Boekenlezer schreef:Ik vond het ook wel een goede preek. Je zult ze ook wel slechter horen in de GKV, is mijn inschatting.
En dat geldt uiteraard ook voor de HHK, GG, GGiN, OGGiN, OGG, NHK, Gereformeerd synodaal, CGK, OGGiNbvIO (

Moderator: Moderafo's
Boekenlezer schreef:Ik vond het ook wel een goede preek. Je zult ze ook wel slechter horen in de GKV, is mijn inschatting.
meribel schreef:hoi boekenlezer,
weet je, eigenlijk interpreteerde ik bevindelijk als traditioneel/bijbelvast, zoals de "buitenwereld" vaak ziet; erg streng.
maar volgens de van dale ( ja, sorry, ik ben niet zo'n talenwonder/ookwel boekenlezer ) staat "op grond van een religieuze ervaring"
dus tsja, en volgens wiki valt gkv onder orthodox en de gergem onder bevindelijk, maar wat nu precies het verschil is weet ik eigenlijk niet.
meribel schreef:ik begrijp van bastiaan30 dat het bevindelijke betekent dat er gepreekt wordt dat je het "behouden zijn" alleen kan baseren op een bepaalde religieuze ervaring?
want in dat geval wordt er in de gkv niet bevindelijk gepreekt. ( weer een eerder antwoord op boekenlezer )
esli schreef:@ meribel, de ervaring is bij bevindelijkheid idd wel erg belangrijk. Ik heb aardig wat GKV diensten meegemaakt, maar ik zou de GKV echt niet bij de bevindelijke kerken plaatsen.
Ik ben lid van een bepaalde gemeente, terwijl je niet kunt zeggen dat alle HHK-gemeenten ook zo zijn. Zo zullen er ook gemeenten zijn, waar het woord bevindelijk de invulling heeft van: verinnerlijkt emotioneel-mystiek. De prediking is dan vooral een beschrijving van emotionele zieleroerselen van de godvruchtigen. En dat is toch echt wat anders, dan bevindelijk in de ware betekenis van het woord, zoals ik dat afleid uit Romeinen 5:4 (δοκιμη, SV: bevinding, NBG'51: beproefdheid, NBV: betrouwbaarheid). Het bevindelijke is niet puur de beleving van het geloof, maar het betreft het hele leven. Daaronder valt bijvoorbeeld beleving, maar ook het praktische handelen, je denken, alles. Zo kun je zeggen dat 'aan de vruchten herkent men de boom' een heel bevindelijke uitspraak is. Een brief als 1 Johannes kun je ook omschrijven als heel bevindelijk.
Jo'tje schreef:Bevinding wordt in de NBV gewoon vertaald met 'betrouwbaarheid'? Ik spreek/lees niet de klassieke talen, maar vind het een opmerkelijk verschil.
Marnix schreef:Als het goed is zijn kerken geen menselijke instellingen die eigen spelregels maken, maar staan de spelregels in Gods Woord. In de praktijk werkt het helaas niet altijd zo, maar zo zou het wel moeten zijn en als het anders gaat moeten we daar kritisch op zijn.
Marnix schreef:Hm, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb wel bij sommigen het idee dat ze niet weten waar ze het over hebben en nogal bevooroordeeld zijn omdat ze altijd gehoord hebben dat de GKV lichtzinnig is enzo.... Maar om de afzonderlijke kerkverbanden nou te typeren als clubjes die een spel spelen en er allemaal hun eigen spelregels voor hebben, nee... Als het goed is zijn kerken geen menselijke instellingen die eigen spelregels maken, maar staan de spelregels in Gods Woord. In de praktijk werkt het helaas niet altijd zo, maar zo zou het wel moeten zijn en als het anders gaat moeten we daar kritisch op zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten