Moderator: Moderafo's
mealybug schreef:Maar lezen katholieken dan niet de zelfde bijbel, waarin staat dat Christus voorbede doet bij de Vader, en niet Maria?
diak2b schreef:Maria heeft geen functie of taakomschrijving. Ze is al vrij vroeg in het christendom aangeduid als de godmoeder, maar dat zegt NIETS over Maria, maar is alleen een ietwat omslachtige manier om de twee-naturenleer te omschrijven. Het zegt dus alleen iets over Jezus.
Maria wordt als heilige beschouwd, en we geloven dat ze lichamelijk in de hemel is opgenomen (dat gebeurt wel vaker, nietwaar). De Maria-devoties zijn talrijk en uitgebreid.
diak2b schreef:Staat in de Bijbel die jij leest dat mensen niet mogen bidden voor anderen? Daar hoor ik van op.
schaapje schreef:Nog één vraag heb ik voorlopig, wat bedoel je met de zin: "we geloven dat ze lichamelijk in de hemel is opgenomen (en dat tussen haakjes) dat gebeurt wel vaker nietwaar"
mealybug schreef:Tuurlijk mag en kan men bidden voor anderen.
maar hier heb ik het over het bidden TOT anderen, Maria in dit geval
diak2b schreef:Daarmee bedoel ik dat de RKK gelooft dat Maria niet in een graf ligt, maar als eerste van de verloste mensheid met lichaam en ziel is opgenomen in de hemel. Niet gegaan (zoals Jezus), maar opgenomen (zoals Elia). En dat het wel vaker gebeurt: Elia.
diak2b schreef:
Het werkwoord "bidden" heeft ook als betekenis zoiets als dringend verzoeken. Je kan dus probleemloos een ander bidden voor jou te bidden. Dat is de betekenis van "tot Maria bidden". Met zoiets als aanbidden heeft dat niets te maken.
Terzijde: dat veel katholieken wel ernstig dicht bij het aanbidden van Maria komen weet ik. Het is een praktijk van volksdevotie die door de Kerk krachtig wordt afgewezen.
schaapje schreef:Met dit verschil dat Elia en ook Henoch niet gestorven zijn.
En het graf van Maria zou dan leeg zijn? Daar zijn geen enkele bewijzen voor zoals het lege graf van Christus waar getuigen bij waren en zelfs een engel het aankondigde.
Als ik me niet vergis bij de besluiten van Trente, maar mogelijk was het Vaticanum II.schaapje schreef:(Waar kan ik dat vinden dat de Kerk dat krachtig afwijst?)
VanzelfsprekendDat geldt ook zeker voor de paus die knielend voor het beeld van Maria bidt.
Gelukkig is het ook van geen enkel belang of je er iets mee kan. Ik vertel hoe het zit, wat jij daar mee doet is jouw zaak en daar zou ik me niet eens mee willen bemoeien als het al kon.Ik kan er niets mee dat er gezegd wordt, oh maar wij aanbidden geen beelden van Maria, wij vereren Maria, als je katholieken en zelfs de paus geknield voor een beeld zie bidden.
Aanbidden is tot God bidden (praten) door de Heilige Geest, zo leer ik dat in de Bijbel en als ik niet weet hoé te bidden dan is het de Geest die mij tot hulp komt. En een mens kan dat knielend doen, inderdaad!
Maar goed hier komen wij niet uit.
diak2b schreef:
Ik neem aan dat je die opmerking over bewijzen niet als vraag bedoelde?
Riska schreef:Ik denk dat de verwarring - als je het zo wilt noemen - hierin ligt, dat protestanten ervan uitgaan, dat wij God of Christus rechtstreeks mogen benaderen en we daar niemand tussen hoeven te hebben in de hemel.
De vraag is, wat 'voorbede' is.
Protestanten zien dat als 'bidden voor' en wordt in de kerkdiensten gedaan door de predikant, in huiselijke omstandigheden door de ouders, grootouders, familie. Het gaat dat om bidden voor mensen in nood, zieken,en vooral voor je kinderen dat zij (gaan) geloven in en belijden dat Christus, de gekruisigde en opgestane Heer is. Voorbede dus.
Terwijl mijn indruk is dat 'voorbede' in de RKK gedaan wordt door Maria en heiligen - mensen die dus niet meer onder ons zijn.
schaapje schreef:Zeker is het geen vraag, het zoeken op internet geven alleen wat vage en verwarrende berichten.
diak2b schreef: De RKK afwijzen op zelf verzonnen gronden is dom.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten