jostitosti schreef:](*,) zucht......

Moderator: Moderafo's
miss t schreef:kee back to topic...
Just a thought i had:
Waarschijnlijk was de oorspronkelijke muziek die David bij zijn psalmen zong ook niet te spelen op een orgel...
Ik zou jou, Jas, uit willen dagen om eens over eigen smaak heen te stappen en niet alle opwekkings-, hillsongs-, vinyardliederen ed. over één kam te scheren. Toevallig ken ik een aantal mensen die hun leven wijden aan God te prijzen, aanbidden en bekend te maken door het maken en spelen van dergelijke liederen... Ik kan aan hun oprechtheid en proffessionaliteit niet voorbij gaan.
hijwel schreef:Halleluja! Zing de Heere een nieuw lied!
gebeurt dat bij jullie in de kerk wel eens, dat er zomaar een nieuw lied gezongen wordt die de geest ingeeft.
jas schreef:Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.
SDG schreef:jas schreef:Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.
De topic is ook niet: vind je Opwekking mooi? maar: is opwekking fout?
De topic is zelfs niet: is Opwekking kerkmuziek?
Ik heb aan den lijve ondervonden hoe Opwekking functioneert. Op Jongerenavonden. Het is gewoon vreemd om daar, met een synthesizer en een geluidsinstallatie, niet-ritmische psalmen te zingen. Het gebéurt, merkwaardig genoeg, maar het slaat drie keer nergens op. Zing die psalmen dan op z'n minst ritmisch! Maar goed: die Opwekkingsliederen functioneren daar perfect.
Aula van een scholengemeenschap, honderden jongelui tijdens zo'n Jongerenavond, en dan massaal "Glorie aan God". Jas, is 't niet geweldig, zoveel jongelui die niet in een refocafé bier zitten te hijsen maar die tijdens zo'n Jongerenavond Gods lof zingen, op hun manier?
SDG schreef:Wat bedoel je met "tot Bach bekeerd", trouwens?
SDG schreef:Jarenlang moest ik er ook niks van hebben, maar door concrete ervaringen kijk ik nu toch wat genuanceerder tegen Opwekking aan. Kerkmuziek vind ik 't nog steeds niet, en op het moment dat het kerkmuziek dreigt te worden zal ik het college van kerkrentmeersters ook direct adviseren om een vleugel aan te schaffen. Want Opwekking & Orgel, dat is géén combinatie!
SDG schreef:Dat neemt echter niet weg dat ik voor Opwekking wel degelijk een rol zie weggelegd, niet als kerkmuziek, maar wel als middel om de jeugd bij het Evangelie te brengen c.q. te houden.
SDG schreef:Johan de Heer stelde destijds zijn zangbundel ook samen voor evangelisatiedoeleinden. In de praktijk bleken vooral de "kerkmensen" gehecht aan het JdH-repertoire. Met Opwekking gebeurt nu min of meer hetzelfde: 't is muziek voor de jongeren, maar "Samen in de naam van Jezus" wordt ook door oma ijverig meegeneuried....
muiz schreef:Naar mijn mening is er weinig zo droevig en weinig inpirerend als psalmen op hele noten. Die zijn toch uit de tijd?
muiz schreef:wat denken jullie trouwens van "psalmen voor nu"?
jacobH schreef:hijwel schreef:Halleluja! Zing de Heere een nieuw lied!
gebeurt dat bij jullie in de kerk wel eens, dat er zomaar een nieuw lied gezongen wordt die de geest ingeeft.
daar zou ik erg huiverig van worden.......
jas schreef:miss t schreef:kee back to topic...
Just a thought i had:
Waarschijnlijk was de oorspronkelijke muziek die David bij zijn psalmen zong ook niet te spelen op een orgel...
Ik zou jou, Jas, uit willen dagen om eens over eigen smaak heen te stappen en niet alle opwekkings-, hillsongs-, vinyardliederen ed. over één kam te scheren. Toevallig ken ik een aantal mensen die hun leven wijden aan God te prijzen, aanbidden en bekend te maken door het maken en spelen van dergelijke liederen... Ik kan aan hun oprechtheid en proffessionaliteit niet voorbij gaan.
Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.
Jas schreef:Degene die opwekking op orgel speelt, wordt door mij in elk geval als organist niet serieus genomen. Afgezien van mijn mening over de kwaliteit van opwekkingsliederen, zijn partijen het er in het algemeen wel over eens, dat orgel geen geschikt instrument is om deze liederen op te begeleiden.
Jas schreef:Jij hebt blijkbaar geen enkel respect voor de gevoelens van anderen. Ik dacht dat nu toch ongeveer wel duidelijk zou zijn hoe groot de aversie is die ik tegen opwekking heb. Dat gaat bij mij veel verder dan het criterium mooi of niet mooi, goed of fout. Het is een muzieksoort waar al mijn muzikale stekels en haren overeind van gaan staan. Ik word er misselijk van, echt kotsmisselijk, ik kan er gewoon niet tegen. Het is de ultieme nachtmerrie voor me. Ik ben overtuigd en erkend gewetensbezwaard organist m.b.t. opwekking. En dan zullen uitgerekend mijn zgn. medebroeders met die gewetensbezwaren geen rekening houden? Is dat christelijk dan?
Marnix schreef:jas schreef:miss t schreef:kee back to topic...
Just a thought i had:
Ik waardeer iedereen die zijn leven aan God wijdt. Maar nooit zal ik mijn afschuw over deze muziek kunnen overwinnen. Als je muzikaal gezien tot Bach bekeerd bent, kun je opwekking nooit mooi gaan vinden. Sorry.
Lol. Ik vind Bach best goed. En opwekking ook. Maar ja.... wat bij Jas onmogelijk is is bij mensen wel mogelijk!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten