Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 nov 2008 18:43

zorgen dat je vriezer niet al te leeg is kost ook erg veel stroom.
Producten die je veel gebruikt in de reclame kopen en invriezen (als dat kan)

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 13 nov 2008 18:59

Inderdaad, veel aanbiedingen langs gaan. Maar ik heb makkelijk praten met 3 supermarkten op loopafstand.
Ik haal regelmatig vlees bij de AH wat op de datum is 35% korting. Nu ligt mn vriezer er weer vol mee... dat scheelt al snel een euro of 15 á 20. En regelmatig doen wij 1 stuk vlees met zn tweeën.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 nov 2008 19:27

*Annet* schreef:en nog budgettips met die dure maand in het vooruitzicht?

Dagelijkse boodschappen, gas/electra, auto en kleding:
€2000, €1500, €3000 en €500 per jaar voor 1 persoonshuishouden.
Met een beetje oplettendheid en 'uitzoekerigheid' kan het bedrag van
€7000 wel naar €6000 terug gebracht worden denk ik.
Dagelijkse boodschappen:
- minder duur vlees, minder extra's, letten op koopjes (1 ltr melk 50 cent bij Lidl)
- gas/electra, verwarming is doorgaans de grootste post (60 - 80%)
's Nachts temperatuur laag, goede isolatie.
- Auto, kleintje kopen. (Trouwens benzine kost nu nog ruim €1,20.)
- Kleding. Zoals gezegd, in de uitverkoop. Inderdaad soms 50% tot 75%
goedkoper.

En, er kunnen ook veel dingen gedaan worden voor ontspanning,
zonder dat ze geld kosten. Zelf iets uitdenken, spulletjes repareren.

En hier valt denk ik ook zo'n €50 - €80 per jaar te besparen.
Die tarieven zijn 23% hoger dan bij Essent.

Tarieven Electriciteit enkel.
Dong: 11,73 c/kWh
Essent: 9,51 c/kWh (Zie hier, keuze tarief standaard.)
Nuon: 9,57 c/kWh

*Annet* schreef: Kan er iemand een auto uitvinden die op water rijdt? Kan ik vaker naar
Action.
Auto op water:
- koop een stoommotor
- bouw die in de auto
- zorg voor een flinke voorraad kolen
Gratis rijden!
Laatst gewijzigd door Rolf op 14 nov 2008 06:31, 5 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 nov 2008 19:33

Is december echt zo veel duurder?
Ligt er ook aan hoe je het wilt. Wij doen met de familie lootjes trekken, en dan cadeautjes van 15 euro. Dat vind ik niet belachelijk veel (als kind kregen we altijd voor 50 gulden cadeautjes, maar dat kun je makkelijk terugschroeven als je zuiniger wilt doen).
Met kerst kwam vorig jaar mijn familie eten. We aten rollade (van mijn schoonpaps, gratis dus voor ons :D ) en witlof met ham en kaas. Nouja, dat zijn de kosten niet. Ik vind al die dure maaltijden met kerst grote onzin. Al is bijvoorbeeld gourmetten wel weer gezellig, maar wel duurder.

Vuurwerk met oud en nieuw hoeft voor mij ook niet. Nu hoeven wij niet pers‚ echt te bezuinigen, en vindt mijn man het wel leuk om iets te kopen, maar als je wilt bezuinigen koop je het gewoon niet. Er is genoeg om te zien hoor, om 12 uur 's nachts :D

Speciale kleding voor de kerst doe ik niet aan. Ik heb zwart-wit genoeg, rode sjaal erbij en helemaal in kerstkleuren :)

We hebben wel elk jaar een galadiner met de kerk, maar een galajurk via marktplaats kost erg weinig, en die van vorig jaar verkoop ik vaak ook weer. Dus kost het niks :)

Zo duur hoeft het allemaal niet te zijn. Maargoed, ik heb ook nog geen kind met wie we Sinterklaas moeten vieren ofzo, of cadeautjes onder de kerstboom.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 nov 2008 20:17

Mee eens MissF :) ik heb m'n blouse van Kerst vorig jaar nog gewoon in de kast hangen, zolang ik die nog aankan vind ik het prima. Ik hoef ook niets nieuws met de kerst ofzo. Het gaat toch om het samenzijn.

Wij deden vroeger tot een bepaalde leeftijd aan Sinterklaas, nu gewoon niet meer. We zijn met z'n tweeen, mijn schoonouders en ouders vinden het niet nodig, en wij ook niet! :D
de kinderen van m'n zwagers en schoonzussen vinden het geweldig, dat kan ik ook heel goed begrijpen als zij het nog doen!

Wij slaan boodschappen in bij de Lidl voor de kerst! Gewoon niet al te overdreven, soms gourmetten, andere keer gewoon een lekkere Hollandse maaltijd. NIet te duur, gewoon normaal.
Ik snap zowiso niet waarom je uitgebreikt moet "bunkeren" met de kerst :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 nov 2008 20:24

de verwarming een graadje lager! en dan een lekkere dikke trui aan!

of met zn allen onder een plaidje!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 nov 2008 20:29

onder een plaid is wel knus maar als je dan weer overeind moet brrrrr, zeker als de cv lager staat. Wij hebben nu een houtkachel, ben benieuwd hoeveel geld we terug krijgen van het teveel betaalde voorschot aan gas. Betaal elke maand 140 euro aan gas en electra, vind ik erg veel maar hoorde van de week van iemand die 250 betaalde! :shock:
ja, dat is mijn mening dan he.....

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 nov 2008 20:30

Ik heb de verwarming hier op 21 staan! Warm zat! Wij doen daarin best zuinig vind ik :)
Om 6.00 uur gaat ie aan tot half8. Dan blijft ie nog een uurtje warm ongeveer... dan zijn we allebei de deur uit als we moeten werken.
Om 16.30 gaat ie pas weer aan tot 22.00 uur ofzo.... En ik zet m ook niet hoger!
Als ik thuis ben en hij staat niet aan, heb ik altijd een vest bij de hand en een lekkere plaid. Heerlijk warm :D

Wat ook helpt: rollers voor de deur! Ik heb er een voor de kamerdeur naar de gang zodat het lekker warm blijft. En eentje voor de voordeur omdat daar net een tochtrandje zit. Verder heb ik eentje voor de meterkastdeur, ik heb het idee dat daar een roostergat zit naar buiten toe en dus lekker koud :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 nov 2008 20:34

k draai em hie rop als ik naar beneden kom. Maar hoger als 17 komt tie niet overdag en s avonds wil ik em nog wel eens opdraaien nar 19, maar na half negen gaatie niet meer aan!

hier zitten overal tochtstrips aan de dueren, dat scheelt erg veel hoor!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 nov 2008 20:44

*Annet* schreef:onder een plaid is wel knus maar als je dan weer overeind moet brrrrr, zeker als de cv lager staat. Wij hebben nu een houtkachel, ben benieuwd hoeveel geld we terug krijgen van het teveel betaalde voorschot aan gas. Betaal elke maand 140 euro aan gas en electra, vind ik erg veel maar hoorde van de week van iemand die 250 betaalde! :shock:

Dat betalen wij ook hoor met z'n 2en en kregen 1 maandbedrag en nog een beetje terug. De CV komt hier overdag ook niet hoger dan 17, meestal staat 'ie niet aan en als ik bezig ben vind ik 17 warm zat.
Einde van de middag gaat 'ie meestal op 18/19, soms 's avonds op 20 en voor ik naar bed ga zet ik 'm uit. Probeer 't wel eens eerder maar vergeet 't vaak.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 nov 2008 20:45

*Annet* schreef:onder een plaid is wel knus maar als je dan weer overeind moet brrrrr, zeker als de cv lager staat. Wij hebben nu een houtkachel, ben benieuwd hoeveel geld we terug krijgen van het teveel betaalde voorschot aan gas. Betaal elke maand 140 euro aan gas en electra, vind ik erg veel maar hoorde van de week van iemand die 250 betaalde! :shock:

Wij hebben vorig jaar 2 maanden alleen hout gestookt en dat scheelde 20%, nu hebben we een hele grote voorraad hout en we stoken altijd hout. 's Ochtends tussen 6-8 uur brandt de verwarming en daarna schroef ik hem terug naar 17 graden en dan de kachel aan. Vandaag door de zon is het heel de dag ong. 19 graden in huis geweest. En nu weer hout. 2 dagen p/wk gaat dit niet omdat wij een gastkindje hebben en van het gob mag de kachel absoluut niet aan, maar die kosten kunnen we dan weer declareren op een of andere manier.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 nov 2008 22:03

Kwebbel als wij onze verwarming op 21graden zetten stomen we eruit veel te warm haha.
Wij kregen heel veel geld terug maar we blijven wel gewoon 140 euro per maand betalen ik betaal liever teveel dan dat we volgend jaar terug moeten betalen.
Vrienden van ons betalen 275 euro per maand!!! echt niet normaal maar ze draait voor alles de droger laat overal lichten aan enz.
Ik doe als ik het koud heb lekker een trui aan en sokken en dan is het warm zat en anders een plaid als ik op de bank zit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 nov 2008 22:19

ik draai liever de verwarming iets hoger dan dat ik een dikke trui aan trek.

Ik bespaar liever op kleding en materialistische spullen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 nov 2008 01:18

Evelien schreef:ik draai liever de verwarming iets hoger dan dat ik een dikke trui aan trek.

Ik bespaar liever op kleding en materialistische spullen.

Ik ook, als ik ergens een hekel aan heb dan is het in een koud huis bivakkeren. Ik zit er heel de week in dus dat moet behaaglijk zijn. Ook voor de kids, lekker warm..

Het is hier overdag meestal 20 graden, 's avonds iets hoger. We hebben ook een houtkachel maar ik moet nog steeds leren dat ding aan te steken.

Oja, de verwarming op onze slaapkamer staat altijd dicht/ uit of hoe zeg je dat. Dat vind ik dan weer niet lekker. Bij de kids staattie wel aan maar laag, ze liggen in bed toch onder een lekkere warme deken.

En snachts gaattie terug naar 16 geloof ik.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 nov 2008 06:43

aanmaakblokjes
aanmaakhout
krant
aansteker

van nummer 1,2 en 3 maak je een mengelmoes, steek het in de brand met nummer 4 en op hoop van zegen!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”