Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor *Annet* » 25 feb 2011 08:30

Heb onlangs alles opgeteld wat wij per maand ontvangen: salaris, teruggave van belasting ivm ons huis en de zorgtoeslag, daar de vaste lasten vanaf, dan bleef er nog een bedrag van over voor de boodschappen en benzine en dan hou ik echt geen euro over om te sparen. De "aanrechtsubsidie" en kindertoeslag en kinderbijslag gaan naar mijn rekening en daarvan koop ik alles wat nodig is voor de kids. Kinderbijslag gaat 2/3 naar de spaarrekening en elke maand gaat er weer een derde deel terug naar mijn rekening zeg maar. Het is elke maand eerlijk gezegd weer krabben en bijten maar we redden het wel. Probeer het wel wat te spreiden maar valt toch tegen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 feb 2011 08:39

Wat wel voordelig is: sinds kort zit hier een Jumbo (voorheen Super de Boer). Die hebben hele leuke voorwaarden. Als een product ergens anders goedkoper is, dan krijg je je geld terug. Als de prijs aan de kassa en de prijs in het schap niet kloppen, dan krijg je je geld terug. Elke week gaat manlief daar de grote boodschappen doen en haalt dan bij de klantenservice een euro of 10 terug. Er klopt zoveel niet :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 feb 2011 08:43

Had pas ook weer es dat er eea niet klopte: aanbiedingen die in de folder stonden waren niet in de kassa gezet en nog wat dingen die in het schap anders geprijst waren als bij de kassa. Ga ik ook terug maar ik voel me echt niet gelukkig met de manier waarop ik dan door de eigenaar van de winkel word aangekeken.

Voor Jumbo moet ik aardig stukje rijden maar als ik daar es in de buurt ben ga ik er wel heen, scheelt echt in het geld. Bij Lidl ben ik net zo veel kwijt als met een volle kar bij AH, vnl euroshopper.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 feb 2011 08:44

Dat wist ik niet eens joh. :wink: Dat is toch wel lekker zo 10 euro terug krijgen. Hier zit ook een jumbo, nooit geweten van die voorwaarden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2011 10:35

Lidl en euroshopper schelen idd niet veel. Soms is ah goedkoper, soms lidl. Haal daarom op de fiets de dingen die ik bij de lidl goedkoper kan vinden of lekkerder en bij de ah de rest. Aanbiedingen van sdb en soms plus, maar daar laat ik het dan ook bij :lol:

Ik heb laatst ook alles op een rijtje gezet, bedrag wat we per maand op papier moeten kunnen sparen gaan we nu dus ook netjes weer iedere maand overstorten en ik ga alle bonnen tijdelijk weer bewaren om te kijken hoe mn koopgedrag is 8-[ want er verdween opeens heel veel geld :mrgreen: (aan lekkere dingen gezien mn vreetbuien en gewicht.....)

Maar al met al mogen wij ook echt niet klagen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 feb 2011 12:02

Mijn mans familie, een deel van mijn familie en nog een aantal vrienden wonen minimaal een uur rijden bij ons vandaan. Een tijdje geleden heb ik ook eens een optelsommetje gemaakt wat een simpele verjaardag ons normaal gesproken kost; geld voor diesel, oppas en een cadeau, totaal ongeveer 50 euro bij elkaar! Daar schrok ik wel een beetje van, vooral omdat we een nogal grote familie- en vriendenkring hebben.

Gelukkig zijn er verschillende jarigen vlak na elkaar jarig en wordt er dan gecombineerd. Ook hebben we afgeschaft dat je voor elke jarige een cadeau koopt; die krijgt wel een cadeau, maar dan van 1 persoon namens de hele familie. Die ene persoon koopt dat cadeau dan voor een bepaald bedrag en is er verder voor het hele jaar vanaf. Een ander koopt dan namens iedereen het cadeau voor de volgende jarige. Dat scheelt tijd en geld voor de rest.

Naast de verjaardagen proberen we (en dat lukt eigenlijk altijd wel) bij iedereen minimaal nog een keer per jaar langs te gaan. Vaak gebeurt dat in vakanties of op zaterdagen, dan kunnen de kinderen ook mee. Dan zorgen we dat we bij de eerste vroeg in de middag aankomen en gaan we net voor of na etenstijd naar de volgende. Gelukkig mogen we overal mee-eten, ook al zijn we met z'n achten. Andersom is dat natuurlijk ook zo; het gebeurt regelmatig dat er hier 6-12 eters bij zijn. Heerlijk vinden we dat :wink: !

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 25 feb 2011 12:10

Bizar he van de Jumbo... ik verbaas me ook altijd over hoe dat kan.
Ik weet namelijk geen winkel waarbij zóveel prijzen niet correct zijn als bij de Jumbo :-oo
En laat ik nu altijd exact weten wat producten kosten die in ons karretje gaan... 8-[

Net als de regel dat je verse producten die dezelfde óf volgende dag aan de datum zijn gratis mee mag nemen. Dat gaat soms ook wel lekker, haha..

Maar ik moet zeggen dat ze niet echt blij kijken bij het bij ons dichtstbijzijnde filiaal als je dat doet...
Terwijl het naar mijn idee hun eigen schuld is, moeten ze maar beter op de datums/prijzen letten...

Mn zusje zag een keer in een schap (ander filiaal) veel producten over de datum staan en gaf dat aan, kreeg ze een bos bloemen erbij en mocht ze nieuwe producten (met lange datum) meenemen. :lol: Maar goed, dat zou hier niet gebeuren.

Wij sparen op dit moment ook niet, is ook wel lastig met één salaris, hypotheek, baby inkopen etc.
Maar hou wel netjes alle inkomsten/uitgaven bij online, echt ideaal!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 feb 2011 12:17

Benzine is duur maar hier in Zeeland valt het nog mee ik tank voor 1.510 Als ik de prijzen in de krant zie staan :shock:
Eerst hadden wij een leaseauto voor werk en prive was echt heel goedkoop we betaalden nog geen 200 euro per maand en daar zat alles bij in begrepen (Rijden veel naar familie en vrienden die verder weg wonen) en ik gebruikte hem voor mijn werk 's avonds en in het weekend en declareerde de km's :D

Nu rijden we er niet minder om alleen de boodschappen doe ik nu uit mijn werk in de plaats waar ik werk en niet meer 's avonds en dan naar een andere plaats toe rijden.

Als mijn man zijn eerste loon krijgt gaan we weer kijken wat er binnen komt en uitgaat. De laatste maanden werkte dat niet echt omdat het bij het UWV echt een zooi is en mijn man werkte ook nog via het uitzendbureau en die betaalde per week uit.

@Evelien er zit erg veel verschil in salaris zijn wij ook achter gekomen bedrijven stonden ook vaak verbaasd te kijken wat mijn man verdiende bij zijn laatste baas en hij heeft gewoon een MBO opleiding niveau 4.

Wij zijn er wel bewust van dat we het erg makkelijk hebben en dat dat echt niet vanzelfsprekend is.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 feb 2011 13:05

Nou, de benzine vind ik ook flink duur ja.
Wij hebben 2 eigen auto's, maar binnenkort gaan we toch over op 1 lease auto. Mijn man krijgt die dan van zijn werk, en is ook echt alleen voor werk. We betalen voor die auto niks, en doen er ook niks prive mee. Alleen voor naar zijn werk te rijden. Zodat we niet bijtelling enzo hebben, want dan is ons voordeel weer weg.
Zeker met een kind, en straks met 2 kindjes, dan kunnen we toch niet tegelijk weg met elk een auto, prive zeg maar. Dus er staat er dan altijd eentje op de oprit. beetje zonde. Dan hebben we mooi 3 tanken benzine per maand minder, en geen belasting en verzekering voor 1 auto. De reiskosten van mijn man zijn dan ook weg, maar met deze dure benzine komt hij niet altijd meer helemaal uit.

Ondertussen ben ik wel overgestapt op weekboodschappen doen, bij de Lidl. Elke maandag. Het scheelt me zoveel geld, ik doe dan voor maandag t/m vrijdag boodschappen, en dan op vrijdag of zaterdag nog voor het weekend, waaronder een lekker toetje enzo. Nu ben ik maximaal 50 euro kwijt elke week, voor ons drietjes. inclusief melk, vla enzo. Chips kopen we weinig, maar past ook makkelijk binnen die 50 euro.

en toch...is het aan het eind van de maand toch weer zo snel op. Nu sparen wij ook elke maand gewoon door, dus lang niet al mijn loon blijft de hele maand staan, want meteen als mijn loon er is, zet ik een deel op de spaar. Maar ik weet soms nog steeds niet waar ik het aan uit geef. Misschien toch maar eens bijhouden :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 feb 2011 13:11

Galateia schreef:Tsja, wat is weinig, wat is veel? Ik vind dat we in NL best wel heel gesloten zijn over wat we verdienen.

:mrgreen: Dan moet je eens hier komen! Praten over geld, kosten etc etc is zo'n taboe. En daar kom ik op mijn Hollandse klompen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 feb 2011 13:14

Ik verdien hooguit 200 euro in de maand (= voor de boodschappen). Wij doen dus ook echt alles met het salaris van m'n man (loondienst). Hypotheek, vaste lasten (gwe, belasting, verzekeringen, adoptiekind, kerk).
Wat van z'n eigen bedrijf binnen komt op een apparte rekening waar hij al de zakelijke dingen van z'n eigen bedrijf bij en af gaat (kvk, belasting enzo). Dat is wel lekker want dan kun je ook goed zien wat er binnen komt en wat er uit gaat, want manlief wil heel graag helemaal voorzichzelf beginnen maar dat is net aan en de huizenmarkt trekt ook nog niet echt helemaal aan dus daar wachten we nog even op maar er zit wel een stijgende lijn in.

Ik werd best wel emotioneel toen ik dat verhaal hoorde van hoe weinig m'n zwager qua salaris binnen krijgt (kan er niks aan doen maar het voelt een soort van onrecht vaardig, vooral als je kijkt hoe hard hij werkt).

k heb weleens zitten klagen maar dat wil ik dus niet meer gaan doen... :oops:

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 25 feb 2011 13:19

Ik vind het idd ook bijzonder om te zien hoe sommige gezinnen rond kunnen komen, zeker met één inkomen dat rond of onder modaal is. Wij verdienen allebei boven modaal, al werkt er één niet 100%. Maar zelfs dan moet je echt goed oppassen met wat uitgegeven wordt, het is elke maand zo weer op. Als je kijkt naar je hypotheek, gwl, verzekeringen, autokosten, kdv, dat gaat echt heel hard! En dan zijn het vaak niet eens de luxe dingen waar het blijft, maar gewoon de kosten om in levensonderhoud te voorzien. Maar gelukkig mogen we niet klagen, maar ik vind het soms bewonderenswaardig hoe anderen de touwtjes aan elkaar vastgeknoopt krijgen!

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 25 feb 2011 14:52

Wat zijn jullie kwijt aan boodschappen? Ik ben het een tijdje aan het bijhouden. We zijn met z'n zessen. Per week ben ik tussen de 80 en 100 euro kwijt aan boodschappen. Ik vind het best veel, maar volgens mij kan het niet veel minder. We letten best goed op.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 feb 2011 15:00

Wij zijn met zijn 2en en ik heb geen idee wat we precies per week uitgeven maar ik denk rond de 50 euro ongeveer(zitten ook drogist/schoonmaak spullen bij). Maar 80 tot 100 euro per week voor 6 personen vind ik niet veel ik weet dat onze buurvrouw elke week voor 100 euro boodschappen doet (zijn met 5 personen) en dan heeft ze geen overdreven luxe producten.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 25 feb 2011 15:10

Ik denk idd dat dat bedrag netjes is voor 6 personen. Heb je dan bijv. ook luiers (indien nodig) en dat soort spullen?
Ik vind het zelf lastig om daar een goed bedrag voor te bepalen voor boodschappen. Zelf hebben we het iets ruimer gebudgetteerd en probeer ik er dan ook de extra dingen van te betalen, bijv. afdrukken foto's als er een keer een bijdrage ergens voor op het kdv voor gevraagd wordt, een keer zwemmen, dat soort dingen. Je houdt toch snel een restcategorie die eigenlijk in geen één budget thuis hoort.

Terug naar “Archief”