Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

miss t

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 15:29

jostitosti schreef:](*,) zucht......

Afbeelding

miss t

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 15:34

kee back to topic...

Just a thought i had:

Waarschijnlijk was de oorspronkelijke muziek die David bij zijn psalmen zong ook niet te spelen op een orgel...

Ik zou jou, Jas, uit willen dagen om eens over eigen smaak heen te stappen en niet alle opwekkings-, hillsongs-, vinyardliederen ed. over één kam te scheren. Toevallig ken ik een aantal mensen die hun leven wijden aan God te prijzen, aanbidden en bekend te maken door het maken en spelen van dergelijke liederen... Ik kan aan hun oprechtheid en proffessionaliteit niet voorbij gaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 20:05

miss t schreef:kee back to topic...

Just a thought i had:

Waarschijnlijk was de oorspronkelijke muziek die David bij zijn psalmen zong ook niet te spelen op een orgel...

Ik zou jou, Jas, uit willen dagen om eens over eigen smaak heen te stappen en niet alle opwekkings-, hillsongs-, vinyardliederen ed. over één kam te scheren. Toevallig ken ik een aantal mensen die hun leven wijden aan God te prijzen, aanbidden en bekend te maken door het maken en spelen van dergelijke liederen... Ik kan aan hun oprechtheid en proffessionaliteit niet voorbij gaan.

Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

miss t

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 20:11

Haha :)

Ik neem het je maar niet kwalijk dat je niet zo breed geïnteresseerd wilt/kunt zijn... Bach is idd erg mooi... Al doen de Vespers van Rachmaninov mij ook bijzonder veel...

Maar dat is een ander onderwerp ;)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 30 jun 2005 21:05

hijwel schreef:Halleluja! Zing de Heere een nieuw lied!
gebeurt dat bij jullie in de kerk wel eens, dat er zomaar een nieuw lied gezongen wordt die de geest ingeeft.

daar zou ik erg huiverig van worden.......
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 30 jun 2005 22:50

jas schreef:Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.

De topic is ook niet: vind je Opwekking mooi? maar: is opwekking fout?

De topic is zelfs niet: is Opwekking kerkmuziek?

Ik heb aan den lijve ondervonden hoe Opwekking functioneert. Op Jongerenavonden. Het is gewoon vreemd om daar, met een synthesizer en een geluidsinstallatie, niet-ritmische psalmen te zingen. Het gebéurt, merkwaardig genoeg, maar het slaat drie keer nergens op. Zing die psalmen dan op z'n minst ritmisch! Maar goed: die Opwekkingsliederen functioneren daar perfect.

Aula van een scholengemeenschap, honderden jongelui tijdens zo'n Jongerenavond, en dan massaal "Glorie aan God". Jas, is 't niet geweldig, zoveel jongelui die niet in een refocafé bier zitten te hijsen maar die tijdens zo'n Jongerenavond Gods lof zingen, op hun manier?

Wat bedoel je met "tot Bach bekeerd", trouwens?

Jarenlang moest ik er ook niks van hebben, maar door concrete ervaringen kijk ik nu toch wat genuanceerder tegen Opwekking aan. Kerkmuziek vind ik 't nog steeds niet, en op het moment dat het kerkmuziek dreigt te worden zal ik het college van kerkrentmeersters ook direct adviseren om een vleugel aan te schaffen. Want Opwekking & Orgel, dat is géén combinatie!

Dat neemt echter niet weg dat ik voor Opwekking wel degelijk een rol zie weggelegd, niet als kerkmuziek, maar wel als middel om de jeugd bij het Evangelie te brengen c.q. te houden.

Johan de Heer stelde destijds zijn zangbundel ook samen voor evangelisatiedoeleinden. In de praktijk bleken vooral de "kerkmensen" gehecht aan het JdH-repertoire. Met Opwekking gebeurt nu min of meer hetzelfde: 't is muziek voor de jongeren, maar "Samen in de naam van Jezus" wordt ook door oma ijverig meegeneuried....
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 23:52

SDG schreef:
jas schreef:Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.

De topic is ook niet: vind je Opwekking mooi? maar: is opwekking fout?

De topic is zelfs niet: is Opwekking kerkmuziek?

Ik heb aan den lijve ondervonden hoe Opwekking functioneert. Op Jongerenavonden. Het is gewoon vreemd om daar, met een synthesizer en een geluidsinstallatie, niet-ritmische psalmen te zingen. Het gebéurt, merkwaardig genoeg, maar het slaat drie keer nergens op. Zing die psalmen dan op z'n minst ritmisch! Maar goed: die Opwekkingsliederen functioneren daar perfect.

Aula van een scholengemeenschap, honderden jongelui tijdens zo'n Jongerenavond, en dan massaal "Glorie aan God". Jas, is 't niet geweldig, zoveel jongelui die niet in een refocafé bier zitten te hijsen maar die tijdens zo'n Jongerenavond Gods lof zingen, op hun manier?

Ja daar heb ik ook niets op tegen. Waar ik wel wat op tegen heb is dat die muziek via die jongeren de kerk in komt en dan toch tot kerkmuziek wordt gebombardeerd. Als het in de kerkdienst gezongen wordt mag dat van mij ook nog, als ik er maar niets aan hoef te doen. Ik heb in mijn kerk duidelijk stelling genomen en ik word er verder ook niet mee lastig gevallen.
SDG schreef:Wat bedoel je met "tot Bach bekeerd", trouwens?

Ik studeer nu 2 jaar alleen maar Bach. Als je dan tussendoor eens iets anders speelt, is dat bijna altijd minder. De muziek van Bach staat op eenzame hoogte. Met er tot bekeerd zijn bedoel ik, dat het je niet meer los laat, grip op je krijgt, dat je steeds dieper in die muziek duikt en er steeds meer in gaat zien. Bovendien leer je door Bach te bestuderen veel makkelijker analyseren. Er is maar één componist waar ik bijna net zo'n bewondering voor heb, en dat is Dupré. Het klinkt misschien vreemd, maar Dupré lijkt soms erg op Bach qua uitwerking van thema's. Hoe dan ook: Bach is een levenswijze voor mij geworden.
SDG schreef:Jarenlang moest ik er ook niks van hebben, maar door concrete ervaringen kijk ik nu toch wat genuanceerder tegen Opwekking aan. Kerkmuziek vind ik 't nog steeds niet, en op het moment dat het kerkmuziek dreigt te worden zal ik het college van kerkrentmeersters ook direct adviseren om een vleugel aan te schaffen. Want Opwekking & Orgel, dat is géén combinatie!

Ik kan dat niet. Maar dat komt omdat ik er theologisch gezien ook moeite mee heb.
SDG schreef:Dat neemt echter niet weg dat ik voor Opwekking wel degelijk een rol zie weggelegd, niet als kerkmuziek, maar wel als middel om de jeugd bij het Evangelie te brengen c.q. te houden.

Ik zie dat helemaal niet zo. Ik ben het met deze manier van Evangelieverkondiging absoluut oneens. Daar ben ik veel te calvinistisch voor. Daarom heb ik een dubbele aversie tegen opwekking.
SDG schreef:Johan de Heer stelde destijds zijn zangbundel ook samen voor evangelisatiedoeleinden. In de praktijk bleken vooral de "kerkmensen" gehecht aan het JdH-repertoire. Met Opwekking gebeurt nu min of meer hetzelfde: 't is muziek voor de jongeren, maar "Samen in de naam van Jezus" wordt ook door oma ijverig meegeneuried....

Ja, helaas. Joh. de Heer had voor mij ook niet gehoeven. Daar is het eigenlijk al fout gegaan. Maar ik had daar net mee leren leven, en dan komt er weer wat nieuws. Ach ja, heeft niet de mens een strijd op aarde?

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 07:46

Naar mijn mening is er weinig zo droevig en weinig inpirerend als psalmen op hele noten. Die zijn toch uit de tijd?

wat denken jullie trouwens van "psalmen voor nu"?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 jul 2005 08:37

muiz schreef:Naar mijn mening is er weinig zo droevig en weinig inpirerend als psalmen op hele noten. Die zijn toch uit de tijd?

Die zijn zelfs nooit in de tijd geweest. Ze dienen slechts om het geheel een extra vrome lading te geven. Psalmen op hele noten zijn qua muziek nog slechter dan opwekking
muiz schreef:wat denken jullie trouwens van "psalmen voor nu"?

Daar denk ik het mijne van. Maar daar is al een ander topic over.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 01 jul 2005 08:44

Hoe is dat eigenlijk gekomen, zingen op hele noten?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2005 09:09

jacobH schreef:
hijwel schreef:Halleluja! Zing de Heere een nieuw lied!
gebeurt dat bij jullie in de kerk wel eens, dat er zomaar een nieuw lied gezongen wordt die de geest ingeeft.

daar zou ik erg huiverig van worden.......

ja alles wat de geest in geeft is huiverig :roll: :shock:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 10:27

jas schreef:
muiz schreef:wat denken jullie trouwens van "psalmen voor nu"?

Daar denk ik het mijne van. Maar daar is al een ander topic over.

oh okee, die heb ik dan gemist, ik zal er eens naar gaan kijken

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2005 12:20

jas schreef:

Just a thought i had:

Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.

Lol. Ik vind Bach best goed. En opwekking ook. Maar ja.... wat bij Jas onmogelijk is is bij mensen wel mogelijk!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2005 12:31

Jas schreef:Degene die opwekking op orgel speelt, wordt door mij in elk geval als organist niet serieus genomen. Afgezien van mijn mening over de kwaliteit van opwekkingsliederen, zijn partijen het er in het algemeen wel over eens, dat orgel geen geschikt instrument is om deze liederen op te begeleiden.

Dat is dan jou probleem.... wij hebben in de kerk wat oude opwekking bij de liederen die zijn goedgekeurd om te zingen. Ik zou het vreemd vinden als ze bij zo'n nummer even van organist moesten wisselen omdat degene die we hebben het vertikt om een bepaald nummer te spelen. Helemaal omdat het een ummer is waarmee God geprezen wordt. Dan zou het nogal egoistisch zijn om als organist te zeggen: Ik vind het niet mooi dus de gemeente heeft pech, ik speel het lekker niet. Overigens zijn die wat oudere opwekkingsnummers vaak prima op orgel te begeleiden. Ik denk aan nummers als "Ik bouw op U, Machtig God, Sterke Rots, Zoek eerst het koninkrijk van God, Samen in de naam van Jezus en ga zo maar door. Sowieso dat je organisten om zoiets niet serieus zou nemen... terwijl ze misschien wel heel goed kunnen orgelspelen (wij hebben niet alleen maar amateurs in onze kerk trouwens) maar alleen omdat jij bepaalde liederen niet zou willen horen... maar waar God wel met plezier naar luistert (als ik de bijbel mag geloven)

Jas schreef:Jij hebt blijkbaar geen enkel respect voor de gevoelens van anderen. Ik dacht dat nu toch ongeveer wel duidelijk zou zijn hoe groot de aversie is die ik tegen opwekking heb. Dat gaat bij mij veel verder dan het criterium mooi of niet mooi, goed of fout. Het is een muzieksoort waar al mijn muzikale stekels en haren overeind van gaan staan. Ik word er misselijk van, echt kotsmisselijk, ik kan er gewoon niet tegen. Het is de ultieme nachtmerrie voor me. Ik ben overtuigd en erkend gewetensbezwaard organist m.b.t. opwekking. En dan zullen uitgerekend mijn zgn. medebroeders met die gewetensbezwaren geen rekening houden? Is dat christelijk dan?

Jas, het gaat mij er niet om wat jij van opwekking vind. Het gaat mij er om dat jij het vervelende kwaaltje hebt om, als jij wat vindt, dat op anderen te gaan projecteren. Jij vindt opwekking niet mooi dus neem je organisten die opwekking spelen niet serieus. Jij vindt opwekking niet mooi dus ga je beweren dat opwekkingsliederen zijn geschreven door sombere mensen die vrolijke muziek nodig hebben om vrolijk te zijn.... Jij vindt opwekking niet mooi dus je beweert dat opwekking eerder scheurend werkt dan bindend.

Kijk, ik heb helemaal geen moeite met wat jij van opwekking vindt. Ik heb er moeite mee dat je anderen op basis van jou smaak zou afkraken.

Ga dus niet anders afkraken/veroordelen en onwaarheden over ze vertellen omdat ze opwekking schrijven/zingen/spelen. Dan lijk je op iemand die geen spruitjes lust en vervolgens iedereen die spruitjes kookt of eet niet serieus neemt ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 jul 2005 15:03

Marnix schreef:
jas schreef:

Just a thought i had:

Lol. Ik vind Bach best goed. En opwekking ook. Maar ja.... wat bij Jas onmogelijk is is bij mensen wel mogelijk!

Ik begrijp dit gewoon niet.

Terug naar “Archief”