Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Bertiel » 05 mar 2012 14:07

Nee, is idd niet de dominee, alhoewel ik de nieuwe dominee (6 maanden) stukken minder vind qua boodschap dan de vorige... maar ook de kerkenraad is hard als staal, denkt het goed te doen, enkel door alles bij het oude te houden, enz. enz.

Gemeente waar ik heen wil is niet persé jonger, maar heeft altijd een andere ligging / prediking gehad dan in m'n huidige gemeente. (gr vs gb)
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2012 14:21

Bertiel schreef:Nee, is idd niet de dominee, alhoewel ik de nieuwe dominee (6 maanden) stukken minder vind qua boodschap dan de vorige... maar ook de kerkenraad is hard als staal, denkt het goed te doen, enkel door alles bij het oude te houden, enz. enz.

Gemeente waar ik heen wil is niet persé jonger, maar heeft altijd een andere ligging / prediking gehad dan in m'n huidige gemeente. (gr vs gb)

Zit even te prakkizeren wat je nu bedoelt: gr vs gb :-k )
Maar jij wilt dus nu horen van iemand: ja joh, gewoon doen. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2012 14:23

Schelpje3 schreef:Hier is dat wel bij de PKN, mijn buuf zat in een wijkgemeente, maar moest toen verplicht naar de kerk vlakbij, vanwege een nieuwe wijkindeling. Vond ze helemaal niet fijn. Maar ze wilden kennelijk voorkomen dat de ene kerk elke zondag vol zit en de andere gevuld met 30 man of zo.

Bij ons kun je aanvragen of je bij een andere wijkgemeente mag horen binnen de PKN.
Bv. In de wijk waar ik in woon is de wijkkerk "zwaar Gereformeerde Bond gekleurd" en dat ben ik niet gewend.
(Los van het feit dat ik in de jaren '80 over ben gegaan naar de Gereformeerde Kerk). Maar binnen de Hervormde Kerk zijn drie denominaties: Twee Gereformeerde Bondswijken en één Confessionele (die langzamerhand tot de midden-orthodoxie gaat behoren en met wei wij inmiddels gefedereerd zijn).

Wat je over de CGK schrijft klopt. Wij kregen een paar keer in de Gereformeerde kerk mensen uit de CGK, die na verhuizing vanuit een andere woonplaats hier niet konden wennen, zo groot was het verschil.
De CGK is hier wat de volksmond een 'zwartekousenkerk' noemt...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2012 15:05

Riska schreef:Bij ons kun je aanvragen of je bij een andere wijkgemeente mag horen binnen de PKN.
Bv. In de wijk waar ik in woon is de wijkkerk "zwaar Gereformeerde Bond gekleurd" en dat ben ik niet gewend.
(Los van het feit dat ik in de jaren '80 over ben gegaan naar de Gereformeerde Kerk). Maar binnen de Hervormde Kerk zijn drie denominaties: Twee Gereformeerde Bondswijken en één Confessionele (die langzamerhand tot de midden-orthodoxie gaat behoren en met wei wij inmiddels gefedereerd zijn).

Wat je over de CGK schrijft klopt. Wij kregen een paar keer in de Gereformeerde kerk mensen uit de CGK, die na verhuizing vanuit een andere woonplaats hier niet konden wennen, zo groot was het verschil.
De CGK is hier wat de volksmond een 'zwartekousenkerk' noemt...

Hier ook, terwijl er nooit iemand met een zwarte kous heeft gekerkt, hooguit een oud omaatje :wink:
En wij behoren inmiddels tot de middenlinkse kant.
Wij merken het op vakantie, in het ene dorp gaan we graag, in het andere dorp schrikken we van het verschil. :?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 05 mar 2012 15:20

schelpje3 schreef:Zit even te prakkizeren wat je nu bedoelt: gr vs gb :-k )
Maar jij wilt dus nu horen van iemand: ja joh, gewoon doen. :wink:

Gekrookt riet tegenover gereformeerde bond...
Kwilde eens horen of mensen hier mee te maken hebben gehad en wat hun motivatie geweest is/was

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 mar 2012 15:33

schelpje3 schreef: Wij zitten in een zelfde situatie. Onze gemeente krimpt door vergrijzing en iets verderop groeit en bloeit hij. Zou fijner zijn voor onze kinderen en toch voelen wij niet de vrijheid om over te stappen.
Want wij beleven dat zo: God plaatst je in een bepaalde gemeente en als er niet echt onzuiver of onbijbels wordt gepreekt, is eigenlijk de rest een bijzaak/drogreden.

...

Wat vinden jouw kinderen van hun huidige gemeente? Hebben zij voldoende vrienden binnen de kerk of vereniging?
Ik geloof dat dat voor mij/ons ook een belangrijke afweging is om binnen de kerk te blijven. Als er in onze kerk geen jeugdwerk gedaan zou worden en daardoor onze kinderen geen aansluiting zouden vinden zou ik wel overstappen vermoed ik. En daarbij hang ik persoonlijk niet zo aan een naam van de kerk. Nu kerken wij cgk, maar er zijn ook nog wel andere kerken waar ik mij thuis zou kunnen voelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2012 15:39

ajl schreef:
Wat vinden jouw kinderen van hun huidige gemeente? Hebben zij voldoende vrienden binnen de kerk of vereniging?
Ik geloof dat dat voor mij/ons ook een belangrijke afweging is om binnen de kerk te blijven. Als er in onze kerk geen jeugdwerk gedaan zou worden en daardoor onze kinderen geen aansluiting zouden vinden zou ik wel overstappen vermoed ik. En daarbij hang ik persoonlijk niet zo aan een naam van de kerk. Nu kerken wij cgk, maar er zijn ook nog wel andere kerken waar ik mij thuis zou kunnen voelen.

@Bertiel: nu snap ik m. :wink: Met deze kerkverbanden heb ik niet zoveel ervaring, dus kan er inhoudelijk niets over zeggen. Sterkte met je beslissing.

@ajl: ja er zijn gelukkig nog wel wat leeftijdgenoten. Maar zij zoeken hun vrienden niet binnen de kerk (deed ik vroeger ook niet eigenlijk)
Catechisatie volgen ze bij een predikant van een andere gemeente (de consulent, wij zijn vacant) er is ook nog een jeugdvereniging, klein maar gezellig.
Op zich zou ik ook wel over kunnen stappen naar een ander kerkverband, maar dan zouden wij behoorlijk moeten reizen. Want hier vlak in de buurt gaan we van de regen in de drup. Op zich is het reizen geen probleem, maar dan heb je dat ook door de weeks. En ik ben eigenlijk bang dat je dan dingen toch laat verwateren, en dat je niet echt een band opbouwt. Want 2 dorpen verderop is de bevolking echt totaal anders!
Er zijn in onze kerk gezinnen die smorgens nog bij ons kerken en smiddags elders. Daar ben ik het niet mee eens. Want dan zorg je ervoor dat de kerk smorgens redelijk vol zit en smiddags tamelijk leeg.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 mar 2012 15:42

Ik heb zo'n vermoeden in welke plaats jij kerkt :wink:
Maarre verder snap ik het wel hoor. Ik zocht mijn vrienden ook niet binnen de kerk, maar ik zie nu in onze huidige kerk hoe belangrijk het jeugdwerk is om binding binnen de kerk te houden en ik hoop dat onze kinderen daar ook actief aan mee willen doen.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2012 17:58

Schelpje3 schreef:Hier ook, terwijl er nooit iemand met een zwarte kous heeft gekerkt, hooguit een oud omaatje

Bij ons is de CGK echt de zwartekousenkerk, wat zeg ik: 99% is geheel in het zwart, evenals de GGinNed.
(ik moest zoonlief helpen bij het opbouwen van een kast, dus kon niet gelijk weer reageren!)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 mar 2012 18:12

Bertiel schreef:Nee, is idd niet de dominee, alhoewel ik de nieuwe dominee (6 maanden) stukken minder vind qua boodschap dan de vorige... maar ook de kerkenraad is hard als staal, denkt het goed te doen, enkel door alles bij het oude te houden, enz. enz.

Dit is niet aanvallend bedoeld...

Maar kan je gemeente/kerkenraad het in jou ogen nog wel goed doen? De een plaats een hek om Christus, de ander vind je weer stukken minder qua boodschap. Waarmee vergelijk je de preken/predikanten? Met elkaar of met de bijbel? Wat wil je horen? Dat wat jij gelooft, dat wat in je straatje past of dat wat er in de bijbel staat...?

Ik zou eerst minimaal half jaar tot een jaar kerken in de andere gemeente voordat je ook maar kan weten of je je daar thuis voelt, en zeker ook verder kijken dan het eigen kerkverband.

Geen idee hoe het overstappen trouwens geregeld is bij jullie. Bij 'ons' moet men minimaal een half jaar trouw kerkelijk meelevend zijn (met gewoon alle recht op pastorale hulp e.d.) voordat met daadwerkelijk overgaat tot inschrijving. Gaat men over van ons naar een van de andere CGK's (in dit geval) dan vind er eerst een gesprek plaats waarbij uit beide gemeente een ambtsdrager (dominee of ouderling) aanwezig is.

En nu we het toch ook over de CGK hebben: ik blijf het een boeiend kerkverband vinden gezien de verschillen. 'We' zijn ontzettend verschillend (we zouden gerust in 3 andere verbanden uiteen kunnen vallen) en toch hebben we Iets dat bind en ons bij elkaar houdt!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 05 mar 2012 18:19

mw schreef:Dit is niet aanvallend bedoeld...

Maar kan je gemeente/kerkenraad het in jou ogen nog wel goed doen? De een plaats een hek om Christus, de ander vind je weer stukken minder qua boodschap. Waarmee vergelijk je de preken/predikanten? Met elkaar of met de bijbel? Wat wil je horen? Dat wat jij gelooft, dat wat in je straatje past of dat wat er in de bijbel staat...?

Weet ik!
Ik bedoelde hierin een voluit bijbelse boodschap, hoewel ik soms ook bij de vorige dominee dacht, van "waar kunnen we dit in de bijbel vinden"...
Tradities en alles van vroeger is goed zijn de drijfveren van de kerkenraad. Ik vraag hun ook niet met alle winden mee te waaien, maar die kop-in-het-zand politiek omdat "het vroeger zo niet was" hangt me enigsinds de keel uit.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 mar 2012 18:37

Maar heb je voor jezelf wel duidelijk wat 'de boodschap' is? Oftewel: is 'de boodschap' al iets wat persoonlijk voor je is of is het meer een 'dit lees ik in de bijbel die ik uit gewoonte of uit plichtsbesef lees'? (antwoord mag je aan jezelf geven :wink: )
Verder ben ik met je eens dat hun drijfveren ook niet juist zijn, maar daarover zou een gesprek goed op zn plaats zijn. Of het zin heeft of niet. Je zou kunnen beginnen met een brief schrijven met daarin de bezwaren en de (bijbelse) weg die het volgens jou moet zijn....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 mar 2012 18:37

Enne... misschien eens een gesprek met de nieuwe predikant? Die zal ook vast al wel het e.e.a. gemerkt hebben van de -kop-in-het-zand-steken beleid van de kr.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 mar 2012 11:31

En nu we het toch ook over de CGK hebben: ik blijf het een boeiend kerkverband vinden gezien de verschillen. 'We' zijn ontzettend verschillend (we zouden gerust in 3 andere verbanden uiteen kunnen vallen) en toch hebben we Iets dat bind en ons bij elkaar houdt!

Ik ben benieuwd naar dat Iets. Is dat wellicht een Iemand? Zelf was ik ook doop- en belijdend lid van CGK (zwartekousenvariant), maar ben toch wel ontzettend blij dat ik er weggegaan ben toen ik in de 20 was. Het was er mij veel te benauwd en de uitleg van de Bijbel - op zijn zachtst gesproken - zeer éénzijdig.
Toch zag ik laatst een tv-dienst vanuit dit kerkgenootschap waar ik mij wel in zou kunnen vinden. Leuk zingen vanuit diverse bundels, niet dat gezeur over dat je bekeerd moet worden etc. en veel meer jonge mensen dan waar ik nu kerk (geen dogma's, wel diepgaande (psychologische/metaforische) uitleg van de Schrift, klassieke (anglicaanse) liturgie, interessante randprogramma. Op den duur voor mij veel boeiender dan de veelal platgetreden paden van de reformatorisch kerkgenootschappen die op dit forum figureren. (Wat een gedoe trouwens met al die (kleine) verschillen).
Boeiende CGK: ja, (zeker met een gezin met kinderen) maar dan wel de liberaalste variant als het mag.
Laatst gewijzigd door hubert op 06 mar 2012 12:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 11:32

Eerlijk gezegd vind ik dat mensen tegenwoordig vrij snel uit hun kerkverband stappen. Een meningsverschil met de kerkenraad of een klein nuanceverschil over de leer en men krijgt zijn gelijk niet, foetsie.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Terug naar “Archief”