Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Pcrtje » 25 jan 2015 10:38

antoon schreef:men doet maar waar men plezier in heeft, oja er zijn genoeg mensen die in evolutie geloven op FT oa. maar die geloven ook voor 25% dat Jezus niet bestaaan heeft,deze lieden zijn dus ook niet serieus te nemen. In Oostduitsland zijn er ook die er nog in geloven maar die rijden met eeen Lada rond en denken dat de muur nog staat. In Indonesië is er een groepje dat in def theorie vertrouwen heeft, maar die denken dat Soekarno niet bestaan heeft en Nederland de baas is.
Met je eigen logica haal je jezelf onderuit. In Nederland is er nog een aantal mensen dat meent dat de Bijbel een wetenschappelijke openbaring is en derhalve de aarde 6000 jaar oud is, terwijl de wetenschap duidelijk zegt... Deze lieden zijn dus ook niet serieus te nemen.
"Een libelle zweeft over het water..."

antoon

Berichtdoor antoon » 06 feb 2015 13:45

6000 jaar klopt inderdaad, cultuurvormen zoals kleding, kunst, metaalbewerking, schrijven enz.enz. onststonden ongeveer 6000 jaar geleden in duidelijkheid.
Dit is in overeenstemming met de bijbel die de schepping chronologisch 6000 jaar geleden dateerde, let wel ik heb het niet over de aarde die kan veel en veel ouder zijn, maar had in ieder geval een begin volgens de bijbel, weer in overeenstemming met de wetenschap die dat eveneens vaststelde.

Een paar markante voorbeelden
http://www.cultuurwijzer.nl/oud/i000335.html

Het ontstaan van het schrift wordt doorgaans aangeduid als het beginpunt van de oudheid. In de Westerse geschiedschrijving is dit begin omstreeks het jaar 3.000 voor Christus in Egypte en Mesopotamië.

http://www.isgeschiedenis.nl/dossier-oudheid/

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 feb 2015 14:43

antoon schreef:6000 jaar klopt inderdaad, cultuurvormen zoals kleding, kunst, metaalbewerking, schrijven enz.enz. onststonden ongeveer 6000 jaar geleden in duidelijkheid.
Dit is in overeenstemming met de bijbel die de schepping chronologisch 6000 jaar geleden dateerde, let wel ik heb het niet over de aarde die kan veel en veel ouder zijn, maar had in ieder geval een begin volgens de bijbel, weer in overeenstemming met de wetenschap die dat eveneens vaststelde.

Een paar markante voorbeelden
http://www.cultuurwijzer.nl/oud/i000335.html

Het ontstaan van het schrift wordt doorgaans aangeduid als het beginpunt van de oudheid. In de Westerse geschiedschrijving is dit begin omstreeks het jaar 3.000 voor Christus in Egypte en Mesopotamië.

http://www.isgeschiedenis.nl/dossier-oudheid/[/quote]

Ja joh, sla voor het gemaakt de gehele pre-historie over. Al die stenen werktuigen die men continu opgraaft, bestaan helemaal niet :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 06 feb 2015 22:02

Mortlach schreef:Ja joh, sla voor het gemaakt de gehele pre-historie over. Al die stenen werktuigen die men continu opgraaft, bestaan helemaal niet :-)

We hebben het met antoon al gehad over de pygmeeën die al bestonden in de tijd van de Egyptenaren. 2500 jaar voor christus. Dat ging over het ontstaan van volken na de schepping of zondvloed...

Wiki:
Het woord "pygmee" is afgeleid van het Griekse "pygmaios", "zo groot als een vuist". De oudste vermeldingen van pygmeeën komen voor bij de Egyptenaren rond 2500 v.Chr. Ze waren er bekend om hun dansen.

Dat was helaas precies tijdens de zondvloed. Voor zover ik weet.

Antoon negeert sowieso elke beschrijving van voor de bijbelse tijd.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 apr 2015 18:18

Oekaboeka. Als je het zo graag over evolutie wil hebben doen we dat het beste in deze topic:

Oekaboeka schreef:Hettys : Als een Lama-achtig dier kan evolueren in een kameel dan noem IK dat evolutie.

Dat is geen evolutie zoals evolutie zoals waar wij het over hebben dat is slechts variatie in de al aanwezige genen , wat ze ook wel puntmutaties noemen ( zoek maar op :wink: ) welke hoogstens genen veranderen die al bestaan en kunnen dus geen nieuwe genen maken, hoogstens varianten van bestaande.
Verdiep je er maar in :wink: , als je tenminste echt op zoek bent naar de feiten en waarheid.

Nou. dan zul je moeten aantonen dat de oorspronkelijke lama genetisch voorzien was van genen om die unieke bulten te krijgen. Doe je best. Voor die bulten is toch echt nieuwe genetische info nodig.
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 26 apr 2015 19:59

Geen idee maar dat was wellicht al aanwezig.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 apr 2015 20:22

oekaboeka schreef:Geen idee maar dat was wellicht al aanwezig.

Nee hoor. die lama-achtige dieren hadden geen bulten.
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 26 apr 2015 20:26

Ik geloof dat het slechts een aanpassing van een bestand gen is.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 26 apr 2015 21:36

Nu gaat het weer over DNA en toevallig valt dat binnen mijn gebied. Laat ik mijn elektronische mond maar weer even opentrekken.

Het incorrecte van de visie van Oekaboeka zit 'm hierin: een verkeerde voorstelling van de opbouw en werking van DNA en eiwitten. Celbiologie, dus. DNA en genen zijn niet zoals tempels of kantoorgebouwen die spontaan verschijnen en verdwijnen. DNA is een bijzonder complex molecuul dat opgebouwd is talloze bouwsteentjes. Die bouwsteentjes kunnen samen een tempel of kantoorgebouw vormen, maar dat gebeurt uiteraard niet spontaan. Er is niet eerst niets; en vervolgens een complete tempel. Nee, bouwblokjes worden voortdurend, in elke cel, per ongeluk of zelfs opzettelijk weggelaten of juist toegevoegd. Die bouwsteentjes zijn voortdurend aanwezig in het lichaam. Miljarden en miljarden kopieën van een klein aantal mogelijke bouwsteentjes.

Wanneer in de evolutietheorie wordt beweerd dat informatie erbij gekomen is, bedoelt men niet dat er spontaan, plotseling, ergens een complete tempel verrees. Nee, daar bedoelt men mee dat er in de loop der tijd talloze toevoegingen van bouwstenen aan het genetische materiaal zijn gedaan, die uiteindelijk geresulteerd hebben in een tempel. Niet de bouwsteentjes zelf bevatten informatie maar de volgorde van die bouwsteentjes.

Dus, even makkelijk. Vergelijk het eens zo: er is een grote bak met Lego. De Lego-steentjes zijn altijd aanwezig maar vormen nog niets. Pas als de steentjes op een bepaalde manier gerangschikt zijn vormen ze nuttige informatie. Wanneer die Lego-steentjes echter gerangschikt worden op een willekeurige manier is er altijd een mogelijkheid dat er iets nuttigs ontstaat.

De materialen voor informatie zijn altijd aanwezig. De informatie zelf nog niet. Maar informatie is bijzonder veranderlijk en kan door spontane celbiologische of natuurkundige processen ontstaan (wanneer bouwstenen gerangschikt worden) en vergaan (wanneer bouwstenen verloren gaan). Dit soort processen vinden voortdurend plaats. Bekijk karyotypen van kankerpatiënten; analyseer hoogveranderlijke DNA-structuren van immunologische cellen. Allemaal processen waarin informatie wordt gecreëerd.

Wanneer mensen roepen dat bepaalde informatie reeds aanwezig was en dat er slechts een mutatie heeft plaatsgevonden, zoals in het voorbeeld van Hettys en Oekaboeka nu, dan doen zij dat uit onwetendheid.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 26 apr 2015 23:05

Pcrtje : Wanneer mensen roepen dat bepaalde informatie reeds aanwezig was en dat er slechts een mutatie heeft plaatsgevonden

Dat roept niemand er is oorspronkelijk een bouwplan voor het rangschrikken van de desbetreffende bouwstenen waarvan er 4 zijn en er 3 combinaties nodig zijn voor een aminozuur wat uitkomt op 64 combinaties terwijl er maar 20 aminozuren zijn dus combinaties genoeg , sommige combinaties leveren ook hetzelfde aminozuur en je hebt start en stop combinaties een eiwit is opgebouwd uit die verschillende aminozuren en kunnen wel een stuk of 300 of wat zijn ( weet niet precies maar varieert , in ieder geval heel veel aminozuren voor een eiwit ) om een eiwit te vormen welke nodig is dat word allemaal van tevoren bepaald door al aanwezige informatie en dus is dit geen mutatie maar gewoon het gewenste bouwplan . Bij mutatie gaat er wat mis in de code die gemaakt word van de bouwstenen ( die 4 ) om een aminozuur te maken dat kan ervoor zorgen dat een aminozuur een verkeerde aminozuur word door een fout in volgorde van oorspronkelijke bedoeling van rangschikking van de bouwstenen waardoor het bedoelde eiwit veranderd en niet meer doet wat het moet doen , gelukkig zorgt gen op het andere chromosoom ( zijn er altijd 2 , 23 paar ) dat de functie daardoor word waargenomen , maar als dat gen ook beschadigd ( ja beschadigd ! ) is vervalt de hele functie die dit gen heeft.
In het geval van een mens kan de drager van zo,n beschadigd gen dan bijvoorbeeld een erfelijke ziekte hebben . Of als de drager van dit gen niet direct ziek word van het verlies van die functie , dan heeft hij bijvoorbeeld een blanke ( re ) huid of blauwe ogen ( er word geen of weinig pigment aangemaakt in de huid of in de irissen.

Daarnaast heb je ook nog in plaats van bovenste wat ook wel puntmutatie word genoemd ( oftewel er is mutatie( verandering) op 1 bepaalde punt in het bouwplan ) de deletie oftewel er verdwijnt een letter ( er kan ook een letter bijkomen en dan krijg je hetzelfde effect ) in de code van het bouwplan bijv (als je de letters a , b, c , d gebruikt ) als je een bouwplan hebt voor de volgende code in bepaalde volgorde aab aab bba aba en de 2e leter in de eerste code verdwijnt krijg je aba abb baa a ... totdat de code word gevonden om te stoppen met het maken van het eiwit , maar je snapt natuurlijk wel dat dit een hoop rommel veroorzaakt en het hele eiwit bouwplan in de war schopt wat lijd tot weinig goeds en kun je dus ook beter puntsmutatie hebben , gelukkig zijn er allerlei beveiligingseiwitten die hun uiterste best doen om mutaties te voorkomen , maar ook de structuur van de genetische code zelf is zodanig dat mutaties zo min mogelijk effect hebben ( er zijn ook meerdere combinaties mogelijk voor het zelfde aminozuur want daar hadden we er 20 van en in totaal 64 mogelijke combinaties van die 4 bouwstenen ( a, b,c,d welke gevormd worden in setjes van 3 dus 4 tot de macht 3 is 64 ) )
Door de verschillende codes voor een zelfde aminozuur zal er bijvoorbeeld ( praktijk voorbeeld ) 4 van 6 codes voor leucine begint met CU ( is synoniem voor in mijn voorbeeld bijvoorbeeld de a en b ) en onafhankelijk van het derde getal ( bouwsteen ) in de code , dus door deze overeenkomst zal een puntmutatie zoals het zou heten als de derde bouwsteen ( letter ) 1 van de 4 letters ( bouwstenen ) zou aannemen , dat er niet toe zou leiden dat het geplande aminozuur incorrect in het eiwit word geplaatst. Dus al met al een ingenieus systeem om fouten te voorkomen.
Toch komen mutaties wel voor , vaak onder invloed van straling of Uv-licht waardoor het aantal fouten gemaakt groter zijn dan de reparatie-eiwitten kunnen herstellen en zodat ze steekjes laten vallen en er foutjes in het DNA sluipen.
Er zijn ook chemische stoffen bekend die mutaties veroorzaken .
Dit lijkt mij wel even genoeg :D

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 27 apr 2015 00:27

Leuk dat jij biologie op de middelbare school hebt gevolgd, maar de werkelijkheid is natuurlijk nog veel ingewikkelder en veel van jouw stellingen liggen een stuk genuanceerder. Ik snap niet zo goed waarom je dit allemaal aan mij probeert uit te leggen, maar goed. Laat ik even een paar dingetjes uit je verhaal pakken:

Oekaboeka schreef:een eiwit is opgebouwd uit die verschillende aminozuren en kunnen wel een stuk of 300 of wat zijn
Ga er maar van uit dat het er vele malen meer dan 300 zijn.

Oekaboeka schreef:Bij mutatie gaat er wat mis in de code die gemaakt word van de bouwstenen...
Een mutatie is gedefinieerd als een variatie van een gen die bij minder dan 1% der bevolking vóórkomt. Wanneer een variatie bij meer dan 1% der bevolking vóórkomt noemen we dat een polymorfisme. Bij een mutatie gaat er niet iets mis, maar is er een kans dat er nadelige (maar ook voordelige!) consequenties voor het organisme kunnen zijn.

Oekaboeka schreef:waardoor het bedoelde eiwit veranderd en niet meer doet wat het moet doen
Dat hoeft niet. Het grootste deel van de mutaties heeft geen enkel (significant) effect op het organisme.

Oekaboeka schreef:gelukkig zorgt gen op het andere chromosoom ( zijn er altijd 2 , 23 paar ) dat de functie daardoor word waargenomen , maar als dat gen ook beschadigd ( ja beschadigd ! ) is vervalt de hele functie die dit gen heeft.
Onjuist. Sowieso is er geen back-up in geval van een mutatie op een niet-autosomaal chromosoom. Ten tweede zijn er talloze ziekten die het gevolg zijn van mutaties maar waarbij een kopie op het andere chromosoom niet afdoende is. (Voorbeelden? Ziekte van Alzheimer en een aantal andere dementiële syndromen, myotone dystrofie, alle mitochrondiale aandoeningen, enzovoorts.) Ten derde vervalt lang niet altijd de hele functie van een eiwit wanneer het betreffende gen een mutatie bevat. Zoek voor een klinisch voorbeeld daarvan eens de verschillen tussen de ziekte van Becker en de ziekte van Duchenne eens op.

Oekaboeka schreef:Daarnaast heb je ook nog in plaats van bovenste wat ook wel puntmutatie word genoemd ( oftewel er is mutatie( verandering) op 1 bepaalde punt in het bouwplan ) de deletie oftewel er verdwijnt een letter
Je vergeet de duplicaties, translocaties en inversies in je verhaal. Niet zo gek, natuurlijk, want bij die processen ontstaat er juist nieuwe informatie.

Oekaboeka schreef:gelukkig zijn er allerlei beveiligingseiwitten die hun uiterste best doen om mutaties te voorkomen
Nogal antropomorf uitgedrukt, maar die zijn er inderdaad. Er zijn echter ook situaties, die ik in mijn vorige post als voorbeelden noemde, waarin genetische variatie juist 'opzettelijk' wordt geprobeerd op te wekken. Denk aan de chromosomale crossover, somatische hypermutatie, V(D)J recombinatie, kijk naar karyotypen van kankerpatiënten, enzovoorts, enzovoorts.

Oekaboeka schreef:Toch komen mutaties wel voor , vaak onder invloed van straling of Uv-licht waardoor het aantal fouten gemaakt groter zijn dan de reparatie-eiwitten kunnen herstellen en zodat ze steekjes laten vallen en er foutjes in het DNA sluipen.
De meeste fouten ontstaan niet door UV-licht en straling maar door replicatiefouten van DNA-polymerasen.

Al met al zul je je nog even iets meer moeten verdiepen in deze complexe materie.

Pcrtje schreef:Wanneer mensen roepen dat bepaalde informatie reeds aanwezig was en dat er slechts een mutatie [of iets dergelijks] heeft plaatsgevonden, zoals in het voorbeeld van Hettys en Oekaboeka nu, dan doen zij dat uit onwetendheid.
Oekaboeka schreef:Dat roept niemand
Jawel, jij deed dat. Hier en hier.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 27 apr 2015 10:17

Pcrtje : Ga er maar van uit dat het er vele malen meer dan 300 zijn.

Daar ga ik zeker vanuit en bevestigd alleen maar weer hoe complex de opbouw van een eiwit is.

Pcrtje : Een mutatie is gedefinieerd als een variatie van een gen die bij minder dan 1% der bevolking vóórkomt. Wanneer een variatie bij meer dan 1% der bevolking vóórkomt noemen we dat een polymorfisme. Bij een mutatie gaat er niet iets mis, maar is er een kans dat er nadelige (maar ook voordelige!) consequenties voor het organisme kunnen zijn.

Bij mutatie gaat er zeker wat mis .

Pcrtje : Dat hoeft niet. Het grootste deel van de mutaties heeft geen enkel (significant) effect op het organisme.

#-o Dat zeg ik toch ( goed lezen meneer de dokter :-oo )

Pcrtje : Onjuist. Sowieso is er geen back-up in geval van een mutatie op een niet-autosomaal chromosoom. Ten tweede zijn er talloze ziekten die het gevolg zijn van mutaties maar waarbij een kopie op het andere chromosoom niet afdoende is. (Voorbeelden? Ziekte van Alzheimer en een aantal andere dementiële syndromen, myotone dystrofie, alle mitochrondiale aandoeningen, enzovoorts.) Ten derde vervalt lang niet altijd de hele functie van een eiwit wanneer het betreffende gen een mutatie bevat. Zoek voor een klinisch voorbeeld daarvan eens de verschillen tussen de ziekte van Becker en de ziekte van Duchenne eens op.

IK weet niet dat zal wel , maar wat ik zei klopt wel.

Pcrtje : Je vergeet de duplicaties, translocaties en inversies in je verhaal. Niet zo gek, natuurlijk, want bij die processen ontstaat er juist nieuwe informatie.

Weer niet goed gelezen he #-o zie volgende tekst : ( er kan ook een letter bijkomen en dan krijg je hetzelfde effect )

En die nieuwe informatie is wat ik al zei zeer ongunstig en niet het bouwplan

Pcrtje : Nogal antropomorf uitgedrukt, maar die zijn er inderdaad. Er zijn echter ook situaties, die ik in mijn vorige post als voorbeelden noemde, waarin genetische variatie juist 'opzettelijk' wordt geprobeerd op te wekken. Denk aan de chromosomale crossover, somatische hypermutatie, V(D)J recombinatie, kijk naar karyotypen van kankerpatiënten, enzovoorts, enzovoorts.

Maakt niet uit hoe ik het uitdruk , niet iedereen hoeft dokterstaal te kennen en die situaties zijn een heel ander verhaal en ontkennen niet wat ik schreef.

Pcrtje : De meeste fouten ontstaan niet door UV-licht en straling maar door replicatiefouten van DNA-polymerasen.

Al met al zul je je nog even iets meer moeten verdiepen in deze complexe materie.

Jouw woorden , geen idee of dat klopt in ieder geval is niet iedere fout een mutatie welke wel vaak voorkomt door bijvoorbeeld UV-licht.

Pcrtje schreef:
Wanneer mensen roepen dat bepaalde informatie reeds aanwezig was en dat er slechts een mutatie [of iets dergelijks] heeft plaatsgevonden, zoals in het voorbeeld van Hettys en Oekaboeka nu, dan doen zij dat uit onwetendheid.

Oekaboeka schreef:
Dat roept niemand

Pcrtje : Jawel, jij deed dat. Hier en hier.

Ik roep niks uit onwetendheid dus niet :-oo

Pcrtje : Leuk dat jij biologie op de middelbare school hebt gevolgd, maar de werkelijkheid is natuurlijk nog veel ingewikkelder en veel van jouw stellingen liggen een stuk genuanceerder. Ik snap niet zo goed waarom je dit allemaal aan mij probeert uit te leggen, maar goed. Laat ik even een paar dingetjes uit je verhaal pakken:

Leuk dat jij biologie op je doktersopleiding hebt gevolgd maar lijkt er meer op dat jij door je kennis alles probeert te af te zwakken maar eigenlijk zeg je niks en klopt mijn verhaal gewoon , jij dwaalt af van waar het omgaat met allerlei bijzaken die niet relevant zijn voor wat ik schrijf.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 27 apr 2015 10:51

Kijk, Oekaboeka, ik reageerde op jouw reactie die gericht was aan Hettys. Jij doet een aantal claims betreffende mutaties, informatie en degeneratie. Wat ik probeerde te laten zien is dat je een verkeerde voorstelling van zaken hebt en daardoor dingen zegt die onjuist zijn. Je haalt in je bericht dingen door elkaar en wijdt uit over zaken die er verder niet toe doen.

Mijn punt in dezen is dat de bewering van jou dat er geen nieuwe informatie kan ontstaan, onjuist is.

oekaboeka schreef:Pcrtje : Een mutatie is gedefinieerd als een variatie van een gen die bij minder dan 1% der bevolking vóórkomt. Wanneer een variatie bij meer dan 1% der bevolking vóórkomt noemen we dat een polymorfisme. Bij een mutatie gaat er niet iets mis, maar is er een kans dat er nadelige (maar ook voordelige!) consequenties voor het organisme kunnen zijn.
oekaboeka schreef:Bij mutatie gaat er zeker wat mis .
Ten eerste is je verwoording onjuist. Er gaat niet iets mis. Er is gewoonweg een aanpassing in het genetische materiaal en dat kan voor- of nadelige gevolgen hebben voor het betreffende organisme. Ten tweede heeft het overgrote deel der mutaties niet (direct) effect op het organisme. Op die manier kunnen mutaties zich dus opstapelen zonder dat het organisme en diens nageslacht daar de hinder of het voordeel van ondervinden.

Overigens worden verschillende delen van het genetische materiaal niet allemaal met hetzelfde 'toezicht' bewaakt. Zo zul je veel meer mutaties aantreffen in intronen dan exonen, bijvoorbeeld.

Pcrtje schreef:Dat hoeft niet. Het grootste deel van de mutaties heeft geen enkel (significant) effect op het organisme.
oekaboeka schreef: #-o Dat zeg ik toch ( goed lezen meneer de dokter :-oo )
Dat zeg je wel. Ik heb je stuk driemaal moeten lezen voordat ik helemaal begreep wat je wilde zeggen. Kijk, jij zei dit (onderstrepingen van mij):
oekaboeka schreef:Bij mutatie gaat er wat mis in de code die gemaakt word van de bouwstenen...
Sowieso gaat er niet iets mis maar is er iets mis. Een mutatie is immers niet het proces maar het uiteindelijke product. Ten tweede zeg je 'gaat', maar dat moet natuurlijk zijn 'kan gaan'. Of, eigenlijk, 'kan zijn'. Op de manier zoals je het nu geschreven hebt impliceer je namelijk wel degelijk dat er altijd een significant effect op het organisme is.

Oekaboeka schreef:gelukkig zorgt gen op het andere chromosoom ( zijn er altijd 2 , 23 paar ) dat de functie daardoor word waargenomen , maar als dat gen ook beschadigd ( ja beschadigd ! ) is vervalt de hele functie die dit gen heeft.
oekaboeka schreef:IK weet niet dat zal wel , maar wat ik zei klopt wel.
Je opmerking klopt gedeeltelijk maar je vergeet alle andere mogelijke opties en gevolgen erbij te vermelden. Daarmee impliceer je dingen terwijl dat helemaal niet het geval is.

Pcrtje schreef:Je vergeet de duplicaties, translocaties en inversies in je verhaal. Niet zo gek, natuurlijk, want bij die processen ontstaat er juist nieuwe informatie.
Oekaboeka schreef:Weer niet goed gelezen he #-o zie volgende tekst : ( er kan ook een letter bijkomen en dan krijg je hetzelfde effect )
Je kunt er natuurlijk ook altijd weer omheendraaien door mij te beschuldigen van niet goed lezen. Maar dat is nu helemaal niet aan de orde. Het feit dat er ook een basenpaar aan het genoom toegevoegd kan worden heeft niets te maken met duplicaties, translocaties en inversies. Je vergat die processen dus wel degelijk.

Oekaboeka schreef:En die nieuwe informatie is wat ik al zei zeer ongunstig en niet het bouwplan
Die nieuwe informatie hoeft helemaal niet zeer ongunstig te zijn. En die nieuwe informatie vormt simpelweg het nieuwe bouwplan. Dus is dat het bouwplan. Er is niet één vastgesteld bouwplan. Er zijn talloze verschillende bouwplannen.

Pcrtje schreef:Nogal antropomorf uitgedrukt, maar die zijn er inderdaad. Er zijn echter ook situaties, die ik in mijn vorige post als voorbeelden noemde, waarin genetische variatie juist 'opzettelijk' wordt geprobeerd op te wekken. Denk aan de chromosomale crossover, somatische hypermutatie, V(D)J recombinatie, kijk naar karyotypen van kankerpatiënten, enzovoorts, enzovoorts.
Oekaboeka schreef:Maakt niet uit hoe ik het uitdruk , niet iedereen hoeft dokterstaal te kennen en die situaties zijn een heel ander verhaal en ontkennen niet wat ik schreef.
Die situaties zijn helemaal niet heel andere verhalen. Ze ondermijnen inderdaad niet de processen die jij beschreef. Maar, wat je aan de lopende band doet, is een onvolledig beeld schetsen van de werkelijkheid door één zaak te beweren en te doen alsof alle andere zaken niet bestaan. Je moet zorgvuldig formuleren en alle opties beschrijven. Jij beschreef in je post één mogelijkheid en doet impliceren dat die mogelijkheid de enige is. Maar er zijn ook nog heel veel andere mogelijkheden. Die moet je ook benoemen.

Oekaboeka schreef:Jouw woorden , geen idee of dat klopt in ieder geval is niet iedere fout een mutatie welke wel vaak voorkomt door bijvoorbeeld UV-licht.
Als je wilt zoek ik het even op in een naslagwerk. Dan kan ik je ook wat exactere cijfers geven van de error rate enzo, want die heb ik even niet paraat.

Oekaboeka schreef:Ik roep niks uit onwetendheid dus niet :-oo
Haha! Je zegt eerst dat je er niet zoveel van weet en dat jij het allemaal niet in dokterstaal hoeft te weten; en vervolgens beweer je dat je dit allemaal niet uit onwetendheid doet. Wat is het nou?

Oekaboeka schreef:Leuk dat jij biologie op je doktersopleiding hebt gevolgd maar lijkt er meer op dat jij door je kennis alles probeert te af te zwakken maar eigenlijk zeg je niks en klopt mijn verhaal gewoon , jij dwaalt af van waar het omgaat met allerlei bijzaken die niet relevant zijn voor wat ik schrijf.
Dit heb ik niet van de doktersopleiding maar van een eerdere opleiding biomedical sciences. Verder probeer ik inderdaad je verhaal af te zwakken omdat jij, zoals ik al een paar keer heb aangegeven, zaken impliceert die onjuist zijn. Je vergeet de nodige nuances en je verschaft onvolledige informatie. Veel van de dingen die je hebt geschreven kloppen wel in grote lijnen. (Sommige dingen niet, overigens.)

Dus, nogmaals, ik dwaal niet af met allerlei bijzaken. Ik wijs je op de onvolledigheid van je verhaal en het feit dat er wel degelijk informatie aan het genoom toegevoegd kan worden. Je claim richting Hettys, namelijk dat informatie reeds aanwezig was en dat die kamelenbulten slechts aanpassingen van een bestaand gen zijn, zijn zeer waarschijnlijk onjuist.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 apr 2015 11:39

Dus, nogmaals, ik dwaal niet af met allerlei bijzaken. Ik wijs je op de onvolledigheid van je verhaal en het feit dat er wel degelijk informatie aan het genoom toegevoegd kan worden. Je claim richting Hettys, namelijk dat informatie reeds aanwezig was en dat die kamelenbulten slechts aanpassingen van een bestaand gen zijn, zijn zeer waarschijnlijk onjuist.

Het gaat niet alleen om kamelenbulten natuurlijk. Of die van de dromedaris, hetzelfde verhaal. Hoe dat precies is gebeurd in het verleden weet ik natuurlijk niet, en de genetica is trouwens ook iets te complex voor mij. Maar je ziet toch diergroepen die naaste familie van elkaar zijn, zoals buideldieren etc. Ook al heb ik niet zoveel verstand van, er zijn mensen die zich daar wel mee bezighouden.

http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/542

Maar het is ook voor een leek, zoals ik gewoon zichtbaar in de natuur. Mijn hond is een beagle. die lijkt niet meer echt op z'n voorouder, de grijze wolf. Om te beweren dat de grijze wolf alle eigenschappen van alle moderne honden al bij zich droeg lijkt mij gewoon ontzettend onwaarschijnlijk.

gewone logica volstaat. m.i.
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 27 apr 2015 11:43

Ik : Bij mutatie gaat er zeker wat mis.
Pcrtje : Ten eerste is je verwoording onjuist. Er gaat niet iets mis.

Niet mee eens er gaat wel wat mis er word afgeweken van het oorspronkelijke bouwplan en dat noem ik mis gaan ook al hoeft niet meteen nadelig te zijn.

Pcrtje schreef:
Dat hoeft niet. Het grootste deel van de mutaties heeft geen enkel (significant) effect op het organisme.

oekaboeka schreef:
#-o Dat zeg ik toch ( goed lezen meneer de dokter :-oo )
Pcrtje : Dat zeg je wel. Ik heb je stuk driemaal moeten lezen voordat ik helemaal begreep wat je wilde zeggen.

Oke misschien staat het er niet helemaal zoals ik zelf dacht , ik ging daar zelf vanuit maar toch is die mutatie niet bedoeld volgens bouwplan en dus niet goed.

Pcrtje : Je kunt er natuurlijk ook altijd weer omheendraaien door mij te beschuldigen van niet goed lezen. Maar dat is nu helemaal niet aan de orde. Het feit dat er ook een basenpaar aan het genoom toegevoegd kan worden heeft niets te maken met duplicaties, translocaties en inversies. Je vergat die processen dus wel degelijk.

Oke misschien wel dan , maar zijn die processen relevant voor dit onderwerp ? weet er niet zoveel vanaf moet ik nog even bestuderen. :wink:

Pcrtje : Die nieuwe informatie hoeft helemaal niet zeer ongunstig te zijn. En die nieuwe informatie vormt simpelweg het nieuwe bouwplan. Dus is dat het bouwplan. Er is niet één vastgesteld bouwplan. Er zijn talloze verschillende bouwplannen.

Maar toch blijft het oorspronkelijk bouwplan zuiverder in mijn idee.

Pcrtje : Je moet zorgvuldig formuleren en alle opties beschrijven. Jij beschreef in je post één mogelijkheid en doet impliceren dat die mogelijkheid de enige is. Maar er zijn ook nog heel veel andere mogelijkheden. Die moet je ook benoemen.

Ja misschien heb je gelijk maar zoveel kennis van alles heb ik ook weer niet , dit weet ik toevallig , maar zal proberen wat meer te verdiepen in andere zaken eromheen.

Pcrtje : Haha! Je zegt eerst dat je er niet zoveel van weet en dat jij het allemaal niet in dokterstaal hoeft te weten; en vervolgens beweer je dat je dit allemaal niet uit onwetendheid doet. Wat is het nou?

Ik weet inderdaad niet alles op dit gebied maar zoals ik met mijn stuk wou aantonen ben ik niet helemaal onwetend.

Pcrtje : Dus, nogmaals, ik dwaal niet af met allerlei bijzaken. Ik wijs je op de onvolledigheid van je verhaal en het feit dat er wel degelijk informatie aan het genoom toegevoegd kan worden. Je claim richting Hettys, namelijk dat informatie reeds aanwezig was en dat die kamelenbulten slechts aanpassingen van een bestaand gen zijn, zijn zeer waarschijnlijk onjuist.

Ik geef toch geen volledige studie hier maar wijs op wat feiten , en zeer waarschijnlijk onjuist volgens jou is niet meteen onjuist.
Maar ik zal me er wat verder in verdiepen en dan nog denk ik dat we er waarschijnlijk van mening over zullen verschillen betreffende theorie en praktijk aangezien de echte geleerde mensen over deze onderwerpen ook al regelmatig andere visies hebben.
we zullen zien :D

Terug naar “Archief”