Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 10 jan 2008 21:00

Dom kopieergedrag, verzin eens iets origineels, en SsangYong ga je natuurlijk nooit rijden he 8)

Moest van de week in Utrecht zijn, in het stadion. Kwamen we onderweg een fuchsiaroze Kever tegen met een heel oud mannetje erin, het autootje zag er extreem strak uit (het mannetje wat minder maar dat doet er niet toe ;-)), als ik een auto koop wordt het toch zoiets denk ik. Blijft een mooi bakkie.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2008 15:04

Debor@ schreef:Dom kopieergedrag, verzin eens iets origineels, en SsangYong ga je natuurlijk nooit rijden he 8)

Tja, ik kon hem natuurlijk zonder plaatjes plaatsen, dan zou het geen dom kopieergedrag zijn. Maar met plaatjes is 'ie natuurlijk wel zo duidelijk. 8)
Ik heb nogal eens van die invallen, die ik leuk vind om door te geven.

En nee, een SsangYong ga ik zeker niet rijden. :neeschudden:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2008 15:13

Dippie schreef:Dit is de auto van mn vriend (Nissan 100NX) :

Afbeelding

Wat een afschuwelijk lelijke patserbak is dat zeg. :shock:

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 11 jan 2008 15:16

een echte halfordsauto...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 11 jan 2008 18:59

Boekenlezer schreef:
Debor@ schreef:Dom kopieergedrag, verzin eens iets origineels, en SsangYong ga je natuurlijk nooit rijden he 8)

Tja, ik kon hem natuurlijk zonder plaatjes plaatsen, dan zou het geen dom kopieergedrag zijn. Maar met plaatjes is 'ie natuurlijk wel zo duidelijk. 8)
Ik heb nogal eens van die invallen, die ik leuk vind om door te geven.
Ik doelde meer op kopieergedrag van die autofabrikanten, sorry, was niet duidelijk van mijn kant ;-)

Tja, ik word ook niet erg opgewonden van die Nissan. Maar ieder zijn ding natuurlijk :-)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 14 jan 2008 17:47

Debor@ schreef:
Tja, ik word ook niet erg opgewonden van die Nissan. Maar ieder zijn ding natuurlijk :-)

Van welke auto wordt je wel opgewonden dan?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 jan 2008 18:36

Voorkeuren
37 jaar lang, van 1968 tot en met 2004 was Opel de meest verkochte auto in Nederland.
Sinds 2005 is dat Volkswagen, met Opel telkens op de tweede plaats.
Misschien dat er weer verandering in gaat komen.
O.a. de nieuwe Agilla, en de Insignia (opvolger van de Vectra) kunnen de verkoopaantallen doen stijgen.
Of er ook een nieuwe Omege komt, en een nieuwe kleine Opel (Trix) in het a-segment (Suzuki Alto enz.)?
Verkooppcijfers 2007.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2008 20:06

Hmm,
als ik een nieuwe auto zou gaan kopen dan zou ik toch eerder volkswagen aan de top houden (Touran, Golf Variant) dan een Opel kopen. Maar ja, dat zijn de ervaringen uit het verleden.

Vandaag mijn zuinigheidsrecord verbroken (1:23,06) Stug achter een vrachtwagen gaan hangen en gaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2008 12:40

De nieuwe Audi A4 valt mij wel in de smaak.
Met z'n nieuwe uiterlijk kan hij helemaal meekomen met concurrenten zoals de Mercedes-Benz C-klasse en de BMW 3-serie. Stond hij qua design eerst in de schaduw van die twee, de rollen zijn nu omgekeerd. Vooral BMW laat wat steken vallen, en maakt het Audi op die manier een stuk makkelijker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ofwel: doe mij er maar eentje! :D

Alleen is in het motorenaabod wel erg nadrukkelijk te merken dat hij nog maar kort op de markt is. Qua benzineversies kun je kiezen tussen een 1,8 liter -viercilinder, óf een dikke 3,2 liter-zescilinder. En dat vind ik toch wel een erg groot gat.
Al zul je wel prima vooruit kunnen komen met 160 pk onder de motorkap, lijkt mij zo.
Wat de diesels betreft zijn ze wel wat completer.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 feb 2008 21:24

Errug mooi ja, maar niet echt realistisch voor mij...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 feb 2008 21:57

Audi A4
De nieuwe Audi A4 1.8 TFSI is er vanaf €32.425 (goedkope 120 pk versie).
Mooie auto inderdaad.
Maar voor ruim €10.000 minder kan een auto aangeschaft worden die meer ruimte biedt, praktischer is, en redelijk comfort biedt.

Goede trekkracht
Zeer opvallend is het koppel van de Audi A4 1.8 TFSI, 230 Nm bij 1500 rpm. Bij een niet geblazen versie is dat 170 - 190 Nm bij 3000 - 4000 rpm.
De Mercedes C 180 heeft 230 Nm bij 2500 rpm.
De BMW 318 "slechts" 190 Nm bij 4250.
Deze Audi en Mercedes zijn dus geschikt als trekker, BMW niet.

VW is m.b.t. het max. koppel (want de motor is identiek aan die van de VW Passat 1.8 tfsi) o.a. Fiat, Ford en Opel voor.
Opel heeft inmiddels een 1.6 turbo, met 150 pk.
Fiat heeft de 1.4 Tjet motoren met 120 en 150 pk.
Ook met een sterk koppel, maar nog niet als die van VW.
Vraag blijft nog wel of er ook goede trekkracht is bij deelbelasting (half gas).
Zodat er bijv. in de drie door een haakse bocht gereden kan worden.
In de VW-motoren lijkt mij dat heel goed mogelijk, omdat deze een mechanische en een turbo-compressor hebben.
Een turbo-compressor geeft doorgaans geen extra kracht bij lage toerentallen. Een mechanische wel.

Verbruik, CO2-uitstoot
Verbruik/CO2-uitstoot van de Passat 1.8 TFSI: 7,6 ltr per 100 km / 180 g per km.
Fiat Bravo 1.4 Tjet: 7,1 / 167.
Ford Mondeo 1.6: 7.4 / 177.
Opel Vectra 1.8: 7,2 / 173.
De turbo-motor van VW is dus (nog) niet zuiniger.
Een onzuinige auto is SsangYong Actyon 230 2wd: 12,4 / 280.
En de Hummer H2 SUV 6.0: 21,4 / 512.

Ruimte
Alhoewel de 3-serie, de A4, de C180 enz, in het d-segment vallen,
zijn er auto's uit het C-segment die wat praktische mogelijkheden m.b.t. ruimte het winnen.
O.a. enkele MPV's.
Voordeel is nog wel dat de Vectra en de Mondeo ook als hatchback verkrijbaar zijn. De A4, de C180 en de 3-serie niet.

Goedkoop alternatief
De neuwe Opel Agilla.
Aanschafprijs: vanaf €10.995.
Verbruik/CO2-uitstoot van de Agilla 1.2 (86 pk) : 5,7 / 135.

Budget car, Chevrolet Beat
De nieuwe kleine Opel Trix, waar in het verleden over gesproken is, wordt niet meer genoemd.
Wel de Chevy Beat.

Samenwerking
En zoals bekend waarschijnlijk, Chevrolet, Opel, Saab en Lotus behoren tot het GM concern.
Die weer samen werken met o.a. Fiat en Suzuki.
De motor in de Alfa (behoort tot het Fiat concern, evenasl Lancia) 159 Brera 3.2 is een ... Opel-motor.
En de bodemplaat van de Fiat Punto en Croma komt ook van Opel.
De 1.3 d motoren in Opels zijn van Fiat.
De samenwerking tussen Fiat en Opel wordt trouwens afgebouwd.

Tenslotte, Mazda valt onder Ford (europa).
Nissan is van Renault.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2008 10:42

Rolf schreef:De nieuwe Audi A4 1.8 TFSI is er vanaf €32.425 (goedkope 120 pk versie).
Mooie auto inderdaad.
Maar voor ruim €10.000 minder kan een auto aangeschaft worden die meer ruimte biedt, praktischer is, en redelijk comfort biedt.

Tja, een Volkswagen Passat is voordeliger, en in geen enkel opzicht minder dan een Audi A4.
Ach ja, wat ik rijd - Yamaha Thundercat - koop je ook niet uit praktische overwegingen. Maar het rijdt wel erg leuk!
't Is maar net waar het je om te doen is. De aandacht op het praktische focussen levert doorgaans saaie oplossingen op.

Laatst was ik bij de Audi-dealer even aan het rondkijken. Ik fietste langs, en dacht: "Laat ik eens binnen gaan kijken. Even 'sight see-en'"
Daar hadden ze allemaal Audi's staan met extreem veel opties.
Zo stond er een A4 2.7 TDI. Kost standaard al iets van 50.000 euro (ik weet niet precies welke uitvoering als uitgangspunt genomen is). Maar op dat model zat nog eens 30.000 euro aan extra's! (Waarmee je voor de gein dan op zo'n 80.000 euro uitkomt! :shock: ) Dan had je allerlei luxe, zoals leren bekleding, speciaal soort airco, speciale lichtmetalen velgen, parkeerhulpsensoren, en nog een hele hoop dingen waarvan ik mij afvroeg hoe nuttig het eigenlijk is. I.i.g., als je een flink geld over hebt en het graag over de balk smijt, dan kon je daar goed terecht!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 feb 2008 20:50

Boekenlezer schreef: De aandacht op het praktische focussen levert doorgaans saaie oplossingen op.

Evenwicht tussen praktisch, comfortabel en plezierig
Zou ik voor 100% gericht zijn op het praktische, dan moest er voor mijn deur een Citroen Berlingo of i.d. staan.
Het oog wil ook wat. Laat ik maar zeggen, de gulden middenweg.
Mijn auto is behalve redelijk (niet echt mooi) van aanzien , ook praktisch.
Ik heb hem vooral gekocht vanwege het comfort (minder dan de A4 denk ik, maar hoger dan een Focus 1, Astra G of Golf 4),
de zithouding, de rijeigenschappen, de praktische mogelijkheden en de ruimte.

Verplaatsbare achterstoelen
Voorzien van het zogenaamde flex-space systeem (verschuifbare achterstoelen).
Voor de 3 achterstoelen zijn er de volgende mogelijheden:
* normaal, 3 zitplaatsen, afstand 73 cm tot voorst. (in acht. stand), koffer ~120 * 70 * 50 (+ dubbele bodemplaat)
* naar voren geschoven, afst. 59 cm, 3 zitplaatsen met geringen beenruimte, grotere koffer
* naar achteren (en 7 cm naar binnen), 2 zeer ruime zitplaatsen, afst. 79 cm, iets kleinere koffer
* rechter of linker deel neergeklapt
* middendeel neergeklapt, voor bijv. lange voorwerpen
* geheel neergeklapt, grote laadruimte achterin, ~1,70 m

Ach ja, wat ik rijd - Yamaha Thundercat - koop je ook niet uit praktische overwegingen. Maar het rijdt wel erg leuk!

Onpraktiche vermogenscurve
Yamaha YZF 600 R Thunder cat 2000: 100 pk bij 11.500 rpm, 65,7 Nm bij 9500 rpm.
Als je 80 rijdt, geeft de toerenteller (naar schatting) ~3750 rpm aan.
Je wilt inhalen, geeft gas, maar geen kracht.
Eerst minstens 2 keer terugschakelen, voor dat er een merkbare reactie komt na de vraag om meer snelheid.
In het toerengebied waar voor 80% in gereden wordt, is de trekkracht gering.

Het topvermogen ligt in het gebied, waar nog geen 1 % van de tijd in gereden wordt. Tenminste als je volgens de regels rijdt.
Een thundercat haalt misschien ongeveer 250 km/h. Sommige motoren 300 km/h.
Moet zoiets niet verboden worden?

Tevens treedt er een ongeoorloofde akoestische milieu-vervuiling op bij het aanspreken van het maximum vermogen.
Samenvattend, die 100 pk bij 11.500, wat voor nut heeft dat?
Hetzelfde geldt trouwens ook voor veel automotoren.

Een bekende heeft een Alfa 159 3.2. 260 pk, continu vierwielaandrijving.
Verbruik ~1 : 6, onzinnig toch zoiets.
Hij wilde trouwens een 2.5 6 cilinder, voor der rustige loop, maar die is niet meer leverbaar. Zelfde situatie dus als bij de A4.

Hoe het beter kan
Bij een BMW F 800 ST is het iets praktischer afgestemd.
Een Suzuki GT 750 (2-takt, 1972) heeft weinig pk's, maar van 1500 tot 4000 rpm goede trekkracht.
En, om weer terug te komen bij de auto's, dit is een zeer sterk punt van de Ecotec motoren bij Opel.
Bij de situatie die in de praktijk veel voorkomt, weinig toeren, deellast (gaspedaal iets ingetrapt) is er een redelijke trekkracht.
Zo kan ik met mijn Opel (1.6 Ecotec), alhoewel die met belading en inzittende nabij de 1450 kg weegt,
rustig in de drie met 1000 rpm rondtoeren. Dat is ook comfort.

Çompressors
Er lijkt verandering in te komen.
De nieuwste benzine-motoren met turbo, en soms tevens, een turbo voegt niets toe bij lage toerentallen en geringe belasting,
met mechanische compressor, hebben veel meer trekkracht in het gebied van 1000 tot 3000 rpm.
Hier nog iets van Saab een 1.6 met 225 pk en 305 Nm.
Saab past al jaren turbo's toe. Niet voor hoge topvermogens, maar voor trekkracht in praktische omstandigheden.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 feb 2008 19:04

Verboden voor auto's ouder dan 1992
AMSTERDAM - Personenauto's van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen.
Meer info.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 feb 2008 20:04

Rolf schreef:Onpraktiche vermogenscurve
Yamaha YZF 600 R Thunder cat 2000: 100 pk bij 11.500 rpm, 65,7 Nm bij 9500 rpm.
Als je 80 rijdt, geeft de toerenteller (naar schatting) ~3750 rpm aan.
Je wilt inhalen, geeft gas, maar geen kracht.
Eerst minstens 2 keer terugschakelen, voor dat er een merkbare reactie komt na de vraag om meer snelheid.
In het toerengebied waar voor 80% in gereden wordt, is de trekkracht gering.

Daar heb ik nooit last van. Nog nooit had ik zoiets van: wat is dat ding sloom!
Wel het tegenovergestelde.
Als ik 80 rijd, draait het blok wel wat meer toeren dan 3750. Dat is inderdaad afhankelijk van de versnelling. 80 rijd ik normaal in zijn 4, misschien soms in zijn 5 als ik graag laag in toeren rijd.
Maar als je wilt inhalen, ga je natuurlijk ook niet laag in toeren zitten! Dat doe je als je lekker op zijn elf-en-dertigst aan het toeren bent. Maar dan voel je ook geen behoefte aan snel rijgedrag.
Maar ben ik van zins om te gaan in halen, dan ben ik er echt niet vies van om er een beetje voor te gaan zitten, en een wat lagere versnelling aan te spreken (hoeft niet eens persé!, maar is voor een echte sensationele schop onder de kont wel handig). En dan gaat zo'n inhaalactie ook snel zat. Een draai aan het gas, en ik ben voorbij. Naar mijn besef zijn dat geen dingen die je half slapend doet. (Dat zou lekker gevaarlijk worden!)
Verder heb je met zo'n motor natuurlijk ook niet al die overtollige kilo's die een auto wel heeft, en waarom zo'n auto dan ook zo enorm veel trekkracht nodig heeft. Voor afremmen heb ik niet eens altijd mijn rem nodig. Gas terug nemen doet vaak al voldoende. Terwijl toen ik eens met de auto van mijn vader reed (Ford Fiesta), het mij opviel hoe dat ding wel doordrukte met al zijn kilo's! Zag ik met 100 km/u heel ver voor mij verkeerslichten naderen, had ik nog de remmen nodig! :shock: Als ik hetzelfde met de motor had gedaan, had ik de verkeerslichten waarschijnlijk niet eens gehaald, zo vroeg als die dan al stil zou staan.
Hetzelfde gaat op voor versnellen. Veel minder kilo's, dus veel minder verspilling van kracht.

Rolf schreef:Het topvermogen ligt in het gebied, waar nog geen 1 % van de tijd in gereden wordt. Tenminste als je volgens de regels rijdt.
Een thundercat haalt misschien ongeveer 250 km/h. Sommige motoren 300 km/h.
Moet zoiets niet verboden worden?

Nee, wat mij betreft niet. Over een beetje kracht beschikken is wel lekker.
De mijne haalt ongeveer 230 km/u, is mijn ervaring. Maar dat ga je eigenlijk nooit rijden, omdat het niet lekker rijdt. Al die wind over je heen, da's niet echt comfortabel.

Rolf schreef:Tevens treedt er een ongeoorloofde akoestische milieu-vervuiling op bij het aanspreken van het maximum vermogen.
Samenvattend, die 100 pk bij 11.500, wat voor nut heeft dat?

Ik vind het best lekker, om bij 120 km/u nog zat over te hebben, om bij een eventuele inhaalactie nog een flinke duw in de rug te kunnen geven. Alles wat je wil, kun je gewoon doen.
Het is dus niet slechts dat je maar ver over de 200 km/u kan komen. Een lekkere voorraad kracht is gewoon prettig om alles te kunnen doen wat van pas komt. Ik vind het een heel wat veiliger gevoel dat ik snel langs iemand heen kan komen bij een inhaalactie, dan dat ik er flink tijd voor uit moet trekken. (In dat laatste geval begin ik er maar liever niet aan. 8-[ )

Terug naar “Archief”