Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2005 17:01

Ja maar dat jij dat niet begrijpt is geen reden om die mensen te veroordelen. En dat doe je bij een hoop mensen wel. De organisten die ook opwekking spelen, de mensen die opwekking schrijven, de mensen die opwekking zingen...

Nogmaals, ga geen dingen veroordelen als jij ze niet begrijpt. Veroordeel mensen niet als ze niet voldoen aan wat jij voor mogelijk houdt, wat jij begrijpt. Denk dan gewoon eens: Tja, smaken verschillen, die mensen waarderen dat wel en ik niet... die mensen houden van God en vice versa schrijven opwekking, die mensen zijn goede organisten maar spelen af en toe wel opwekking (in het midden gelaten wat ze van opwekking vinden)

Beredeneer niet alles vanuit je eigen smaak en kom al helemala niet van daaruit met vooroordelen over hen. Je bent zo op jezelf, je eigen gevoel, beleving en smaak gericht en gaat van daaruit reageren over anderen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 jul 2005 20:45

Marnix schreef:Ja maar dat jij dat niet begrijpt is geen reden om die mensen te veroordelen. En dat doe je bij een hoop mensen wel. De organisten die ook opwekking spelen, de mensen die opwekking schrijven, de mensen die opwekking zingen...

Nogmaals, ga geen dingen veroordelen als jij ze niet begrijpt. Veroordeel mensen niet als ze niet voldoen aan wat jij voor mogelijk houdt, wat jij begrijpt. Denk dan gewoon eens: Tja, smaken verschillen, die mensen waarderen dat wel en ik niet... die mensen houden van God en vice versa schrijven opwekking, die mensen zijn goede organisten maar spelen af en toe wel opwekking (in het midden gelaten wat ze van opwekking vinden)

Beredeneer niet alles vanuit je eigen smaak en kom al helemala niet van daaruit met vooroordelen over hen. Je bent zo op jezelf, je eigen gevoel, beleving en smaak gericht en gaat van daaruit reageren over anderen.

Wacht even, er lopen nu wat dingen door elkaar. Ik veroordeel mensen die van opwekking houden niet hoor. Ik vind het zelf afschuwelijk maar ik heb geaccepteerd dat er mensen zijn die dit mooi vinden. Al begrijp ik dat dan niet. Zelf heb ik er helemaal niets mee, en collega organisten die voor de bijl gaan begrijp ik uit muzikaal oogpunt niet. Orgel is geen geschikt instrument voor opwekking. Als je dan toch opwekking wilt zingen, doe het dan zo dat het muzikaal nog enigszins verantwoord is en kies een instrument (of meerdere) wat daarbij past.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2005 10:59

Dan moet je het ook zo brengen Jas. Want als het is zoals jehier beschrijft breng je het in eerdere reacties veel scherper dan je uiteindelijk meent. Ik denk aan bijvoorbeeld deze reactie.

Namoi schreef:En niet omdat je gruwt van opwekking, maar omdat je muziek die mensen vanuit hun hart voor God gemaakt hebben; muziek die ze gemaakt hebben terwijl ze geinspireerd werden door Gods woord en Geest, op zo'n manier door de modder heen haalt.

Jas schreef:Ja dat is juist het probleem. Daar geloof ik dus niets van, want dan zou de muziek wel beter zijn.

Daar ga je dus al omdat jij het niet mooi vind dit soort waardeoordelen er aan verbinden.... en twijfelen of die liederen wel vanuit het hart voor God zijn gemaakt... puur omdat jij zo'n Bach fanaat bent :mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jul 2005 11:06

Marnix schreef:Dan moet je het ook zo brengen Jas. Want als het is zoals jehier beschrijft breng je het in eerdere reacties veel scherper dan je uiteindelijk meent. Ik denk aan bijvoorbeeld deze reactie.

Namoi schreef:En niet omdat je gruwt van opwekking, maar omdat je muziek die mensen vanuit hun hart voor God gemaakt hebben; muziek die ze gemaakt hebben terwijl ze geinspireerd werden door Gods woord en Geest, op zo'n manier door de modder heen haalt.

Jas schreef:Ja dat is juist het probleem. Daar geloof ik dus niets van, want dan zou de muziek wel beter zijn.

Daar ga je dus al omdat jij het niet mooi vind dit soort waardeoordelen er aan verbinden.... en twijfelen of die liederen wel vanuit het hart voor God zijn gemaakt... puur omdat jij zo'n Bach fanaat bent :mrgreen:

Ja misschien is dat wel zo. Bach is een ziekte waar ik niet graag van genezen zou willen worden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:16

Dat ons loflied vrolijk rijze.........

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2005 12:37

jas schreef:
Marnix schreef:Dan moet je het ook zo brengen Jas. Want als het is zoals jehier beschrijft breng je het in eerdere reacties veel scherper dan je uiteindelijk meent. Ik denk aan bijvoorbeeld deze reactie.

Ja misschien is dat wel zo. Bach is een ziekte waar ik niet graag van genezen zou willen worden.

Tja... maar vergeet niet dat we niet allemaal zo'n hoog niveau en intellect hebbenom enkel en alleen Bach te kunnen waarderen.... Dat is voor ons zo hooggegrepen, en met ons beperkte verstand en intellect vinden we het fijn om af en toe te kunnen terugvallen op eenvoudige opwekking :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2005 12:42

Alleen maar Bach vind ik ook wat eentonig worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2005 20:41

Bovendien is er nog best luisterbaar surrogaat op deze boze wereld.

Als ik denk aan wat Beethoven uit zijn piano'tje kon toveren bijvoorbeeld... ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 21:03

Optimatus schreef:Alleen maar Bach vind ik ook wat eentonig worden.

Dan ben je geen Bachkenner. Want in Bach kom je zowat elke andere componist, zowel voor als na hem, tegen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2005 21:05

Bach is natuurlijk heel erg goed en zo, maar ik vind het nogal kort door de bocht te denken dat Bach alles heeft. Bach is Barok, maar bijvoorbeeld niet Romantiek of Renaissance.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 21:05

Marnix schreef:Bovendien is er nog best luisterbaar surrogaat op deze boze wereld.

Als ik denk aan wat Beethoven uit zijn piano'tje kon toveren bijvoorbeeld... ;)

O zeker. Ik zeg niet dat anderen geen mooie muziek geschreven hebben hoor. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de oude muziek, van vroeg- tot laat barok. Buxtehude is ook schitterend, en Scheid, Pachelbell, allemaal heel erg mooi. En van de modernen Dupré. Magnifieke muziek. Maar niets haalt het bij Bach.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2005 21:10

Schubert, Mozart, Beethoven, Biber?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 21:20

Optimatus schreef:Bach is natuurlijk heel erg goed en zo, maar ik vind het nogal kort door de bocht te denken dat Bach alles heeft. Bach is Barok, maar bijvoorbeeld niet Romantiek of Renaissance.

Nu moet ik echt lachen. De romantiek begint bij Bach jongeman. Ik kan je toch echt genoeg stukken opnoemen die puur romantiek zijn en waarvan je zou verwachten dat ze van Mendelsohn zijn of bijv. van Reger, of zelfs Dupré. Zoals ik al zei, je kent Bach niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2005 21:26

Mij ontgaat die romantiek dan. Verder is het toch echt zo dat de Romantiek pas na 1800 begint ;)

Overigens, veel Gregoriaans heeft Bach ook niet geschreven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 21:31

Optimatus schreef:Mij ontgaat die romantiek dan. Verder is het toch echt zo dat de Romantiek pas na 1800 begint ;)

Dat is absoluut onjuist. Elke kenner kan je vertellen dat de romantiek bij Bach begint. En dat die romantiek je ontgaat is omdat je blijkbaar niet voldoende de orgelliteratuur van Bach bestudeerd hebt want dan zou je weten welke stukken ik bedoel.
Ik zal je een voorbeeld noemen: Het slotkoraal uit de partita's over Sei gegrüset, Jesu gütig". Puur Regeriaans, alleen veel beter.
De 10e variatie uit dezelfde partita: puur Mendelsohn.

Terug naar “Archief”