Berichtdoor GKN'er » 23 nov 2006 11:46
We mogen de Heere Gods op onze blote knieën danken dat we - opnieuw - een gereformeerde premier zullen hebben. Of je het nu met de standpunten van het CDA eens bent of niet...jullie zullen het ongetwijfeld met me eens zijn dat we beter een gereformeerde, dan een niet-gereformeerde premier kunnen hebben!
Verder natuurlijk een mooi resultaat voor de SGP (zelfs in het diepe Roomsche zuiden heeft de SGP in bijna alle gemeenten een handvol stemmen weten te behalen) en de CU. En, ondanks het lichte verlies, is het voor het CDA (en de persoon Balkenende) een goede uitslag: veruit de grootste partij van Nederland. Hieruit kunnen we opmaken dat het christelijke gedachtegoed, na die afschuwelijke ontwrichtende jaren zestig en zeventig, weer lijkt op te bloeien. Met name jongeren hebben namelijk SGP, CU of CDA gestemd. Om het grote verlies van Wouter Bos zal ik geen tranen laten, eerlijk gezegd stemt mij dat wel tevreden. De opkomst van de SP, maar vooral van de PvdV, baren mij echter meer zorgen.
Want hoe nu verder met Nederland? Een soort 'brede' rechtse coalitie (van CDA, VVD, PvdV, CU) zal door de 'linkse' opstelling van de RPF/GPV-unie onmogelijk worden. Of wat te denken van een soort 'links' regenboogkabinet van maarliefst zes partijen (PvdA, SP, GL, PvdD, D66 en CU)? Dan zal ons Nederland internationaal totaal niet serieus genomen worden. Een 'Staphorster-variant' van CDA, VVD, CU en SGP was in 2003 nog wel mogelijk, maar de onbetrouwbare liberalen kozen uiteindelijk voor de anti-religieuze (lees: anti-christelijke; Pechtold heeft inmiddels duidelijk gemaakt de Islam te omarmen) Democraten 66. Een 'Staphorster-variant' zit er dit jaar niet. Blijft over een centrum-links kabinet van CDA, PvdA en CU, danwel van CDA, PvdA en SP. Nu ja...ieder volk krijgt een kabinet dat het verdient, nietwaar?
Naar de twee zetels die de PvdD - Partij voor de Dieren - heeft behaald, werd op de BRTN (Belgische Radio en Televisie) met verbijstering gekeken; verbijstering die ik overigens deel. In het 'smurfendebat' tussen PvdD, SGP, D66, Fortuyn (weggevaagd), EénNL (tegen de verwachtingen in geen zetel behaald) en PvdV heeft mevrouw Thieme (Dierenpartij) zich onsterfelijk belachelijk gemaakt, door allereerst smalend te praten over mensen in de Bijbelgordel en vervolgens continu alleen maar Van der Vlies aan te vallen.
Wat ik overigens ook met enige verbazing heb bezien, is dat de CU binnen een vijftal jaren een ideologische ommezwaai heeft gemaakt. RPF en GPV werden steevast tot het kamp van 'klein rechts' gerekend, en met de SGP ook vaak zo genoemd. Ik kon me uitspraken en artikelen van Leen van Dijke, Gert Schutte, maar ook van André Rouvoet herinneren die veel behoudender klonken dan het huidige CU-geluid. De afstand tussen RPF/GPV (in de CU) en de SGP is sinds 2000 aan het vergroten en dat proces lijkt nog niet tot een einde gekomen. Overigens moet de winst van de CU niet overdreven worden: in 1994 en 1998 hadden RPF en GPV respectievelijk 3 en 2 zetels (samen dus 5) en de SGP respectievelijk 2 (klein-christelijk dus samen 7 zetels) en 3 (klein-christelijk samen 8 zetels, net als bij deze verkiezingen).
Vrienden, het is tijd voor bezinning. Ik weet dat velen het CDA hier geen warm hart toedragen, en dat is op zich wel begrijpelijk. SGP en CU hebben geen regeringservaring en hebben daardoor nog nooit mensen moeten teleurstellen. Maar zelfs SGP en CU zullen, bij regeringsdeelname, compromissen moeten sluiten. Het CDA heeft hierdoor - ook tot mijn verdriet - concessies moeten doen op christelijke 'issues', maar daardoor is de abortus-, euthanasie-, drugs- en autoriteitswetgeving nog niet volledig geliberaliseerd. Stelt u zich eens voor dat we nog gebukt gingen onder het Paarse juk? Of dat onze linkse 'vrienden' de scepter over Nederland zouden zwaaien? Denkt u dat er dan nog oog zou zijn voor bescherming van het ongeboren leven, voor het keihard bestrijden van drugs? Nee, laten we de Heere zeer dankbaar zijn dat Balkenende (als synodaal voor velen van u waarschijnlijk niet gereformeerd genoeg) premier blijft en dat het CDA veruit (verschil van 9 zetels met de tweede partij, PvdA) de grootste partij is geworden.