Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2009 10:22

kees61 schreef:Evolutie is het product van puur toeval, wel of geen mutatie, zonder doel.

Niet helemaal. Mutaties zijn onvoorspelbaar, maar natuurlijke selectie is verre van dat.

Mutaties zijn niet altijd gunstig. Het kan een mutatie zijn die het dier een stapje terug doet gaan op de evolutie ladder. Of het is een mutatie die het dier zo beschadigt dat het niet levens vatbaar is. Of het leeft wel maar is niet in staat om zich te verweren tegen roofdieren. Of het kan geen voedsel meer vangen. Of noem het maar op.

En wat gebeurt er met een dier dat zich wel leeft maar niet in staat om zich te verweren tegen roofdieren of dat geen voedsel meer kan vangen? Dat sterft over het algemeen bijzonder snel - van de honger of als maaltijd voor dat roofdier. Voortplanten zal het zich over het algemeen niet, of in ieder geval niet zo succesvol als soortgenoten met een beter genenpakket. De ongunstige mutaties worden dus "vanzelf" gefilterd.

Een gunstige mutatie, die in het bestaande systeem geen kwaad doet maar het toch verandert zodat het langzaam aan in een vogel verandert, is een zeldzaamheid.

Yep, maar wel een zeldzaamheid die bewaard blijft.

Maar ok, laat ik het gunstig maken voor de evolutie gelovige en zeggen dat de helft van de mutaties positief zijn. Al is het maar omdat genetische informatie voor de helft uit een nog niet gemuteerd dier bestaat.
Maar dan krijgen we na 50 miljoen nodige mutaties slechts een kans van 0.5 ^50.000.000 op een vogel als eindproduct, ofwel een kans van 1:6x10^15051499. Dat is een 6 met 15 miljoen nullen.

Het gaat er niet om dat je een vogel krijgt, maar dat je IETS krijgt. En die kans is altijd 1 - tenzij de hele lijn uitsterft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 11 mei 2009 22:47

jan33willem schreef:Kees61, je kunt de kansrekening niet op deze manier toepassen. Stel ik gooi 50 miljoen keer met een dobbelsteen. De kans dat ik de serie ogen gooi die ik gooi is (1/6) ^ 50.000.000, dat is dus kleiner dan de kans waar jij het over hebt. Maar nu roep jij, Jan-Willem, het is onmogelijk dat jij die serie gegooid hebt, want de kans is onmogelijk klein! De kans is inderdaad ontzettend klein, maar dat betekent niet dat het niet kan gebeuren. Had ik niet deze bepaalde serie gegooid, dan had ik wel een andere serie gegooid, met een even kleine kans! Zo zit het misschien ook met de evolutie: we zitten nu met vogels opgescheept, maar voor het zelfde geld was er iets heel anders uitgekomen.

Bovendien is evolutie een ingewikkeld proces met veel variabelen, wat het onmogelijk maakt om zinvolle kansen uit te rekenen. We kunnen bijvoorbeeld ook niet uitrekenen hoe groot de kans is dat de auto uitgevonden is

grvda zegt dat ik niks van wiskunde weet, dus daar moet je maar rekening mee houden.
We zitten nu met vogels opgescheept maar dat kon natuurlijk ook iets anders zijn. We hebben het maar vogel genoemd.
Bij jouw dobbelsteen, heb je bij de eerste gooi een kans van 1/6 dat je een bepaald cijfer gooit. Als het je niet uitmaakt welk cijfer dat is, dan is de kans 100% dat je een willekeurig cijfer gooit.
Maar nu komt de volgende worp en dan moet je dat ene cijfer gooien, dus is de kans 1/6 dat je dat gooit. En de volgende worp is de kans weer 1/6. Maar vanaf die eerste worp gezien, is de kans dat je nog twee keer hetzelfde cijfer gooit, 1/6x1/6, dus 1/36. Dus bij n worpen is de kans (1/6)^(n-1) dat je een reeks gooit van een en hetzelfde cijfer.
Je kunt aan het begin, voordat je nog maar een keer geworpen hebt, al zeggen wat de kans is dat je 50 miljoen keer achter elkaar hetzelfde cijfer gooit. Die kans is (1/6)^(49999999).
Ok.
Bij evolutie gaat het om mutaties. De kans op een mutatie die een bestaand organisme niet verslechtert, is maar heel klein. De meeste mutaties zijn desastreus. Dus een kans van 1/2 op een goede mutatie is al heel erg overdreven positief.
Nu stelt Mandelbrot dat er misschien wel 50 miljoen mutaties nodig zijn om van een reptiel een vogel te maken zoals we dat nu kennen.
Je krijgt u hetzelfde als bij de dobbelsteen. Als de kans op een goede mutatie 1/2 is, dan is de kans op een volgende goede mutatie 1/2 x 1/2
En als je dat voor 50 miljoen mutaties doet, dan is de kans (1/2)^(50 miljoen) dat er een succesvol einde bereikt wordt.
Ik heb nergens iets gezegd over de soort mutatie, waar dat toe leidt. Alleen maar dat het een mutatie moet zijn die het organisme niet vernietigt of minder geschikt maakt om te overleven. Plus dat zo'n mutatie moet passen in het organisme. Het mag er geen kwaad doen, maar moet uiteindelijk iets toevoegen of veranderen. Dus al zou je 10 mutaties nodig hebben om een klein resultaat te zien, dan moeten die toch ieder voor zich op zijn minst onschadelijk zijn, en uiteindelijk tot een bepaald resultaat leiden.
Maar.. je hebt al die mutaties stuk voor stuk nodig, want er zal niet ineens een kant en klare vogel uit een reptielenei kruipen.
Dus als je met een reptiel begint, dan is de kans dat je 50 miljoen succesvolle mutaties krijgt, maar liefst (1/2)^(50 miljoen). En die 1/2 is al heel erg positief, en die variabelen waar je het over hebt, maken die eerder kleiner dan groter.

En of het nou gaat over een vogel uit een reptiel of over het ontstaan van een reptiel uit een vis, of over het ontstaan van een vis uit een microbe, dat maakt geen zak uit.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat de kans dat de mens verandert in een ander soort wezen, ook zo klein is.

Tja, de auto. Dat is duidelijk een voorbeeld van een intelligent ontwerp, net zoals ik alles om mij heen zie, ook mensen en dieren en planten. Met een ontwerper die iets bedenkt en maakt, is het kul om over een kans te spreken. Ik zie de schepping dan ook niet als iets toevalligs, maar als iets dat doel bewust is ontworpen en gemaakt.
Daarom vind ik het zinloos om over een kans te spreken, maar de evolutie aanhangers daarentegen, kunnen daar niet onderuit, omdat zij alles van het toeval laten afhangen, zonder ontwerper en zonder iemand die de processen een bepaalde kant op stuurt.
Je moet mij er dus niet boos op aankijken maar je moet maar boos naar de evolutie predikanten kijken, dat zij iets verkondigen wat volgens de kansberekening onmogelijk is. Een kans kleiner dan 10^50 is wiskundig al onmogelijk.

Hier schrijft iemand nog een aardig stukje over de onmogelijkheid van het vanzelf ontstaan van leven. Het is helaas in het Engels.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 11 mei 2009 23:27

Kees61,

Goed dat je even die site laat zien dan weten we welke informatie jij copieert.
Misschien moet jij eens gaan kijken naar de youtubechannels van CDK007 en DonExodus2
Speciaal voor jou in deze dit filmpje met de titel "Big Numbers: a Concept Creationists Don't Understand"
http://www.youtube.com/watch?v=mCgt3qb-Kb0
voor mutatie-berekeningen kijken vanaf 2.42. In tegenstelling van jouw site wordt dit verhaal dubbel en dwars gebacked in peer reviewed literature

Veel kijk plezier.

met vriendelijke groet,
P.S. wat een mooie muziek ook he. En een sorry is wel op z'n plaats lijkt me zo.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 12 mei 2009 01:08

GRVDA schreef:Goed dat je even die site laat zien dan weten we welke informatie jij copieert.

Daar heb ik niks van gekopieerd. Ik kwam die site pas later tegen.

GRVDA schreef:Misschien moet jij eens gaan kijken naar de youtubechannels van CDK007 en DonExodus2
Speciaal voor jou in deze dit filmpje met de titel "Big Numbers: a Concept Creationists Don't Understand"
http://www.youtube.com/watch?v=mCgt3qb-Kb0
voor mutatie-berekeningen kijken vanaf 2.42. In tegenstelling van jouw site wordt dit verhaal dubbel en dwars gebacked in peer reviewed literature

Mag ik nu gaan lachen?
Wat zie ik in dat filmpje: per generatie komen er 75 mutaties voor. En dan de kop van een artikel dat zegt dat daar een enge ziekte door ontstaat.
Dus je hebt het gewoon over de verkeerde soort mutaties, want mutaties die de soort uitroeien zijn niet wenselijk.

Dan komt er een verhaal over aap en mens. Een generatie aap duurt gemiddeld 15 jaar en een generatie mens duurt gemiddeld 20 jaar. Met zo'n 75 mutaties per generatie, is dat gemiddeld 5 mutaties per apejaar en 3.75 mutaties per mensenjaar. Prima. En dan ineens telt men dat op, en geven ze 8.75 mutaties per jaar voor mens/aap
Eh.. en dan rekenen ze dat terug, dat in 4.5 miljoen jaar zouden 8.75 mutaties genoeg zijn om een aap in een mens te veranderen.
Oh.. maar in die tijd was het nog een aap met gemiddeld nog maar 5 mutaties per jaar en geen 8.75
Waarom dat plotseling in 8.75 veranderd is is me een raadsel.

En dan de flauwekul in het begin van het filmpje, over kleine veranderingen en genoeg tijd, geven grote veranderingen. Dat soort geloof heet uniformitarisme. Wat we heden zien, is altijd zo geweest. Dat is gewoon een geloof en dat kan je alleen maar hard maken als je de situatie van zo lang geleden ook kent, plus wat daar tussenin gebeurd is.
Ik zie een auto met 50 km/u rijden. Hoe lang deed die er over om een afstand van 150 km af te leggen? Tja, dat kunnen we alleen uitrekenen als we zeker weten dat die auto constant met die snelheid reed.

het verandert niks aan mijn kansberekening. Zelfs met 75 mutaties per generatie, krijg je voor 50 miljoen mutaties verder een kans van (1/2)^(50000000/75)= 1:3x10^200686
En dus nog steeds onmogelijk.

Maar omdat jij graag filmpjes bekijkt, is hier ook een filmpje waarin de verteller uitlegt dat handen van verschillende creaturen, verschillende genen hebben en dus niet door mutaties uit elkaar ontstaan kunnen zijn. Ook ergens na 2.4 minuten. De rest zal je niet interessant vinden want het gaat alleen maar tegen evolutie.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 12 mei 2009 08:51

Kees61,

Jij moet niks hoor, dat mag je allemaal zelf weten.
Ik zie dat je het wel accepteerd maar je begrijpt een paar dingen niet, geen reden om te gaan lachen lijkt me maar goed.
Je vindt het ook flauwekul dat macroevolutie microevolutie over langere tijd is. Je noemt een term Uniformitarisme, hmm tjsa, je weet wel dat je voor deze term twee soorten dna nodig hebt, eentje die wel verandert en eentje die dat niet doet.

Als je nu nog steeds iets met kansberekening denkt te kunnen, kun je me dan uitleggen hoe een een snoepje er is. die bestaan gauw uit een paar miljard atomen, hoe groot is de kans dat die allemaal op die plaats terecht zijn gekomen.
Je raadt het al, die kans is heel klein maar toch is het snoepje er.
Wat gaat er fout? je bent de kans van een bepaalde status aan het bepalen, die is inderdaad gewoon klein.
Misschien een duidelijker voorbeeld is het strand, de bepaalde status vande vorm van een stukje stand is enorm klein ( plaatsen van alle zand korrels) toch is het strand er. Hoe kan dat terwijl de kans zo klein is?
Als je hier het antwoord voor jezelf( ik denk dat bijna iedereen het antwoord al weet) zoekt dan komen we weer een stuk verder.
Misschien ga je dan lachen.
en je filmpje hmm tjsa wat denk je er zelf eigenlijk van?

met vriendelijke groet,

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mei 2009 09:11

kees61 schreef:Maar nu komt de volgende worp en dan moet je dat ene cijfer gooien, dus is de kans 1/6 dat je dat gooit. En de volgende worp is de kans weer 1/6. Maar vanaf die eerste worp gezien, is de kans dat je nog twee keer hetzelfde cijfer gooit, 1/6x1/6, dus 1/36. Dus bij n worpen is de kans (1/6)^(n-1) dat je een reeks gooit van een en hetzelfde cijfer.
Je kunt aan het begin, voordat je nog maar een keer geworpen hebt, al zeggen wat de kans is dat je 50 miljoen keer achter elkaar hetzelfde cijfer gooit. Die kans is (1/6)^(49999999).
Ok.

Maar hoe groot is de kans dat je 50 miljoen keer een willekeurig cijfer gooit? 1x1x1x1...x1x1=1, toch?

Bij evolutie gaat het om mutaties. De kans op een mutatie die een bestaand organisme niet verslechtert, is maar heel klein. De meeste mutaties zijn desastreus. Dus een kans van 1/2 op een goede mutatie is al heel erg overdreven positief.
Nu stelt Mandelbrot dat er misschien wel 50 miljoen mutaties nodig zijn om van een reptiel een vogel te maken zoals we dat nu kennen.
Je krijgt u hetzelfde als bij de dobbelsteen. Als de kans op een goede mutatie 1/2 is, dan is de kans op een volgende goede mutatie 1/2 x 1/2
En als je dat voor 50 miljoen mutaties doet, dan is de kans (1/2)^(50 miljoen) dat er een succesvol einde bereikt wordt.

Nee, je blijft hardnekkig het cumulatieve effect van natuurlijke selectie ontkennen. De organismen met een kwalijke mutatie gaan namelijk gewoon dood. De soortgenoten met een positieve mutatie blijven leven. Wat je krijgt is dat elke generatie een groot deel van je populatie sterft, waarna de overblijvers de populatie weer op peil mogen brengen, maar als dat gebeurd is, heeft 100% van de populatie de gunstige mutatie.

Dus als je met een reptiel begint, dan is de kans dat je 50 miljoen succesvolle mutaties krijgt, maar liefst (1/2)^(50 miljoen). En die 1/2 is al heel erg positief, en die variabelen waar je het over hebt, maken die eerder kleiner dan groter.

Voldoende grote populaties (wel eens de gnoe-trek in Afrika gezien. Daar wandelen miljoenen en miljoenen gnoes - de kans dat in de massavoortplanting die daar elk jaar voltrokken wordt een positieve mutatie zit is niet zo heel onvoorstelbaar) en het cumulatieve effect van natuurlijke selectie. Zie bovenstaand.

Tja, de auto. Dat is duidelijk een voorbeeld van een intelligent ontwerp, net zoals ik alles om mij heen zie, ook mensen en dieren en planten. Met een ontwerper die iets bedenkt en maakt, is het kul om over een kans te spreken. Ik zie de schepping dan ook niet als iets toevalligs, maar als iets dat doel bewust is ontworpen en gemaakt.

Gemaakt? Hoe dan? Heeft de Grote Ontwerper een kralenstudio waar 'ie de hele dag DNA zit te rijgen?

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 12 mei 2009 09:53

Mortlach,

Mortlach schreef:Nee, je blijft hardnekkig het cumulatieve effect van natuurlijke selectie ontkennen. De organismen met een kwalijke mutatie gaan namelijk gewoon dood. De soortgenoten met een positieve mutatie blijven leven. Wat je krijgt is dat elke generatie een groot deel van je populatie sterft, waarna de overblijvers de populatie weer op peil mogen brengen, maar als dat gebeurd is, heeft 100% van de populatie de gunstige mutatie.
Mortlach schreef:Voldoende grote populaties (wel eens de gnoe-trek in Afrika gezien. Daar wandelen miljoenen en miljoenen gnoes - de kans dat in de massavoortplanting die daar elk jaar voltrokken wordt een positieve mutatie zit is niet zo heel onvoorstelbaar) en het cumulatieve effect van natuurlijke selectie. Zie bovenstaand.

Je lijkt hier een beetje in te gaan op het "kans onwaarschijnlijk" verhaal, maar mijns inziens heeft kans hier niks mee te maken, ten eerste worden mutatie niet door kans geregeerd en ten tweede de kans berekenen van een bepaalde status naar de volgende status is irrelevant.
Iedere golf zorgt voor een nieuwe status van het strand.

Met vriendelijke groet,

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mei 2009 10:02

GRVDA schreef:Mortlach,

Je lijkt hier een beetje in te gaan op het "kans onwaarschijnlijk" verhaal, maar mijns inziens heeft kans hier niks mee te maken, ten eerste worden mutatie niet door kans geregeerd en ten tweede de kans berekenen van een bepaalde status naar de volgende status is irrelevant.
Iedere golf zorgt voor een nieuwe status van het strand.

Met vriendelijke groet,

Het belangrijkste punt is dat de positieve mutaties zich vestigen in de populaties en dat iedere generatie idealiter bestaat uit leden met allemaal positieve mutanten (aangezien de rest sterft).

Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mandelbrot » 12 mei 2009 10:17

Kees, léés je wel wat we schrijven? Het is nu toch echt al 2 of 3 keer door verschillende mensen goed uitgelegd. Kun je ergens aangeven wat je niet begrijpt of accepteert?

Wat is er toch zo aantrekkelijk aan creationisme, dat mensen die verder naar ik aanneem prima functioneren ineens compleet blind zijn voor elke vorm van logisch nadenken.

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 12 mei 2009 10:20

Mortlach,

Mortlach schreef:Het belangrijkste punt is dat de positieve mutaties zich vestigen in de populaties en dat iedere generatie idealiter bestaat uit leden met allemaal positieve mutanten (aangezien de rest sterft).

Ik denk niet dat het zo gaat dat iedere generatie volledig zou bestaan uit individuen met die mutatie, dat zeg jij ook eigenlijk. Het punt dat Kees61 volgens mij probeert te maken is dat een bepaalde kans te klein zou zijn. En kans berekening is in deze irrelevant zoals ik al eerder zei.

met vriendelijke groet,

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 12 mei 2009 10:26

Las ik vanmorgen op www.uitdagingonline.nl

AMSTERDAM - Fractieleider Arie Slob van regeringspartij ChristenUnie wil dat op openbare scholen naast de evolutietheorie van Darwin ook het scheppingsverhaal wordt onderwezen.

Dat zegt hij in een vraaggesprek met NU.nl. Arie Slob: "Alsof er geen andere theorieën en ideeën bestaan. Er zijn meer opvattingen over het begin van deze aarde dan alleen maar die ene die nu toevallig zwart op wit in de lesboeken wordt afgedrukt", aldus Slob tegenover Nu.nl.

De oud-docent vindt dat scholieren breder geïnformeerd moet worden. "Dat is een boodschap aan zowel het christelijke als aan het openbare onderwijs."

En de link: http://www.uitdagingonline.nl/508/defau ... source=%2f

GRVDA
Mineur
Mineur

Berichtdoor GRVDA » 12 mei 2009 10:27

studentjehhs,

Ik heb hier net een topic voor aangemaakt.

met vriendelijke groet,

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 12 mei 2009 10:29

GRVDA schreef:studentjehhs,

Ik heb hier net een topic voor aangemaakt.

met vriendelijke groet,

Oh, excuus. Denk je ook een keer een primeurtje te hebben :( :wink:

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 12 mei 2009 11:30

Mandelbrot schreef:Kees, léés je wel wat we schrijven? Het is nu toch echt al 2 of 3 keer door verschillende mensen goed uitgelegd. Kun je ergens aangeven wat je niet begrijpt of accepteert?

Wat is er toch zo aantrekkelijk aan creationisme, dat mensen die verder naar ik aanneem prima functioneren ineens compleet blind zijn voor elke vorm van logisch nadenken.

Goed uitgelegt?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 12 mei 2009 11:34

Mortlach schreef:
Ja, en je punt (haha)?

Lach jij hierom?

Mortlach schreef:The process that causes reversion. A change in a nucleotide pair in a mutant gene that restores the original sequence and hence the original phenotype. [/i]

Wel even je héle definitie lezen he? Een verandering in een nucleotide-PAAR. Oftewel, een herstel van een PUNT-mutatie. Zolang je nergens hebt aangetoond dat het in jouw wonderbaarlijke herstel gaat om een puntmutatie, kun je dus niet spreken van een backmutatie. Wel van een Kirdneh-backmutatie, als je dat graag wilt, maar dan moet je wel even uitleggen wat dat precies betekent.

Sorry dat ik wat laat reageer (was er even niet), maar ik heb je een wetenschappelijke voorspelling gedaan,die zegt dat alle genetische informatie al aanwezig moest zijn omdat wij geloven dat alle dieren planteneters waren in het begin(die discussie weten we al).En dit ondersteunt onze wetenschappelijke theorie.

Dus je opmerking van kirdneh-backmutation heb je alleen eens gelezen van martien en neem je die zomaar over :roll:
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Terug naar “Archief”