talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Merisja » 30 jun 2011 20:07

Haha, nou, ik ben inderdaad al een beetje met mijn scriptie bezig :oops: Maar maandag gaan we op vakantie en dan neem ik echt niks mee qua schoolwerk...dus dan wordt het écht vakantie :D En verder rommel ik lekker wat aan met mijn dochter die naar groep vier hoopt te gaan. Ik heb dit jaar groep vier gehad dus ze wil van alles weten en dat wil ze ook direct allemaal uitproberen; straks kan ze groep vier overslaan :mrgreen:

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 30 jun 2011 20:26

Mijn moeder had en heeft een talent. dat ze altijd precies weet waar ik ben en wat ik aan het uitspoken ben.
Gewoon eng af en toe.

Maar het belangrijkste talent van mijn moeder was, dat ze een jutenzak in een feestmaal kon veranderen als dat nodig was.(duidelijk een eigenschap welke een vent zou waarderen:P)
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 jul 2011 07:44

Ik mag toch hopen dat je moeder meer talenten heeft dan het opvoedkundige en huishoudelijke aspect :?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 jul 2011 08:00

Dat zal ze vast wel hebben, maar als kind kijk je denk ik vooral naar het opvoedkundige/moederlijke aspect.

Ik verwacht niet, dat mijn kinderen later zullen zeggen, als ze denken aan hun moeder 'ze is een geweldige docent', ofzo. Ik hoop dat ze allereerst zeggen, dat ik een geweldige moeder ben (en een huishoudelijk drama, dat dan weer wel).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 jul 2011 08:14

Klopt, maar dat zie je vooral als kind. Als je volwassen bent zie je toch hopelijk ook andere dingen van je moeder.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 01 jul 2011 11:39

Tuurlijk wel, maar het blijft toch altijd eerst me moeder.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 06 jul 2011 13:18

ajl schreef:Klopt, maar dat zie je vooral als kind. Als je volwassen bent zie je toch hopelijk ook andere dingen van je moeder.

want??? :-k

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2011 13:30

Dat ze meer is dan moeder alleen. Dat ze bepaalde talenten/vaardigheden heeft die ze bv goed kan gebruiken in haar werk. Ik mag toch aannemen dat je blik ook wat ruimer wordt als je ouder wordt en dan ook andere dingen ziet van je moeder.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 06 jul 2011 13:34

ajl schreef:Dat ze meer is dan moeder alleen. Dat ze bepaalde talenten/vaardigheden heeft die ze bv goed kan gebruiken in haar werk. Ik mag toch aannemen dat je blik ook wat ruimer wordt als je ouder wordt en dan ook andere dingen ziet van je moeder.

Er zijn toch genoeg vrouwen die het moederschap en het echtgenote zijn zien als hun werk? En zorgzaamheid, opvoedkundig talent en goed kunnen koken, dat lijken me nou net de talenten die je in dat vak nodig hebt :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2011 13:37

Dat is dan een verschil in visie die wij hebben. Ik zie mijzelf ( en ook mijn moeder) nog steeds als een individu met eigen mogelijkheden en niet vergroeit met het gezin. Ik geloof niet dat de talenten ophouden zodra je het gezin uit bent. Daarnaast zie ik opvoeden en gezin zie ik niet als werk, maar gewoon als onderdeel van mijn leven. Op mijn werk gebruik ik andere talenten.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 06 jul 2011 13:39

ajl schreef:Dat is dan een verschil in visie die wij hebben. Ik zie mijzelf ( en ook mijn moeder) nog steeds als een individu met eigen mogelijkheden en niet vergroeit met het gezin. Ik geloof niet dat de talenten ophouden zodra je het gezin uit bent. Daarnaast zie ik opvoeden en gezin zie ik niet als werk, maar gewoon als onderdeel van mijn leven. Op mijn werk gebruik ik andere talenten.

Dus iemand die fulltime moeder is, is geen individu???? Of vergroeit met het gezin? Waarom zoui je als moeder met talent voor opvoeden en koken opeens geen individu meer zijn?

Ik geloof niet dat ik je echt begrijp..........

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2011 13:45

Ik denk toch dat als je 'alleen' maar thuis zit dat je als vrouw/man zijnde onvoldoende de mogelijkheid hebt om jezelf te ontwikkelen. Ik zie het aan mijzelf ook dat ik 'afstomp' ( en dat bedoel ik niet verkeerd) na een half jaar zwangerschapsverlof. Alles staat in het teken van het gezin, huishouden, schoonmaken, boodschappen doen, opvoeden etc. Je gespreksstof stagneert daardoor ook met je parnter ( ook weer mijn eigen ervaring). Je hoeft echt geen glanzende carriere na te streven, maar iets voor jezelf waar je je talenten in kan ontwikkelen is denk ik wel noodzakelijk om jezelf als individu te blijven ontwikkelen.
Maar dat is mijn visie op het moederschap en hoe ik het fijn/prettig vind. Iemand die anders kiest, moet dat helemaal zelf weten :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jul 2011 13:57

ajl schreef:Ik denk toch dat als je 'alleen' maar thuis zit dat je als vrouw/man zijnde onvoldoende de mogelijkheid hebt om jezelf te ontwikkelen. Ik zie het aan mijzelf ook dat ik 'afstomp' ( en dat bedoel ik niet verkeerd) na een half jaar zwangerschapsverlof. Alles staat in het teken van het gezin, huishouden, schoonmaken, boodschappen doen, opvoeden etc. Je gespreksstof stagneert daardoor ook met je parnter ( ook weer mijn eigen ervaring). Je hoeft echt geen glanzende carriere na te streven, maar iets voor jezelf waar je je talenten in kan ontwikkelen is denk ik wel noodzakelijk om jezelf als individu te blijven ontwikkelen.
Maar dat is mijn visie op het moederschap en hoe ik het fijn/prettig vind. Iemand die anders kiest, moet dat helemaal zelf weten :wink:

Ik heb ook tijden alleen maar thuis "gezeten", maar ik zat nooit, ja om mijn kindjes te voeden of ermee te spelen. Ik heb de tijd gebruikt om te studeren. Een thuisstudie. Als ze hun middagslaapje deden of als ze savonds op bed lagen. Ook las ik gewoon de krant, bekeek het journaal en stompte beslist niet af.
Werk wordt volgens mij als "zaligmakend" gezien. Als je werk hebt, tel je mee. Alleen de term thuiszitten vind ik al een verschrikking ](*,)
Je zit nl niet, zo wel, ben je gewoon lui !
Moeder is het allermooiste beroep van de wereld. Het gaat nl dag en nacht door, 24/7. Ik heb nu grote kinderen, maar ze hebben me nog steeds nodig voor advies, praktische hulp, ze vertellen me van alles. Allerlei mensen laten je op den duur in de steek, vriendschappen verwateren, maar de band met je kind(eren) is uniek !
En ik voelde me ook wel eens een beetje sullig, al die werkende moeders op het schoolplein en ik ging gewoon naar huis. Maar in sommige gevallen kun je zien dat het bij veel werkende moeders misgelopen is. Uit het vriendengroepje van mijn zoon, zijn er 2 echt hangjongeren geworden, eentje zit in het gevang, 2 hebben inmiddels een gedwongen huwelijk.... In groep 6 waren ze al zooooo zelfstandig, jubelden de moeders, ze konden met de sleutel om hun nek hoor.
Ze vergeten even de keren dat ik zo'n jong heb opgevangen, omdat hij in tranen voor de deur stond, geen brood in de kast, sleutel kwijt, gevallen....

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 06 jul 2011 13:58

ajl schreef:Ik denk toch dat als je 'alleen' maar thuis zit dat je als vrouw/man zijnde onvoldoende de mogelijkheid hebt om jezelf te ontwikkelen. Ik zie het aan mijzelf ook dat ik 'afstomp' ( en dat bedoel ik niet verkeerd) na een half jaar zwangerschapsverlof. Alles staat in het teken van het gezin, huishouden, schoonmaken, boodschappen doen, opvoeden etc. Je gespreksstof stagneert daardoor ook met je parnter ( ook weer mijn eigen ervaring). Je hoeft echt geen glanzende carriere na te streven, maar iets voor jezelf waar je je talenten in kan ontwikkelen is denk ik wel noodzakelijk om jezelf als individu te blijven ontwikkelen.

Ik heb zelf jarenlang fulltime gewerkt, dus in die zin kijk ik er dan nog weer heel anders tegenaan. :mrgreen:
Wat me opviel was het woordje "hopelijk"in jouw post. Alsof er iets helemaal mis zou zijn wanneer je je moeder alleen ziet als iemand die goed kan opvoeden en goed kan koken. :lol:

Weet je, ik heb er ook van genoten om heel veel te werken, want .......altijd thuis zijn bij je kinderen en in je huishouden, dat is gewoon echt veel zwaarder, tenminste, ik vond dat in ieder geval wel. Hoe vaak hoor je ook niet dat mensen hun werk nodig hebben om een leukere moeder te zijn. Dat vind ik trouwens een opvallende opmerking, maar dat terzijde.
Maar nu ik wel fulltime thuis ben door omstandigheden, merk ik dat ik het werk toch niet nodig heb om iemand te zijn. Gelukkig niet, want dat lijkt me geen fijne basis eigenlijk. Voor moeders die altijd thuis zijn is het inderdaad wel lastiger om niet af te stompen. Het is soms goed om niet te blijven hangen in je kinderen en je huishouden.
Aan de andere kant ken ik ook wel werkende moeders die nauwelijks andere gespreksstof hebben dan de kinderen, hun werk en het gospelkoor op maandagavond. Tja.......

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 06 jul 2011 14:03

Mijn moeder was altijd thuis met een koekje en drinken als wij uit school kwamen. Lekker je verhaal doen en bijkletsen, je moeder helpen. Dat was altijd zo gezellig! Kben blij dat mijn moeder nooit fulltime heeft gewerkt.
Maar wanneer andere vrouwen dat willen en kunnen, houd ik ze niet tegen. Maar dan moet je je kinderen ook wel de nodige aandacht kunnen geven! En niet 3x per week 'dumpen' bij je schoonmoeder of op de creche!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Terug naar “Archief”