Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 20:07

Op basis van gebed idd. Uw wil geschiedde....en niet de wil van de dominee.
En dan kan de gemeente en iedereen die om hem heen staat alleen maar bidden om een teken van God, denk ik...dat hij dat duidelijk mag voelen/ervaren.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2006 20:12

Dippie schreef:Op basis van gebed idd. Uw wil geschiedde....en niet de wil van de dominee.
En dan kan de gemeente en iedereen die om hem heen staat alleen maar bidden om een teken van God, denk ik...dat hij dat duidelijk mag voelen/ervaren.
Ofwel... in sommige gevallen vallen onze leerstellingen weg dat God niet meer zo zou werken en krijgen dominees wel directe boodschappen van God door. Ik geloof niet dat het de wil van God is dat het gros van de GG's geen dominee hebben.

De mens komt er ook bij kijken, dominees hebben niet voor niets hun verstand. Als een dominee niet zo sterk staat is het niet slim om een gemeente van 2000 mensen onder zijn hoede te nemen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 20:15

Raido schreef:
Dippie schreef:Op basis van gebed idd. Uw wil geschiedde....en niet de wil van de dominee.
Ofwel... in sommige gevallen vallen onze leerstellingen weg dat God niet meer zo zou werken en krijgen dominees wel directe boodschappen van God door. Ik geloof niet dat het de wil van God is dat het gros van de GG's geen dominee hebben.

De mens komt er ook bij kijken, dominees hebben niet voor niets hun verstand. Als een dominee niet zo sterk staat is het niet slim om een gemeente van 2000 mensen onder zijn hoede te nemen.

En toch gebeurd het! Verklaar dat dan eens? Wat denk je van deze dominee? Veenendaal is geen kleine gemeente. Kweet niet hoeveel leden/doopleden er daar zitten, maar al die zielen worden wel aan hem overgelaten. Als dit de wil van God is, zal Hij hem daarbij ook bijstaan. Maar natuurlijk blijft gebed nodig.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2006 20:18

En toch gebeurd het! Verklaar dat dan eens? Wat denk je van deze dominee? Veenendaal is geen kleine gemeente.
De dominee-in-spé weet vast wel wat hij doet door te kiezen voor de gemeente van Veenendaal. mijn oom was blij in ieder geval ;)

Kweet niet hoeveel leden/doopleden er daar zitten, maar al die zielen worden wel aan hem overgelaten.
Uhm... als een dominee ook maar iets moest doen met zielen, zal het dodenrijk stampvol zijn en de hemel leeg.

Als dit de wil van God is, zal Hij hem daarbij ook bijstaan. Maar natuurlijk blijft gebed nodig.
Ik ontken niet dat het de wil van God is ;) Maar ik geloof ook dat de kardinalen, die eerst in gebed gaan en vragen om leiding van de heilige Geest bij het kiezen van een paus, dat die die zullen krijgen en dat Gods wil dan ook zal geschieden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 20:27

Dippie schreef:
Raido schreef:

En toch gebeurd het! Verklaar dat dan eens? Wat denk je van deze dominee? Veenendaal is geen kleine gemeente. Kweet niet hoeveel leden/doopleden er daar zitten, maar al die zielen worden wel aan hem overgelaten. Als dit de wil van God is, zal Hij hem daarbij ook bijstaan. Maar natuurlijk blijft gebed nodig.

Al die zielen wordne aan hem overgelaten? En die 10 ouderlingen dan? Ik ken een gemeente van 2600 leden, het enige wat die dominee doet is ziekenbezoek, begrafenissen en trouwdiensteninhetzwart.

Maar, natuurlijk word er gebeden. Maar waarom leid God nooit dominees naar de hele kleine gemeenten?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 20:32

L'être extraterrestre schreef:
Dippie schreef:
Raido schreef:

Al die zielen wordne aan hem overgelaten? En die 10 ouderlingen dan? Ik ken een gemeente van 2600 leden, het enige wat die dominee doet is ziekenbezoek, begrafenissen en trouwdiensteninhetzwart.

Maar, natuurlijk word er gebeden. Maar waarom leid God nooit dominees naar de hele kleine gemeenten?

Onze gemeente is niet groot. Ongeveer 600 leden. Maar wij zijn wel gezegend met een dominee. Dus dat doet Hij wel!
Afbeelding

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 20:40

Dippie schreef:
Dippie schreef:
Raido schreef:

Onze gemeente is niet groot. Ongeveer 600 leden. Maar wij zijn wel gezegend met een dominee. Dus dat doet Hij wel!

Niet groot? :roll:

Ik heb het over KLEINE gemeenten. 50 á 100 leden.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jul 2006 20:43

Die kunnen geen dominee onderhouden... soms beroepen ze dan wel in combinatie met een andere kleine gemeente trouwens.

En er zijn wel kleine gemeenten die regelmatig een eigen predikant hebben, binnen de GG bijv Oudemirdum, die hebben zo'n 200 leden en zijn momenteel wel vacant, maar hebben al verschillende dominees gehad.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 20:46

LeChat schreef:Die kunnen geen dominee onderhouden... soms beroepen ze dan wel in combinatie met een andere kleine gemeente trouwens.

En er zijn wel kleine gemeenten die regelmatig een eigen predikant hebben, binnen de GG bijv Oudemirdum, die hebben zo'n 200 leden en zijn momenteel wel vacant, maar hebben al verschillende dominees gehad.
Zoww, pluim.

Maargoed, nu lijkt het net alsof ik de GG verschrikkelijk vind, en dat is niet zo. Ik geloof alleen niet dat een keuze zo bijzonder door God word geïnspireerd, immers, wat is er mis met ker a, dat de dominee naar kerk b gaat?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jul 2006 20:52

t Was een GG-voorbeeld omdat ik daar nou toevallig bekend mee ben, maar goed.

En er is niks mis met zo'n gemeente, alleen kan een predikant nu eenmaal maar in 1 gemeente tegelijk staan hè. :wink:
Onze predikant heeft wel eens verteld hoe hij naar onze gemeente gekomen is, dat hij als student toen hij hier preekte al een bijzondere band voelde, maar natuurlijk niet wist of dit ook zijn 1e gemeente zou worden, toen kreeg hij als kandidaat allemaal beroepen, eigenlijk raakte niet 1 hem speciaal, tot hij dat beroep van onze gemeente kreeg, alle andere beroepen vielen als het ware weg en toen een collega-predikant onwetend ook nog 'ns de tekst aanhaalde waar hij mee liep wist hij het zeker.
Het klinkt misschien wat zweverig, maar ik geloof echt dat predikanten (als het goed is) op de één of andere manier de leiding van God ervaren bij het aannemen van een beroep. En waarom ook niet? Ook als je geen predikant bent, kun je dat soort ervaringen hebben, dat je voelt dat God wil dat je één of ander doet/kiest/wat dan ook, en waarom zou een dominee dat dan niet kunnen hebben?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jul 2006 15:07

Ik denk dat een gemeente er goed aan doet te kunnen bouwen op de kerkenraad, dan altijd de hulp van een predikant nodig te hebben hoor.
Wij hebben nog nooit een dominee gehad, voor meer dan 1 dag in de week ofzo, en die ook maar voor kort. We begonnen als evangelisatie, pastoraatsgemeente en nu uitgegroeid tot wijkgemeente. Daardoor mogen we nu wel een dominee beroepen.

Maar al die jaren dat de gemeente al bestaat (en hij is toch van 10 mensen uitgegroeid tot 150 ofzo) heeft de kerkenraad het draaiende gehouden, en dat is altijd prima gegaan.
Nu hebben we dan binnenkort wel een eigen dominee, maar ik geloof dat onze kerkenraad nog steeds het meeste werk blijft doen, omdat de dominee een 'deeltijd' baan bij ons krijgt.

Liever een goede kerkenraad :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jul 2006 15:24

Dippie schreef:
Dippie schreef:
De GG in Alphen heeft volgens mij echt haast nooit een dominee. Altijd preeklezen. Maar hoe komt dat nu eigenlijk...

Hebben jullie thuis de Saambinder? Het kerkblad van de GG? Daar stond ongeveer 4 weken terug een brief in van een meisje, die die vraag voorlag aan dominee van Aalst dacht ik. De dominee is daarop ingegaan. Dus daar kan je misschien wat wijzer worden.
Ik kerk daar niet, het kan ook zijn dat ik me vergist heb en dat ik de OGG bedoelde, sorry :oops:

Maar ik had het er zojuist over, er was een GG dominee afgestudeerd, en die had 22 (!) beroepen gekregen. Ienne minne mutte...

Inderdaad...dat klopt, maar hij heeft het beroep van Veenendaal aangenomen. En dit is zeker geen iene miene mutte werk zeg!!! Je weet beter hoop ik.....

Hij had geen 22 maar 36 beroepen in totaal. En ja, hij komt bij ons.
@André: Bij ons geeft een predikant de belijdeniscathechisatie en meestal nog één à twee andere groepen. We hebben, inclusief belijdeniscathechisatiegroep, 10 groepen. De ouderlingen geven ook cathechisatie.
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jul 2006 15:27

Dippie schreef:
Raido schreef:

We hebben ongeveer 1200 belijdende en 1100 doopleden.
*pakt het kerkelijk jaarboek erbij:
ik lieg: we hebben per 1 januari 2006 1238 belijdende en 1209 doopleden. Ruim 2400 dus. Hiervan gaan er ongeveer 400 naar de gemeente Ede, die begin volgend jaar geïnstitueerd wordt als het goed is.
Afbeelding

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 25 jul 2006 09:02

In de HHK hebben we ook een predikantentekort. En sinds enkele weken zijn wij (Leerbroek vacant). Ik verwacht niet dat ze direct gaan beroepen. We hebben dit jaar nog maar enkele keren een gastpredikant gehad (en zo af en toe leesdiensten), en ik verwacht dat de kerkenraad bij ons eerst nog even de kat uit de boom wil gaan kijken...

MissF betoogd hier dat zij liever een goede kerkenraad heeft, maar ik zie een predikant/dominee/voorganger toch wel als iemand die gestudeerd heeft en een bredere kijk heeft op de dingen dan een kerkenraad (in reformatorische kerken zijn dat helaas niet meestal de intelligente mensen, maar meer de vroomsten... (combi's uitgezonderd)).

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 04 aug 2006 21:09

Dippie schreef:
L'être extraterrestre schreef: Maar waarom leid God nooit dominees naar de hele kleine gemeenten?

Niet groot? :roll:

Ik heb het over KLEINE gemeenten. 50 á 100 leden.

Wij zijn lid van een gemeente met 140 leden (klein genoeg :wink: ) en wij hebben een dominee.
Finacieel wordt de gemeente ondersteund door de kas OBA.

Ik denk trouwens dat een dominee zijn (be)roeping niet alleen aan God voorlegd, maar ook met zijn gezinsleden overlegd. Ik denk vaak dat de gezinsomstandigheden ook mee tellen. Hierbij denk ik bv aan schoolgaande kinderen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”