Moderator: Moderafo's
Riska schreef:En inderdaad heeft de paus het vagevuur afgeschaft, als zijnde toch niet in overeenstemming met de Bijbel...
schaapje schreef:@Diak2b
Mag ik als domme autodidact nog een vraag stellen?![]()
Jij geeft een antwoord en stelt zonder meer dat Maria geen enkele functie of taak heeft.
Hoe kan de paus zeggen zoals in de mij doorgegeven link gisteren om 6.59 uur, dat het lot van de wereld in haar handen is? ....... N.l. de Koningin van de Hemel.
Waar in de Bijbel kunnen wij dit vinden, of alleen staat dat in de Willibrordvertaling.
Riska schreef:En inderdaad heeft de paus het vagevuur afgeschaft, als zijnde toch niet in overeenstemming met de Bijbel...
mealybug schreef: Toch niet onfeilbaar dus, die ''heilige vader''.
Byte schreef:Jer 7:18 De kinderen sprokkelen hout, de vaders stoken het vuur en de vrouwen kneden deeg om koeken te bakken voor de koningin van de hemel. Ze beledigen Mij door offers te brengen aan andere goden.
Jer 44:17 Wij houden ons aan onze beloften: we brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel, zoals wij vroeger deden in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem, wij en onze voorvaderen, onze koningen en edelen. Toen hadden wij eten in overvloed; het ging ons goed en rampen kenden wij niet.
Jer 44:19 En de vrouwen voegden eraan toe: ‘Wij blijven reukoffers en plengoffers brengen aan de koningin van de hemel en koeken bakken met haar beeltenis erop. En dat doen wij met instemming van onze mannen.’
Jer 44:25 Zo spreekt de HEER van de machten, de God van Israël: "Vrouwen, u blijft bij wat u beloofd hebt. U zegt: ‘Wij houden de belofte die wij gedaan hebben; wij brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel.’ Houd die belofte dan maar en kom haar na.
Nee, dat weet ik niet zeker. Daarvan ben ik uitgegaan omdat Benedictus toch een stevige theoloog is...gml schreef:Je doelt waarschijnlijk op paus Benedictus XVI. Weet je zeker dat hij dat op basis van de Bijbel concludeerde?
Byte schreef:Jer 7:18 De kinderen sprokkelen hout, de vaders stoken het vuur en de vrouwen kneden deeg om koeken te bakken voor de koningin van de hemel. Ze beledigen Mij door offers te brengen aan andere goden.
Jer 44:17 Wij houden ons aan onze beloften: we brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel, zoals wij vroeger deden in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem, wij en onze voorvaderen, onze koningen en edelen. Toen hadden wij eten in overvloed; het ging ons goed en rampen kenden wij niet.
Jer 44:19 En de vrouwen voegden eraan toe: ‘Wij blijven reukoffers en plengoffers brengen aan de koningin van de hemel en koeken bakken met haar beeltenis erop. En dat doen wij met instemming van onze mannen.’
Jer 44:25 Zo spreekt de HEER van de machten, de God van Israël: "Vrouwen, u blijft bij wat u beloofd hebt. U zegt: ‘Wij houden de belofte die wij gedaan hebben; wij brengen reukoffers en plengoffers aan de koningin van de hemel.’ Houd die belofte dan maar en kom haar na.
Riska schreef:De NBV geeft dezelfde vertaling, evenals de Naardense vertaling.
Er wordt echter NIET Maria mee bedoeld.
De "Bijbel met kanttekeningen" schrijft:
"De dienst van de Koningin des Hemels: Op grond van de gruwelijke dienst van de koningin des hemels, een godin die zeer veel vereerders en vooral vereersters vond, wordt aan Jeremia de voorbede voor het volk verboden. Met deze cultus beledigen zij God en zullen zij zelf beschaamd uitkomen. Gods toorn zal allen en alles treffen.
Bij Jer. 7: 18 is het commentaar: De S.V. liet staan: Melèketh, eigenlijk Malkath. Maar men heeft Malkath minachtend gewijzigd in Melèket, d.i. werk, schepsel. Het is de in het oosten wijdverbreide dienst van de Moedergodin, Astarte, van wie een menigte afbeeldingen bij opgravingen gevonden zijn...."
schaapje schreef:@Diak2b
Mag ik als domme autodidact nog een vraag stellen?![]()
Jij geeft een antwoord en stelt zonder meer dat Maria geen enkele functie of taak heeft.
Hoe kan de paus zeggen zoals in de mij doorgegeven link gisteren om 6.59 uur, dat het lot van de wereld in haar handen is? ....... N.l. de Koningin van de Hemel.
Waar in de Bijbel kunnen wij dit vinden, of alleen staat dat in de Willibrordvertaling.
mealybug schreef:Sinds een tijdje is het vagevuur door een paus weer afgeschaft, meen ik.
Niet te geloven, toch eigenlliijk..?
mealybug schreef:Toch niet onfeilbaar dus, die ''heilige vader''.
De paus kan zeggen wat hij wil. Dat hij zou stellen dat Maria het lot van de wereld bepaalt lijkt me sterk, maar is in ieder geval niet conform katholieke leer.
gml schreef:Let wel: de uitspraken van de paus zijn ex cathedra ...
schaapje schreef:Lees het art.in de link die ik gegeven heb van de rk documenten daar staat het zwart op wit
Moet ik nu begrijpen dat wat de paus zegt geen katholieke leer is?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten