Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 19 nov 2007 19:48

Rolf schreef:Fiat seicento, leuke auto.
Fiats hebben een goede wegligging, en sturen fijn.
Een een seicento is heel goedkoop m.b.t. belasting in vezekering.
Alleen echt zuinig is hij in verhouding niet.
Dat komt doordat er een verouderde motor in zit.
Maar 1:17 moet toch kunnen?

Honda's zijn ook geavanceerde auto's.
Honda was een van de eersten met VVT (Variable valve timing).
Alleen niet met het oog op de zuinigheid, maar voor snelheid.
Of Honda's zuinig zijn, weet ik niet.

Volvo V70, 't ja dat is nog wel even wat anders dan mijn Merivaatje.
1 : 19 zal wel niet lukken. Een kennis heeft een Volvo S50 diesel.
163 pk, 340 Nm, de trekkracht van een kleine vrachtauto.
Gemiddeld haalt die 1 : 13. Met zware kar, caravan enz.

Pas kreeg ik van de garage een bijna nieuwe Opel Vectra diesel mee.
Die liep bij constant 90, in de 6e versn., 1 : 30!

Tenslotte, wat ook scheelt, ramen dicht, bedachtzaam met licht en airco, (moet wel 1 * per maand even aan staan).

Wat is het gewicht van een V70?

Ik heb een seat toledo, die weegt 1250 kilo. Hij is 18 pk minder dan de V70 maar het koppel is wel iets hoger. 345 Nm.

Ben vorig jaar kerst op de autobahn aan het rijden geweest met een andere Nederlander, die ik overigens niet ken. Hij kwam me op een gegeven moment voorbij gevlogen en toen dacht ik, zal ook is ff gaan planken.
Hij had een S60 d4 of wat is dat? Ook een diesel. Topsnelheid was ongeveer gelijk, alleen was de toledo sneller met optrekken van de 180- top(210-220 op de teller).
We hebben een half uur constant volgas gereden. Mn toledo maakte rond de 4500 toeren dat half uur. Vrij veel voor een diesel :p.
Is wel een keer goed, schoonblazen.
Het verbruik was overigens niet om over naar huis te schrijven...
Denk nu dat de top wel lager ligt. Heb zaterdag ff een stukje gas gegeven op de a15. We zaten er wel met zijn drieën in, maar duurde wel een kilometer of 2 van 120-200.
Heb er nu 19" onder met 235 banden. Verbruik ligt ook wel wat hoger. Origineel zat er 16" 205 onder.

Leuke hobby, auto's. Alleen jammer dat het zo duur is.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 nov 2007 20:30

Volvo
Het gewicht van een V70 is, zoals al bericht, 1633 kg (modeljaar 2000).
Eigenlijk is 1:12,5, zoals Napoleon meldde, relatief gunstig.
Een bekende had eerst ook een V70, maar heeft nu een S50 2.4 diesel.
Om de trekkracht, 340 NM.
De Seat Toledo 2.0 tdi (modeljaar 2008) weegt 1464 kg.
Het vermogen is 140 pk, en het koppel 320NM (bron: ANWB auto jaarboek 2008)

Max. snelheid
Duitsland is het enige land waar nog geen maximum snelheid geldt.
Er wordt nu over gesproken om een maximum snelheid van 130 km/h in te voeren.

Comfort
Waar ik vooral op let bij aanschaf, is gebruiksmogelijkheden, aanschafprijs en kosten, comfort, degelijkheid en aanzien.
En techniek, o.a. goede trekkracht, ook bij laag toerental.
Dat heeft o.a. de Opel 1.6 Ecotec.
Tegen een heuvel oprijden in de 2e, bij 600 rpm, in drie door de bocht bij 1000 rpm. Dus minder schakelen.
Opel heeft dat o.a. gerealiseerd door de verstelbare nokkenassen, zodat de klepopening aangepast kan worden aan het toerental.
Hierdoor is er niet meer 1 toerental, met de meest efficiente werking,
maar kan het verspreid worden over een breder gebied.
En door de variabele inlaatpoorten, die ingesteld kunnen worden op deellast. Zodat ook bij "halfgas", wat veel voorkomt, de verbranding efficienter is.
Dit resulteert normaal ook in geringer verbruik.
Alleen de Meriva is zwaar, vandaar op lange afstanden, tot 1:20,maar in de stad 1:10.
Waar ik heel blij mee ben, is de hoge zit in de Meriva. Heerlijk ontspannen.
En weinig geluid. Bij 100 km/h een beetje windgeruis, en bandengeluid, ~67 dB(A).

Turbo's
Nu komen er steeds meer turbo's, ook op benzinemotoren.
VW 1.4 met 170 pk, 240Nm. Fiat 1.4 150pk, 230Nm. En Opel is er ook mee bezig. Ter vergelijking, de niet geblazen 1.4 van Fiat heeft een koppel van 115Nm.
VW heeft 2 turbo's. Een mechanische, die kan de druk verhogen bij lage toerentallen, een een uitlaatgascompressor.
Laatst gewijzigd door Rolf op 21 nov 2007 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 19 nov 2007 22:21

Fiat seicento, leuke auto.

Ja klopt ze zijn wel lekker goedkoop, rij er pas drie weken in. Vind alleen de trek kracht niet echt heel veel, maar dat kan ook aan mij liggen. Er zit een 1.1 liter motor in of zoiets! :oops: Ben het aan het bijhouden op hoeveel ik rij, rij veel in de stad, dus denk niet zo zuinig, ben benieuwd.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 19 nov 2007 22:36

christien schreef:
Fiat seicento, leuke auto.

Ja klopt ze zijn wel lekker goedkoop, rij er pas drie weken in. Vind alleen de trek kracht niet echt heel veel, maar dat kan ook aan mij liggen. Er zit een 1.1 liter motor in of zoiets! :oops: Ben het aan het bijhouden op hoeveel ik rij, rij veel in de stad, dus denk niet zo zuinig, ben benieuwd.

Hoe oud is ie? Een 1.1 is toch de zwaarste motor voor een seicento. Ben voor mn vrouw ook een keer bij een seicento wezen kijken. Was een leuk ding zo op de foto. Alleen in het echt niet helaas. Was een zwarte met oranje biesjes in de bumpers etc. Een sporting. Helaas totaal verwaarloosd. Die was 6 jaar oud btw.
Maar in aanschaf zijn ze wel vrij duur. Deze vroegen ze zo meenemen 2500 voor geloof ik. was ie echt niet waard. Zwaar achterstallig onderhoud en een hoop deukjes en schades in in en exterieur.

Je kan hem wel wat laten kietelen. Doen ze o.a. bij de fiat dealer in Veghel. Daar bouwen ze turbo's erop. Dan is ie iets meer dan 100 pk. Ongeveer het dubbele van wat ie nu is dus.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 20 nov 2007 17:31

MissF schreef:Er zit een nieuwe motor in omdat de andere tikte.
En hij rijdt 1 op 17 zegt de verkoper.
Hij heeft erg veel vervangen. We hebben eerst ngo gedacht dat hij gewoon een goeie verkoper was, maar het schijnt echt allemaal te kloppen, en heel nieuw te zijn onder de motorkap. Handig hoor. En hij rijdt geweldig! Ik reed opeens 160 op de snelweg, zonder dat ik het doorhad. Mn vorige autootje gign altijd schokken en gek doen als ik over de 120 ging. Nu moet ik op gaan letten :D

Denk om de agentjes wie staan te flitsen. :lol: :lol:

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 20 nov 2007 17:47

Hoe oud is ie? Een 1.1 is toch de zwaarste motor voor een seicento. Ben voor mn vrouw ook een keer bij een seicento wezen kijken. Was een leuk ding zo op de foto. Alleen in het echt niet helaas. Was een zwarte met oranje biesjes in de bumpers etc. Een sporting. Helaas totaal verwaarloosd. Die was 6 jaar oud btw.
Maar in aanschaf zijn ze wel vrij duur. Deze vroegen ze zo meenemen 2500 voor geloof ik. was ie echt niet waard. Zwaar achterstallig onderhoud en een hoop deukjes en schades in in en exterieur.

Je kan hem wel wat laten kietelen. Doen ze o.a. bij de fiat dealer in Veghel. Daar bouwen ze turbo's erop. Dan is ie iets meer dan 100 pk. Ongeveer het dubbele van wat ie nu is dus.

Auto is uit september 2005, dus een goeie 2 jaar. Weet niet of dat het echt de zwaarste is zou goed kunnen. Deze is zo ver ik weet goed onderhouden ziet er ook netjes uit. Maar kan dat alleen in Veghel? Of bij meerdere dealers? Is dat een dure grapje?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 nov 2007 19:27

smArtjan schreef:Ik heb zelf eerst een witte Volvo 340 1.4 gehad. Echt een heerlijk karretje! Kostte maar toen 600 euri, met nog maar 50.000 km op de teller!!!! Ik heb er enorm veel lol mee/van gehad, ben er zelfs mee op vakantie geweest naar Tsjechië! :D Uiteindelijk heb ik hem na 1,5 jaar en ruim 35.000 km weg gedaan.

Heb je niet per ongeluk de achterkant voor de voorkant van de auto aangezien toen je hem had? :mrgreen:
15.000 km achteruitrijden...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 nov 2007 15:24

Fiat Seicento
De Seicento 2005 heeft een 1,1 liter motor (1108cc).
Max. vermogen: 54 pk bij 5000 rpm.
Max koppel: 88 Nm bij 2750 rpm.

Inderdaad niet echt veel trekkracht.
Maar gezein het gewicht, 710 kg, moet de auto in het verkeer goed mee kunnen komen.

Tunen
Tunen is een mogelijkheid.
Ik zou dat niet snel doen.
1 Hoevaak komt het voor dat het max. vermogen gebruikt wordt?
2 Vanaf fabriek is de motor, o.a. de krukas en de cilinderkop, en de auto,
o.a. de aandrijfassen en de ophanging, afgesteld op het bescikbare vermogen.
Er kan vanuit gegaan worden dat er reserve is, maar als evt. extra pk's vaak gebruikt worden, is er veel meer slijtage en kans op mankementen.
3 Zo'n opgevoerde auto is moeilijker te verkopen.

Trouwens, als de auto nog niet op temperatuur is, moet voorzichtig gereden worden.
Na 5 tot 10 km is de koelvloeistof op temperatuur.
Maar de olie, is pas na 20 tot 30 km goed op temperatuur.
Dus dan is er optimale smering.

Het is wel goed zo af en toe, met een auto langere afstanden te rijden.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 nov 2007 17:16

Dit is de auto van mn vriend (Nissan 100NX) :

Afbeelding
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 nov 2007 22:42

Op deze site staan technische gegevens van alle automerken op de huidige nederlandse markt: http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php.
Hier van de Nissan 100NX 1.6 SLX: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=9031&cache=no.
Het is niet altijd 100% correct.
Laatst gewijzigd door Rolf op 23 nov 2007 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 22 nov 2007 16:22

Dippie schreef:Dit is de auto van mn vriend (Nissan 100NX) :

Afbeelding

Mijn broer had ook zo'n auto. Een gele nissan 100 x niks. Het is opzich een leuk auto om te zien, maar er is altijd wel wat mee.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 22 nov 2007 20:04

Tunen
Tunen is een mogelijkheid.
Ik zou dat niet snel doen.
1 Hoevaak komt het voor dat het max. vermogen gebruikt wordt?
2 Vanaf fabriek is de motor, o.a. de krukas en de cilinderkop, en de auto,
o.a. de aandrijfassen en de ophanging, afgesteld op het bescikbare vermogen.
Er kan vanuit gegaan worden dat er reserve is, maar als evt. extra pk's vaak gebruikt worden, is er veel meer slijtage en kans op mankementen.
3 Zo'n opgevoerde auto is moeilijker te verkopen.

Trouwens, als de auto nog niet op temperatuur is, moet voorzichtig gereden worden.
Na 5 tot 10 km is de koelvloeistof op temperatuur.
Maar de olie, is pas na 20 tot 30 km goed op temperatuur.
Dus dan is er optimale smering.

Het is wel goed zo af en toe, met een auto langere afstanden te rijden.

Hey bedankt voor de info. Ik denk niet dat het een optie is, auto kan op zich goed mee komen, alleen trek kracht mag wel iets meer, zegt misschien wel dat ik gewoon iets meer geduld moet hebben :wink:

Rij veel naar mn werk heen en weer, dat is zo´n 12 km stukje snelweg enz. dus dan is het ook geen optie om te tunen, voordat de auto dan warm is dan ben ik al weer op bestemming, en om nou rustig te rijden op een snelweg :mrgreen:
Heb bijgehouden op hoeveel ik rijd, rij 1 op 17 :)

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 23 nov 2007 08:40

Rolf schreef:Op deze site staan technische gegevens van alle automerken: http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php.
Hier van de Nissan 100NX 1.6 SLX: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=9031&cache=no.
Het is niet altijd 100% correct.

Die van mij staat er niet bij :(
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 nov 2007 16:07

T.a.v. SimonT
Als je enkele technische gegevens wilt hebben, wil je dan het merk, type, bouwjaar en kenteken plaatsen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2008 20:24

Voor wie de Ford Focus wel fraai gelijnd vindt, maar niet asociaal groot genoeg, is er ook de SsangYong Actyon.

Afbeelding

Afbeelding

Blijkbaar hebben ze BMW ermee weten te inspireren, want daar hebben ze de X6 bedacht.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”