LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor mealybug » 29 mar 2013 11:56

Maar lezen katholieken dan niet de zelfde bijbel, waarin staat dat Christus voorbede doet bij de Vader, en niet Maria?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 12:07

mealybug schreef:Maar lezen katholieken dan niet de zelfde bijbel, waarin staat dat Christus voorbede doet bij de Vader, en niet Maria?

Katholieken lezen de Bijbel volgens de katholieke canon. Die is wat uitgebreider dan de Lutherse canon. Staat in de Bijbel die jij leest dat mensen niet mogen bidden voor anderen? Daar hoor ik van op. Maar het is hier wat off topic, dus beschouw de vraag maar als een retorische vraag.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 12:09

diak2b schreef:Maria heeft geen functie of taakomschrijving. Ze is al vrij vroeg in het christendom aangeduid als de godmoeder, maar dat zegt NIETS over Maria, maar is alleen een ietwat omslachtige manier om de twee-naturenleer te omschrijven. Het zegt dus alleen iets over Jezus.

Maria wordt als heilige beschouwd, en we geloven dat ze lichamelijk in de hemel is opgenomen (dat gebeurt wel vaker, nietwaar). De Maria-devoties zijn talrijk en uitgebreid.

Nog één vraag heb ik voorlopig, wat bedoel je met de zin: "we geloven dat ze lichamelijk in de hemel is opgenomen (en dat tussen haakjes) dat gebeurt wel vaker nietwaar"
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 mar 2013 12:15

diak2b schreef:Staat in de Bijbel die jij leest dat mensen niet mogen bidden voor anderen? Daar hoor ik van op.

Tuurlijk mag en kan men bidden voor anderen.
maar hier heb ik het over het bidden TOT anderen, Maria in dit geval

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 12:36

schaapje schreef:Nog één vraag heb ik voorlopig, wat bedoel je met de zin: "we geloven dat ze lichamelijk in de hemel is opgenomen (en dat tussen haakjes) dat gebeurt wel vaker nietwaar"

Daarmee bedoel ik dat de RKK gelooft dat Maria niet in een graf ligt, maar als eerste van de verloste mensheid met lichaam en ziel is opgenomen in de hemel. Niet gegaan (zoals Jezus), maar opgenomen (zoals Elia). En dat het wel vaker gebeurt: Elia.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 12:39

mealybug schreef:Tuurlijk mag en kan men bidden voor anderen.
maar hier heb ik het over het bidden TOT anderen, Maria in dit geval

Ah, ok. Dus dat Maria (als je gelooft dat ze leeft in de hemel natuurlijk, anders is dat onzin) voor anderen bidt, dat begrijp je. Dat "bidden tot" moet je niet anders verstaan dan zoals het bedoeld is in de bekende WC-spreuk:

ventje, mag ik u bidden
niet op de rand, maar in het midden

Het werkwoord "bidden" heeft ook als betekenis zoiets als dringend verzoeken. Je kan dus probleemloos een ander bidden voor jou te bidden. Dat is de betekenis van "tot Maria bidden". Met zoiets als aanbidden heeft dat niets te maken.

Terzijde: dat veel katholieken wel ernstig dicht bij het aanbidden van Maria komen weet ik. Het is een praktijk van volksdevotie die door de Kerk krachtig wordt afgewezen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 12:43

diak2b schreef:Daarmee bedoel ik dat de RKK gelooft dat Maria niet in een graf ligt, maar als eerste van de verloste mensheid met lichaam en ziel is opgenomen in de hemel. Niet gegaan (zoals Jezus), maar opgenomen (zoals Elia). En dat het wel vaker gebeurt: Elia.

Met dit verschil dat Elia en ook Henoch niet gestorven zijn.

En het graf van Maria zou dan leeg zijn? Daar zijn geen enkele bewijzen voor zoals het lege graf van Christus waar getuigen bij waren en zelfs een engel het aankondigde.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 12:51

diak2b schreef:

Het werkwoord "bidden" heeft ook als betekenis zoiets als dringend verzoeken. Je kan dus probleemloos een ander bidden voor jou te bidden. Dat is de betekenis van "tot Maria bidden". Met zoiets als aanbidden heeft dat niets te maken.

Terzijde: dat veel katholieken wel ernstig dicht bij het aanbidden van Maria komen weet ik. Het is een praktijk van volksdevotie die door de Kerk krachtig wordt afgewezen.

(Waar kan ik dat vinden dat de Kerk dat krachtig afwijst?)

Dat geldt ook zeker voor de paus die knielend voor het beeld van Maria bidt.

Ik kan er niets mee dat er gezegd wordt, oh maar wij aanbidden geen beelden van Maria, wij vereren Maria, als je katholieken en zelfs de paus geknield voor een beeld zie bidden.

Aanbidden is tot God bidden (praten) door de Heilige Geest, zo leer ik dat in de Bijbel en als ik niet weet hoé te bidden dan is het de Geest die mij tot hulp komt. En een mens kan dat knielend doen, inderdaad!

Maar goed hier komen wij niet uit.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2013 13:05

Ik denk dat de verwarring - als je het zo wilt noemen - hierin ligt, dat protestanten ervan uitgaan, dat wij God of Christus rechtstreeks mogen benaderen en we daar niemand tussen hoeven te hebben in de hemel.
De vraag is, wat 'voorbede' is.
Protestanten zien dat als 'bidden voor' en wordt in de kerkdiensten gedaan door de predikant, in huiselijke omstandigheden door de ouders, grootouders, familie. Het gaat dat om bidden voor mensen in nood, zieken,en vooral voor je kinderen dat zij (gaan) geloven in en belijden dat Christus, de gekruisigde en opgestane Heer is. Voorbede dus.

Terwijl mijn indruk is dat 'voorbede' in de RKK gedaan wordt door Maria en heiligen - mensen die dus niet meer onder ons zijn.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 13:06

schaapje schreef:Met dit verschil dat Elia en ook Henoch niet gestorven zijn.

En het graf van Maria zou dan leeg zijn? Daar zijn geen enkele bewijzen voor zoals het lege graf van Christus waar getuigen bij waren en zelfs een engel het aankondigde.

Dan zou het graf van Maria inderdaad leeg zijn, als ze al in een graf gelegd is natuurlijk.

Ik neem aan dat je die opmerking over bewijzen niet als vraag bedoelde?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 13:10

schaapje schreef:(Waar kan ik dat vinden dat de Kerk dat krachtig afwijst?)
Als ik me niet vergis bij de besluiten van Trente, maar mogelijk was het Vaticanum II.

Dat geldt ook zeker voor de paus die knielend voor het beeld van Maria bidt.
Vanzelfsprekend

Ik kan er niets mee dat er gezegd wordt, oh maar wij aanbidden geen beelden van Maria, wij vereren Maria, als je katholieken en zelfs de paus geknield voor een beeld zie bidden.
Gelukkig is het ook van geen enkel belang of je er iets mee kan. Ik vertel hoe het zit, wat jij daar mee doet is jouw zaak en daar zou ik me niet eens mee willen bemoeien als het al kon.

Aanbidden is tot God bidden (praten) door de Heilige Geest, zo leer ik dat in de Bijbel en als ik niet weet hoé te bidden dan is het de Geest die mij tot hulp komt. En een mens kan dat knielend doen, inderdaad!

Maar goed hier komen wij niet uit.

Er is niets om uit te komen. In dit topic probeer ik zo goed mogelijk vragen feitelijk te beantwoorden. Ik geef zo min mogelijk mijn mening, en ik ga niet in op meningen van anderen. Dat is het doel van dit topic niet. Mensen die elkaar proberen te vertellen dat de ander het allemaal fout ziet, in geloofskwesties, verspillen hun energie. En dat is wel een mening :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 13:14

diak2b schreef:
Ik neem aan dat je die opmerking over bewijzen niet als vraag bedoelde?

Zeker is het geen vraag, het zoeken op internet geven alleen wat vage en verwarrende berichten.

Wel jammer dat je geen duidelijkheid wil geven over devotie,verering en aanbidding.
Laatst gewijzigd door schaapje op 29 mar 2013 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 13:15

Riska schreef:Ik denk dat de verwarring - als je het zo wilt noemen - hierin ligt, dat protestanten ervan uitgaan, dat wij God of Christus rechtstreeks mogen benaderen en we daar niemand tussen hoeven te hebben in de hemel.
De vraag is, wat 'voorbede' is.
Protestanten zien dat als 'bidden voor' en wordt in de kerkdiensten gedaan door de predikant, in huiselijke omstandigheden door de ouders, grootouders, familie. Het gaat dat om bidden voor mensen in nood, zieken,en vooral voor je kinderen dat zij (gaan) geloven in en belijden dat Christus, de gekruisigde en opgestane Heer is. Voorbede dus.

Terwijl mijn indruk is dat 'voorbede' in de RKK gedaan wordt door Maria en heiligen - mensen die dus niet meer onder ons zijn.

Wij geloven dat God een God van levenden is, en dat de ziel al bij de doop is gestorven en verrezen in Christus. De lichamelijke dood is voor de ziel dus geen dood. De ziel leeft "gewoon" verder. En dus kunnen zowel de levenden op deze aarde ("de strijdende kerk") als de levenden in de hemel ("de zegevierende kerk") zinvol bidden voor anderen, met name eigenlijk voor de zielen in het vagevuur ("de lijdende kerk").

Het is in de RKK normaal te bidden voor het zieleheil, veel minder om te bidden voor lichamelijke en wereldse kwesties.

Dat protestanten het allemaal anders zien klopt, daarom zijn ze ook protestant. Dit topic probeert alleen informatie te geven om protestanten te helpen de RKK vanuit een katholieke context te begrijpen. Niet om overtuigd te raken, dat is absoluut het doel niet. Wel om vooroordelen en misvattingen die ontstaan door het hanteren van de verkeerde context te verminderen. De RKK afwijzen is prima. De RKK afwijzen op zelf verzonnen gronden is dom.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 13:15

schaapje schreef:Zeker is het geen vraag, het zoeken op internet geven alleen wat vage en verwarrende berichten.

prima :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 13:21

diak2b schreef: De RKK afwijzen op zelf verzonnen gronden is dom.

Mag je de paus wel afwijzen dan om zelf verzonnen uitspraken, want jij ontkent dat de rkk

Maria de titel heeft gegeven van de Koningin van de hemel en dat bij haar het lot van de wereld in haar handen ligt.

Terug naar “Archief”