Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heus
Luitenant
Luitenant

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Heus » 06 jan 2011 21:43

Gereformeerde Gemeenten:

Bedankt voor Veenendaal: ds. W. Visscher te Amersfoort;
Bedankt voor Rotterdam-Alexanderpolder: ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Beroepen te Rhenen (vacant sinds vertrek ds. F. Mallan naar Alblasserdam in 1984): ds. J. Roos te Barneveld sinds 2004 (12de beroep van Rhenen).

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 06 jan 2011 21:55

pannenkoek schreef:
Optimatus schreef:Is er al nieuws over ds. Tuinier? Hij heeft een beroep uit Berkenwoude gehad.

Ik heb ff op prekensite/beroepingswerk gekeken. Daar staat idd 5 jan. Maar de ene predikant rekent vanaf het telefoontje. ( bv do av), de ander het moment dat hij de officiele brief krijgt. Daar kan dus wel 3 of 4 dagen tussen zitten. Zeker als de brief eers naar de consulent moet en er bvb een weekend tussen zit.
Stel: do av. ledenverg. Vrijdag gaat de brief op de post. Deze krijgt de consulent zaterdag. Hij tekent, en doet hem na het weekend op de post voor de beroepen predikant. Dus maandag op de post en dan is het pas dinsdag bij de predikant. Hier zit dan zomaar 5 dagen tussen.
Dus als de leden verg. 3 wk geleden is kan het zo maar zijn dan Ds Tuinier tot ma of di bedenktijd heeft.

Klopt. Maar wat ook kan:

- de predikant heeft bedenktijd gevraagd en dat is niet bekend bij Prekenweb o.i.d.
- de predikant wil het besluit eerst de volgende zondag meedelen in zijn eigen gemeente (dat gebeurt nog wel eens bij het aannemen)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 07 jan 2011 08:11

coupe soleil schreef:
pannenkoek schreef:
Optimatus schreef:Is er al nieuws over ds. Tuinier? Hij heeft een beroep uit Berkenwoude gehad.

Ik heb ff op prekensite/beroepingswerk gekeken. Daar staat idd 5 jan. Maar de ene predikant rekent vanaf het telefoontje. ( bv do av), de ander het moment dat hij de officiele brief krijgt. Daar kan dus wel 3 of 4 dagen tussen zitten. Zeker als de brief eers naar de consulent moet en er bvb een weekend tussen zit.
Stel: do av. ledenverg. Vrijdag gaat de brief op de post. Deze krijgt de consulent zaterdag. Hij tekent, en doet hem na het weekend op de post voor de beroepen predikant. Dus maandag op de post en dan is het pas dinsdag bij de predikant. Hier zit dan zomaar 5 dagen tussen.
Dus als de leden verg. 3 wk geleden is kan het zo maar zijn dan Ds Tuinier tot ma of di bedenktijd heeft.

Klopt. Maar wat ook kan:

- de predikant heeft bedenktijd gevraagd en dat is niet bekend bij Prekenweb o.i.d.
- de predikant wil het besluit eerst de volgende zondag meedelen in zijn eigen gemeente (dat gebeurt nog wel eens bij het aannemen)

Je bedoelt ws verlenging?
Ja, zo wisten wij al dat de Ds bedankt had, maar mensen uit zijn eigen gemeente wist nog van niets. Een beetje vervelend. Zij zaten nog steeds in het onzekere.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 07 jan 2011 10:55

Da's slordig ja.

GG
Beroepen te Rhenen: F. Mulder te Wageningen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jan 2011 11:01

pannenkoek schreef:Ja, zo wisten wij al dat de Ds bedankt had, maar mensen uit zijn eigen gemeente wist nog van niets. Een beetje vervelend. Zij zaten nog steeds in het onzekere.

Dat zal wel vaker voorkomen. Als een gemeente viavia moet horen dat de ds. bedankt is het net zo goed vreemd. Mij lijkt het volgende gewoon:
ds. belt beroepende gemeente met mededeling
ds. belt meteen daarna zijn eigen kerkenraad met de mededeling

En dan vliegt het bericht wel rond!

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 07 jan 2011 22:48

Gereformeerde Gemeenten:

Bedankt voor Kampen: ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht;
Bedankt voor Krabbendijke: ds. G. Beens te Kootwijkerbroek;
Bedankt voor Berkenwoude: ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke;
Bedankt voor Naaldwijk: ds. D. de Wit te Rijssen-West.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 09 jan 2011 16:14

GG
Bedankt voor Woerden: A.T. Vergunst te Carterton
Bedankt voor Hamilton: E. Hakvoort te 's Gravenpolder

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jan 2011 18:35

Heus schreef:Gereformeerde Gemeenten:
Bedankt voor Berkenwoude: ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke;

Jammer hoor, deze gemeente is al sinds 1912 vacant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 09 jan 2011 21:03

Tja. Ik ben het nooit helemaal eens geweest met het beleid op dat punt binnen de GG. Ik vind dat een beginnend predikant eerst een beroep naar een kleine gemeente moet aannemen, en naar gemeentes die (bijna) nooit een dominee hebben gehad. Als dit op praktische bezwaren stuit (bijvoorbeeld vanwege te hoge kosten voor een gemeente), moet die gemeente of fuseren met een andere of in deeltijd beroepen.
En max. 3 termijnen ergens staan lijkt me ook wel gezond.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 jan 2011 11:37

coupe soleil schreef:Tja. Ik ben het nooit helemaal eens geweest met het beleid op dat punt binnen de GG. Ik vind dat een beginnend predikant eerst een beroep naar een kleine gemeente moet aannemen, en naar gemeentes die (bijna) nooit een dominee hebben gehad. Als dit op praktische bezwaren stuit (bijvoorbeeld vanwege te hoge kosten voor een gemeente), moet die gemeente of fuseren met een andere of in deeltijd beroepen.

Vreemd dat God (bijna) nooit leidt naar een kleine(re) gemeente.. Of zouden er bij de overwegingen toch menselijke factoren meespelen....? Iets wat niet of in ieder geval niet graag wordt toegegeven in die kringen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 jan 2011 14:41

tsja als je zulke hoge eisen stelt aan een dominee dat het eeuwen duurt voor ze bereikt worden, is het niet meer dan logisch dat er zo weinig predikanten bij komen.

bij wijze van spreke hebben ze nog liever dat oude dominees weer opnieuw kunnen beginnen , zeg maar de tijd terug draaien, dan weet men zeker dat het oude vertrouwde behouden blijft ipv vernieuwingen. Ik zie in een GG nog geen massale oproep gedaan worden dat Thaize jongeren in huis mogen komen slapen tijdens het afgelopen Thaize evenement.

Jammer dat een kudde het zo lang zonder een herder moet stellen (ongeacht welke kerkgemeenschap dat dan ook is ).

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 10 jan 2011 15:34

Race406 schreef:
coupe soleil schreef:Tja. Ik ben het nooit helemaal eens geweest met het beleid op dat punt binnen de GG. Ik vind dat een beginnend predikant eerst een beroep naar een kleine gemeente moet aannemen, en naar gemeentes die (bijna) nooit een dominee hebben gehad. Als dit op praktische bezwaren stuit (bijvoorbeeld vanwege te hoge kosten voor een gemeente), moet die gemeente of fuseren met een andere of in deeltijd beroepen.

Vreemd dat God (bijna) nooit leidt naar een kleine(re) gemeente.. Of zouden er bij de overwegingen toch menselijke factoren meespelen....? Iets wat niet of in ieder geval niet graag wordt toegegeven in die kringen.

Speelt dit ook niet een beetje in de CGK
Bv de vrij grote gemeente van Damwoude is al jaren vacant ondanks verschillende beroepen
schijnbaar is het noorden van Nederland niet geliefd
Op Urk zijn de CGK nooit lang vacant
en zo zijn er nog wel meer voorbeelden

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 jan 2011 16:14

blaarkop schreef:Speelt dit ook niet een beetje in de CGK
Bv de vrij grote gemeente van Damwoude is al jaren vacant ondanks verschillende beroepen
schijnbaar is het noorden van Nederland niet geliefd
Op Urk zijn de CGK nooit lang vacant
en zo zijn er nog wel meer voorbeelden

Klopt, maar ik wilde aangeven (met een kwinkslag) dat in de "behoudender kringen" men altijd de mond vol heeft over dat God leidt, en dat de predikant dan maar gewoon te volgen heeft. De predikant als mens heeft dan niets in te brengen wordt dan gezegd.
In CGK kringen (en dergelijke) wordt ook Gods leiding erkend bij het al dan niet aannemen van een beroep, maar wordt niet ontkend dat er ook menselijke factoren een rol spelen.
Ergo: Als er geen menselijke factoren een rol spelen vind ik het raar dat er geen predikanten naar het noorden danwel naar kleine(re) gemeentes worden geleid...
Snappez vous? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 10 jan 2011 18:50

Ik zal er verder maar geen woorden aan vuil maken, maar inderdaad heb ik ook weleens twijfeltjes...

GG bedankjes:

- Lelystad Ds. W. Visscher te Amersfoort circa 31 dec. '10 bedankt
- Scheveningen Ds. G. Clements te Gouda circa 4 jan. '11 bedankt
- Aalst Ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal circa 5 jan. '11 bedankt
- Lynden (USA) Ds. H.D. den Hollander te Ford Macleod (Canada) circa 5 jan. '11 bedankt
- Boskoop Ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid circa 8 jan. '11 bedankt
- Middelburg-Centrum (Zending, Ecuador) Ds. G. Clements te Gouda circa 8 jan. '11 bedankt

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 jan 2011 19:39

Laten we het hier houden bij het beroepingswerk!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”