Nou, ik zit zondag nagelbijtend achter die tv, hoor. Maar ja, ik snap dan ook niets van dat hele zondag-mag-je-niets-doen-principe. En dat principe mag je echt hebben, uitvoeren en daar heb ik heel veel respect voor, want als je daarin gelooft, dan is dat belangrijk. Maar als anderen daar nou niet in geloven?
Sjonge. Nogmaals: als je eens over de grenzen kijkt, dan zal het je verbazen. Iedereen heeft andere interpretaties van de zondag, wat wel en niet kan. En reformatorisch NL is daarin best wel uniek. En dat mag, dat is prima, maar waarom zoveel drama en veroordeling? Ach, ik hoef het antwoord niet te weten, want ik zal het nooit snappen
@Galateia, Reformatorische mensen staan achter de reformatorische leer. Daar hoort de H.C. ook bij. Bij zondag 38 staat dat de zondag (even in hoofdlijnen) is bedoelt om de kerkdiensten te bezoeken, Gods Geest in ons te laten werken als voorbereiding op de grote Rustdag en de armen een Christelijke handreiking te doen. Als je deze zaken serieus en gepassioneerd doet dan heb je daar m.i. een dagtaak aan. Ik denk persoonlijk dat voetbal daar nooit in past. btw: de Bijbelteksten waar de HC op is gebaseert staan erbij. Dat jij aankomt met refo's die hun deuren zo ongeveer op slot draaien op zondag en de hele dag niet te zien zijn dan alleen 2x in het zwart naar de kerk (zoutend zout, lichtend licht?) tja, daar schaar ik me toch echt niet onder. Je hebt wat mij betreft een behoorlijk eenzijdig beeld van de reformatorische Christenen. Kijk zelf eens over de grenzen.
@Toppie, Je komt nu wel een beetje over alsof kinderen van God geen voetbal kijken. Alsof wanneer je bekeert word je vanzelf geen voetbal meer gaat kijken. Wel, dat gebeurt zeker, maar niet altijd. Begrijp me goed, ik ben werkelijk bijna de enige van mijn hele familie die geen voetbal wil kijken. En in mijn famiie zitten wel degelijk kinderen van God waar ik heel erg veel van kan leren. Ik keek eerst ook voetbal maar mijn geweten spreekt als ik het doe. Ik keur het absoluut niet goed door alle zonden eromheen "draagt ook de rok niet die van het vlees bevlekt is" zegt mij genoeg. Andere Christenen denken daar blijkbaar anders over. Marnix haalde paulus met het offervlees-voorbeeld al aan. Dat vind ik bij deze wel van toepassing.
@Marnix, ik mis één ding in je reactie. Paulus zei ook: 'ik zal in der eeuwigheid geen vlees eten" als hij een broeder of zuster in het geloof daardoor tot aanstoot zou zijn.
@Moppie, Leuk voor je dat jij in oranje loopt, hoop dat die kleur je staat. Ik heb er niet zo'n boodschap aan..... Wel aan je voorbeelden waar commerciele gekte door ontstaat. De argumenten tégen wk voetbal zijn dat zo'n groot evenement als dat, prostitutie aantrekt, vereering en geld verkwisting in de hand werkt en rellen veroorzaakt. Vaderdag, kerst en sinterklaas zorgen niet voor geldverkwisting, prostitutie, vereering en rellen. Natuurlijk doe je daar als kijker niet aan mee (alhoewel....de kijkcijfers leveren ook wat op). In ieder geval is voor mij daarom de 'rok' met zonden 'bevlekt'.
Voor discussie hierover kan je de eerste bladzijden van dit topic lezen, ik ga daar niet meer over uitwijden.
@Faramir, als ik zo jou laatste reacties lees snap ik werkelijk niet wat je hier doet, volgens mij heb ik daar wel eerder mijn verbazing over uitgesproken (?), je bent ontzettend bevooroordeeld (over dominees bijvoorbeeld), je doet behoorlijk provocerend. Krijg je daar een bevredigt gevoel over ofzo? Is dat jouw manier van doen of jouw 'gevoel' voor humor? Ik lees in ieder geval niets Christelijks in je reactie, is dat de bedoeling? Zo ja, wat is dan je doel tot reageren in dit topic of op refoweb in z'n algemeen?
@Iedereen, ik zit soms ook nog steeds met vragen. Vind het een lastig 'onderwerp'. Laat elkaar in z'n waarde, dat geld zeker ook voor mij. Als je geen voetbal kijkt wil dat nog niet zeggen dat ik mokkend op de bank zit ofzo, integendeel. Kom op mensen! Wie heeft nu een negatief beeld over wie?