Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 09:19

Klaas schreef:
Als alle organisten hun poot stijf zouden houden, was het zo afgelopen met die zooi.

Je overschat je macht schromelijk ;-)

Dat is voor mij totaal niet relevant en interessant. Als het niet zou helpen, ook best, dan kap ik gelijk met orgelspelen. Tot nu is het resultaat in elk geval dat ik ze niet hoef spelen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 09:25

scape schreef:
jas schreef:
SDG schreef:
jas schreef:Dit is idd een uitstekend voorbeeld van een slecht opwekkingslied.
Bedankt.

Poëtisch is 't geen hoogstandje, dat klopt. Muzikaal heeft het lied echter wel iets sterks, waardoor het zich muurvast in je hoofd kan nestelen, dagenlang. De onverwachte uitwijking naar C bij "eeuwig zijn kroon" vind ik best een vondst. Op een of andere manier ben ik juist aan dit lied wel gehecht...

Ik ben niet flexibel wat opwekking betreft. Bij mij is nee, nee, en blijft het ook nee. Ik doe geen enkele concessie daaraan en weiger ze gewoon te spelen. Als alle organisten hun poot stijf zouden houden, was het zo afgelopen met die zooi. Jammer dan voor dat ene lied wat wellicht net wel kan. Er zijn zoveel andere, betere gezangen die minstens even mooi zijn.

Ik heb de discussie de hele tijd gevolgd en begrijp deze reactie vanuit jou gezien. Ik betreur alleen het effect van je houding. Muziek is een middel, het kan mensen binden en is afhankelijk van de context waarin het tot uiting komt.
Jou nee is nee, doe er ook alsjeblieft niets mee. Maar besef dat deze houding er voor kan zorgen dat jij je ook niet kunt inleven in de betekenis van bijvoorbeeld opwekking voor anderen. Je verliest de connectie, en da's geen probleem als je volop in eigen kring actief bent.

Ik ben nou eenmaal geen groepsdier. Dat weet men ook van mij. Ik accepteer mensen verder wel zoals ze zijn hoor. Ik vind het ook best als mensen opwekking zingen, als ik het maar niet moet begeleiden. Je zegt: muziek kan bindend werken. Dat klopt, muziek wel. Maar in mijn optiek is opwekking geen muziek en werkt derhalve ook niet bindend. Eerder scheurend.
scape schreef:Maar als je wel graag zo'n gezang wilt delen buiten je eigen kring dan moet je open staan. Jou houding kan teweeg brengen dat mensen ook een open houding hebben naar wat jij waardevol vindt. Op het moment dat je dan een lied of gezang deelt zult je weten en voelen dat dit de eenheid is waarin samen gezongen wordt tot God. En dat is toch het doel, of niet?

Ik hoef geen gemaakte schijneenheid. Ik hou van duidelijkheid voor alles. Dat weet men ook van mij en dat wordt aardig geaccepteerd tot nu toe. Men kent men standpunt aangaande opwekking. Zogauw het in de liturgie staat ben ik weg.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 09:26

SDG schreef:
Klaas schreef:Een verbod op het spelen van Opwekking op een (kerk)orgel is op zich trouwens wel een goed idee...

Dat zat ik net te denken :lol:
Het wordt dan wel een soort "Kiest dan heden wie gij dienen zult". Want 't wordt dan ofwel Opwekking, ofwel Orgel. O, o... :roll:

Die keus is toch niet zo moeilijk? Hoe lang hinkt gij nog op 2 gedachten?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jun 2005 09:58

SDG schreef:Het wordt dan wel een soort "Kiest dan heden wie gij dienen zult". Want 't wordt dan ofwel Opwekking, ofwel Orgel. O, o...

Waarom? Opwekking met combo en psalmen/gezangen met een orgel gaat toch best?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 30 jun 2005 10:06

ff een vraag:

wat is het verschil tussen mensen die opwekkingsliedjes geschreven hebben en mensen die gezangen geschreven hebben?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 11:05

jostitosti schreef:ff een vraag:

wat is het verschil tussen mensen die opwekkingsliedjes geschreven hebben en mensen die gezangen geschreven hebben?

De eersten zijn heel sombere mensen, en hebben die liedjes nodig om zich wat vrolijker te voelen, de tweeden zijn van zichzelf al vrolijk en blijven liever met beide benen op de grond.
Oftewel: zwevers en staanders

miss t

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 11:08

jas schreef:

De eersten zijn heel sombere mensen, en hebben die liedjes nodig om zich wat vrolijker te voelen, de tweeden zijn van zichzelf al vrolijk en blijven liever met beide benen op de grond.

Hahahahahahahahahahahahahahahaha!!! :lol:

Kennelijk ken je Marcel Zimmer niet...

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 30 jun 2005 11:39

jas schreef:

waarom is het een dan wel goed en het ander niet?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 jun 2005 11:48

Ik hoef geen gemaakte schijneenheid. Ik hou van duidelijkheid voor alles. Dat weet men ook van mij en dat wordt aardig geaccepteerd tot nu toe. Men kent men standpunt aangaande opwekking. Zogauw het in de liturgie staat ben ik weg.

Hm, nou ben ik op mijn manier ook een behoorlijke purist. Maar ik weet ook van mijzelf dat dit ontzettend in de weg kan staan.

one song, scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2005 12:12

SDG schreef:
Klaas schreef:Een verbod op het spelen van Opwekking op een (kerk)orgel is op zich trouwens wel een goed idee...

Dat zat ik net te denken :lol:
Het wordt dan wel een soort "Kiest dan heden wie gij dienen zult". Want 't wordt dan ofwel Opwekking, ofwel Orgel. O, o... :roll:

Nee hoor. Het schijnt bij veel kerken nog niet te zijn doorgedrongen, maar het schijnt mogelijk te zijn om meerdere instrumenten in een kerkdienst te hebben. Het zou zelfs theoretisch mogelijk moeten zijn om eerst een nummer op piano of met gitaar of met keyboard te begeleiden.... en het volgende nummer met het orgel, en dan weer een nummer met een ander instrument en dan opnieuw een nummer met het orgel. Ik geef toe dat dit wel heel gewaagd en vergezocht is en dat het voorlopig vast bij een theoretische mogellijkheid die practisch onuitvoerbaar zal worden geacht, doch het is toch een interessante theorie. Ik geef toe dat dit enigzins neigt naar God dienen en mammon maar als ik beter kijk zie ik toch wel verschillen.

Gelukkig wordt er ook wel opwekking op orgels gespeeld en is een dergelijke oproep tot een verbod op het spelen van opwekking op orgels nooit serieus genomen :) En dat jij ze niet wil spelen Jas, prima... daar heb ik geen last van :)

Verder Jas, laat jij in ieder geval in dit topic met een aantal misplaatste reacties merken dat je opwekking zo erg vind dat je je er ook nog nooit normaal in hebt verdiept. Je roept dingen over opwekking, over de schrijvers etc die totaal nergens op slaan. Nou mag je dat doen, maar ik hoop dat je het ook niet raar vind dat iemand die zo duidelijk laat merken zo weinig verstand van opwekking te hebben, niet serieus wordt genomen in dit topic. Als jij beweert dat Opwekking eerder scheurend werkt dan bindend, dat de schrijvers van opwekking sombere mensen zijn die liedjes nodig hebben om vrolijk te zijn etcetera, dan zet je jezelf wel een beetje voor schut. Het raakt namelijk kant of wal, het is onzin van de bovenste plank. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 14:12

Marnix schreef:Gelukkig wordt er ook wel opwekking op orgels gespeeld en is een dergelijke oproep tot een verbod op het spelen van opwekking op orgels nooit serieus genomen :) En dat jij ze niet wil spelen Jas, prima... daar heb ik geen last van :)

Degene die opwekking op orgel speelt, wordt door mij in elk geval als organist niet serieus genomen. Afgezien van mijn mening over de kwaliteit van opwekkingsliederen, zijn partijen het er in het algemeen wel over eens, dat orgel geen geschikt instrument is om deze liederen op te begeleiden.

Marnix schreef:Verder Jas, laat jij in ieder geval in dit topic met een aantal misplaatste reacties merken dat je opwekking zo erg vind dat je je er ook nog nooit normaal in hebt verdiept. Je roept dingen over opwekking, over de schrijvers etc die totaal nergens op slaan. Nou mag je dat doen, maar ik hoop dat je het ook niet raar vind dat iemand die zo duidelijk laat merken zo weinig verstand van opwekking te hebben, niet serieus wordt genomen in dit topic. Als jij beweert dat Opwekking eerder scheurend werkt dan bindend, dat de schrijvers van opwekking sombere mensen zijn die liedjes nodig hebben om vrolijk te zijn etcetera, dan zet je jezelf wel een beetje voor schut. Het raakt namelijk kant of wal, het is onzin van de bovenste plank. :)

Jij hebt blijkbaar geen enkel respect voor de gevoelens van anderen. Ik dacht dat nu toch ongeveer wel duidelijk zou zijn hoe groot de aversie is die ik tegen opwekking heb. Dat gaat bij mij veel verder dan het criterium mooi of niet mooi, goed of fout. Het is een muzieksoort waar al mijn muzikale stekels en haren overeind van gaan staan. Ik word er misselijk van, echt kotsmisselijk, ik kan er gewoon niet tegen. Het is de ultieme nachtmerrie voor me. Ik ben overtuigd en erkend gewetensbezwaard organist m.b.t. opwekking. En dan zullen uitgerekend mijn zgn. medebroeders met die gewetensbezwaren geen rekening houden? Is dat christelijk dan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jun 2005 14:13

jostitosti schreef:
jas schreef:

waarom is het een dan wel goed en het ander niet?

Daar zijn inmiddels bijna 50 pagina's over vol geschreven. Ik begin niet weer opnieuw. Dat iedereen het maar lekker uitzoekt met opwekking.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 30 jun 2005 14:16

kan je het ook in twee regels uit leggen in gewone mensen taal en niet in 50 pagina's?

zo van:

ik vind opwekking niet kunnen want:

punt 1:
bladiebla

punt 2:
bladiebla

klaar....

miss t

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 14:58

(pssst: volgens mij bedoelt Jas 50 forum pagina's... ;) )

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 30 jun 2005 15:07

](*,) zucht......

Terug naar “Archief”