Zwanger deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 12 jan 2009 21:53

Ik ben wel naar zw.schapsgym geweest, en ik vond het vooral erg gezellig :mrgreen: We hebben nu nog steeds contact met de hele club en komen eens in de twee maanden bij elkaar om de kindjes weer eens te vergelijken.
Uiteindelijk geloof ik zeker wel dat je een bevalling ook wel door komt zonder gym, maar de gym is als het goed wel wat breder als alleen maar weten wat je bij de bevalling moet doen. Het leert je ook een goede houding aan te nemen om zo evt. bekken en rugproblemen aan het einde van de zwangerschap te voorkomen, bijvoorbeeld. En verder hadden wij na de bevalling weer een aantal bijeenkomsten om weer een beetje conditie op te bouwen enzo, ook geen overbodige luxe :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jan 2009 22:18

Ik heb het allemaal niet gedaan. Het enige wat me nog een heel klein beetje leuk leek, was iets van samen bevallen ofzo. Maar mijn man gaat daar dus absoluut niet mee naar toe, zelfs niet naar 1 avond.
De rest vond ik niet zo nodig. Dat gepuf hoeft niet iedereen te doen, en anders de verloskundige me het dan vast wel even voor.
Ik ga liever blanco een bevalling in. Ik geloof best dat het pijn kan doen, maar zolang ik toch niet weet wat me te wachten staat qua pijn vind ik het wel best.
Contact met andere zwangeren heb ik nooit zo nodig gevonden. Ik vond/vind zwanger zijn gewoon niet zo leuk. Al dat gebep over zwanger zijn, zeker nu ik zo dik ben komt iedereen (vooral onbekenden) met allemaal eigen verhalen. Het interesseert me eigenlijk te weinig. Alleen nu mijn eigen vriendin zwanger is vind ik het erg leuk om soms wat te delen, maar verder niet. Laat dat kind maar geboren worden, dan vind ik het prima ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 13 jan 2009 09:17

Ik ben niet zwanger, dus mag er eigenlijk niet over meepraten, maar ik wil toch effe reageren (eigenwijze troela --> ben een meisje he :wink:)
Volgens mij kun je mij oprapen als ik op een puf-avond ben. Als ik er nu al aan denk lig ik onder tafel. Niet om degene die er zijn uit te lachen, maar meer voor mezelf (kan heeeeel melig worden en dan niet meer stoppen). En in gedachten zie ik het hoofd van mijn man (die net zo is als die van MissF als ik het zo inschat)... hahaha, dan heb ik het niet meer.
Maar goed, dat is voor mij dus toekomstmuziek. Wie weet zit ik hier over tig-tijd de puf-cursus als een gek te promoten :lol:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 jan 2009 09:40

Ik denk dat het wel een stukje voorbereiding is op de bevalling. Wij zien vaak wel verschil tijdens de bevalling wie er wel en wie er niet een cursus heeft gevolgd.
Het is denk ik wel belangrijk dat je een beetje weet wat je te wachten staat zodat je bijv. niet in paniek raakt. Ademhalingstechniek is ook belangrijk om te voorkomen dat je gaat hyperventileren.
Overigens ga ik een cursus Samen Bevallen volgens mocht ik ooit zwanger raken. Ik wil gewoon dat mijn man mee gaat en we samen een cursus volgen. Gelukkig wil hij dat ook wel ;) Maar ik denk dat het juist ook voor een partner belangrijk is om te weten hoe hij je kan helpen en ondersteunen. Ik vind 1 partneravond bij de overige cursussen kort.

Volgens mij kun je de pijn van een bevalling van tevoren niet inschatten, of je nu wel of geen cursus hebt gevolgd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jan 2009 09:44

hier geen cursus gehad.. en heb het naar mijn idee niet gemist..

wat we wel misten is wat je moet doen als de baby er al uit komt en er is niemand.. maar daar zal wel geen cursus voor zijn :lol: :lol: :mrgreen:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 jan 2009 10:11

Daar kan een cursus ook handig voor zijn want het gebeurd natuurlijk af en toe wel.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 jan 2009 10:21

Ik heb geen zwangerschapscursus gevolgd en heb het ook niet gemist. M´n moeder is kraamverzorgster en heeft me verteld hoe ik moet puffen.
Het lukte me heel goed om de weeen op te vangen. Op het eind toen ik niet meer kon, deed ze het iedere keer voor als ik niet meer wist hoe het moest.
Ik had er dus meer aan dat er iemand op dat moment mij vertelde hoe ik het moest doen, dan van te voren.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2009 11:03

Ik heb trouwens wel bergen boeken gelezen.
Ik wil wel exact weten wat er kan gaan gebeuren, wat normaal is, wat niet, allemaal verschillende meningen lezen, bevallingsverhalen lezen.
Heerlijk, dan heb ik tenminste het idee dat ik een beetje de controle erover heb.
Mijn man heeft nog steeds geen flauw idee wat het allemaal in gaat houden. Nouja, ik heb hem aangeraden dan ook maar een boek erbij te pakken, maar dat doettie toch niet. Ik heb hem dus maar gewoon opgedragen om die ene dag exact alles te doen wat ik van hem wil, zonder te protesteren, en dat heeftie beloofd ;) Daar kan geen cursus tegenop ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 13 jan 2009 12:17

Ik heb een boek gelezen, en dat vond ik duidelijk zat. (Veilig bevallen.)
Geen cursus gehad, niet gemist, en heb nooit gepuft.

De VK zei van te voren dat ik wel een cursus moest doen,
maar na de bevalling zei ze dat het zo goed was gegaan,
en toen ik zei "jaja, en dat zonder cursus!" zei ze maar dat er ook natuurtalentjes waren, haha.

Zonnetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Zonnetje » 13 jan 2009 12:43

Ik heb wel een cursus gevolgd bij de eerste en ik ben blij dat ik het gedaan heb, je leert toch hoe je de weeën op kunt vangen.
Zelf ben ik import bij ons in dorp en zo leerde ik gelijk een paar anderen kennen, we waren allemaal van dezelfde leeftijd, dus dat was echt gezellig.

Een van die meiden wordt onze buurvrouw en zij is ook zwanger van de 2e. Kunnen onze kinderen over een tijdje samen spelen

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 13 jan 2009 15:26

Ik heb het wel gedaan.
Wilde het eerst niet. Leek me echt een mutsenclub. Maar een vriendin ging ook, dus ik ging maar mee.
Gym kun je het niet noemen, al vinden sommigen de oefeningen wel zwaar. Verder wel nuttige info gehad. En het puffen: Natuurlijk kan iedereen het. Maar van verloskundigen hoor je soms wel dat ze merken wie al dan niet een curus heeft gehad. Mijn man moest ook een avond mee, heeft hij netjes gedaan :mrgreen: En we hebben die avond met iedereen gewoon heel veel lol gehad.

Ach.. het was reuze gezellig.. dus wat dat betreft :mrgreen:

Ik ben zelf ook naar een borstvoedingscursus geweest. Daar heb ik echt veel aan gehad en vind ik ook echt een aanrader.

Begin binnenkort met babymassage. Daar heb ik wel zin in.
Time flies when you have none!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 jan 2009 16:51

ik zou denk ik ook al die cursussen wel doen... lijkt me wel leuk. Maar ja, ik ben met het 'zweefgehalte' inmiddels ook wel vertrouwd (ik doe normaal ook tai chi... wellicht lig ik dan niet zo snel krom van het lachen... voor zover je als je zwanger bent krom kunt liggen :mrgreen: )

Ik heb er trouwens net een achternichtje bij gekregen! :lol:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 jan 2009 17:19

trijntjejohanna schreef:wat we wel misten is wat je moet doen als de baby er al uit komt en er is niemand.. maar daar zal wel geen cursus voor zijn :lol: :lol: :mrgreen:

wij leerden met de cursus dus wel hoe we evt. persdrang nog konden proberen tegen te houden en dat heeft wel geholpen. Bij de 1e ging het ook onverwachts snel en als ik het niet tegen gehouden had was hij (denk ik) dood geboren. De navelstreng zat om zijn nek en mijn man zag dat echt niet (omdat hij daar verder ook niets van wist) Bij de volgende bevallingen keek hij daar echt wel naar.

elsb

Berichtdoor elsb » 14 jan 2009 09:39

Ik ben gister weer naar de vk geweest en alles was goed!
We hebben voor het eerst het hartje horen kloppen, wow dat was wel gaaf! Ze waarschuwde ons dat ze misschien een beetje moest zoeken, maar zodra ze dat ding erop zette hoorde je het gelijk al heel duidelijk!
De vk heeft de borstvoedingscursus bij ons ook erg aangeraden...en ik denk dat ik die ook wel ga doen, is maar 2 avonden, en je leert er erg veel van volgens de vk.
Wij zitten erover te denken om de cursus 'samen bevallen' te gaan doen. Is hetzelfde als zwangerschapsgym, maar hierbij doe je het dan allemaal samen. Moeten alleen even kijken of het te regelen is met het werk van m'n man, die werkt namelijk in de onregelmatig in de zorg.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 14 jan 2009 11:29

Wat fijn, Elsb! En leuk dat je het hartje meteen zo goed kon horen kloppen! :D

Terug naar “Archief”