Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 12:57

1234567890 schreef:Zelfmoord is geen ziekte, want als je gestorven bent, ben je niet ziek. Dus er zit niet eens logica in.
van ziekte ga je dood en van zelfmoord ook, dus het is volledig logisch :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 13:03

Bij zelfmoord ben je al dood. :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 13:09

1234567890 schreef:Bij zelfmoord ben je al dood. :wink:
Oké zelfmorod wordt veroorzaakt door (geestelijke) ziekte :wink:
Afbeelding

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 23 mar 2004 17:15

@mic schreef:

die geestelijke ziekte heet: 'zelfmoord' nooit van gehoord :!: :| :shock:

volgens mij is zelfmoord geen ziekte maar iets wat je doet (of juist niet) De risico dat je zelfmoord pleegt is groter als je een geestelijke ziekte hebt. (eens) maar dan is zelfmoord zelf nog geen ziekte... rare logica heb je hoor :?

jongens ik heb een geestelijke ziekte zelfmoord.... :roll: :roll: Ze zullen raar naar je staan kijken als je dat zegt
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 19:15

janneman83 schreef:
@mic schreef:

die geestelijke ziekte heet: 'zelfmoord' nooit van gehoord :!: :| :shock:

volgens mij is zelfmoord geen ziekte maar iets wat je doet (of juist niet) De risico dat je zelfmoord pleegt is groter als je een geestelijke ziekte hebt. (eens) maar dan is zelfmoord zelf nog geen ziekte... rare logica heb je hoor :?

jongens ik heb een geestelijke ziekte zelfmoord.... :roll: :roll: Ze zullen raar naar je staan kijken als je dat zegt
Nou ja dat was logisch probleem van de stelling van weerman (erg ingewikkeld allemaal).

Maar ik geloof ook niet dat zelfmoord op zich een ziekte is, maar door heel veel dingen waaronder ziekte veroorzaakt is. Een soort down voelen alleen dan in extreme vorm. Down voelen kan ook door van alles en nog wat veroorzaakt worden.
Afbeelding

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 23 mar 2004 22:55

TV TIP:
23 maart 23.30 Ned 1 EO
't Zal je maar gebeuren over Zelfmoord onder christenen.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 24 mar 2004 00:20

Ik heb net het TV programma van de EO gezien. En omdat ik geen zin heb om met de Nazorg te praten, praat ik het hier maar van mij af. Misschien hebben jullie er wat aan.

Het was een indringende documentaire die je maar zelden ziet. Ik ben op dit moment blij dat ik een tv in huis heb, waardoor ik dit soort programma's kan bekijken.
Drie mensen werden geportretteerd. Twee mensen die zelfmoord pleegden, en een persoon die twee zelfmoordpogingen deed.

Een jongen van 22 jaar, die zo depressief werd dat hij op de spoorrails ging liggen. Zijn ouders en zus vertelden hun verhaal. Een oude man, die na het overlijden van zijn zeer geliefde vrouw in een oneindig zwart gat terecht kwam, en geen andere uitweg meer zag. Zijn zoon verteld hoe het zo ver kwam. En een jonge vrouw die, na twee zelfmoordpogingen nu durft te zeggen dat ze durft te genieten.
Drie totaal verschillende verhalen. Drie christelijke mensen. Voordat zij stierven, of wilde sterven, geloofden ze, op hun eigen verschillende manier, in God.

De familie blijft verslagen achter. ''Hoe kan God dit toelaten?" vroeg de vader zich af, die zijn zoon verloor. ''De God die ons een land vol licht heeft beloofd.'' Op de laatste dag van zijn leven wilde zijn zoon perse nog naar de kerk. ''Hij zocht houvast bij alles.''

Een zoon die achterblijft blijkt een omgeving te hebben die overtuigd is ''dat je vader in de hel is''. De zoon ervaart dit als zeer schokkend, en vraagt zich af hoe in hemelsnaam mensen kunnen oordelen over het leven en de dood van zijn vader, en wie eigenlijk de beslissingen neemt over hemel en hel. "Mijn vader hield op zijn eigen manier van God, ook op zijn laatste dagen.''

"Dit was niet wat God wilde met mijn leven'' dacht de jonge vrouw na haar eerste zelfmoordpoging. En toch deed ze het nog eens. Nu pas durft ze te genieten, en gelooft ze dat het van God ook mag.

"Als iemand aan kaker overlijdt, is de omgeving vol begrip en wordt erover gesproken. Maar wanneer iemand overlijdt omdat hij of zij zo'n uitzichtloze situatie heeft, zegt niemand wat. Dan is het taboe.''

Mensen van Refoweb, ik wil jullie vragen, vooral diegene die met deze discussie mee doen, zaterdag aanstaande naar de herhaling te kijken.
Ik ben zelf jarenlang depressief geweest, en heb verschillende keren op het punt gestaan zelfmoord te plegen. Dat ik er nu nog ben, is een wonder te noemen.

Elke veroordelende opmerking jegens mensen die zelfmoord willen plegen of pogingen hebben gedaan, of jegens de nabestaanden, is een dolksteek in het hart. Alleen God heeft de macht (en daar mogen wij voor danken) om te beslissen welke kant het met iemand op gaat. Laat dat duidelijk zijn.
Voor de mensen zonder tv of zonder tijd hier de link met een kleine impressie van deze docu: http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=4335024

Beste mensen, denk na voordat u ook maar iets zegt over mensen die het water aan de lippen staat.

Bedankt voor het lezen.

Equilibrist.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 mar 2004 09:58

Hoi, ik heb gisteravond ook dat programma van de eo gezien, en ik dacht gelijk, dat iemand die dit topic had geopend misschien een van die mensen kent, omdat ze uit Coevoorden en Staphorst kwamen. En omdat tv programmas meestal een half jaar of zo van tevoren worden opgenomen.
Echt heel vreselijk! En zo zie je weer, dat je nooit mag oordelen over zoiets. Net zoals die lieve man uit Staphorst die zijn vader verloren had aan zelfdoding en dat mensen glashard in zijn gezicht zeiden: jou vader is nu in de hell. Vreeeeeeselijk voor zo'n man! Wat een gemene mensen om zo'n man nog eens lekker een gemene trap na te geven, die toch al zo'n verdriet heeft. Afschuwelijk.
Daarom zou ik ook aan iedereen willen vragen: spreek alsjeblieft geen oordeel uit tegen mensen die met zoiets te maken hebben, je kan iemand zo erg kwetsen! Ook al zou je het nog denken, zeg het dan niet, want dat is zo vals, gemeen!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 mar 2004 13:09

Elke veroordelende opmerking jegens mensen die zelfmoord willen plegen of pogingen hebben gedaan, of jegens de nabestaanden, is een dolksteek in het hart. Alleen God heeft de macht (en daar mogen wij voor danken) om te beslissen welke kant het met iemand op gaat. Laat dat duidelijk zijn.

Amen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 10:47

Dus dan mag je er niet over discussieren? Vreemd. En nog even @mic, het is wel een logische stelling van mij, alleen jij denkt op dat moment niet helemaal logisch na! :mrgreen:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 10:52

zelfmoord kun je niet plegen want dan ben je al dood :wink:
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 11:04

Nee je gaat het plegen :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 11:13

Het Weermannetje schreef:Nee je gaat het plegen :wink:
Dus het kan een gevolg zijn van een geestelijke aandoening, want allebei bevinden zich voor de daad zelf.
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 11:14

Als je zelfmoord pleegt ga je dood snap je, dus is het vrijwel tegelijkertijd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 11:29

Het Weermannetje schreef:Als je zelfmoord pleegt ga je dood snap je, dus is het vrijwel tegelijkertijd.
en daarom kan het niet het gevolg zijn van een geestelijke ziekte?
Afbeelding

Terug naar “Archief”