloos het verschil vertellen tussen een waarzaligmakend geloof en een vals geloof, zodat je alleen maar mensen doopt waarvan je echt weet dat ze geloven? De doop wast niet feitelijk de zonde weg, maar het is een teken van die afwassing van zonde. In dit teken wordt ons de belofte van de afwassing van de zonden toegezegd. Die belofte geldt net zo goed voor volwassenen als voor kleine kinderen.

Net zo goed als je een onderscheid hebt tussen de fysieke besnijdenis en de geestelijke besnijdenis heb je dat ook met de doop. De fysieke besnijdenis op zichzelf is niets; het is een teken van de besnijdenis van het hart. Hoewel men pas later zich met geloof kan toeleggen op de besnijdenis van het hart, wordt de kinderen toch al dat teken gegeven in het OT, om hen af te scheiden van de kinderen buiten Israël, en ter herinnering aan die besnijdenis van het hart, zodat ze daartoe des te meer aangezet mogen worden, wanneer de tijd daarvoor gekomen is. Zo is er ook een onderscheid tussen de fysieke bediening van de doop, en de geestelijke betekenis ervan. De fysieke doop wast de zonden niet af, maar is een teken voor de feitelijke afwassing van de zonden. Kinderen van gelovige ouders mogen ook die doop ontvangen, zodat ze daardoor des te meer aangezet worden om die afwassing van de zonden na te jagen, wanneer het daarvoor tijd is. Ook worden hierin de kinderen van gelovigen ouders onderscheiden van de kinderen van ongelovige ouders. Kinderen van gelovige ouders hebben immers, geheiligd door hun ouders, ook deel aan de gemeenschap met Christus. En daarom komt hen ook des te meer de belofte toe, die in zekere zin inderdaad pas helemaal vervult wordt wanneer een kind later, pleitend op zijn doop, waarin hem die belofte gedaan werd, die belofte van afwassing van de zonde najaagt.

Waarom zouden kinderen in het OT wel die belofte krijgen, maar in het NT niet? God is altijd eeuwig Dezelfde. Hij geeft de kinderen van de gelovigen, en iedereen die zich bij Zijn volk wil voegen, door middel van een fysiek uiterlijk sacrament de belofte van innerlijke gemeenschap met Hem. In het OT deed Hij dat door middel van de besnijdenis, en in het NT is gelovigen het sacrament van de doop toegezegd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 jul 2012 09:22

Maaarten, Ik vind dat je heel wat schrijft, zonder dit te onderbouwen met teksten. Ik lees van alles over 'beloften', zonder verwijzing waar je die vandaan haalt.

Wat bedoel je met 'pleiten op je doop'? Over welke belofte heb je het dan,en waar staat dat in de Bijbel?
Laatst gewijzigd door Boaz op 05 jul 2012 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 jul 2012 09:56

Maaarten schrijft:
'Waarom zouden kinderen in het OT wel die belofte krijgen, maar in het NT niet? God is altijd eeuwig Dezelfde. Hij geeft de kinderen van de gelovigen, en iedereen die zich bij Zijn volk wil voegen, door middel van een fysiek uiterlijk sacrament de belofte van innerlijke gemeenschap met Hem. In het OT deed Hij dat door middel van de besnijdenis, en in het NT is gelovigen het sacrament van de doop toegezegd.'

Je denkfout is dat jij maar terugkeert naar het Verbond met Abraham, maar dat verbond is nog steeds springlevend, met hetzelfde volk en hetzelfde teken. Met dat volk zal God in de toekomst nog tot Zijn doel komen. Van dat verbond moet je afblijven, dat geldt niet voor niet-Joden.
Verder vind ik je reactie meer emotioneel dan inhoudelijk. God is aan jou toch geen verantwoording verschuldigd over wat jij rechtvaardig vindt?

Over welke 'belofte' schrijf je hier? Terecht schrijf je dat in het NT GELOVIGEN de doop is toegezegd.

Met het Verbond met Abraham werd het natuurlijk nageslacht van Abraham apart gezet als volk. Met het Nieuwe Verbond doet God iets nieuws; dit keer geen geen vleselijke afstamming, maar een geestelijk volk. Een volk vergaderd uit alle stammen, natiën en talen van de wereld, soms dwars door gezinnen heen:
Joh. 1:13 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk, die in Zijn naam geloven; DIE NIET UIT BLOED, NIET UIT DE WIL VAN EEN MAN, MAAR UIT GOD GEBOREN ZIJN.
Laatst gewijzigd door Boaz op 05 jul 2012 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 jul 2012 10:07

Boas schreef:De belofte van afwassing van zonde wordt pas realiteit als de betrokkene zich bekeert en door Jezus' bloed gereinigd wordt.

maaarten schreef:Tja, dat geldt net zo goed voor volwassen dopelingen. Of kun jij feilloos het verschil vertellen tussen een waarzaligmakend geloof en een vals geloof, zodat je alleen maar mensen doopt waarvan je echt weet dat ze geloven?

Als iemand belijd dat hij/zij in Jezus gelooft mag er gewoon gedoopt worden, kijk o.a. maar bij Filippus en de kamerling. Degene die doopt hoeft het geloof van een ander niet te beoordelen, dat komt helemaal voor rekening van de dopeling zelf. God ziet het hart aan, dat is niet aan mensen toevertrouwd gelukkig.

Er staat er mbt dopen heel duidelijk in Hand.8:37 Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.
Verder, in Hand.2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. 39 Want voor u is de belofte (niet de doop) en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
Hier wordt gedoopt bij bekering en geloof, en de Heilige Geest wordt beloofd.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 05 jul 2012 12:15

Boaz schreef:Maaarten, Ik vind dat je heel wat schrijft, zonder dit te onderbouwen met teksten. Ik lees van alles over 'beloften', zonder verwijzing waar je die vandaan haalt.

Tsja, in mijn eerste post in dit topic heb ik uitgebreid alles met teksten onderbouwt, maar die lees jij blijkbaar allemaal anders. Nu zou het misschien wel stichtelijk zijn om uitgebreid al die teksten te bespreken, maar dan zijn we 30 pagina's verder nog niet klaar, en daar heb ik eigenlijk niet zo veel tijd/zin voor.

Boaz schreef:Met het Verbond met Abraham werd het natuurlijk nageslacht van Abraham apart gezet als volk. Met het Nieuwe Verbond doet God iets nieuws; dit keer geen geen vleselijke afstamming, maar een geestelijk volk. Een volk vergaderd uit alle stammen, natiën en talen van de wereld, soms dwars door gezinnen heen:
Joh. 1:13 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk, die in Zijn naam geloven; DIE NIET UIT BLOED, NIET UIT DE WIL VAN EEN MAN, MAAR UIT GOD GEBOREN ZIJN.

Dat kun je wel heel hard blijven roepen, maar Paulus noemt NT gelovigen geestelijke kinderen van Abraham, en heeft het over ingeënt zijn in de olijfboom van de Israëlieten, en hij zegt dat we besneden zijn, begraven zijnd met Jezus in de doop.

Ik vind het vreemd dat jij lijkt te geloven dat je wel deelt in de zegen van dat verbond, maar niet in het verbond zelf. Beetje inconsequent.

1a2b3c schreef:Als iemand belijd dat hij/zij in Jezus gelooft mag er gewoon gedoopt worden, kijk o.a. maar bij Filippus en de kamerling. Degene die doopt hoeft het geloof van een ander niet te beoordelen, dat komt helemaal voor rekening van de dopeling zelf. God ziet het hart aan, dat is niet aan mensen toevertrouwd gelukkig.

Er staat er mbt dopen heel duidelijk in Hand.8:37 Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.
Verder, in Hand.2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. 39 Want voor u is de belofte (niet de doop) en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
Hier wordt gedoopt bij bekering en geloof, en de Heilige Geest wordt beloofd.

Dat was inderdaad mijn punt.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 jul 2012 13:25

Dat kun je wel heel hard blijven roepen, maar Paulus noemt NT gelovigen geestelijke kinderen van Abraham, en heeft het over ingeënt zijn in de olijfboom van de Israëlieten, en hij zegt dat we besneden zijn, begraven zijnd met Jezus in de doop.

Ik vind het vreemd dat jij lijkt te geloven dat je wel deelt in de zegen van dat verbond, maar niet in het verbond zelf. Beetje inconsequent.

Je kunt dus niet aan de door mij genoemde tekst voorbijgaan.
Ik zeg: Wij delen wel in de zegen, maar het verbond is voor het natuurlijk nageslacht. En ook: Wij, als gelovigen (dus niet de babies die nog niet geloven) zijn besneden van hart.
Dit gaat prima samen. Ik zeg dat de Bijbel leert dat niet het verbond met Abraham is vervangen (nogmaals: God zegt dat het een eeuwig verbond is, en daar mag je niet zomaar aan voorbijgaan) maar dat het verbond op de Sinai is vervangen: dezelfde wetten schrijft de Heilige Geest in het hart van de gelovige.

Jij kunt met jouw theorie met een heleboel teksten niet uit de voeten. Want waar sta je als Jer. 31 zegt dat het verbond op de Sanai is vervangen maar jij beweert doodleuk dat dat niet zo is en het Verbond met Abraham is vervangen? En daarmee God voor leugenaar uitmaakt?
Wat doe je met al die teksten waar de betekenis van de doop uiteen wordt gezet, maar die niet van toepassing kunnen zijn op een baby?
Wat voor betekenis houdt de doop dan nog over? De belofte dat God zonden wil vergeven? Die belofte ligt er voor de hele mensheid; voor ieder geldt dat God hem de schulden vergeeft als deze beleden worden. Wat is dan de meerwaarde van de doop?

Terug naar “Archief”