het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor J.A. » 12 mei 2010 14:47

@ Max: drinkt hij wel sinaasappelsap? daar heb je een variant van met calcium erbij.
De osteopaat waar ik bij ben, zegt dat je makkelijk zonder melk e.d kan, en idd,
al onze kinderen drinken geen melk, en ik merk geen verschil met kinderen die dat wel doen....

moeilijk joh, als je kind zo moeilijk eet...maar vaak denk je zelf dat het tekort komt,
en is het kind toch gezond.

wel knap dat je 2x 1,5 jaar hebt gegeven zeg!! petje af!!

@ schipje: mijn dieet is vrij van: koemelk, soya, ei, noten, peulvruchten, cirtrusfruit, chocola :(
en eigenlijk nog wel wat dingetjes die ik niet eet.
volgens de allergoloog was ze nergens allergisch voor en mocht ik dus alles eten, en dat vooral omdat er zo weinig in de moedermelk kwam, dat ze daar echt geen last van kon krijgen :shock:
apart, zo'n stelling! het tegendeel is bewezen in Amerika, vertelde hij, maar dat viel buiten Europa,
dus hij hield zijn stelling vast....oke??
ik dus blij een schaaltje yoghurt gegeten, heerlijk genoten ervan, maar gelijk al prijs door te huilen en eczeemaanval...
dus toch maar volhouden met het dieet!

vaak als kinderen allergisch zijn voor koemelk, kunnen ze een kruisreactie krijgen van paarden- schapen- geitenmelk, misschien even in de gaten houden?
toen ik mijn oudste dochter geitekaas gaf, een ieniemienie stukje kwamen de rode vlekken zo opzetten rond haar mondje, ik gaf dus niets geen melk- en melkprodukten!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 19 jun 2010 13:10

Onze dochter van 6 maanden drinkt gemiddeld 8 voedingen per 24 uur, waarvan 1 of 2 tussen 12 en 6 's nachts. Deze week had ik haar een keer 's avonds tegen 9 uur aan de borst en ik wilde zelf een keer wat vroeger naar bed. Ik heb haar toen om half 11 niet meer voor de nacht gepakt. Ze kwam toen even laat (kwart over 2) als ze ook doet als ze wel om half 11 -11 uur drinkt. Mijn vraag is: Wanneer kan ik stoppen haar te pakken voor de laatste voeding? Eigenlijk maak ik haar altijd wakker, maar aan de andere kant is ze ook nog nooit een nacht doorgegaan. Ze weegt ruim 16 pond en is 69 cm lang. Ze krijgt nog geen fruit en groente enz., daar wil ik binnenkort mee beginnen. Wie heeft tips?

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 19 jun 2010 13:30

Ik voed op vraag, en maak mijn dochtertje vrijwel nooit wakker om te laten drinken...
Ga anders gewoon vroeg naar bed, en kijk wanneer ze komt,
als ze om 9 uur voor het laatst gedronken heeft, ga je zelf om half 10 ofzo,
en dan tot half 2, vind ik wel mooi, dan heb je zelf ook weer een paar uurtjes te pakken!

Ik vind gewicht geen reden om minder of juist extra te voeden,
mijn ene dochter was flink en dronk heel erg lang om de paar uur,
m'n andere dochter was onder het gemiddelde, en dronk rustig om de 4 a 5 uur vanaf haar geboorte,
ik vind het dus niets zeggen!

Succes!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 19 jun 2010 16:45

Je kunt altijd, als je de nachtvoeding zat bent, de laatste voeding aandikken met iets. Dat deden wij ook op een gegeven moment.
Time flies when you have none!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 19 jun 2010 16:54

Het is alleen een groot probleem om de inhoud van de fles naar binnen te krijgen. Ik ben eigenlijk pas begonnen met oefenen toen ik naar het ziekenhuis moest voor een onderzoek onder narcose. Ze was toen ruim 4 maanden. Sindsdien probeer ik het elke week een paar keren, maar ze weigert hem absoluut. Met een lepeltje gaat iets beter, maar er komt toch maar mondjesmaat binnen. Op zich ben ik de nachtvoedingen ook niet echt zat, behalve als ze een paar dagen achter elkaar 3x per nacht komt. Dan verlang ik wel een beetje naar wat meer slaap ...
Verder voed ik ook op verzoek, alleen die laatste voeding maak ik haar wakker. Eigenlijk is dat zo gegroeid vanuit de kraamtijd. 'k Heb het bij de andere kinderen ook altijd gedaan, maar het lijkt me ook wel heerlijk om eens een keer vroeg naar bed te kunnen. We gaan haar vannacht gewoon laten liggen en dan zie ik wel hoe laat ze komt!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 19 jun 2010 17:03

Gewoon doen, zie je vanzelf.
En ik denk, dat wanneer ze vannacht komt, ze steeds iets later komt.
Slaapse :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 jun 2010 19:19

Sophie77 schreef:Het is alleen een groot probleem om de inhoud van de fles naar binnen te krijgen. Ik ben eigenlijk pas begonnen met oefenen toen ik naar het ziekenhuis moest voor een onderzoek onder narcose. Ze was toen ruim 4 maanden. Sindsdien probeer ik het elke week een paar keren, maar ze weigert hem absoluut. Met een lepeltje gaat iets beter, maar er komt toch maar mondjesmaat binnen. Op zich ben ik de nachtvoedingen ook niet echt zat, behalve als ze een paar dagen achter elkaar 3x per nacht komt. Dan verlang ik wel een beetje naar wat meer slaap ...
Verder voed ik ook op verzoek, alleen die laatste voeding maak ik haar wakker. Eigenlijk is dat zo gegroeid vanuit de kraamtijd. 'k Heb het bij de andere kinderen ook altijd gedaan, maar het lijkt me ook wel heerlijk om eens een keer vroeg naar bed te kunnen. We gaan haar vannacht gewoon laten liggen en dan zie ik wel hoe laat ze komt!

Dan heb je grote kans dat het niet meer gaat lukken om haar uit een fles te laten drinken. Ze adviseren juist om tussen de 4-6 weken te starten met een flesje en dat regelmatig te herhalen.

Volgens mij zou een kind van 6 mnd zonder avondvoeding moeten kunnen. Helemaal als je bijvoeding gaat geven.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 19 jun 2010 19:39

Toch blijven proberen hoor met de fles!

@ AJL: Verschillend. Mijn dochtertje kreeg tot 16 maand nog om 22.00 een fles pap. Ze sliep dan tot 8.30.
Gaf je de fles uur eerder, kwam ze 's morgens een uur eerder. Gaf je hem niet, dan kwam ze om 2 uur 's nachts.
We zijn vanaf 16 maand gaaf afbouwen met steeds half uur eerder (probeerden we met 12 en 14 maand ook maar het werkte niet) en deze keer werkte het. Ze krijgt nu om ongeveer 19.00 haar fles en slaapt nog tot ongeveer 8.00

Oftewel.. per kind verschillend hoe lang ze iets nodig hebben. Maar ik denk wel dat een kind van 6 maand van de nachtvoeding af kan.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 19 jun 2010 19:41

Mijn dochter van bijna 8 maanden heb ik deze week uit een tuitbekertje, zo eentje van Kruidvat, laten drinken en dat deed ze een paar slokjes!
Misschien dat je geen speen moet proberen maar een harde tuit?
Heb je een Avent speen eropzitten, Sophie? Die vind ik het meest overeenkomen qua vorm met een tepel.

Toen ik bij de andere kinderen gestopt ben met borstvoeding waren ze 4,5 en 6 maanden,
en na wat dagen gingen ze gewoon over op de fles!
Dus in ons geval was het aanwennen met 4-6 weken niet nodig, had er ook nog nooit van gehoord moet ik eerlijk zeggen :?:

Waarom zou je geen avondvoeding meer geven?
Juist voor de nacht is het toch heerlijk om het buikje vol te drinken, lijkt mij?!
Dan heb je toch ook de meeste kans dat ze doorslapen!?

Maar goed, ik vind de nachtvoedingen ook niet je van het, maar het hoort erbij...
Dat verschilt denk ik per 'moeder' en kind hoe je het doet!

Hier heeft ze vandaag voor het eerst bij het middageten een paar stukjes brood op,
s'middags wat appel, en vanavond hele stronkjes broccoli waar ze alleen de roosjes afbeet,
en de stronkjes lekker 'prut' kneep [-X :lol:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 jun 2010 21:25

Sophie, misschien is je dochter echt aan bijvoeding toe?
Ik zou haar ook lekker laten liggen, ze komt vanzelf als ze honger heeft.
Laat je weten hoe het is gegaan?

Onze dochter komt vaak 's nachts als ze overdag niet genoeg gegeten heeft of als ze tandjes krijgt. Verder slaapt ze van af 5 weken al door :oops: juist de laatste tijd komt ze regelmatig 's nachts door d'r tandjes maar ik vind het geen probleem, ze drinkt 10 minuten en slaapt weer verder, en ik ondertussen ook bijna, mijn man legt haar altijd weer weg maar pakt haar soms ook voor de voeding :8>
Toen ze net doorsliep kwam ze net voor twaalven en iets na zessen. Dat schoof steeds meer op, nu is ze net 1 jaar en slaapt ze (normaal gesproken) van 20.00 tot 07.00, dit al van af dat ze een paar maanden was.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 19 jun 2010 21:49

@ajl: Onze tweelingzoons hadden tot ze ruim 5 maanden waren nooit uit het flesje gedronken. Zij pakten hem wel gelijk. Eerst kolfde ik toen nog, met 6 maanden heb ik de bv afgebouwd omdat het toch wel erg pittig was (met nog 2 peuters erbij van 2 en bijna 4). Ik weet inmiddels dat het geadviseerd werd om met het flesje te starten tussen de 4 en 6 weken, maar tilde er niet zo zwaar aan omdat het toen ook lukte. Nu niet dus helaas ...

@Sterretje: Ben ik ook van plan, ja. Het kolven gaat prima en ik vind het af en toe wel handig om zonder baby weg te gaan.
De andere kinderen waren tussen de 10 maanden en het jaar van de nachtvoeding af. Tot een maand of 7 kwamen ze zelfs vaak 2 x per nacht ...

@J.A.: Ik heb allerlei soorten flessen geprobeerd. Ook met een Avent-speen. Ze drinkt nog het beste uit de Tommee Tippee. Een tuitbeker is ook het proberen waard!
De meeste avonden vind ik het niet erg om nog een voeding te geven, maar soms verlang ik wel erg naar m'n bed, vandaar. 's Nachts voed ik op bed, soms val ik gewoon in slaap en wordt een uur later weer wakker met het kind nog aan de borst.

@Schipje: Ik denk dat ik inderdaad maar aan de bijvoeding moet gaan beginnen. Volgende week moet ik naar het CB, dan zullen ze het er ook wel over hebben. Ik laat weten hoe het is gegaan dit weekend! :wink:

Bedankt voor alle tips in elk geval!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 19 jun 2010 21:58

Sophie77 schreef:
@J.A.: Ik heb allerlei soorten flessen geprobeerd. Ook met een Avent-speen. Ze drinkt nog het beste uit de Tommee Tippee. Een tuitbeker is ook het proberen waard!
De meeste avonden vind ik het niet erg om nog een voeding te geven, maar soms verlang ik wel erg naar m'n bed, vandaar. 's Nachts voed ik op bed, soms val ik gewoon in slaap en wordt een uur later weer wakker met het kind nog aan de borst.

Die T.T fles ken ik niet...het zal wel per kind verschillen :wink:
Ik begrijp je verlangen naar je bed, heb ik ook vaak :lol:
en ook ik wordt vaak wakker met m'n dochtertje aan de borst, reken maar dat ze dan lekker doordrinkt en sabbeld :mrgreen:

Succes bij het CB! Ben benieuwd of zij tips voor je hebben!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 22 jun 2010 12:43

Ik ben nu 3 nachten aan het proberen, maar ze komt elke avond uit zichzelf om half 12... Ik pakte haar altijd 's avonds rond een uur of 11, dan werd ze nooit echt wakker maar dronk wel goed. Nu komt ze wel zelf, maar ze drinkt wat minder goed. Ze is ook snel afgeleid. Vervolgens kwam ze de eerste twee nachten tussen 3 uur en half 4, en daarna om 7 uur. Vannacht heb ik haar om 2 uur en half 5 gehad en toen tegen half 8. Het schiet dus niet echt op nog. 'k Ben inmiddels bij het CB geweest. Wat hun betreft mag ik beginnen met een prakje 's avonds, met na een tussenpoosje nog een laatste (avond)voeding, maar ik moet het nog even aan de kinderarts vragen. Dit i.v.m. een evt. allergie. Morgen heb ik een belafspraak met de kinderarts, dan hoor ik uitslagen van onderzoeken en daarna zou ik kunnen beginnen. Ik denk echt wel dat ze eraan toe is, hopelijk kan ze het ook verdragen.

Het goede nieuws is, dat ze zondag bij mijn zusje redelijk goed dronk uit het flesje. Ze heeft 50 cc afgekolfde bv binnengekregen, dat is meer dan iemand ooit voor elkaar gekregen heeft!

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 22 jun 2010 13:08

Nu dat geeft i.i.g. weer moed, blijven proberen dan maar.

Ik liet/ laat ze eigenlijk ook nooit aan de fles wennen.
Onze zoon is nu 6 mnd. en heeft ook nog niet uit een fles gedronken. Vind altijd zo'n gedoe,
eerst kolven en dan geven of weer bewaren maar dan moet je de datum weer in de gaten houden.
En je moet toch een keer extra geven, zodra je begint met kolven en dan ben ik weer bang dat alles
ontregeld. Nee, zorg er gewoon voor dat zoonlief binnen handbereik is.
Maar ja, ik heb makkelijk praten, want hier kan dat gelukkig, maar als je moet om wat voor reden dan ook, is het
wel lastig. Onze tweede heeft ook een tijdje half/ half gehad bv en fv, moest toen ook kolven, maar vond het echt
niets.
Ben gisteren weer op buro geweest en hij is nu 68 cm en 6770 gr. geen dikkertje dus. Maar zeer vrolijk en ontwikkeld
prima, dus hoefde daar geen zorgen om te maken. Hij krijgt nu trouwens vier keer bv en 's morgens fruit en avonds warme prak zo rond de klok van 6 dan om 7.00 uur nog een keer bv en dan heerlijk slapen tot 's morgens, pak hem meestal
zo rond half acht, acht uur.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 22 jun 2010 13:39

Onze kids zijn dus ongeveer even oud! Ons ukje was gisteren 69 cm en woog 8280 gram. Zij is wel een echt dikkerdje, met van die spekbenen en overal grote plooien!

Mijn oudste dochter (nu 3 jaar) heeft ook nooit uit de fles gedronken. Zij had ook genoeg aan ong. 5 voedingen per dag. Dan is het niet echt nodig om haar te leren wennen aan het flesje, omdat ik als ik weg moest, dat eigenlijk altijd tussen de voedingen kon doen. Bij (veel) meer keer voeden per dag + bij een kind dat ervan ontregeld raakt als ze regelmatig mee op stap moet, blijkt een flesje toch wel erg handig te zijn. Gelukkig gaat het kolven ook goed en snel, dus dan is het ook zo gebeurd. Ik heb wel een elektrische kolf, dat is supermakkelijk.

Terug naar “Archief”