schelpje3 schreef:@Marnix, vind jij de smalle poort en brede weg een karikatuur ?
Nee. En dat heeft alles te maken met of je in de wereld bent of van de wereld, kijk je voetbal of ben je van het voetbal. Is het hoofdzaak of bijzaak. net als bijv. Prediker zegt dat je mag genieten van het leven, van lekker en en drinken... maar de Bijbel ook leert dat je buik je god kan worden. Zo kan dat met voetbal ook en het gaat er dan niet om of je er mee omgaat maar hoe.
toppie schreef:Voor ons niet voor te stellen, als we niets van dat leven kennen.
Ik heb ze in mijn nabijheid meegemaakt, aan sterfbedden gestaan van kinderen Gods,die zo ruim en verlangend in mochten gaan.
Ze waren los van al het aardse!
Ik merkte dat ik dat miste, mijn leven is zo vervuld met allerhande dingen.
Natuurlijk mogen we op tijden genieten van de dingen die in ons leven plaatsvinden, daar is niets mis mee.
Mee eens.
Maar die miljoenen zonden, veroorzaakt door deze oranjegekte kun je niet wegpoetsen onder een mantel van onschuldigheid.
De mensen houden het in stand door er zelf aan mee te doen.
Ben je hier nuchter in, oke, dan kijk je eens een wedstrijd, heel onschuldig.
Dan dien je inderdaad geen koning voetbal!
Maar zoals ik het lees beheerst het veel mensen, ze staan er mee op, gaan er mee de dag door en stappen er weer mee het bed in.
Dag in dag uit leven ze naar de volgende wedstrijd toe, praten het liefst de hele dag over de goede kansen, de perfecte goals, enz.
Gaat het dan wel om een onschuldig partijtje voetbal?
Wat beheerst je leven dan? Juist, de voetbal, en dat bedoel ik dus wel met dienen!
Het beheerst sommige mensen wel maar het wordt ook wel eens overdreven. Ik ben nog niemand tegengekomen die de hele dag alleen maar met voetbal bezig is. Dat er veel mensen zijn die God niet kennen en hun leegte opvullen met van alles en nog wat (en nu is dat even voetbal) is er treurige zaak maar dat maakt het voetbal zelf nog niet verkeerd. Als mensen er zo mee omgaan en van voetbal hun afgod maken is dat een niet goed, maar dat maakt het voetbal nog niet fout. En wat is dat de lijn: Mag je er dan zelf, als je er op een goede manier mee omgaat, je wel mee bezig houden?
Er zijn talloze mensen die te veel drinken, verslaafd zijn aan alcohol, hun kinderen daarom verwaarlozen, agressief zijn, in beschonken staat allerlei verkeerde dingen doen. Maar houdt dat in dat wij niet mogen genieten van een lekker glas wijn, omdat sommigen er niet goed mee om kunnen gaan? Houdt dat in dat we ons dan medeschuldig maken aan die dingen? In de Bijbel gaat Paulus in op het feit dan mensen elkaar veroordelen. Waarom? Er worden offers aan afgoden gebracht in de stad en het vlees dat aan ze geofferd is wordt vervolgens rond de tempels weer verkocht. Zegt Paulus dan: Eet dat vlees niet want er worden zoveel zonden om gepleegd en als je het koopt en eet doe je daaraan mee, ben je medeschuldig? nee, de lijn is: Als jij het met een goed geweten kan doen mag je het eten, zo niet, dan moet je het niet doen... maar veroordeel elkaar er niet om en geef elkaar geen aanstoot. Ondanks dat ik weet dat mensen doorslaan met voetbal, het gebruiken om hun leegte te vullen, geloof ik dat ik wel naar een voetbalwedstrijd te kijken zonder daarin mee te gaan om schuldig te worden vanwege mensen die er niet goed mee om gaan.
Leven deze christenen dan ook zo naar de zondag toe?
Hebben ze elke zondag zo een hartelijk verlangen om weer twee keer op te gaan naar Gods bedehuis?
Hebben ze ook zoveel ijver voor God en Zijn dienst?
Praten ze over de hele dag net zoveel over de dingen van God als over alles rondom voetbal?
Besteden ze per dag net zoveel tijd aan het lezen van Gods Woord als aan het bekijken/lezen van de wedstrijden/commentaren, e.d?
Als het goed is wel (over die 2x kunnen we een aparte discussie starten maar dat doe ik maar niet hier)... maar ik zit tussen de wedstrijden door toch meer op refoweb dan op de site van de NOS. En ik hoop dat Christus snel terugkomt, het liefst nog voor de finale! Die kan me dan echt gestolen worden.
Wordt er alleen maar geklapt bij de huldiging? Nee, ze worden vereerd!!
De oorlogen in Israel werden biddend gestreden, als God geen toestemming gaf, werd het volk Israel verslagen.
Wordt er nu een oorlog gestreden? Sorry, maar deze vergelijking vind ik niet opgaan.
Nee, ze worden als nationale helden binnengehaald, omdat WIJ hebben gewonnen. WIJ nederlanders hebben een van de beste voetbalploegen ter wereld. Wie worden er nu dus geeerd? WIJ Nederlanders, de voetballers of God?
Ik voel me absoluut niet blij met deze term "WIJ", wil hier echt niet bijhoren!
Het ging me er in de vergelijking om dat je mensen wel kan huldigen zonder ze te vereren. Na zo'n oorlog onthaalde men ook gewoon de soldaten met klappen en dansen. Zo lees je in de Bijbel ook over David's helden. Dat waren mannen in zijn leger die beroemd waren om bijzondere prestaties die ze hadden geleverd. Ik mis opnieuw nuance. Of je klapt niet voor mensen, of je vereert ze gelijk. En blijkbaar zit er niets tussenin. Je kan toch klappen voor een bijzondere prestatie zonder aan verering te doen? Het Nederlandse team vertegenwoordigt ons land op het WK en doen ze het goed, dan bedankt het volk ze voor hun prestaties... en vieren de sporters het feest graag met het volk dat ze heeft gesteund en aangemoedigd... en die ze vertegenwoordigden.
Marnix, je hoeft je echt niet aangevallen te voelen, als je van jezelf weet dat je koning voetbal niet dient.
Ik heb ook in mijn andere bijdrage al herhaaldelijk de nadruk gelegd op het feit niet te willen oordelen over iemands persoonlijke leven.
Nogmaals, wat ik schrijf is bedoeld ter waarschuwing, als jij voor je zelf er van overtuigd ben dat jij voetbal onschuldig vindt en je je niet aangesproken voelt, prima!
Je hoeft dan niet in de verdediging te schieten met een term als "karikaturen".
Mocht ik je gekwetst hebben, bij deze mijn oprechte excuses!
Je hebt me niet gekwetst hoor. We draaien alleen af en toe in cirkeltjes, er is veel herhalen... en na 50 pagina's discussiëren kan dat wel eens een beetje frustratie veroorzaken