Rolf schreef:Fiat seicento, leuke auto.
Fiats hebben een goede wegligging, en sturen fijn.
Een een seicento is heel goedkoop m.b.t. belasting in vezekering.
Alleen echt zuinig is hij in verhouding niet.
Dat komt doordat er een verouderde motor in zit.
Maar 1:17 moet toch kunnen?
Honda's zijn ook geavanceerde auto's.
Honda was een van de eersten met VVT (Variable valve timing).
Alleen niet met het oog op de zuinigheid, maar voor snelheid.
Of Honda's zuinig zijn, weet ik niet.
Volvo V70, 't ja dat is nog wel even wat anders dan mijn Merivaatje.
1 : 19 zal wel niet lukken. Een kennis heeft een Volvo S50 diesel.
163 pk, 340 Nm, de trekkracht van een kleine vrachtauto.
Gemiddeld haalt die 1 : 13. Met zware kar, caravan enz.
Pas kreeg ik van de garage een bijna nieuwe Opel Vectra diesel mee.
Die liep bij constant 90, in de 6e versn., 1 : 30!
Tenslotte, wat ook scheelt, ramen dicht, bedachtzaam met licht en airco, (moet wel 1 * per maand even aan staan).
Wat is het gewicht van een V70?
Ik heb een seat toledo, die weegt 1250 kilo. Hij is 18 pk minder dan de V70 maar het koppel is wel iets hoger. 345 Nm.
Ben vorig jaar kerst op de autobahn aan het rijden geweest met een andere Nederlander, die ik overigens niet ken. Hij kwam me op een gegeven moment voorbij gevlogen en toen dacht ik, zal ook is ff gaan planken.
Hij had een S60 d4 of wat is dat? Ook een diesel. Topsnelheid was ongeveer gelijk, alleen was de toledo sneller met optrekken van de 180- top(210-220 op de teller).
We hebben een half uur constant volgas gereden. Mn toledo maakte rond de 4500 toeren dat half uur. Vrij veel voor een diesel :p.
Is wel een keer goed, schoonblazen.
Het verbruik was overigens niet om over naar huis te schrijven...
Denk nu dat de top wel lager ligt. Heb zaterdag ff een stukje gas gegeven op de a15. We zaten er wel met zijn drieën in, maar duurde wel een kilometer of 2 van 120-200.
Heb er nu 19" onder met 235 banden. Verbruik ligt ook wel wat hoger. Origineel zat er 16" 205 onder.
Leuke hobby, auto's. Alleen jammer dat het zo duur is.