schaapje schreef:http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=4672
De koningin van de Hemel
De titel van koningin is dus een titel van vertrouwen, vreugde, liefde. En wij weten dat Zij die het lot van de wereld in handen heeft, goed is, dat Zij ons bemint en ons in onze moeilijkheden helpt.
Ah, ja, ik snap dat je daarover valt.
Dit is uit een audientie van Benedictus XVI. Tijdens audienties plegen pausen nogal eens hun eigen theologie te presenteren. Zo heeft Johannes Paulus II in een hele reeks audienties zijn "theologie van het lichaam" gepresenteerd. Veel katholieken vonden dat een prachtige theologie, maar het is daarmee nog geen katholieke leer. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat die theologie van het lichaam essentiele fouten bevat, en ik kan er dan ook niets mee.
Maar terug naar Maria. De rest van de tekst die je aanhaalt is, erg devoot, niet fout. Het is overeenkomstig met de katholieke leer, en de paus verwees dan ook naar de tekst uit het laatste concilie. Aar daar staat NERGENS dat Maria het lot van de wereld in handen heeft.
Egenlijk man ik de zin alleen maar vrij allegorisch begrijpen. Maria, die baby Jezus in haar handen droeg, en daarmee het lot van de wereld. Maar eerlijk gezegd vind ik dat nogal gezocht van mezelf.
Hoe dan ook, ik kan geen katholiek leerstuk vinden dat deze uitspraak van de paus ondersteunt, of ik versta niet goed wat hij beoogde te zeggen.