Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor elbert » 02 mei 2009 20:58

Spons schreef:* spons vraagt zich even af of hij in het religie forum is beland * :mrgreen:

Het is heel gereformeerd dat het geloof op alle terreinen van het leven invloed heeft, dus ook hier. :lol:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 okt 2011 14:50

De vraag in de topictitel komt weer regelmatig boven als ik op de homepage van refoweb kijk. Zeker de stukjes in DWARS, natuurlijk goed bedoeld, natuurlijk, maar in de praktijk zijn ze even liefdeloos als de refokliek waar ze op spugen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 okt 2011 15:23

Die stukjes lees ik al niet eens meer =;
Ik ben, net als zovelen, ook afgehaakt hier.
M.i. kan het beter reliweb genoemd worden, want REFO zie ik niet altijd meer, helaas.
Er kan veel mee door hier, jammer !

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 okt 2011 08:50

Het is de vraag wat nu precies refo is.
Is refo gelijk aan rokken, hoeden, langzaam zingen, lege avondmaalstafels etc wat wij mensen ervan gemaakt hebben?
Of is het misschien dat wij van de reformatie afstammen, van Luther en Calvijn, en dat de 3 sola's bij ons hoog in het vaandel zouden moeten staan in plaats van allerlei heel degelijk klinkende, theologisch hoogstaande, constructies en wetjes en regeltjes die in de grond echter niets anders zijn dan menselik geredeneer?
Ik ben bang dat, waar refo zou moeten staan voor de 2e optie, refo steeds meer is verworden tot de eerste optie. Helaas......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 okt 2011 09:57

quote="Race406"Het is de vraag wat nu precies refo is.
Is refo gelijk aan rokken, hoeden, langzaam zingen, lege avondmaalstafels etc wat wij mensen ervan gemaakt hebben?
Of is het misschien dat wij van de reformatie afstammen, van Luther en Calvijn, en dat de 3 sola's bij ons hoog in het vaandel zouden moeten staan in plaats van allerlei heel degelijk klinkende, theologisch hoogstaande, constructies en wetjes en regeltjes die in de grond echter niets anders zijn dan menselik geredeneer?
Ik ben bang dat, waar refo zou moeten staan voor de 2e optie, refo steeds meer is verworden tot de eerste optie. Helaas......

Het is heel triest dat mensen voor het evangelie zoveel regeltjes hebben bedacht, maar toch denk ik Race406 dat het niet steeds meer die eerste optie is, dat deze langzaam aan het uitsterven is, en het steeds meer en meer de tweede optie wordt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 okt 2011 10:02

Schaapje schreef:Het is heel triest dat mensen voor het evangelie zoveel regeltjes hebben bedacht, maar toch denk ik Race406 dat het niet steeds meer die eerste optie is, dat deze langzaam aan het uitsterven is, en het steeds meer en meer de tweede optie wordt.
Ik zie/hoor in mijn woonplaats wat anders helaas.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 okt 2011 10:12

Mijn dochter woont in Veenendaal is gelovig dus haar kinederen gaan naar een (streng) christelijke school, Zij heeft wel eens gesprekken met de tieners die als vrienden bij haar thuis komen, en was geschokt hoe met grote tegenzin deze kinderen 2 keer per zondag naar de kerk moeten, ze niets organiseren voor deze kinderen, er is een avond les waar ze alleen maar dingen van de Bijbel in hun hoofd moeten stampen, kortom deze kinderen worden gedwongen en moeten van alles, niets is er op hun niveau, en heel veel mogen ze niet.
Ze ontdekte ook dat in haar woonplaats om die redenen veel jongeren al heel vroeg het ouderlijk huis verlaten.
Het zal per woonplaats en kerk natuurlijk wel verschillend zijn, al naar gelang er nog enige liefde is in de betreffende kerken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 22 okt 2011 10:24

Riska schreef:Ik zie/hoor in mijn woonplaats wat anders helaas.

Helaas zelfde verhaal als Riska, in onze woonplaats is volgens m'n moeder (die woont er iets langer dan ik :wink: ) de afgelopen 50 jaar de kerk zwaarder, stugger, stijver, harder en kouder geworden!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 okt 2011 13:53

Deze dingen sluit ik helemaal niet uit.

Refo zou inderdaad moeten staan voor: in de geestelijke lijn van de (nadere) reformatoren.
Dat is niet altijd het geval, en dat is triest.

Maar is dat dan een vrijbrief of over deze stugge, stijve etc. mensen belachelijk te gaan doen? Om ze op zogenaamd humoristische wijze aan het denken te zetten. Op een manier waar geen enkel greintje liefde voor deze stuggelingen uit blijkt?
En op het moment dat je hier de vinger bij legt word je in de hoek van de doorgezakte refo's gekwakt door iemand die geacht wordt hier een stukje leiding te hebben.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 22 okt 2011 14:31

Mee eens, als tenminste mijn vermoedens kloppen wie er achter de nicknames Alfa en Omega bij de columns gaat.
Aan de andere kant ben ik er het meestal wel mee eens maar kan ik me niet verenigen met de toon.

Let wel: de trappen van links naar rechts en van rechts naar links zijn precies hetzelfde hoor!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 okt 2011 14:36

En dat laat mij dus vragen: is Refoweb een REFOweb? Als je die naam hanteert, dan zou je toch "beter" verwachten? Dat je laat zien dat je zonder trappen kunt, maar dat de liefde de boventoon voert.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 22 okt 2011 14:42

TheKeimpe schreef:En dat laat mij dus vragen: is Refoweb een REFOweb? Als je die naam hanteert, dan zou je toch "beter" verwachten? Dat je laat zien dat je zonder trappen kunt, maar dat de liefde de boventoon voert.

Dan kom je bij je eerste afweging terecht:
1. of we volgen de reformatie en evt. de nadere reformatie
2. of we volgen het patroon van hoe de "gereformeerde gezindte" in Nederland geworden is.

Zoals ik de columns lees en de toon hier op het forum dan is het de tweede variant ONDANKS dat we het refowereldje verfoeien!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 22 okt 2011 15:20

Race406 schreef:Het is de vraag wat nu precies refo is.

Hier ben ik het echt zoooo mee eens! Prima verwoord, zo is het idd. Ik ben echt reformatorisch maar wil me absoluut niet scharen onder de -hoe zal ik het noemen?- o.s.m'ers. Alleen geloof, alleen Christus alleen genade. ALLEEN.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 22 okt 2011 15:26

Schipje schreef:Hier ben ik het echt zoooo mee eens! Prima verwoord, zo is het idd. Ik ben echt reformatorisch maar wil me absoluut niet scharen onder de -hoe zal ik het noemen?- o.s.m'ers. Alleen geloof, alleen Christus alleen genade. ALLEEN.

wat zijn o.s.m.'ers??

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 22 okt 2011 16:26

Bertiel schreef:wat zijn o.s.m.'ers??

'Ons Soort Mensen' denk aan wegwijspubliek. :wink:

Terug naar “Archief”