Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 07 jul 2006 18:44

volgens mij gebeurt dat wel vaak in de gergem, bij groot gebrek aan predikanten, beginnen ze gelijk in een grote gemeente.....

blij dat ik na mn universitaire studie niet in één klap manager van 2300 mensen ben.............

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 jul 2006 21:47

Het zou fijn zijn als er een Ger Gem dominee naar Noord-Holland ging. De classis Amsterdam heeft volgens mij maar 1 dominee. En dat is van Texel tot Lisse en Leiderdorp. Van Katwijk tot Enkhuizen. Het zijn allemaal relatief kleine gemeentes maar bij elkaar opgeteld vele leden die al jaren lang geen eigen dominee hebben gehad. Vraag me wel eens af hoe het komt dat er daar bijna nooit een dominee een beroep aanneemt terwijl er in andere delen van het land vele dominees dicht bij elkaar staan. Voor de betreffende gemeentes natuurlijk fijn, maar toch.........
ja, dat is mijn mening dan he.....

André

Berichtdoor André » 11 jul 2006 00:16

Marcos schreef:So, maar das echt heftig voor zo iemand. Ik weet niet hoe oud hij is, maar dat lijkt me niet nix..
Volgens mij is het menselijker om 2 predikanten 2300 mensen te laten 'hoeden'.
Geeft zo'n predikant dan ook zelf aan alle groepen catecheses?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jul 2006 08:01

Meestal geeft de predikant dan de oudste cat.groepen en de belijdeniscatechisatie. Alles is ondoenlijk...
En tja, 2 dominees op zo'n gemeente zou inderdaad ideaal zijn, maar helaas zijn er toch al zo weinig predikanten binnen de GG. (Daar hebben we 't al eerder over gehad :wink: .)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jul 2006 11:16

*Annet* schreef:Het zou fijn zijn als er een Ger Gem dominee naar Noord-Holland ging. De classis Amsterdam heeft volgens mij maar 1 dominee. En dat is van Texel tot Lisse en Leiderdorp. Van Katwijk tot Enkhuizen. Het zijn allemaal relatief kleine gemeentes maar bij elkaar opgeteld vele leden die al jaren lang geen eigen dominee hebben gehad. Vraag me wel eens af hoe het komt dat er daar bijna nooit een dominee een beroep aanneemt terwijl er in andere delen van het land vele dominees dicht bij elkaar staan. Voor de betreffende gemeentes natuurlijk fijn, maar toch.........

Behalve Lisse, grote gemeente, vaak een dominee.
Best 'gemeen''af en toe, vind ik, dat zo'n best moeilijke, grote gemeente wel steeds dominees heeft, maar de kleinere gemeentes zelden
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 13:07

MissF schreef:
*Annet* schreef:Het zou fijn zijn als er een Ger Gem dominee naar Noord-Holland ging. De classis Amsterdam heeft volgens mij maar 1 dominee. En dat is van Texel tot Lisse en Leiderdorp. Van Katwijk tot Enkhuizen. Het zijn allemaal relatief kleine gemeentes maar bij elkaar opgeteld vele leden die al jaren lang geen eigen dominee hebben gehad. Vraag me wel eens af hoe het komt dat er daar bijna nooit een dominee een beroep aanneemt terwijl er in andere delen van het land vele dominees dicht bij elkaar staan. Voor de betreffende gemeentes natuurlijk fijn, maar toch.........

Behalve Lisse, grote gemeente, vaak een dominee.
Best 'gemeen''af en toe, vind ik, dat zo'n best moeilijke, grote gemeente wel steeds dominees heeft, maar de kleinere gemeentes zelden

De GG in Alphen heeft volgens mij echt haast nooit een dominee. Altijd preeklezen. Maar hoe komt dat nu eigenlijk...

De CGK in Aarlanderveen (zoek maar is op waar dat ligt :wink: ) had 98 jaar geen dominee. Toen 3 jaar Ds. Bos van Urk, inmiddels alweer een aantal jaar zonder dominee. Ze kunnen het simpelweg ook niet betalen. Ze hebben wel iedere zondag twee keer een dominee.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jul 2006 13:11

ze kunnen ds Bos ook weer beroepen :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 13:15

mw schreef:ze kunnen ds Bos ook weer beroepen :wink:

Die heeft letterlijk gezegd dat hij blij was dat hij weg kon.

Hij heeft mijn broertje als eerste gedoopt (dat was zn eerste doop in onze gemeente dus) En mijn opa als laatste begraven.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 11 jul 2006 19:18

De GG in Alphen heeft volgens mij echt haast nooit een dominee. Altijd preeklezen. Maar hoe komt dat nu eigenlijk...

Hoelang bestaat de GG in Alphen ad Rijn al wel niet?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 19:44

Hebben jullie thuis de Saambinder? Het kerkblad van de GG? Daar stond ongeveer 4 weken terug een brief in van een meisje, die die vraag voorlag aan dominee van Aalst dacht ik. De dominee is daarop ingegaan. Dus daar kan je misschien wat wijzer worden.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2006 19:57

Over het algemeen genoemen zijn wij reformatorische christenen nogal kerkverbandminded en lees het gros dan ook alleen het kerkblad van zijn eigen kerkverband. (de Wachter Sions lezen als GG'er is uiteraard verdacht).

Hoe het komt, ik denk omdat de GG op een andere manier omgaat met het aannemen van dominees. Als GG'er kan ik gewoon naar de TUA gaan, daar mijn theologiestudie doen, lid worden van de CGK en dan dominee worden. In de GG kan dat niet. Je wordt daar is naar de kerkenraad gestuurd, getoets, dan als je door mag (wat spaarzamelijk gebeurd) kom je voor het curatorium en je zielenheil wordt nog eens getoetst (als mede je leerstellingen denk ik). Daar zijn dit jaar 3 mensen voor toegelaten aan de Theologische School van de Gergem in Rotterdam, heb je die studie af dan kun je dominee worden..

En tja, er zijn dus minder dominees in de GG...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 19:58

Dippie schreef:

Hebben jullie thuis de Saambinder? Het kerkblad van de GG? Daar stond ongeveer 4 weken terug een brief in van een meisje, die die vraag voorlag aan dominee van Aalst dacht ik. De dominee is daarop ingegaan. Dus daar kan je misschien wat wijzer worden.
Ik kerk daar niet, het kan ook zijn dat ik me vergist heb en dat ik de OGG bedoelde, sorry :oops:

Maar ik had het er zojuist over, er was een GG dominee afgestudeerd, en die had 22 (!) beroepen gekregen. Ienne minne mutte...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 20:00

L'être extraterrestre schreef:
Dippie schreef:

Ik kerk daar niet, het kan ook zijn dat ik me vergist heb en dat ik de OGG bedoelde, sorry :oops:

Maar ik had het er zojuist over, er was een GG dominee afgestudeerd, en die had 22 (!) beroepen gekregen. Ienne minne mutte...

Inderdaad...dat klopt, maar hij heeft het beroep van Veenendaal aangenomen. En dit is zeker geen iene miene mutte werk zeg!!! Je weet beter hoop ik.....
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2006 20:04

Op basis van wat zou een dominee dan zijn beslissingen maken? Aangezien wij als Gergemmers niet geloven dat God nog werkt door gezichten en dromen en Sola Scriptura als wij zijn, hebben we dan dus een probleem. Want er staat nergens in de Bijbel 'Gij moet naar Venendaal afreizen'.

Ik denk dat de dominee gewoon in gebed gaat, en dan een keuze gaat maken tussen zijn gemeente of een andere, en door het gebed mag je vertrouwen dat het de wil van de Heere is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 20:05

Dippie schreef:
L'être extraterrestre schreef:
Dippie schreef:

Inderdaad...dat klopt, maar hij heeft het beroep van Veenendaal aangenomen. En dit is zeker geen iene miene mutte werk zeg!!! Je weet beter hoop ik.....
Je moet me niet zo serieus nemen:P Ove rhet algemeen zit er wel een kern van waarheid in wat ik zeg, in dit geval een hele kleine kern. Want, alhoewel de dominees uiteraard gebed vragen, blijft het ook mensenwerk. Waarom hebben wij anders een vrije wil gekregen?

Terug naar “Archief”