Boaz schreef:1) De doop is niet het teken van het Nieuwe Verbond: dat is de Maaltijd des Heren.
‘Dit is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed.’
Handelingen 2:38-39 "En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal."
Hoewel er in de reformatorische theologie misschien wel erg veel nadruk is gelegd op het verbond in verband met de doop, is het koppelen van de verbondsbeloften aan o.a. de doop weldegelijk Bijbels.
Boaz schreef:2) De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen, want het vervangt niet het verbond met Abraham, maar het Oude Verbond, oftewel: het Verbond op de Sinai. Zie Jer. 31:31, daar staat duidelijk dat God de Sinaitische wetten in een nieuw jasje steekt: diezelfde wetten worden nu in het hart geschreven, de Heilige Geest bewerkt bij gelovigen het verlangen te leven naar Gods geboden.
Maar als het verbond van Sanai vervangen is, en niet het verbond van Abraham, dan staan we dus nog onder het verbond van Abraham. Volgens mij denkt de apostel Paulus daar ook zo over:
Galaten 3:7-8 "Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden."
Gelovigen onder het nieuwe verbond zijn dus geestelijke kinderen van Abraham. Hetzelfde verbond is dus ook van kracht, immers, Paulus zegt zelf dat de belofte die aan Abraham gedaan is, het Evangelie is, wat ook de belofte is die gedaan wordt aan gelovigen in het nieuwe verbond.
Paulus leert het zelfs letterlijk:
Kolossenzen 2:11-12 "In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus. U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt."
Dus het gebod voor besnijdenis van het Abrahamitisch verbond is vervuld in de doop.
Boaz schreef:3) De verbondsgedachte zoals geleerd in het formulier van de kinderdoop, is niet Bijbels.
Een mens die niet bekeerd is, valt niet onder net Nieuwe Verbond. Er zijn dus ook geen ‘verbondskinderen.’ (lees: babies)
Kinderen zijn NIET geheiligd in Christus zoals het doopformulier zegt, maar geheiligd in hun ouders. Dit is evenwel geen reden om kinderen te dopen, net zoals het geen reden is om de ongelovige man te dopen omdat hij geheiligd is in zijn gelovige vrouw.
Ieder kan pas gedoopt worden op grond van het feit dat hij/zij zelf gelooft.
Maar als het Evangelie in het Abrahamitisch verbond wel aan de kinderen toekwam, zoals ik hierboven heb aangetoond, waarom zou het dat dan nu niet doen? Dan zou de genade dus minder geworden zijn. Vroeger was die er wel voor kinderen, maar nu de Heere Jezus gekomen is om door het offer verzoening te brengen worden de kinderen ineens buitengesloten. Dat kan ik niet begrijpen beste Boaz. Temeer daar Jezus leert:
Mattheus 19:14 "Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen."
Boaz schreef:4) Niet de bloedlijn is bepalend: Joh. 1:12, 13
‘Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man (dus NIET in de lijn van geslachten), maar uit God geboren zijn.
Alleen een ieder die gelooft, uit God geboren is, valt onder het Nieuwe Verbond. Iemand valt niet onder Het Nieuwe Verbond omdat zijn/ haar ouders dat zijn; God heeft geen ‘kleinkinderen’.
Maar de belofte van wedergeboorte, van uit God geboren te zijn, van bekering, daarvan was nu juist de besnijdenis het teken. In het Oude Testament is de besnijdenis ook veel meer dan een uiterlijk teken van het verbond, maar het is juist een teken voor de innerlijke kenmerken van een verbondskind, en voor de bekering. Dat leert Mozes ook:
Deuteronomium 10:16 "Besnijd dan de voorhuid van uw hart en wees niet langer halsstarrig"
Deuteronomium 30:6 "De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult."
Dus, in conclusie, aangezien in het Nieuwe Testament de doop staat voor de wedergeboorte, en wordt gekoppeld met de (verbonds)belofte van het Evangelie, en de besnijdenis een teken is van precies datzelfde, en omdat de Heere Jezus Zich evengoed over de kinderen ontfermt, als over de volwassenen, lijkt het dopen van de kinderen van gelovigen mij zeer wel in overeenkomst met wat het Nieuwe Testament ons leert over de doop.