het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Schipje » 22 jun 2010 19:10

Ik moet wel kolven voor mijn werk maar sinds 3 weken niet meer want nu drinkt ze 2 keer per dag. Ik mis de volledige voedingen, eerst voedde ik 6 keer per dag, van mij mag het zo weer, als ik het wat minder druk heb misschein maar weet nog niet of ik zin heb om de hele boel dan weer op te vijzelen dus kijk het nog even aan. Voor de vakantie op de camping lijkt het me wel makkelijk om niet met flesjes en tuitbekers te hoeven. Maar het nadeel is dat ik dan me steeds moet af zonderen omdat ze redelijk snel is afgeleid, tenzij ze verschrikkelijke dorst heeft.
........en zo twijfelen we nog wel even verder, ondertussen genietend van de twee voedingen 's ochtends en aan het eind van de middag. 8)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 22 jun 2010 21:17

Ik heb ook bijna nooit gekolfd en uit een flesje gegeven. Als het nodig was dronk ze wel het flesje leeg. Nu geef ik haar soms wat drinken uit een beker om te oefenen.

Schipje, als je dochter snel is afgeleid kun je evt een doek over jouw schouder en haar hoofd leggen. Zelf houd ik, als ze de andere kant op wil kijken, haar hoofdje vast/ duw het de goede richting op en houd het onder het drinken ook zo.

Dametje woog vandaag 7370 gram en was 68 cm.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 jun 2010 00:08

Memmem, dat heb ik weleens geprobeerd maar als ik haar hoofd in een 'dwangstand' houd gaat ze me bijten :shock: dat was dus één keer en nooit meer :wink:

Een paar maanden geleden werkte ene shaal of doek heel goed maar nu trekt ze die hard lachend weg, toevallig van de week nog geprobeert. Ik ga dus maar ergens anders zitten....

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 jun 2010 07:27

Ik probeerde mijn dochter ook eerst te 'dwingen' door haar hoofdje in de goede richting te draaien, maar ze ging steeds wilder schoppen en trappelen en worstelen om die hand weg te krijgen. Ik voed haar nu alleen maar in gezelschap als ze bijna slaapt of nog duf is van het slapen. Anders voed ik haar liggend op bed, dan drinkt ze het allerbest. 't Is alleen erg lastig als je ergens bent waar je je niet genoeg thuisvoelt om te vragen of je gebruik mag maken van een bed of waar helemaal geen bed is (winkels etc.). Gelukkig gaat het drinken uit een flesje elke dag beter, dan kun je in zo'n situatie van tevoren kolven en dat dan geven. Onze tweede dronk sowieso vanaf een maand of 4 alleen maar liggend en dat heb ik tot 15 maanden volgehouden. Toen weigerde hij zelf, anders was ik doorgegaan tot 18 maanden.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 25 jun 2010 10:33

Sophie77 schreef:Onze tweede dronk sowieso vanaf een maand of 4 alleen maar liggend en dat heb ik tot 15 maanden volgehouden. Toen weigerde hij zelf, anders was ik doorgegaan tot 18 maanden.

Wow, wat lang joh 8) 15 maanden =D>

Ik zit nu bijna op de 8 maanden, en m'n 'record' was 6 maanden,
dus ben erg blij dat het zo lang al goed gaat :D

Ik voed ook vaak boven op bed, beneden is ze zo nieuwschierig,
soms stopt ze als ze wat hoord, en komt de melk net op gang... :?
en spuit het alle kanten op :mrgreen: :-$

Maar het is zoooo gezellig om nog zelf te voeden, ik vind het echt heerlijk :D

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 jun 2010 11:03

Ik vind het ook heerlijk om zelf te voeden :wink: . Bij de eerste ben ik na 6 weken gestopt, toen was hij nog niet op z'n geboortegewicht. Met de kennis en ervaring van nu had ik het anders aangepakt, maar ja ...
De tweede heeft 15 maanden gehad, tot 13 maanden heeft hij echt niks anders gedronken dan alleen BV. Wel kreeg hij natuurlijk een prakje, boterham en fruithap.
De tweeling kreeg 6 maanden BV, toen ben ik gestopt omdat ik het zelf niet meer trok. Ik vond het wel jammer, maar het was echt tijd om te stoppen. Ze groeiden prima, maar ze kwamen allebei zo'n 10x per 24 uur, en na 2-3 maanden wilden ze niet meer tegelijk drinken, dus zat ik zowat elke anderhalf uur te voeden, dag en nacht :( . Dat was niet te combineren met nog 2 kids. Daarbij bleven ze honger houden en huilen. Met de fles werden ze na een paar weken echt zoet, dus dat was ook wel heerlijk.
De vijfde heeft 1,5 jaar bij mij gedronken. Daar liep het als een trein, maar ik vond het toen wel mooi genoeg geweest. En nu voed ik dus alweer 6 maanden met veel plezier.

Eigenlijk gaat het er niet om hoe lang je voed; het moet gewoon een goed gevoel geven, goed lopen, je moet het niet tegen je zin doen, er tegenop zien etc. Bedenk dan dat elke week meegenomen is, maar dat het wel vol te houden moet zijn.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 25 jun 2010 13:23

Ja, kennis doe je wel op als je al wat keren bv gegeven hebt!

En idd, elke week is weer meegenomen :wink:

Maar omdat ik op dieet zit, heb ik bij de anderen ook gedaan, vind ik het wel moeilijk:
als ze weer eczeem heeft of huilbuien heeft, dan ga je toch na wat je gegeten hebt,
en als dan blijkt dat er weer iets verkeerds inzat, dan baal je... :?
en dan zie ik het vaak niet meer zitten, ik moet nu ook doorgaan met voeden,
want tegen andere melk kan ze niet, en ze komt misschien niet in aanmerking voor speciale
voeding, gewoon doorgaan dan maar :D

Maar soms heb ik zoveel zin in een ei, of een lekkere koek, of een glas frisse koele melk :roll: :oops:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 jun 2010 15:34

Zo'n dieet lijkt me erg lastig, J.A.! Des te bijzonderder is elke week dat je voedt, al snap ik dat je het af en toe helemaal gehad hebt. =D>

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 jun 2010 20:15

Fijn van die mede borstvoedings 'goeroe's' hier! :lol:
Sophie, naast jou voel ik me wel een groentje met mijn ruime 1 jaar borstvoeding nu. wat een hoop ervaring heb jij! Knap hoor met een tweeling ook zo lang! Petje af!! Als het eenmaal loopt zal het niet snel meer veranderen. Ik vind het heerlijk en ga net zolang door tot dochterlief zelf niet meer wil, en dat schijnt meestal tussen de 3 en 4 jaar te zijn.... Maar misschien ben ik het over en halfjaar wel zat, -al denk ik van niet- of misschien raak ik wel zwanger in tussentijd en loopt het terug... Maar dit is iig mijn toekomstbeeld. 8)

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 28 jun 2010 08:35

@Schipje: Ondanks alle ervaring heb ik toch nog regelmatig dingen waar ik tegenaan loop die ik niet weet, hoor! :roll:
Enne, je voedt gewoon zolang je het leuk vindt en je je er goed bij voelt, of dat nu 1, 2 of meer jaar is!

Onze dochter heeft de afgelopen week 3x haar laatste voeding tussen 8 en 9 's avonds gehad. Ze kwam dan tussen 1 en 3 's nachts en daarna pas weer tussen 6 en 7! Ik vond het superknap van haar (en heerlijk voor mezelf)! Hopelijk gaat ze zo door ...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 okt 2010 13:48

J.A. zullen we hier verder gaan? met de vraag wat de lactatiekundige doet??

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 okt 2010 13:57

he dit topic zocht ik laatst al, maar kon het niet vinden :mrgreen:

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 20 okt 2010 14:39

http://www.borstvoedingnop.nl/lactatiekudige-data.html

staat veel info op!

Bij mij waren het aanlegproblemen omdat dochterlief te fel was,
en zodra ze aanhapte gelijk ook al begon te zuigen,
daardoor had ik gigantische kloven :-& en durfde ik, vanwege de pijn, niet meer aan te leggen :oops: :-&

op advies van iemand heb ik 1x gebeld met de lactatiekundige (dit was overigens gratis!!)
heb ik goede tips gekregen en ging het drinken gelijk beter en voed ik volgende week alweer 1 jaar!!! :D :D :D

Wie weet, helpt het bij jou ook! Succes!!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 okt 2010 21:37

ppm, mijn lactatiekundige wist niet wat het was bij Lenthe (die weigerde ook de borst) en ook met een tepelhoedje ging het niet. Een andere lactatiekundige zei: 'het enige wat je nog kan proberen is een maand streng op melkdieet (dus ook alle sporen niet)want ik denk alleen nog maar aan een allergie en aangezien koemelkallergie in mijn familie zit.... en dan moet je na twee weken verbetering zien. Want na twee weken zijn pas alle melksporen uit het lichaampje van een baby verdwenen.'
Ik ben fanatiek aan de slag gegaan en de volgende dag merkte ik al verandering (dat is wel uitzonderlijk hoor, zo snel) Nu pas (ze is nu 16 mnd.) kan ze yoghurt en ijs verdragen, als ik pure koemelk geef krijgt ze een schraal mondje (beetje eczeemachtig), ze groeit er dus overheen maar dat gaat wel langzaam. We drinken hier nu geitenmelk (behalve manlief) en dat gaat goed en ik vind het zelf nu ook lekkerder als koemelk.:wink:

Tj: Bij mij werkt gentiaanviolet supergoed ter bestrijding. Na de bevalling heb ik twee(!) maanden spruw gehad en nu had ik het op vakantie weer (verminderde weerstand na drukke tijd en een nacht overslaan). Gelukkig kwam mijn schoonzus ook en heeft gv mee genomen en dan ben je zo van de pijn af en van de spruw het ziet er alleen niet uit. 8)

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 21 okt 2010 07:29

@ Schipje: je merkt vrijwel altijd gelijk verbetering :wink:
het is juist uitzondering als je het niet gelijk merkt...
en na 2 weken pas uit het lijfje?? het klinkt mijn niet logisch in de oren, maar goed...

ik zou ook zeker zonder melk gaan doen, en voor de zekerheid ook zonder soja, schapen, geitenmelk, ei en noten.
dat zijn de grootste boosdoeners...

@ die gentiaan violet lijkt mij goed spul, alleen de kleur :( :mrgreen:

Terug naar “Archief”