Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 11:56

Marnix schreef:Ik hoor nooit: we houden heel veel van elkaar maar de seks is niet goed dus we hadden niet moeten trouwen. Goede seks is het gevolg van een goede relatie, van elkaar houden, met elkaar praten, aan elkaar denken en niet alleen aan jezelf. En technisch kan je er altijd aan werken. Het argument dat je moet ontdekken of je op seksueel vlak ook bij elkaar past vind ik een non-argument voor seks voor het huwelijk. Dat heeft niets te maken met "rijden zonder rijbewijs".


Uiteraard zou ik willen zeggen! Maar waarom dan geen seks? Ik vind dat zo kunstmatig eruit getild wordt. Waarom zou je dit aspect er uit laten? Het hoort er toch gewoon bij in een relatie. Het is niet voor niks zo geregeld door de Schepper. Ik bedoel die wederzijdse seksuele aantrekkingskracht. Onderschat dat niet, maar pas op voor de valkuilen en de overdrijving van dit aspect. Uiteindelijk gaat het om een mix van aspecten waarover je het samen eens moet zijn om je prettig bij elkaar te kunnen voelen. Ik ben nu al meer dan 30 jaar met dezelfde en het is nog steeds fijn, omdat de basis goed was/is. We hebben echter vanaf de eerste dag van ontmoeting het bed gedeeld en nog. Het gaat in een goede relatie om geborgenheid, respect en van elkaar op aan kunnen.
Het is heel jammer als je dat niet kunt vinden, maar ik heb ook wel vrienden en vriendinnen die liever single blijven en af en toe een graantje meepikken.
Laatst gewijzigd door hubert op 18 nov 2013 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 11:57

hubert schreef:Daar moet je vooraf achter zien te komen.
Er zijn wel beter manieren om dat te ontdekken dan meteen de koffer in te duiken.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 12:02

Jvslooten schreef:Daar moet je vooraf achter zien te komen.Er zijn wel beter manieren om dat te ontdekken dan meteen de koffer in te duiken.


Dat verschilt per persoon. De één is wat heter gebakerd dan dan de ander.
Je kunt dat in het algemeen moeilijk voor een ander bepalen. Iedereen moet zich daarin vrij kunnen voelen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2013 12:07

hubert schreef:Uiteraard zou ik willen zeggen! Maar waarom dan geen seks? Ik vind dat zo kunstmatig eruit getild wordt. Waarom zou je dit aspect er uit laten? Het hoort er toch gewoon bij in een relatie. Het is niet voor niks zo geregeld door de Schepper. Ik bedoel die wederzijdse seksuele aantrekkingskracht. Onderschat dat niet, maar pas op voor de valkuilen en de overdrijving van dit aspect. Uiteindelijk gaat het om een mix van aspecten waarover je het samen eens moet zijn om je prettig bij elkaar te kunnen voelen. Ik ben nu al meer dan 30 jaar met dezelfde en het is nog steeds fijn, omdat de basis goed was/is. We hebben echter vanaf de eerste dag van ontmoeting het bed gedeeld en nog. Het gaat in een goede relatie om geborgenheid, respect en van elkaar op aan kunnen.
Het is heel jammer als je dat niet kunt vinden, maar ik heb ook wel vrienden en vriendinnen die liever single blijven en af en toe een graantje meepikken.

Omdat niet iedereen die binnen no time de koffer induikt 30 jaar bij elkaar blijft. Het bespaart je een hoop ongein.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 14:28

Boerin
Omdat niet iedereen die binnen no time de koffer induikt 30 jaar bij elkaar blijft. Het bespaart je een hoop ongein.


Maar iemand die om principiële reden niet aan seks doet vóór het huwelijk heeft ook geen enkele garantie!
En zonder bon is er ook geen ruiling mogelijk!

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 18 nov 2013 14:41

Je hebt nooit garantie dat je relatie standhoudt het kan altijd stuk, maar goed dat is niet waar je vanuit gaat als je trouwt.

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 14:42

hubert schreef:Maar iemand die om principiële reden niet aan seks doet vóór het huwelijk heeft ook geen enkele garantie!
Een christelijk huwelijk wel hoor. Hij is de Behouder, staat er in Efeze 5. En dat gaat over het de gemeente Gods, inderdaad, maar Paulus trekt niet voor niets de lijnen tussen de gemeente, Christus en het huwelijk. Dat zegt iets over een rein en heilig leven voor het huwelijk, maar ook in het huwelijk,en ook over eventuele scheidingen. Want zeg nou zelf, ´´Christus en Zijn gemeente zijn in goed overleg uit elkaar gegaan.´´ klinkt niet zo bijbels.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2013 14:53

hubert schreef:Maar iemand die om principiële reden niet aan seks doet vóór het huwelijk heeft ook geen enkele garantie!
En zonder bon is er ook geen ruiling mogelijk!

Wel de garantie dat je iemand beter kent voor je aan een huwelijk begint. Je krijgt veel te snel een band en volgens mij grotere kans dat je de verkeerde trouwt, tenminste, als je dan iets hebt van: ja nu moeten we ook trouwen. En anders krijg je als je pech hebt eerst tig gebroken relaties voor je de ware evt. vindt. Al die wetten van God lijken soms vervelend, maar zijn alleen ter bescherming.
Laatst gewijzigd door Boerin op 18 nov 2013 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 18 nov 2013 14:54

Soms heb je geen keuze en bij elkaar blijven is dan onmogelijk, bijvoorbeeld bij : vreemdgaan, drugs, drank gok verslaving , op naam van je partner lening afsluiten, schuld opbouwen bij online winkelen, (op rekening kopen).

En dan heb je nog huwelijken die stranden omdat man/vrouw homoseksuele gevoelens heeft en daardoor of niet zichzelf kan zijn helemaal, of een dubbel leven heeft , komt nog steeds voor die huwelijken.
Soms weet de partner zelfs van de homoseksuele gevoelens van man/vrouw.
Dat is toch vragen om problemen om dan te trouwen?. of is dat dan normaal ?.


Maar goed natuurlijk hoop ik dat iedereen die trouwt gelukkig en gezond mag blijven met de partner van zijn/haar keuze en er stok oud mee mag worden.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 14:57

Jvslooten schreef:Maar iemand die om principiële reden niet aan seks doet vóór het huwelijk heeft ook geen enkele garantie![Een christelijk huwelijk wel hoor. Hij is de Behouder, staat er in Efeze 5. En dat gaat over het de gemeente Gods, inderdaad, maar Paulus trekt niet voor niets de lijnen tussen de gemeente, Christus en het huwelijk. Dat zegt iets over een rein en heilig leven voor het huwelijk, maar ook in het huwelijk,en ook over eventuele scheidingen. Want zeg nou zelf, ´´Christus en Zijn gemeente zijn in goed overleg uit elkaar gegaan.´´ klinkt niet zo bijbels.


Nu maak je het wel weer errug geestelijk, maar het klinkt inderdaad niet goed.
Ik ben toch wel blij met de gemeente van Christus waar ik deel van uit maak. Maar God heeft wel rare kostgangers hoor!!!

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 15:05

hubert schreef:Nu maak je het wel weer errug geestelijk, (...)
Dat zouden christelijke stelletjes ook wat vaker moeten doen, in, maar ook vooral vóór het huwelijk. Als het geestelijk goed zit, hoef je je over het vleselijke ook geen zorgen te maken hoor dat komt dan best goed. zon10

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 15:11

Dat zouden christelijke stelletjes ook wat vaker moeten doen, in, maar ook vooral vóór het huwelijk. Als het geestelijk goed zit, hoef je je over het vleselijke ook geen zorgen te maken hoor dat komt dan best goed. zon10


Weet je dat uit eigen ervaring of eigen waarneming?

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 15:14

Dat zouden christelijke stelletjes ook wat vaker moeten doen, in, maar ook vooral vóór het huwelijk. Als het geestelijk goed zit, hoef je je over het vleselijke ook geen zorgen te maken hoor dat komt dan best goed. zon10
hubert schreef:Weet je dat uit eigen ervaring of eigen waarneming?
Heel veel eigen waarneming en nog meer vertrouwen in wat God in Zijn woord beloofd. Hij is de behouder, en waar liefde woont, gebied de Heer´ Zijn zegen. De eigen ervaring zal zich nog moeten bewijzen, maar zoals ik zal zeg, daar heb ik het volste vertrouwen in ;/

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 15:22

Ik denk niet dat het automatisch 'goed zit' met het vleselijke (zoals jij seks benoemt) als je op 1 lijn zit qua het geestelijke. Je zal maar een frigide vrouw trouwen die van geen kant te benaderen is en alles afwijst. Of het tegendeel (nymfomane). Ook dat komt voor in de christelijke gemeente.
Of een vrouw die alleen kinderen wil en daarna niks meer.
Echt, heer van Slooten: zoek het in vredesnaam van te voren uit, want vertrouwen is goed maar controle beter (Marx).

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 15:41

hubert schreef:Ik denk niet dat het automatisch 'goed zit' met het vleselijke (zoals jij seks benoemt) als je op 1 lijn zit qua het geestelijke.
Het vleselijke is veel breder dan seks alleen, en andersom het geestelijke ook. Als je geestelijk op een lijn zit kun ook over de vleselijke dingen, om het toch maar weer even zo te noemen, ook goed en op open en op eerlijke wijze met elkaar praten. Als je er pas na je trouwdag achterkomt dat je, om jou eerste voorbeeld toe te passen, een vrouw getrouwd bent die van geen kant te benaderen is, vraag ik me sterk af of je ooit in je verkeringstijd moeite hebt gedaan om diegene te leren kennen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten