Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 10:53

Dat maak ik dan niet meer of ik pas de rest van mijn eetpatroon van die dag aan.
Het probleem bij mij zit in de middagdip, rond half 5 en soms savonds laat.
Al die doorsneetips heb ik niets aan, want drinkbouillon mag ik niet vanwege het zoutgehalte, fruit laat mijn bloedsuiker stijgen en daarna zakken zodat ik nog meer trek krijg.
Ik eet bewust al laat mijn lunch op, want smorgens heb ik geen moeite om van alles af te blijven.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 sep 2013 21:00

@schelpje, en als je smiddags warm eet, scheelt dat?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 sep 2013 21:26

schelpje3 schreef:Dat maak ik dan niet meer of ik pas de rest van mijn eetpatroon van die dag aan.
Het probleem bij mij zit in de middagdip, rond half 5 en soms savonds laat.
Al die doorsneetips heb ik niets aan, want drinkbouillon mag ik niet vanwege het zoutgehalte, fruit laat mijn bloedsuiker stijgen en daarna zakken zodat ik nog meer trek krijg.
Ik eet bewust al laat mijn lunch op, want smorgens heb ik geen moeite om van alles af te blijven.

Als je het fruit perst of een smoothie van maakt kun je er gemalen kokos door heen doen en dat maakt de opname van suiker trager. Heb je minder last van je bloedsuikerspiegel.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 10 sep 2013 21:26

Dat is toch ook niet handig als de rest 's avonds warm eet?

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 10 sep 2013 22:40

@Schelpje:
Misschien zit het probleem juist in de late lunch. Ik heb zelf ook nogal last van een schommelende suikerspiegel. Wat mij helpt is zes kleine maaltijden verspreid over de dag. Ik eet dus bijv. 2 boterhammen tussen de middag. Dan om 4 uur een of twee sneetjes roggebrood, of twee crackers, of ik maak wat courgettesoep ofzo. 's Avonds eet ik dan ook een kleinere portie en geen toetje. Dat toetje eet ik dan om half 10. Dat voorkomt ook snaaien in de avond.
Ik voel me hier goed bij. (en ben er ook nog mee afgevallen, terwijl ik niet minder eet op een dag)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 sep 2013 12:49

En als je wat rauwkost eet als voorafje?

Wat dat betreft ben ik wel blij dat mijn kinderen nog wat kleiner zijn, gewoon rond 17 uur aan tafel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2013 13:13

sMiddags warm is geen optie, ik ben de enige die thuis luncht.
Ik werk enkele ochtenden per week en ben dan pas rond half 2 thuis, daar ben ik al zo aan gewend dat ik de dagen dat ik niet werk ook rond die tijd mn bammetjes eet.

Ik heb er nog nooit op hoeven letten en nu ik toch die zwembandjes kwijt wil, ben ik er veel te bewust mee bezig denk ik.
Ik houd van koken, maak daar altijd uitgebreid werk van. Dus die scheutjes room, creme fraiche e.d. laat ik nu sinds een paar weken weg.
Geraspte kaas maal ik zelf van een stuk magere kaas.
Ik las toevallig dat elke vrouw in de overgang een paar kilo erbij krijgt, gratis :D hoef je niets voor te doen.
Maar helaas niet verdeeld over je hele lichaam, die kilootjes verzamelen zich op één plek. ](*,)

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 11 sep 2013 13:21

Is dat nu eigenlijk zo erg? :-k

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2013 13:23

Ruth2 schreef:Is dat nu eigenlijk zo erg? :-k

Buikvet is slecht!
Heel ongezond.
Beter is vet rond de heupen, of over het hele lichaam verdeeld.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 11 sep 2013 13:30

Manlief was vrijdag jarig! En ik heb een after-eighttaart gemaakt, dat was een succes! Heerrrrlijk! En nog vrij simpel om te maken ook, alleen kreeg ik hem niet echt 'stevig', hij bleef nog rechtop staan, maar een beetje flubberig :wink:

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 11 sep 2013 13:34

Je hebt heus de verantwoordelijk om goed voor je lichaam te zorgen maar overdrijven is ook een vak, we worden allemaal ouder, ons "figuurtje" verandert en nu kan je wel heel expliciet op je lijntje gaan letten maar kijk ook goed uit in het verkeer dat is ook heel slecht voor je gezondheid!

We zijn bang voor het ene en er overkomt je iets heel anders.

We zijn ook weer erg doorgeslagen in het gezonde hoor, mijn opa en oma zijn bijna 100 jaar oud geworden en hebben zich nooit druk gemaakt over verkeerde of teveel vetten, suikers, snoepen, teveel e-nummers enz. je kunt ook overdrijven toch?

Er zijn wel belangrijkere dingen in dit leven om ons druk te maken!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2013 14:17

Ruth2 schreef:Je hebt heus de verantwoordelijk om goed voor je lichaam te zorgen maar overdrijven is ook een vak, we worden allemaal ouder, ons "figuurtje" verandert en nu kan je wel heel expliciet op je lijntje gaan letten maar kijk ook goed uit in het verkeer dat is ook heel slecht voor je gezondheid!

We zijn bang voor het ene en er overkomt je iets heel anders.

We zijn ook weer erg doorgeslagen in het gezonde hoor, mijn opa en oma zijn bijna 100 jaar oud geworden en hebben zich nooit druk gemaakt over verkeerde of teveel vetten, suikers, snoepen, teveel e-nummers enz. je kunt ook overdrijven toch?

Er zijn wel belangrijkere dingen in dit leven om ons druk te maken!

Nee ik overdrijf niet. Ik ben heel ziek geweest en ongewild juist kilo's afgevallen. Vanwege medicijnen en veel rusten, zijn de kilo's er ongemerkt in korte tijd bijgekomen en meer dan dat.
En dan kan ik ook doorgaan tot ik dik en rond ben en maat 46 uit het rek moet halen.
Dat wil ik voorkomen door tijdig op de rem te trappen.
Het is geen ijdelheid dat ik persé weer in maatje 36 of 38 moet, want dan zie je er vaak alleen maar ouder uit.
Ik wil die paar kilo teveel gewoon kwijt. Is dat volgens jou doorslaan?
En die verhalen van opa's en oma's die 100 werden en dronken, snoepten en rookten, kennen we nu wel.
Die zijn heel relatief. Want mijn opa werd maar 60 en mijn andere oma 57!
Het enige dat ik wil is gewoon lekker in mijn eigen kleren passen, zonder dat ik die savonds op uitbuikstand moet zetten.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 11 sep 2013 14:37

Oke, wat jij wilt, ik heb ook een opa en oma op 59 en 66 jarige leeftijd verloren en mijn schoonvader was 40, die allen leken heel gezond, hadden geen overgewicht en rookten en dronken niet maar er gebeuren weleens andere onvoorziene en ongedachte zaken in het leven waardoor we ook jong kunnen overlijden en soms is er helemaal geen oorzaak!

Met maat 46/48 is niets mis hoor :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2013 14:51

Ruth2 schreef:Met maat 46/48 is niets mis hoor :wink:

Steek je nu je kop in het zand?
Dat is obesitas!

Vooral de hoeveelheid vet in de buikholte geeft aan of je gezondheidsrisico's loopt. Het vet in de buik geeft zuren en hormonen af aan het bloed. Te veel vetzuren veroorzaken vervetting van de lever. Daarnaast word je minder gevoelig voor insuline en bestaat er een grote kans op een hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte.

Daarom wordt de middelomtrek gebruikt om te bepalen of er sprake is van overgewicht. De middelomtrek wordt gemeten op het smalste deel van het middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. Uit het onderstaande schema kun je aflezen hoeveel buikvet je hebt.
Middelomtrek
(in cm)
Beoordeling en advies
Man Vrouw
<94 <80 Probeer op gewicht te blijven (geen verhoogd risico).
94-102 80-88 Blijf op gewicht (nog geen verhoogd risico, maar de gevarenzone komt in beeld).
102> 88> Probeer af te vallen (verhoogd risico).
Een andere methode om te bepalen of je gewicht op peil is, is de Body Mass Index (BMI). Met een formule kun je de verhouding tussen je lengte en gewicht bepalen. Een hoge BMI-waarde duidt op overgewicht, een lage juist op ondergewicht.

Wanneer je last hebt van overgewicht, is het belangrijk om daar iets aan te doen. Een dieet dat minder kilocalorieën bevat, helpt om af te vallen. Je kunt gezond afvallen door:
Een gevarieerd eetpatroon te kiezen.
Weinig alcohol te drinken.
Meer te bewegen.
Om vervolgens op gewicht te blijven, is het noodzakelijk de hoeveelheid caloriën (op verpakkingen aangeduidt met kcal) die je binnenkrijgt in de gaten te blijven houden.
bron: gezondheidsnet

En je hoeft mij niet te vertellen dat er onvoorziene en ongedachte zaken in het leven geschieden, daar weet ik helaas alles van.
Ik heb een kind dat heel veel moeite moet doen en van alles MOET eten om op gewicht te blijven!
Dat is een andere kant.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 11 sep 2013 14:59

Dankjewel voor de tips, ik heb er nog nooit van gehoord :wink:

Terug naar “Archief”