LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor Riska » 28 mar 2013 21:29

En inderdaad heeft de paus het vagevuur afgeschaft, als zijnde toch niet in overeenstemming met de Bijbel...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2013 21:41

Riska schreef:En inderdaad heeft de paus het vagevuur afgeschaft, als zijnde toch niet in overeenstemming met de Bijbel...

Toch niet onfeilbaar dus, die ''heilige vader''.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 28 mar 2013 21:48

schaapje schreef:@Diak2b

Mag ik als domme autodidact nog een vraag stellen? :shock:
Jij geeft een antwoord en stelt zonder meer dat Maria geen enkele functie of taak heeft.

Hoe kan de paus zeggen zoals in de mij doorgegeven link gisteren om 6.59 uur, dat het lot van de wereld in haar handen is? ....... N.l. de Koningin van de Hemel.

Waar in de Bijbel kunnen wij dit vinden, of alleen staat dat in de Willibrordvertaling.

In de willibrord 95 vertaling staat het volgende.:

Jer 7:18 De kinderen sprokkelen hout, de vaders stoken het vuur en de vrouwen kneden deeg om koeken te bakken voor de koningin van de hemel. Ze beledigen Mij door offers te brengen aan andere goden.

Jer 44:17 Wij houden ons aan onze beloften: we brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel, zoals wij vroeger deden in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem, wij en onze voorvaderen, onze koningen en edelen. Toen hadden wij eten in overvloed; het ging ons goed en rampen kenden wij niet.

Jer 44:19 En de vrouwen voegden eraan toe: ‘Wij blijven reukoffers en plengoffers brengen aan de koningin van de hemel en koeken bakken met haar beeltenis erop. En dat doen wij met instemming van onze mannen.’

Jer 44:25 Zo spreekt de HEER van de machten, de God van Israël: "Vrouwen, u blijft bij wat u beloofd hebt. U zegt: ‘Wij houden de belofte die wij gedaan hebben; wij brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel.’ Houd die belofte dan maar en kom haar na.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 28 mar 2013 21:51

Riska schreef:En inderdaad heeft de paus het vagevuur afgeschaft, als zijnde toch niet in overeenstemming met de Bijbel...

Je doelt waarschijnlijk op paus Benedictus XVI. Weet je zeker dat hij dat op basis van de Bijbel concludeerde?

mealybug schreef: Toch niet onfeilbaar dus, die ''heilige vader''.

Bij katholieken speelt ook de traditie een rol, en als de feiten iets anders uitwijzen heeft het vaak daarmee te maken ... Let wel: de uitspraken van de paus zijn ex cathedra ...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 22:00

Bedankt Byte voor de informatie over de koningin van de hemel.

Ben er trouwens al achter wanneer deze titel aan Maria is gegeven dat was paus Pius XII in 1954
Dat dat zomaar kan :-k
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2013 22:08

Byte schreef:Jer 7:18 De kinderen sprokkelen hout, de vaders stoken het vuur en de vrouwen kneden deeg om koeken te bakken voor de koningin van de hemel. Ze beledigen Mij door offers te brengen aan andere goden.

Jer 44:17 Wij houden ons aan onze beloften: we brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel, zoals wij vroeger deden in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem, wij en onze voorvaderen, onze koningen en edelen. Toen hadden wij eten in overvloed; het ging ons goed en rampen kenden wij niet.

Jer 44:19 En de vrouwen voegden eraan toe: ‘Wij blijven reukoffers en plengoffers brengen aan de koningin van de hemel en koeken bakken met haar beeltenis erop. En dat doen wij met instemming van onze mannen.’

Jer 44:25 Zo spreekt de HEER van de machten, de God van Israël: "Vrouwen, u blijft bij wat u beloofd hebt. U zegt: ‘Wij houden de belofte die wij gedaan hebben; wij brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel.’ Houd die belofte dan maar en kom haar na.

De NBV geeft dezelfde vertaling, evenals de Naardense vertaling.

Er wordt echter NIET Maria mee bedoeld.
De "Bijbel met kanttekeningen" schrijft:
"De dienst van de Koningin des Hemels: Op grond van de gruwelijke dienst van de koningin des hemels, een godin die zeer veel vereerders en vooral vereersters vond, wordt aan Jeremia de voorbede voor het volk verboden. Met deze cultus beledigen zij God en zullen zij zelf beschaamd uitkomen. Gods toorn zal allen en alles treffen.
Bij Jer. 7: 18 is het commentaar: De S.V. liet staan: Melèketh, eigenlijk Malkath. Maar men heeft Malkath minachtend gewijzigd in Melèket, d.i. werk, schepsel. Het is de in het oosten wijdverbreide dienst van de Moedergodin, Astarte, van wie een menigte afbeeldingen bij opgravingen gevonden zijn...."

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2013 22:11

gml schreef:Je doelt waarschijnlijk op paus Benedictus XVI. Weet je zeker dat hij dat op basis van de Bijbel concludeerde?
Nee, dat weet ik niet zeker. Daarvan ben ik uitgegaan omdat Benedictus toch een stevige theoloog is...

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 28 mar 2013 22:18

Byte schreef:Jer 7:18 De kinderen sprokkelen hout, de vaders stoken het vuur en de vrouwen kneden deeg om koeken te bakken voor de koningin van de hemel. Ze beledigen Mij door offers te brengen aan andere goden.

Riska schreef:De NBV geeft dezelfde vertaling, evenals de Naardense vertaling.

Er wordt echter NIET Maria mee bedoeld.
De "Bijbel met kanttekeningen" schrijft:
"De dienst van de Koningin des Hemels: Op grond van de gruwelijke dienst van de koningin des hemels, een godin die zeer veel vereerders en vooral vereersters vond, wordt aan Jeremia de voorbede voor het volk verboden. Met deze cultus beledigen zij God en zullen zij zelf beschaamd uitkomen. Gods toorn zal allen en alles treffen.
Bij Jer. 7: 18 is het commentaar: De S.V. liet staan: Melèketh, eigenlijk Malkath. Maar men heeft Malkath minachtend gewijzigd in Melèket, d.i. werk, schepsel. Het is de in het oosten wijdverbreide dienst van de Moedergodin, Astarte, van wie een menigte afbeeldingen bij opgravingen gevonden zijn...."

Klopt daarom gaf ik ook aan in een vorige post dat het niet zo positief is als dat de bijnaam zou zijn van Maria.
In mijn online bijbel vond ik ook de verwijzing naar Astarte, welke de bijnaam Koningin van de Hemel had.

Kan ook niet plaatsen dat de paus deze bijnaam heeft gekoppeld aan Maria, of Jeremia had een vooruitziende blik :mrgreen:

Even zonder gekheid, ik wil niet mensen tegen het hoofd stoten, ben geen voorstander van maria verering en kan niet een bijbelse verklaring hiervoor vinden dat we via een ander 'weg' dan de Weg naar God kunnen gaan.
Maar goed dat is een andere discussie.

Tja, neemt niet weg dat dit toch echt in diverse vertalingen staat.

met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 09:37

schaapje schreef:@Diak2b

Mag ik als domme autodidact nog een vraag stellen? :shock:
Jij geeft een antwoord en stelt zonder meer dat Maria geen enkele functie of taak heeft.

Hoe kan de paus zeggen zoals in de mij doorgegeven link gisteren om 6.59 uur, dat het lot van de wereld in haar handen is? ....... N.l. de Koningin van de Hemel.

Waar in de Bijbel kunnen wij dit vinden, of alleen staat dat in de Willibrordvertaling.

Dit loket is er om vragen te stellen. Je onnodige gezuig zal ik negeren, zoals je in de OP al kan lezen.

De paus kan zeggen wat hij wil. Dat hij zou stellen dat Maria het lot van de wereld bepaalt lijkt me sterk, maar is in ieder geval niet conform katholieke leer.

De vraag waar je iets in de Bijbel kan vinden is in dit topic irrelevant, aangezien dit topic bedoeld is uitleg te geven over wat de RKK is, leert, etc. Ik bedrijf hier geen apologetiek en ben ook niet van plan me daartoe te laten verleiden.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 09:39

mealybug schreef:Sinds een tijdje is het vagevuur door een paus weer afgeschaft, meen ik.
Niet te geloven, toch eigenlliijk..?

Als dat waar was, was het i derdaad niet te geloven. Maar je veronderstelling is niet correct. Er is niets afgeschaft dat dogmatisch is vastgelegd. Het vagevuur bestaat nog altijd in het katholieke geloof.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 09:40

Hoewel ik er geen vraag in zie, binnen de bedoelingen van dit topic toch maar: nee, je informatie is onjuist.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 09:42

mealybug schreef:Toch niet onfeilbaar dus, die ''heilige vader''.

En ook hier een correctie: de RKK leert niet dat de paus onfeilbaar is, maar je redenering klopt ook niet. Als de paus het vagevuur afgeschaft zou hebben (waar dus geen sprake van is) dan zou dat duiden op falen van het concilie van Trente, niet op fslen van de paus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2013 09:43

De paus kan zeggen wat hij wil. Dat hij zou stellen dat Maria het lot van de wereld bepaalt lijkt me sterk, maar is in ieder geval niet conform katholieke leer.

Lees het art.in de link die ik gegeven heb van de rk documenten daar staat het zwart op wit
Moet ik nu begrijpen dat wat de paus zegt geen katholieke leer is?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 09:45

gml schreef:Let wel: de uitspraken van de paus zijn ex cathedra ...

Het is mooi dat jullie deze discussie in dit topic voeren, dat geeft me de kans om correcties aan te brengen, want tot nu toe zit in ieder statement wel een fout :)

De paus spreekt zelden ex cathedra. Benedictus XVI heeft niet gesproken over het afschaffen van het vagevuur, en dat waarover hij wel sprak (het voorgeborchte) is ooit een dogmatisch geloofspunt geweest. Hij heeft aangegeven dat hij er niet in geloofde, niet ex cathedra, maar gewoon als zijn persoonlijke geloof.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 mar 2013 09:47

schaapje schreef:Lees het art.in de link die ik gegeven heb van de rk documenten daar staat het zwart op wit
Moet ik nu begrijpen dat wat de paus zegt geen katholieke leer is?

Pausen zeggen dagelijks vanalles. Daarmee is het nog geen katholieke leer. Maar als je me een quote wil geven, wil ik best een poging ondernemen te duiden wat hij kennelijk gezegd heeft.

Terug naar “Archief”