LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 09:51

diak2b schreef:Pausen zeggen dagelijks vanalles. Daarmee is het nog geen katholieke leer. Maar als je me een quote wil geven, wil ik best een poging ondernemen te duiden wat hij kennelijk gezegd heeft.

Oke, maar het katholieke volk neemt dit wel serieus gezien de documentaire die ik een aantal dagen geleden gaf.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 09:53

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 0&doc=4672

De koningin van de Hemel

De titel van koningin is dus een titel van vertrouwen, vreugde, liefde. En wij weten dat Zij die het lot van de wereld in handen heeft, goed is, dat Zij ons bemint en ons in onze moeilijkheden helpt.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 09:59

schaapje schreef:Oke, maar het katholieke volk neemt dit wel serieus gezien de documentaire die ik een aantal dagen geleden gaf.

Ja, dat klopt. Ik denk dat het terecht is dat je uitspraken van de leider van de gemeenschapwaartoe je behoort serieus neemt. Maar de kunst is altijd zelf kritisch te blijven nadenken. As je niet gelooft wat de RKK leert, doe je er, lijkt me, beter aan de RKK te verlaten. Maar als je dat wel gelooft, maar je gelooft niet alles wat de paus nu weer bedacht heeft, niks aan de hand.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 10:06

schaapje schreef:http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=4672

De koningin van de Hemel

De titel van koningin is dus een titel van vertrouwen, vreugde, liefde. En wij weten dat Zij die het lot van de wereld in handen heeft, goed is, dat Zij ons bemint en ons in onze moeilijkheden helpt.

Ah, ja, ik snap dat je daarover valt.

Dit is uit een audientie van Benedictus XVI. Tijdens audienties plegen pausen nogal eens hun eigen theologie te presenteren. Zo heeft Johannes Paulus II in een hele reeks audienties zijn "theologie van het lichaam" gepresenteerd. Veel katholieken vonden dat een prachtige theologie, maar het is daarmee nog geen katholieke leer. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat die theologie van het lichaam essentiele fouten bevat, en ik kan er dan ook niets mee.

Maar terug naar Maria. De rest van de tekst die je aanhaalt is, erg devoot, niet fout. Het is overeenkomstig met de katholieke leer, en de paus verwees dan ook naar de tekst uit het laatste concilie. Aar daar staat NERGENS dat Maria het lot van de wereld in handen heeft.

Egenlijk man ik de zin alleen maar vrij allegorisch begrijpen. Maria, die baby Jezus in haar handen droeg, en daarmee het lot van de wereld. Maar eerlijk gezegd vind ik dat nogal gezocht van mezelf.

Hoe dan ook, ik kan geen katholiek leerstuk vinden dat deze uitspraak van de paus ondersteunt, of ik versta niet goed wat hij beoogde te zeggen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 mar 2013 10:18

diak2b schreef:Ah, ja, ik snap dat je daarover valt.

Dit is uit een audientie van Benedictus XVI. Tijdens audienties plegen pausen nogal eens hun eigen theologie te presenteren. Zo heeft Johannes Paulus II in een hele reeks audienties zijn "theologie van het lichaam" gepresenteerd. Veel katholieken vonden dat een prachtige theologie, maar het is daarmee nog geen katholieke leer. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat die theologie van het lichaam essentiele fouten bevat, en ik kan er dan ook niets mee.

We kunnen dus wel zonder pauzen.
Geen wonder dat de schaapjes allen in verwarring raken, de ene theologie na de andere ontspruit bij iedere nieuwe paus.
Je maakt zo een onderscheid tussen de leer en de verkondiger van de leer.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2013 10:26

Ik heb het verschil tussen Vagevuur en Voorgeborchte even opgezocht en je hebt volkomen gelijk.
Wat ik me weel afvraag - maar dat doe ik ook met al dan niet officiële protestantse leerstellingen! - waar een kerk (welke dan ook) - het lef vandaan haalt om te bepalen wie wel of niet geheiligd worden en bij God mogen wonen...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 10:33

Bedankt voor de antwoorden diak2b

Maar dan mogen we de conclusie trekken op jouw uitspraak dat Maria geen enkele functie of taak heeft, jou persoonlijke mening is, en niet die van de RKK leer?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 10:50

mealybug schreef:We kunnen dus wel zonder pauzen.
Geen wonder dat de schaapjes allen in verwarring raken, de ene theologie na de andere ontspruit bij iedere nieuwe paus.
Je maakt zo een onderscheid tussen de leer en de verkondiger van de leer.

Even voor de zekerheid, ik lees hier geen vraag in. Klopt het dat je alleen graag je mening over de RKK kwijt wil?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 10:52

Riska schreef:Ik heb het verschil tussen Vagevuur en Voorgeborchte even opgezocht en je hebt volkomen gelijk.
Wat ik me weel afvraag - maar dat doe ik ook met al dan niet officiële protestantse leerstellingen! - waar een kerk (welke dan ook) - het lef vandaan haalt om te bepalen wie wel of niet geheiligd worden en bij God mogen wonen...

Ik heb geen idee. De RKK doet dat niet, als ik je vraag goed begrijp, dus voor dit topic kan ik niet zoveel met je vraag.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 10:54

schaapje schreef:Bedankt voor de antwoorden diak2b

Maar dan mogen we de conclusie trekken op jouw uitspraak dat Maria geen enkele functie of taak heeft, jou persoonlijke mening is, en niet die van de RKK leer?

Nee, ik snap ook niet zo goed hoe je tot die conclusie komt. Mijn persoonlijke mening probeer ik ofwel expliciet te benoemen, ofwel afwezig te laten. Als je de katholieke leer bekijkt, de dogmatiek, dan kom je geen taken of functies voor Maria tegen, na het baren van Jezus natuurlijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 11:01

diak2b schreef:Nee, ik snap ook niet zo goed hoe je tot die conclusie komt. Mijn persoonlijke mening probeer ik ofwel expliciet te benoemen, ofwel afwezig te laten. Als je de katholieke leer bekijkt, de dogmatiek, dan kom je geen taken of functies voor Maria tegen, na het baren van Jezus natuurlijk.

Oh...en je hebt niet begrepen dat de vragen over zoals de rkk haar noemt de heilige maagd Maria gaat? Die zoals de rkk zegt met lichaam en ziel is opgevaren naar de hemel?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 11:08

schaapje schreef:Oh...en je hebt niet begrepen dat de vragen over zoals de rkk haar noemt de heilige maagd Maria gaat? Die zoals de rkk zegt met lichaam en ziel is opgevaren naar de hemel?

Mijn excuses, maar ik volg je niet helemaal. Ik heb een vraag gezien en beantwoord over taken en functies van Maria.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 11:28

:shock: Ik begrijp er ook helemaal niets meer van sorry,
In ieder geval is Maria de bemiddelaar tot Jezus voor de rkk dat is duidelijk voor alle katholieken zoals in de rk documenten staat wordt er gewezen hoe belangrijk het is tot Maria te bidden.

Lijkt me toch één van de taken van Maria, bemiddelen en een voorspraak, zoals de paus zegt, tot Jezus zodat Hij de gebeden misschien zal verhoren. Ook is geeft zij bescherming aan het katholieke volk. En zij geeft zelfs genezing.
Naar mijn idee zijn dat heel wat taken die het vaticaan haar toeschrijft.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 11:30

diak2b schreef:Maria heeft geen functie of taakomschrijving. Ze is al vrij vroeg in het christendom aangeduid als de godmoeder, maar dat zegt NIETS over Maria, maar is alleen een ietwat omslachtige manier om de twee-naturenleer te omschrijven. Het zegt dus alleen iets over Jezus.

Maria wordt als heilige beschouwd, en we geloven dat ze lichamelijk in de hemel is opgenomen (dat gebeurt wel vaker, nietwaar). De Maria-devoties zijn talrijk en uitgebreid.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 11:45

schaapje schreef::shock: Ik begrijp er ook helemaal niets meer van sorry,
In ieder geval is Maria de bemiddelaar tot Jezus voor de rkk dat is duidelijk voor alle katholieken zoals in de rk documenten staat wordt er gewezen hoe belangrijk het is tot Maria te bidden.

Lijkt me toch één van de taken van Maria, bemiddelen en een voorspraak, zoals de paus zegt, tot Jezus zodat Hij de gebeden misschien zal verhoren. Ook is geeft zij bescherming aan het katholieke volk. En zij geeft zelfs genezing.
Naar mijn idee zijn dat heel wat taken die het vaticaan haar toeschrijft.

Oh, ja, wacht even, dan snap ik je vraag. Ik ben er, kennelijk aubsievelijk, van uit gegaan dat christenen het verschijnsel voorbede kennen. Dat Maria dat doet, heb ik niet genoemd, omdat het geen specifieke taak of functie is. Maar inderdaad, katholieken verwachten van Maria, net als van alle heiligen, en van alle geloofsgenoten, voorbede. Dat klopt. Maar om dat nu als specifieke taak of functie te beschouwen, dat is onverwacht voor me.

Terug naar “Archief”