Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor J.A. » 19 dec 2011 11:50

Juffiejuf: probeer een osteopaat te pakken te krijgen die kleintjes wil behandelen,
onze dochter was 3 dagen toen ze een behandeling kreeg, en het ging zo enorm vooruit toen!
het is echt de moeite waard, het kan iets 'eenvoudigs' zijn wat zo op te lossen is,
een baby huild niet voor niets...

muisjes zit anijs in, wat de melkproduktie bevorderd, bij de Tuinen hebben ze speciale borstvoedingsthee,
dat kan ook goed werken, en je kan er dan vrouwenmantelthee doormengen, zodat je sneller opknapt!
sterkte hoor! en mooi dat je zo doorzet!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 dec 2011 12:25

Wat naar juffiejuf dat M. zo blijft huilen en dat de bv nog niet helemaal wil lukken. Hoop dat het snel goed komt en M. ook tevreden is.

Hier mag ik echt niet klagen wat bv betreft. Heb alleen het idee dat ik misschien teveel toegeef aan drinken :wink: Geen idee of dat wel kan :P Soms komt ze namelijk na 2 uur al, en leg haar dan maar weer aan. Maar ze groeit zo hard! Gister woog ze 3330 en vanmorgen 3420! Weer bijna 100gr aangekomen! Snachts gebeurd het nu wel dat ze pas na 4,5 uur komt ofzo, maar overdag is nog een beetje verschillend. De ene keer drinkt ze ook 2 kanten, de andere keer is ze na 1 kant klaar en wil niet meer.
Najah...ze heeft iig genoeg en de plas en poepluiers zijn ook veel, dus tjah... :-)
Afbeelding

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 19 dec 2011 14:45

Lammetje, vervelend dat de bv nog steeds niet helemaal lekker loopt.

Juffiejuf, het kan wel een paar dagen duren voor het weer helemaal op peil is, ook als je bij elke kik aanlegt. Niet makkelijk, maar hoort erbij. Sterkte met het huilen, ik hoop dat het gauw beter gaat.
Venkelthee is trouwens ook stimulerend voor de bv, kun je in de supermarkt wel krijgen (van zonnatura)

Dippie, wat groeit ze ontzettend hard zeg! Teveel toegeven aan het drinken kan niet hoor, er is gewoon geen maximum aan de hoeveelheid en aantal voedingen dat je kunt geven. Het is daarentegen wel weer mogelijk dat een baby last heeft van de hoeveelheid melk (bijv. krampjes, veel spuitluiers, spugen of zelf stuwing/lekkage hebben). Als je haar zelf laat bepalen hoe vaak en hoe veel ze drinkt, heb je de beste kansen dat het allemaal goed afgestemd raakt en blijft, dus helemaal goed als je haar na 2 uur weer aanlegt als zij dat wil.
Dat ze nog geen vast ritme heeft is heel normaal hoor, dat heeft hier wel 6 maanden geduurd. Bij bv is een vast ritme (vaste tijden) niet nodig in principe.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 19 dec 2011 15:08

@ Evelien: je hoeft niet boos te worden hoor, je hebt toch zelf je keuze gemaakt? Ik heb het idee dat je je aangevallen voelt maar dat is niet de intentie hier volgens mij hoor! Ik kan alleen zeggen dat ik het echt jammer voor je vindt dat je er niet de ontspanning voor kon vinden.

En over adviezen enzo: Het ligt denk ik aan meerdere factoren, maar wat ikzelf als een hele belangrijke heb ervaren is of je man (en omgeving) positief is! Ik kan maar 1 advies geven: je intuitie volgen. Moederintuitie is in 99% van de gevallen de juiste, twijfel daar asjeblieft niet aan! En geef jezelf de tijd om je kindje te leren kennen. Vergis je niet, dat kost ook tijd hoor!

Ik herinner mij bij de eerste na zo'n week of 6 dat we een gillend kind hadden en ik borsten als theezakjes. Ten einde raad een flesje flesvoeding klaargemaakt. D'r zat echt een draaikolk in die fles, dochterlief had dus echt dorst! Verder een hele zondag ongeveer in bed en op de bank gezeten en aangelegd. Sindsdien het nooit meer zo erg gehad, maar ik weet nog precies hoe radeloos ik me voelde!!!
Nu geef ik opgeteld al ruim 4 jaar BV (verdeeld over 3 kindjes) dus intussen ken ik aardig de klappen van de zweep. Al heb ik ook ervaren dat je met ieder kindje opnieuw moet beginnen, ieder kindje is uniek en drinkt weer anders, grappig is dat!

Dames, allemaal veel succes hoor, ik denk aan jullie!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 19 dec 2011 15:58

@ J.A.; probeerde bij de osteopaat terecht te kunnen waar ajl ook naar toe is geweest met haar drie kids maar kan bij hun pas in januari terecht en dat vind ik echt te laat. Ga nu naar een osteopaat waar het CB goede ervaringen mee heeft en die hun adviseerden.

@ max; idd belangrijk dat je man en omgeving er achter staat. Mn man staat gelukkig 100% er achter.

@ dippie; lekker joh dat V. zo goed groeit!! Heb jij nog kraamzorg dat je het gewicht weet of zelf een weegschaal?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 dec 2011 16:53

@juffiejuf: Mijn schoonzusje heeft in de kraam gewerkt dus ik heb haar weegschaal even te leen :wink: Wel erg handig hoor! De kraamhulp adviseerde me alleen om niet te vaak te wegen :P Maar kan het nu nog even niet laten, haha
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 dec 2011 23:43

parkiet schreef:edit: schipje, ik heb toch wel sterk de indruk dat een bv-certificaat van een kraamzorgorganisatie (helaas) niet betekent dat al haar kraamverzorgenden goed advies geven... En het is maar de vraag of ze een boekje met juiste info gebruiken. Er wordt volgens mij vaak genoeg sneller bijgevoed dan nodig (en daarmee bedoel ik niet dat dat bij juffiejuf en dippie is gebeurd, maar wat ik van andere moeders hoor, en ook bij mezelf, gebeurd dat regelmatig). Dan vraag ik me dus af of de info die verloskundigen en kraamzorg hebben en doorgeven wel helemaal up to date is.

Een bv certificaat geeft een ALGEMENE kennis aan, en het doet ook heus geen wonderen. Maar zo'n boekje (meerdere) is samengesteld door lactatiekundigen van erkende organisaties en WHO en word regelmatig aangepast. Ook word er jaarlijks een test gedaan naar de kennis in bedrijven met een certificaat.
Kraamverzorgenden krijgen regelmatig bijscholingen. De info is juist hardstikke uptodate! Elke veranderde punt of komma zo ongeveer word aan doorgegeven. Maar ja, die informatie moet dan wel doorgegeven worden in de praktijk door de kraamverorgsters. Anders lijkt het dat zij slecht geinformeerd zijn.

Over bijvoeden: het zijn meestal niet de verloskundigen maar het ziekenhuispersoneel wat de kinderen gelijk bijvoed. Zo zonde, vaak niet nodig. Vaak een beleid of protocol bij kindjes boven een bepaald geboortegewicht.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 20 dec 2011 10:14

JOEPIE!!! ik ben weer van de fv af!! Echt een voldaan en heerlijk gevoel dat hij het nu weer op alleen bv redt. Zou soms wel graag een weegschaal willen om te kijken of hij nog wel aankomt aan andere kant heb ik zoiets van; hij is echt wel boller in zijn toet dus het zal vast wel goed zitten! We gaan er weer voor!

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 20 dec 2011 10:41

Fijn juffiejuf dat je er weer zo'n goed gevoel bij hebt! Hebben jullie al een afspraak bij een osteopaat?

@Evelien: het was absoluut niet aanvallend bedoeld hoor! Excuses als dat zo overkwam. Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt en als je achter je keus staat is dat gewoon prima. Trek je niets aan van anderen. Ik wilde gewoon wat tips en advies geven die ik zelf handig vond tijdens mijn borstvoedingsperiode.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 20 dec 2011 10:54

Schipje, hier was ik thuis bevallen en was het de vk en kraam die bijvoeding aanraadden. En ze zullne vast in theorie goed geïnformeerd zijn, maar wat doen ze ermee... Vast veel gevallen waar het prima gaat, maar er zijn ook anderen.

Juffiejuf, fijn dat je nu van de fles af bent. Als hij tevreden en alert is en goed plast/poept mag je er vanuit gaan dat het goed zit hoor! Je kunt evt eens naar het inloopspreekuur gaan bij het CB, als je het echt zou willen weten, maar je mag echt op je lijf vertrouwen!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 dec 2011 11:46

fijn juffiejuf, ik hoop dat het huilen snel minder wordt. Misschien wel goed om een osteopaat oid te raadplegen, zelf hadden we er weinig baat bij, met de oudste, maar ik hoor toch ook veel positieve verhalen!

Hier weer heerlijk een nachtje doorgeslapen, hopelijk zet hij het voort, want ondanks dat het voor mij 'nieuw' was zo vroeg doorslapen, wen je er wel erg snel aan :lol:
Maar nog wel steeds een flesje, al vind ik 1 flesje op de avond niet zo heel erg.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 dec 2011 15:00

parkiet schreef:Schipje, hier was ik thuis bevallen en was het de vk en kraam die bijvoeding aanraadden. En ze zullne vast in theorie goed geïnformeerd zijn, maar wat doen ze ermee... Vast veel gevallen waar het prima gaat, maar er zijn ook anderen.

idd en dat hou je altijd in iedere beroepsgroep.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 dec 2011 10:48

juffiejuf schreef:JOEPIE!!! ik ben weer van de fv af!! Echt een voldaan en heerlijk gevoel dat hij het nu weer op alleen bv redt. Zou soms wel graag een weegschaal willen om te kijken of hij nog wel aankomt aan andere kant heb ik zoiets van; hij is echt wel boller in zijn toet dus het zal vast wel goed zitten! We gaan er weer voor!

wat fijn!!

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 21 dec 2011 22:30

tips gevraagd...

in het begin, eigenlijk tot vorige week ofzo, had ik het idee dat ik veel productie had.. R. dronk erg gulzig, veel verslikken, ik voelde ook echt aan mijn borsten wanneer het weer tijd was om te voeden. maar nu sinds een paar dagen heb ik het gevoel dat ik juist weinig meer heb. of zou het dan nu juist goed afgestemd zijn? (las ergens dat slappe borsten geen teken zijn dat er niets in zit..). of is het normaal om zo rond de 3 mnd een 'dipje' te hebben? eigenlijk is ze verder best tevreden, behalve na de laatste voeding. ze wil de laatste week niet naar bed. begon te brullen zo gauw ik haar in de wieg legde en uiteindelijk na een poos 'pinken' viel ze wel in slaap. ik had dan het gevoel dat ze op dat moment niet helemaal tevreden is, hoewel ze toch wel de nacht doorslaapt...kan dat?
nu net geprobeerd om een flesje na de laatste voeding te geven, daar dronk ze 70cc van en ze is als een blok lekker in slaap gevallen.
hoe kan ik de productie hiervoor opkrikken? als ik haar overdag vaker zou aanleggen (bijv. ook op momenten als ze niet zelf komt) zou ze dan 's avonds meer tevreden zijn? ik probeer ook wel bij de laatste voeding om meerdere keren van borst te wisselen, soms krijgt ze beide kanten wel 2 of 3 keer maar dat werkt niet echt want ze is dan ook nog eens lekker driftig - ze weigert gewoon om te zuigen wanneer er niets (of te weinig) komt.... eigenlijk wil ik er nog niet aan om een flesje na te geven wanneer het niet echt nodig is...
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 22 dec 2011 11:00

Het zou best kunnen dat het nu wat meer afgestemd raakt inderdaad. Slappe borsten betekent inderdaad niet dat je tekort hebt, maar eerder dat het wat beter afgestemd is. Ik weet niet of het helpt om overdag vaker aan te leggen (mijn dochter drinkt gewoon niet als ze geen zin heeft), maar ik denk dat het het proberen waard is. Het betekent wel dat je dan overdag meer gaat produceren, niet zozeer s avonds, daarvoor zou je s avonds extra moeten aanleggen volgens mij. Je zou kunnen proberen om s avonds wat te kolven, zodat zij niet gefrustreerd raakt door te langzame toestroom, maar jij wel de productie kunt verhogen. Maar dan zit je tot dat dat klaar is, wel nog met die onrust van haar s avonds.
Ik weet niet hoe snel je van borst wisselt, misschien kan het nog schelen als je dat wat eerder doet?

In vaste momenten voor dipjes en regeldagen geloof ik niet helemaal. Kan het zijn dat ze bijv een sprongetje heeft, wordt jij misschien ongesteld, dat zij ook nog oorzaken waar je aan kunt denken.

Terug naar “Archief”