VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor moppie » 07 jul 2010 16:22

JeeWee schreef:
Nina87 schreef:Zolang je er op een gezonde manier mee omgaat is er niks mis met voetbal kijken. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat voetbal op zichzelf slecht is: het is een bepaalde groep mensen die hierin doordrijft.

Er is van alles mis met dit voetbal!
Het is een commerciële gekte, waar God geen plaats heeft. Alles we we doen, moet toch tot eer van God zijn?
Het neemt mensen in beslag, houdt ze bij God vandaan en....

laten we nou eens heel eerlijk zijn. Je hoeft het hier niet eens hart op te zeggen, maar ik kán niet geloven dat een wedergeboren christen geniet van deze waanzin.

commerciele gekte:

* vaderdag
* moederdag
* valentijnsdag
* sinterklaas
* pasen
* kerst

Ook daar dan maar geen aandacht aan besteden??? Of er zelf op een verantwoordelijke manier mee omgaan?

Ik ben voetbal gek ja en loop zeker in Oranje en kijk alle wedstrijden.
Ben ik daarom geen christen? Bof ik met een dominee die net zo voetbal gek is en de voetbal gerust durft aan te halen in zijn preken!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 jul 2010 16:26

jip_86 schreef:
toppie schreef:Wordt er alleen maar geklapt bij de huldiging? Nee, ze worden vereerd!!

Waaruit blijkt dan volgens jou dat verschil tussen juichen/klappen en vereren?

Dan ook de vierdaagse maar afschaffen!!! Mensen worden gehuldigd vereerd en in de bloemen gezet als kroontje op enorme prestatie
Voor mij hetzelfde als een tien en een compliment voor een toets waar hard voor geleerd is,
Ik krijg er een behoorlijke bijsmaak van dat alles negatief gezien moet worden.

Dan eerst maar ff een biertje nemen om de bijsmaak weg te spoelen.
Of kan ik dat beter niet doen want er is zo een wedstrijd en stel dat ik dronken word....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2010 16:47

jip_86 schreef:
toppie schreef:Maar hoe wil je verklaren dat er bijv. een huldiging plaats vindt?
Ook onschuldig? Nee, ik zie dat toch echt meer als vereren van helden.

Ik zou het meer als een bedankje willen zien. Zij spannen zich ruim 2 jaar in om een prestatie neer te zetten. Volgens mij zitten ze nu al 1,5 maand op elkaars lip opgesloten. Zij krijgen ook vrijwel niets mee van hoe het hier leeft als je de tv interviews hoort. Als dit traject nog aardig succesvol word afgesloten mag je ze daar best voor bedanken. Vervolgens gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag.

Ik ken mensen die zich langer dan 2 jaar inspannen en nooit een bedankje krijgen.
De voetballers baden in weelde, worden uit de wind gehouden, logeren in de mooiste hotels, worden gepamperd, ze hoeven niets te doen dan alleen te voetballen.
Zullen we de verpleegkundigen en artsen dan ook eens binnenhalen met toeters en bellen ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2010 16:50

moppie schreef:
JeeWee schreef:
Nina87 schreef:Zolang je er op een gezonde manier mee omgaat is er niks mis met voetbal kijken. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat voetbal op zichzelf slecht is: het is een bepaalde groep mensen die hierin doordrijft.

Er is van alles mis met dit voetbal!
Het is een commerciële gekte, waar God geen plaats heeft. Alles we we doen, moet toch tot eer van God zijn?
Het neemt mensen in beslag, houdt ze bij God vandaan en....

commerciele gekte:

* vaderdag
* moederdag
* valentijnsdag
* sinterklaas
* pasen
* kerst

Ook daar dan maar geen aandacht aan besteden??? Of er zelf op een verantwoordelijke manier mee omgaan?

Ik ben voetbal gek ja en loop zeker in Oranje en kijk alle wedstrijden.
Ben ik daarom geen christen? Bof ik met een dominee die net zo voetbal gek is en de voetbal gerust durft aan te halen in zijn preken!

Je hebt deels gelijk, maar ik denk dat vrijwel alle vaders en moeders het leukste vinden aan moeder/vaderdag het zelfgemaakte ontbijtje, of het gefrobelde stukje van school. Die kadootjes worden onthouden en gekoesterd, maar de kadobon van 100 euro (of meer) wordt niet genoemd en herinnerd. Dus wat mij betreft, niks commercieels aan, maar ontroerend.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jul 2010 16:54

schelpje3 schreef:
jip_86 schreef:
toppie schreef:Maar hoe wil je verklaren dat er bijv. een huldiging plaats vindt?

Ik zou het meer als een bedankje willen zien. Zij spannen zich ruim 2 jaar in om een prestatie neer te zetten. Volgens mij zitten ze nu al 1,5 maand op elkaars lip opgesloten. Zij krijgen ook vrijwel niets mee van hoe het hier leeft als je de tv interviews hoort. Als dit traject nog aardig succesvol word afgesloten mag je ze daar best voor bedanken. Vervolgens gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag.

Ik ken mensen die zich langer dan 2 jaar inspannen en nooit een bedankje krijgen.
De voetballers baden in weelde, worden uit de wind gehouden, logeren in de mooiste hotels, worden gepamperd, ze hoeven niets te doen dan alleen te voetballen.
Zullen we de verpleegkundigen en artsen dan ook eens binnenhalen met toeters en bellen ?

Ik ken mensen die langer dan 2 jaar daklozenkranten verkopen en nooit uitgenodigd worden om ergens een hapje te eten. Dominees baden in weelde, worden uit de wind gehouden, logeren in de mooiste pastorieën/huizen, worden gepamperd, ze hoeven niets te doen dan alleen maar een beetje voorlezen en preken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2010 17:04

schelpje3 schreef:
jip_86 schreef:

Goed idee. Start het initiatief zou ik zeggen! (overigens worden er bijvoorbeeld wel lintjes uitgedeeld aan mensen die zich op bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt, wat we als het goed is ook niet als verafgoding of verering wordt gezien. Maar de gewone hardwerkende mens mag ook wel eens in het zonnetje worden gezet. Dat gebeurt overigens ook wel eens, bij een werkjubileum bijvoorbeeld...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2010 17:07

schelpje3 schreef:@Marnix; wil je niet verder frustreren :wink: maar je schreef: tegen dit soort karikaturen valt niet op te boksen, dus daar schrok ik een beetje van.
Je kunt het misschien een wat overdreven voorstelling vinden van onze levenswandel, maar een karikatuur maakt het belachelijk.
Maar dat heb jij dus niet bedoeld, merk ik.
Ik ben weer helemaal blij met jou :)

Mooi. Ik doelde allen op karikaturen die van voetbal worden gemaakt. Sommige mensen die tegen zijn hebben daar een handje van. Dan krijg je karikaturen dat iedereen de spelers verafgoodt, zich na een wedstrijd zat zuipt enzovoorts, voetbal als hoofdzaak ziet, voetbal dient etc. Gelukkig is dat misverstand uit de weg. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2010 17:14

Goed idee. Start het initiatief zou ik zeggen! (overigens worden er bijvoorbeeld wel lintjes uitgedeeld aan mensen die zich op bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt, wat we als het goed is ook niet als verafgoding of verering wordt gezien. Maar de gewone hardwerkende mens mag ook wel eens in het zonnetje worden gezet. Dat gebeurt overigens ook wel eens, bij een werkjubileum bijvoorbeeld...[/quote]

Hoeft niet eens een lintje te zijn. Ik vind het leuk om bijv de kinderarts op bijzondere wijze te bedanken, die 1 van onze kinderen jarenlang onder zijn hoede had.
Hij moest overstappen naar de grotemensendokter :wink: we hebben hem uitgebreid bedankt met een kado en een persoonlijke brief.
Zo ook de verloskundige, de afdeling waar mijn moeder opgenomen was.
Er wordt veel negatiefs gezegd over de verpleging, maar verreweg de meeste behandelaars zijn top !
Ik denk dat de "gewone" mens echt niet zit te wachten op een rondvaartboot gezet te worden en toegejuicht door tienduizenden mensen.
Die de woonboten laten zinken.
Dat overdreven inhalen zie je ook weer alleen bij voetbal.
Bij andere sporters staat dan een handjevol mensen (misschien iets meer) op Schiphol.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 07 jul 2010 17:37

Het doet mij wel wat, dat WK. Zeker nu we zo ver zijn gekomen. Ik hoop echt dat we zondag winnen. Ik heb gisteren zitten schreeuwen voor de tv. Vooral op het einde toen Uruguay het nog 2-3 maakt. Ik heb ook allemaal van die rommel gekocht :P Zoals een hoed, een shirt, een toeter, ect. We zitten dan met zn alle voor de tv helemaal uitgedost.

Ik heb ook niet alleen het nederlands elftal gezien. Ook andere interessante wedstrijden heb ik gekeken. Zoals een paar dagen terug Paraguay tegen Spanje. Dat was wel bizar, beiden teams kregen binnen 3 min een strafschop maar werden beiden niet benut.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jul 2010 18:14

haring schreef:Het doet mij wel wat, dat WK. Zeker nu we zo ver zijn gekomen. Ik hoop echt dat we zondag winnen. Ik heb gisteren zitten schreeuwen voor de tv. Vooral op het einde toen Uruguay het nog 2-3 maakt. Ik heb ook allemaal van die rommel gekocht :P Zoals een hoed, een shirt, een toeter, ect. We zitten dan met zn alle voor de tv helemaal uitgedost.

Ik heb ook niet alleen het nederlands elftal gezien. Ook andere interessante wedstrijden heb ik gekeken. Zoals een paar dagen terug Paraguay tegen Spanje. Dat was wel bizar, beiden teams kregen binnen 3 min een strafschop maar werden beiden niet benut.

Uruguay - Ghana vond ikzelf op het eind echt totale chaos. Leuk om te zien. Gisteravond ook op het puntje van de bank. Het werd mij net iets te spannend. :)

Ik heb niet veel oranje spul. Nog een mega-wuppie van 4 jaar geleden en een paar beestjes en een groot beestje (ik vond ze zo leuk zacht). Verder had ik nog een vuvuzela, maar die is op mysterieuze wijze verdwenen.... Ik vermoed dat mijn vriendin die verstopt heeft daar ik me niet hield aan het eerder opgelegde verbod om erop te blazen....

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 07 jul 2010 19:27

Wereldkampioennnnnnnnnnen. Wave your flags!
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2010 19:55

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:Goed idee. Start het initiatief zou ik zeggen! (overigens worden er bijvoorbeeld wel lintjes uitgedeeld aan mensen die zich op bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt, wat we als het goed is ook niet als verafgoding of verering wordt gezien. Maar de gewone hardwerkende mens mag ook wel eens in het zonnetje worden gezet. Dat gebeurt overigens ook wel eens, bij een werkjubileum bijvoorbeeld...

Hoeft niet eens een lintje te zijn. Ik vind het leuk om bijv de kinderarts op bijzondere wijze te bedanken, die 1 van onze kinderen jarenlang onder zijn hoede had.
Hij moest overstappen naar de grotemensendokter :wink: we hebben hem uitgebreid bedankt met een kado en een persoonlijke brief.
Zo ook de verloskundige, de afdeling waar mijn moeder opgenomen was.
Er wordt veel negatiefs gezegd over de verpleging, maar verreweg de meeste behandelaars zijn top !
Ik denk dat de "gewone" mens echt niet zit te wachten op een rondvaartboot gezet te worden en toegejuicht door tienduizenden mensen.
Die de woonboten laten zinken.
Dat overdreven inhalen zie je ook weer alleen bij voetbal.
Bij andere sporters staat dan een handjevol mensen (misschien iets meer) op Schiphol.

Dat is ook leuk. Vooral blijven doen! Wat die sporten betreft, bij schaatsen zijn het er bijvoorbeeld ook veel. En na de olympische spelen. Dat heet in de volksmond "volkssport". Daarom is voetbal ook volkssport nummer 1. En in andere landen is het weer een andere sport.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2010 20:18

keessie schreef:Wereldkampioennnnnnnnnnen. Wave your flags!

ook wakker.. :mrgreen:

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 07 jul 2010 20:49

Evelien schreef:
keessie schreef:Wereldkampioennnnnnnnnnen. Wave your flags!

ook wakker.. :mrgreen:

Was voor veel mensen inderdaad een lange avond gisteren :)
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 07 jul 2010 20:55

Nou, ik zit zondag nagelbijtend achter die tv, hoor. Maar ja, ik snap dan ook niets van dat hele zondag-mag-je-niets-doen-principe. En dat principe mag je echt hebben, uitvoeren en daar heb ik heel veel respect voor, want als je daarin gelooft, dan is dat belangrijk. Maar als anderen daar nou niet in geloven?

Sjonge. Nogmaals: als je eens over de grenzen kijkt, dan zal het je verbazen. Iedereen heeft andere interpretaties van de zondag, wat wel en niet kan. En reformatorisch NL is daarin best wel uniek. En dat mag, dat is prima, maar waarom zoveel drama en veroordeling? Ach, ik hoef het antwoord niet te weten, want ik zal het nooit snappen

@Galateia, Reformatorische mensen staan achter de reformatorische leer. Daar hoort de H.C. ook bij. Bij zondag 38 staat dat de zondag (even in hoofdlijnen) is bedoelt om de kerkdiensten te bezoeken, Gods Geest in ons te laten werken als voorbereiding op de grote Rustdag en de armen een Christelijke handreiking te doen. Als je deze zaken serieus en gepassioneerd doet dan heb je daar m.i. een dagtaak aan. Ik denk persoonlijk dat voetbal daar nooit in past. btw: de Bijbelteksten waar de HC op is gebaseert staan erbij. Dat jij aankomt met refo's die hun deuren zo ongeveer op slot draaien op zondag en de hele dag niet te zien zijn dan alleen 2x in het zwart naar de kerk (zoutend zout, lichtend licht?) tja, daar schaar ik me toch echt niet onder. Je hebt wat mij betreft een behoorlijk eenzijdig beeld van de reformatorische Christenen. Kijk zelf eens over de grenzen.

@Toppie, Je komt nu wel een beetje over alsof kinderen van God geen voetbal kijken. Alsof wanneer je bekeert word je vanzelf geen voetbal meer gaat kijken. Wel, dat gebeurt zeker, maar niet altijd. Begrijp me goed, ik ben werkelijk bijna de enige van mijn hele familie die geen voetbal wil kijken. En in mijn famiie zitten wel degelijk kinderen van God waar ik heel erg veel van kan leren. Ik keek eerst ook voetbal maar mijn geweten spreekt als ik het doe. Ik keur het absoluut niet goed door alle zonden eromheen "draagt ook de rok niet die van het vlees bevlekt is" zegt mij genoeg. Andere Christenen denken daar blijkbaar anders over. Marnix haalde paulus met het offervlees-voorbeeld al aan. Dat vind ik bij deze wel van toepassing.

@Marnix, ik mis één ding in je reactie. Paulus zei ook: 'ik zal in der eeuwigheid geen vlees eten" als hij een broeder of zuster in het geloof daardoor tot aanstoot zou zijn.

@Moppie, Leuk voor je dat jij in oranje loopt, hoop dat die kleur je staat. Ik heb er niet zo'n boodschap aan..... Wel aan je voorbeelden waar commerciele gekte door ontstaat. De argumenten tégen wk voetbal zijn dat zo'n groot evenement als dat, prostitutie aantrekt, vereering en geld verkwisting in de hand werkt en rellen veroorzaakt. Vaderdag, kerst en sinterklaas zorgen niet voor geldverkwisting, prostitutie, vereering en rellen. Natuurlijk doe je daar als kijker niet aan mee (alhoewel....de kijkcijfers leveren ook wat op). In ieder geval is voor mij daarom de 'rok' met zonden 'bevlekt'.
Voor discussie hierover kan je de eerste bladzijden van dit topic lezen, ik ga daar niet meer over uitwijden.

@Faramir, als ik zo jou laatste reacties lees snap ik werkelijk niet wat je hier doet, volgens mij heb ik daar wel eerder mijn verbazing over uitgesproken (?), je bent ontzettend bevooroordeeld (over dominees bijvoorbeeld), je doet behoorlijk provocerend. Krijg je daar een bevredigt gevoel over ofzo? Is dat jouw manier van doen of jouw 'gevoel' voor humor? Ik lees in ieder geval niets Christelijks in je reactie, is dat de bedoeling? Zo ja, wat is dan je doel tot reageren in dit topic of op refoweb in z'n algemeen?

@Iedereen, ik zit soms ook nog steeds met vragen. Vind het een lastig 'onderwerp'. Laat elkaar in z'n waarde, dat geld zeker ook voor mij. Als je geen voetbal kijkt wil dat nog niet zeggen dat ik mokkend op de bank zit ofzo, integendeel. Kom op mensen! Wie heeft nu een negatief beeld over wie?

Terug naar “Archief”